pms oireet ja hormonitasojen mittaus
Onko täällä kenelläkään mitattu hormonitasoja pms-oireiden vuoksi? Miten se tapahtui, pitikö monta kertaa kk mittauttaa vai kerran vain?
Ja tietysti mitä pms-oireita sulla oli?
Tuli vaan asia mieleen, kun taas rasittavaa kiertoani tuskailin... tuntuu, että nykyään on vain pari viikkoa kuukaudesta aikaa, jolloin ei vatsaa nippaile ja olotila on normaalin tyytyväinen. Ja jotkut sanoo, että synnytyksen jälkeen pms-oireet vähenee... mulla vaan paheni.
Kiitos jos joku viitsii vastata.
Kommentit (4)
Sanoit, että oli siis masennusta ja estrogeeni auttoi. Oliko sulla masennus sellasta, että muutama viikko kk huonompaa ja muuten parempaa, vai koko ajan masennusta/hermojen kiristystä yms.?
Mulla on pitkä kierto, mutta vuodan vuosi vuodelta vähemmän, siksi aloin vähän ajatella, olisko mielialoilla ja kktisilla yhteyttä... Ikinä ennen ei ole mielialat vaihdelleet tähän tyyliin, GGRRR. Hermostuttaa itseä kun synkeät tunnelmat on kuitenkin niin todelliset, ettei siinä paljon auta se että ajattelee johtuvan kierrosta. En itsekään ole kovin hormonien puolella, mutta ei sitä tällastakaan vuoristorataa vuosikausia jaksa.
Siis oon aina vierastanut sellasia itkuun pillahtavia tunteellisia, epätasaisia naisihmisiä itse kun olen aina ollut tasainen tapaus... ja nyt alan olla itse just samanlainen. Oi tätä naisen elämää... :)
Silloin ensin oli koko kuu masennusta, mutta äkkiä huomasin, että olo oli huonompi heti ovulaatiosta eteenpäin. Ukon olisin voinut teilata suunnilleen ja lapsille huusin joka pikkuasiasta. Ihan hirveää! Mulla taas menkat oli mielettömän runsaat. Ja pitkä kierto myös.
Verikokeella ne arvot on helppo mitata. Yleensä PMS-oireissa on kyse sen keltarauhasen puutteesta ja esim.hormonikierukka auttaa. No, munkin gyne suositteli sitä ja reippaasti kokeilin, mutta mulla kun olikin just se estrogeeni alhainen, niin olo paheni taas. Puoli vuotta sitä kestin ja sitten lähti kierukka.
Minäkin olin tosi vitipää, just oikea hysteerinen ämmä, inhosin itseäni niinä päivinä. Tiuskin ja äyskin ilman syytä.... Kokeile ihmeessä esim. akupunktiota, mun kokeilemista vaihtoeht. hoitomuodoista on vaikuttanut kaikkein nopeimmin. Yritähän jaksaa ja etsi apua!!
ja estrogeenit olivat alhaalla, vaihdevuotisten tasolla.
Kolmessa PMS-muodossa on liian alhainen keltarauhashormoni (?) ja tässä neljännessä se estrogeeni on alhainen.
Masennuksen jälkeen (mulla oli 1,5 vuotta estrogeenilaastarit) jäi ne helvetilliset PMS:t ja mun oireina oli se masennus, pinnan kiristys, univaikeudet, kuumotus, sydämen tykytykset, sekava olo.... Onneksi vaivat alkavat jo olla takanapäin! Estrogeeniä otan geelinä tarvittaessa ja muuten olen saanut avu homeopatiasta ja akupunktiosta. SUOSITTELEN!! Se on pehmeämpi hoitomuoto kun hormonin popsiminen.