Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Ihmiset tekevät yhä vanhempina lapsia, joten täytyyhän asiaa tutkia, jotta siitäkin löydetään joitakin positiivisia puolia. Tutkimuksessa olisi voitu kertoa, että minkäikäisiä näiden lasten isät ovat. Nimittäin toiset tutkimukset osoittavat taas päinvastaista, väitetään mm. että vanhojen isien lapset ovat muita sairaampia.

Vierailija

Pitää paikkaansa meidän kohdallamme. Olen paljon parempi äiti kuin mitä olisin ollut alle kolmekymppisenä. Nyt 38vuotiaana olen paljon rennompi luonteeltani ja pystyn olemaan läsnä enemmän kun asuntokin on jo maksettu. Mutta sitä taisi luojakin ajatella kun antoi minun odottaa lastani useita vuosia. 

Kaikella on tarkotuksensa ja aikansa. Toisille sopii olla nuori vanhempi ja toisille vanhempi. Ja ollaan ylpeänä erinlaisia ja parhaita vanhempia omille lapsillemme. 

Vierailija

Minä ainakin olen parempi äiti yli kolmekymppisenä koska sitä nuorempana en edes halunnut lapsia. Lapsensaaminen parikymppisenä olisi ollut katastrofi sekä mulle että lapselle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kai isänkin iällä on jotakin vaikutusta?

Varmasti.
En olisi ikimaailmassa pystynyt/tajunnut viettää näin paljon aikaa lapsen kanssa jos olisin tullut isäksi alle kolmekymppisenä. Näin kypsemmällä iällä osaa uskoakseni myös suhtautua hiukan rennommin. Koen että osaan nyt nauttia isyydestä eri tavalla kuin olisin poikasena osannut. Toivottavasti tämä vaikuttaa lapseenkin positiivisesti.

Isäksi ensi kertaa 48-vuotiaana.

Vierailija

Oma lahjomaton tutkimukseni ja havaintoni on, joka perustuu AV-palstan loppumattomaan ja alati kasvavaan aineistoon on, että lapsen tai lapsia voi saada vain yleisesti ottaen kahtena ajankohtana, jotka ovat aina jonkun toisen mielestä liian varhain tai vastaavasti jonkun toisen mielestä liian myöhään.  Moni meistä olisi ollut valmis äidiksi tai isäksi "jo" paljon aikaisemminkin, mutta haavetta lapsen saamisesta on hieman rajoittanut usein vain se, ettei ole löytynyt ketään, joka olisi valmis jakamaan tämän haaveen ja/ tai ajatuksen. - Ja vaikka olisikin niin on arveluttanut, että onko hän ollut myös valmis jakamaan lapsesta koituvan vastuun arviolata ainakin seuraavat parisenkymmentä vuotta.

Ja jos nämäkin seikat on natsannut, niin lapsen saaminen -ainakaan sillä perinteisellä tavalla- ole onnistunut syystä tai toisesta, vaikka apua ja tukea olisi haettu useampikin kerta niin koululääketieteestä kuin epätoivoisempina hetkinä myös vaihtoehtoisemmistakin tavoista. - Mutta tätä ei tietenkään ymmärrä kaikki heistä, jotka eivät itse ole niin välittäneet lasten saannista. Tai joille lasten saanti on tapahtunut ilman isompia ponnisteluja tai vaivaa.   

Vierailija

Tutkimus jossa äidin korkeampi ikä nykyään korreloi positiivisesti lapsen korkeamman älykkyyden kanssa, yksiselitteisesti kuvaa sitä miten tällä vuosituhannella koulutukseen ja uraan panostaneet naiset lykkäävät lapsentekoa myöhemmälle iälle, ja tämä näkyy siinä että hyvissä oloissa kasvaneet (perimältään valikoidut... vaikka tutkimus ei tätä huomioi) muksut ovat fiksumpia. Aiempina vuosikymmeninä se että lapsella on vanhempi äiti, on yleensä tarkoittanut köyhemmässä perheessä, suuren lapsikatraan nuorimmaisina kasvamista, ja silloin kasvunedellytykset eivät ole olleet yhtä hyvät.

Vierailija

Vauva foorumille valikoidaan ne tutkimukset jossa kerrotaan että ikäloppu 30 plus nainen on paras synnyttäjä ja 40+ mies saa pelkkiä kehitysvammaisia asperger lapsia jos laittaa nakkinsa tiukkaan 20v flikkaan.

Hoh hoija... uskokaa nyt mammat kyllä ne parhaat vuodet menivät jo.

Vierailija

Onkos tämä se tutkimus jossa vertailtiin saman perheen lapsia, eli kuopukset pärjäsi pääsääntöisesti paremmin, mutta epäiltiin että se ei joudu äidin vanhenemista, vaan yhteiskunnan keihittymisestä?

Vierailija

Voisiko olla kyse siitä, että vanhempana raskaaksi tulleiden lapset on ollut vaikeampi laittaa alulle -> he ovat useammin toivottuja ja odotettuja, ja heihin panostetaan enemmän. Kaksikymppisillä raskauden alkamiset ja loppuun käydyt vahinkoraskaudet ovat yleisempiä siis siksi, että raskauksia on määrällisestikin enemmän.

Vierailija

Minä 39 ja mies 27. Tässä tilanteessa on hyvä hannkia lapsi. Lapsi saa etua yli kolmekymppisestä äidistä ja nuoremman miehen laadukkaammista siittiöistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä 39 ja mies 27. Tässä tilanteessa on hyvä hannkia lapsi. Lapsi saa etua yli kolmekymppisestä äidistä ja nuoremman miehen laadukkaammista siittiöistä.

humble brag

Vierailija

No jaa, minä olen tullut äidiksi niin 19-vuotiaana, 25-vuotiaana kuin 32-vuotiaanakin ja koen olevani ihan yhtä hyvä äiti kaikille lapsilleni. Eiköhän voimakkaimmin asiaan vaikuta ihan muut ominaisuudet kuin ikä.

Vierailija

No, onhan se selvä. Tietysti eletty elämä tuo viisautta ja perspektiiviä yksilötasolla. SIIS YKSILÖTASOLLA. Tarkoitan, että olen viisaampi kuin olin 20-vuotiaana, mutta absoluuttisesti en välttämättä ole viisas kaikkiin 20-vuotiaisiin verrattuna. Esimerkiksi oma mieheni on tullut ekan kerran isäksi parikymppisenä ja nyt uudelleen nelikymppisenä. Sanoo aina, että kuinka typerä isä sitä oli siihen aikaan. Jotenkin vaati pieniltä lapsilta liikaa, tuijotti omaan napaansa ja kaikki oli niin jyrkkää. Nykyään ottaa rennosti, on lasten kanssa ja haluaa uhrata lapsille aikaa, koska ne on niin pieniä vain hetken. Eikä kaikesta kannata stressata tai nipottaa. Rennoin rantein vaan.

Toinen selvä tekijä on tietysti tuo koulutustaso. Koulutetut ja päämäärätietoiset sekä vastuulliset yksilöt lykkää usein lastentekoa, niin onhan niiden lapsetkin sitten fiksumpia. Paremmat geenit näes.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jaa, minä olen tullut äidiksi niin 19-vuotiaana, 25-vuotiaana kuin 32-vuotiaanakin ja koen olevani ihan yhtä hyvä äiti kaikille lapsilleni. Eiköhän voimakkaimmin asiaan vaikuta ihan muut ominaisuudet kuin ikä.

Minä olen tullut äidiksi 34-, 36-, ja 40-vuotiaana, ja omasta mielestäni olen kyllä koko ajan tullut paremmaksi äidiksi. Ihan siitä syystä, että olen ollut kokeneempi ja itsevarmempi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat