Konmarittaminen muutti Umppu Koskisen arvomaailman: ”Määrän tilalle laatua”

Umppu lahjoitti paljon tavaraa Hope ry:lle ja Karjalaan. Kun tavarat lähtivät, tuli vapautuneempi ja parempi olo. Kuva: Juha Salminen

Bloggaaja Ulla-Riitta Koskinen möi osan raivaamistaan tavaroista kirpputorilla ja nettosi yli tuhat euroa.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Kun sitä rahaa on niin paljon, ettei tiedä, mihin laittaisi.

Tällaiset jutut saavat pelkästään vihaiseksi. Vanhoja juhlavaatteita Karjalan köyhille, voi ei.

Justiinat

Itse olen harrastanut tätä Konmarittamista ennenkuin tuo nimi keksittiin. Olen jo 17 vuoden ajan joka kevät ja syksy siivonnut kaapit ja muut säilöt turhista tavaroista ja pienistä ja käyttämättömistä vaatteista. Ihmettelen​ vain tätä nykyistä hössötystä asiasta. Eikö äitit ennen tätä osanneet kaappejaan siivota?

Hömpötys

Justiinat kirjoitti:
Itse olen harrastanut tätä Konmarittamista ennenkuin tuo nimi keksittiin. Olen jo 17 vuoden ajan joka kevät ja syksy siivonnut kaapit ja muut säilöt turhista tavaroista ja pienistä ja käyttämättömistä vaatteista. Ihmettelen​ vain tätä nykyistä hössötystä asiasta. Eikö äitit ennen tätä osanneet kaappejaan siivota?

Jos se vaan 'umputtikin' ?

Vierailija

Justiinat kirjoitti:

Ei se konmari-metodi ole samaa kuin suorittamasi säännöllinen raivaus. Lue se kirja ennen ku väität jotain yhtä älyvapaata.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset jutut saavat pelkästään vihaiseksi. Vanhoja juhlavaatteita Karjalan köyhille, voi ei.

Joillakin ne kaapit on täynnä pestyjä margariini- ja jugurttipurkkeja sekä vanhoja leipäpusseja. Kun "ei sitä koskaan tiedä, milloin satoa tulee niin, että joutuu ostamaan toisenkin pakastimen". Tai mitä ikinä onkaan. Kaappien ja lopulta asunnon täyttäminen turhalla materiaalilla ei ole ainoastaan varakkaiden yksinoikeus...

Tavara on halpaa, neliöt kalliita.

Vierailija

Justiinat kirjoitti:

Joka vuosi syntyy uusi lauma tyhjäpäisiä vauvoja joista kasvaa sitten tyhjäpäisiä teinejä ja sitten tyhjäpäisiä nuoria aikuisia, ja jokaisessa elämänvaiheessa ne oppivat jotain. Jostain sinäkin tuon siivoamisesi olet oppinut. Onko sillä paljonkin väliä että sitä sitten sanotaan konmaritukseksi?

Vierailija

Vähennän tavaraa koska mihinkään ei mahdu.  15 samanlaista paitaa ei ikinä ole ollut, ehkä erilaisia sen verran.

Tilava vaatekomero josta ei tarvitse penkoa , unelma jonka joskus toteutan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joillakin ne kaapit on täynnä pestyjä margariini- ja jugurttipurkkeja sekä vanhoja leipäpusseja. Kun "ei sitä koskaan tiedä, milloin satoa tulee niin, että joutuu ostamaan toisenkin pakastimen". Tai mitä ikinä onkaan. Kaappien ja lopulta asunnon täyttäminen turhalla materiaalilla ei ole ainoastaan varakkaiden yksinoikeus...

Voirasioiden kerääjät eivät kuitenkaan taida saada tuhansia euroja kirpparimyynnillä. He eivät ole tuhlanneet turhiin ja käyttämättä jääneisiin muotivaatteisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voirasioiden kerääjät eivät kuitenkaan taida saada tuhansia euroja kirpparimyynnillä. He eivät ole tuhlanneet turhiin ja käyttämättä jääneisiin muotivaatteisiin.

Mutta yhtä kaikki konmarimetodi voisi olla avuksi. Tavallaan he tuhlaavat rahansa niihin neliöihin asunnossaan. Miten paljon pienemmässä (halvemmassa) kodissa sitä voisikaan elää, jos ei säilyttäisi niitä lehtien vuosikertoja, valittujapaloja, kirjoja, dvd:tä tai vaikka niitä kymmeniä voirasioita? Se rahallinen hyöty voisi metodin sisäistämällä seurata - ei välttämättä myymällä, mutta vaikkapa muuttamalla pienempään kotii taikka jättämällä esim. lehtitilaukset tekemättä, lainaamalla viihdykkeet ja jättämällä lisäsäilytyskalusteet ostamatta.

Vierailija

Justiinat kirjoitti:

Mun isovanhemmat olivat sellaisia pahan päivän varalle säilöjiä, kun oli kokemusta evakkona pakenemisesta yms. Vanhempani sitten samanlaisia, vasta nyt eläkkeellä ovat alkaneet vähentämään turhaa tavaraa kun haluavat muuttaa omakotitalosta kerrostaloon. Näillä eväillä olen itsekin ollut aikamoinen orava, mutta lapsen syntymän jälkeen onneksi tajunnut ettei kaikea vaan voi tai kannata säilöä ja opetellut raivaamaan muutakin kuin hajonneita sukkia tms. nyt enkä vasta eläkkeellä 30 vuoden päästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhät hamstraa turhaa ihan samanlain, ellei pahemminkin, kun ajattelevat että jos vielä tarvii. Kaikenmaailman reikäisiä kalsareita matonkuteiksi, vaikka ei osaa edes mattoja kutoa, varaosia autoon, joka seisoo pellonlaidassa viidettä vuotta, kirpparilta ostettuja kahvikuppeja niin ettei kaappiin mahdu, mutta kun halvalla sai...

Itseäni jotenkin ärsyttää tuo miten rahapula pitää vetää mukaan vähän asiaan kuin asiaan. Omat vanhempani teki tuota. Kaikki uutiset, sääilmiöt, elämäntapahtumat, linnunlaulu... kaikkeen saa jotenkin väännettyä mukaan sen että mutta kun me ollaan köyhiä, voi voi. Ei vaan jaksa. Itsellänikin on ollut välillä tiukkaa, mutta ei se tyhjänpäiväinen marina ja uhriutuminen siinä mitään auta.

Vierailija

Onhan tuo elämänhallinta ollut pahasti hukassa ennen tätä "konmaritusta" jos miehellä on ollut 150 paria sukkia.

Ja onhan se ihailtavaa, että Umppu myönsi loppujen lopuksi lihoneensa ja laittoi 15 liian pientä bilemekkoa kiertoon.

Huutonaurua tälle perheelle.

Vierailija

Kiinnitin huomiota tuohon järjettömään määrään sukkia: 150 paria! Ja jos niitä on ollut noin paljon, voin vain kuvitella miten paljon muitakin vaatteita löytyy. Järjetöntä.

Paljonkohan ihmisillä muuten on keskimäärin sukkia? Itselläni on jotain 15-20 paria.

Vierailija

Minunkin pitäisi lukea se kirja, että pääsisin tavaran vähentämisessä alkuun. Äsken huomasin, että meillä on kuivauskaapissa ainakin 15 pestyä Aino-jäätelörasiaa. Eihän niitä voi laittaa roskiin, ties mihin niitä tarvitsee.

Vierailija

Olen kirjan lukenut, ja mieleen jäi se, että vain omia kamoja maritetaan. Umppu ilmeisesti omistaa koko perheen irtaimiston, mm. Juuson 150 sukkaparia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat