APUA! Mikä meni pieleen?!?! Lihapullista....
Siitä on toki aikaa, kun viimeksi olen lihapullia tehnyt, mutta ei nyt luulis taitojen näin ruostuneen :/ Niin vain kävi, että taikinasta tuli jotenkin älyttömän löysä, ja lopputuloksena oli sörsseli joka näytti lähinnä junan alle jääneeltä. Kasa kärähtäneitä epämuotoisia käkkäröitä, jotka levähtivät pannulle loppujen lopuksi epämääräiseksi massaksi. Mikä vikana? Löysä nauta? olen ihan ymmällä...
Kommentit (6)
Osaan taikinasta laitan jalapenoja silputtuna.
400g jauhelihaa
1 prk (2 dl) kermaviiliä
1 pss ( n. 70g) sipulikeittoaineksia
1/2 dl korppujauhoja
1 muna
Sekoita sipulikeittoainekset ja korppujauhot kermaviiliin, anna turvota n. 10 min. Lisää muna ja jauheliha, sekoita tasaiseksi. Muotoile kostutetuin käsin lihapulliksi ja kypsennä uunissa 200 asteessa noin 20 min.
Mausteeksi riittää tuo sipulikeittoaines, suolaa tai muuta ei tartte lisätä.
Ohje lihapulliin:
400 g jauhelihaa
1 purkki kermaviiliä
1 pussi sipulikeittoaineksia
1 dl korppujauhoja
1 kananmuna
Turvota korppujauhot kermaviilissä, lisää kananmuna ja sipulikeittoaines. Sekoita. Lisää jauheliha ja sekoita. Muotoile pulliksi tai pihveiksi ja paista uunissa tai pannulla.
Meillä näistä tykätään kovasti.
itse lisään siihen hieman(siis paljon!) valkosipulia...
ja todella hyviä on!
liikenteeseen siitä, ettei lihapulla taikinaan tarvitse laittaa kananmunaa, korppujauhoja tai kermaviiliä. Ennen varsinkin korppujauhoja on laitettu siksi, että sillä jatketaan taikinaa. Liha oli tuolloin kalliimpaakin...
Itse teen lihapullat niin, että ostan tarvittavan määrän jauhelihaa, maustan sen jauhelihamausteella &pippurisekoituksella, toisinaan raastan myös sipulia joukkoon(joka lisätään vasta hiukan ennen paistoa!). Annan sekoituksen maustua jääkaapissa pari tuntia, ja sen jälkeen pulesta tunnista tuntiin huoneen lämmössä (jos kiire, voi lihapullat valmistaa ilman tuota muutaman tunnin maustumis aikaakin...)
Laitan uunin 200`C, ja pannun levylle. Vedellä kostutetuin käsin pyörittelen lihapullat ja paistan niitä hetken (en kypsiksi asti) pannulla, josta kaadan ne vuokaan (jos ja kun pannuun tullut nestettä lihapullista, kaadan senkin mukaan) kun kaikki lihapullat on paistettu, laitan vuuan uuniin ja annan olla siellä parisenkymmentä minuuttia
->puoli tuntia. Kääntelen lihapullia kerran pari uunissa olo aikana, toisinaan lorautan vuokaan (ruoka)kermaa lihapullien joukkoon n. puolessa välissä paistumista.
Tulee hyviä, KAIKKI ovat kehuneet!!!:) Minusta juju on siinä, että laittaa vain jauhelihaa ja mausteita... Mutta kukin tehköön tavallaan, minä teen jatkossakin noin:)
unohtuiko korppujauhot ja/tai kananmuna?