Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halusin olla kiva äitipuoli – miksi se on niin vaikeaa?

Kuvitus: Satu Kettunen

”Suunnittelin olevani miehen lapsille hyvä tyyppi ja kiva bonusvanhempi. Miksi minusta tulikin kireä nillittäjä?” kahden lapsen äitipuoli pohtii.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Rehellistä myöntää, että tunsi alemmuutta jopa miehen lapsia kohtaan suhteessa. Itse ajattelisin, että jos näin on, niin kyseinen mies ja suhde kannattaa jättää. Lapsille se on vihoviimeistä, kun asemastaan epävarma lapsiaikuinen tulee siihen häiritsemään.
t. aikuinen lapsipuoli

Vierailija

Kiva äitipuoli? Eihän vanhemmuus ylipäätään ole koko ajan "kivaa", joten miksi äitipuolena oleminen olisi?

Vierailija

Äitipuoleuteen verrattuna äitiys on kyllä tosi kivaa, 99-prosenttisesti! Ainakin jos lapset eivät ole hengenvaarassa, sairaita tai muuten pulassa elämässään.

Äitipuoleuteen kaikilla on lähinnä epäilyksiä ja äitipuolella on jatkuva todistustaakka siitä, ettei ole kiusannut/kiduttanut/ollut epäreilu/tehnyt jotain pahaa tai vähintään ajatellut. Hyvätkin aikeet torpataan herkästi sillä, että varmaan tunteet kuitenkaan eivät ole ihan aidot. Olin muutaman vuoden äitipuolena ja ei ikinä enää! Eihän niissä lapsipuolissa vikaa ole, mutta kaikessa muussa, muiden suhtautumisessa ne biovanhemmat mukaan lukien. Kaikki vain etsivät virheitä eikä kukaan luota. Oman lapsen kanssa saa olla vaikka kuinka idiootti ja yleensä kaikki vain tulkitsevat parhain päin.

Vierailija

Tässä taas ihan klassinen erimerkki miten uusperhettä perustaessa ei olla keskusteltu asioista eikä sovittu, miten homma yhdessä hoidetaan. Ajatteliko kirjoittaja, että jos isommat lapset olisivat omia, niin silloin heistä ei tulisi meteliä vauvaa nukuttaessa? Muutenkin on ihan järjen köyhyyttä totuttaa vauva nukahtamaan ihan hiljaisuudessa. Varsinkin kun perheessä on muitakin lapsia. No onneksi ilmeisesti yhteinen sävel kuitenkin alkoi löytymään ja kirjoittaja tajusi että vika on itsessä ja miehessä eikä lapsissa. Vauvapalstalla kun jatkuvasti saa lukea äitipuolien tilityksiä miehen kauheista lapsista, vaikka vika on yleensä aina itsessä. Silloinkin kun vika on miehessä, niin voi vaan kysyä että miksi on ottanut riesakseen idiootin, joka ei kykene lapsiaan kasvattamaan.

Vierailija

Mulla on ihan samanlaisia tuntemuksia. Mutta oikeastaan ärsyyntyminen lapsipuolia kohtaan johtuu siitä, että he eivät hakeudu seuraani lainkaan, eivät juttele mitään, eivät edes vastaa kysyttäessä tai tervehdi. Ja olen yrittänyt kaikkeni ja ollut mukava ja osallistuva. Olen päätynyt lipputulokseen, että nuo mieheni epäsosiaaliset ja tunteita näyttämättömät lapset on kasvatettu niin eri tavalla kuin itse kasvattaisin lapseni, että ei mikään ihmekään etten koe heitä läheisiksi millään tavalla. Heidän mielestään minä taas olen varmaan ahdistavaa seuraa, kun kerron vitsejä, juttelen,nauran ja olen ulospäinsuuntautunut. Tiedä häntä. Mutta en aio enää yrittää, hoitakoon isä lapsensa ja minä olen omissa oloissani kotona, kun isä puuhastelee lasten kanssa. Ei ihmissuhteita pysty pakottamaan.

Vierailija

Lapsia joutuu komentamaan ja hillitsemään. Muuten ne riekkuvat ihan miten tahansa.
Ei se ole mitään pahuutta.

Vierailija

Mulle ongelmaksi tuli se, että mies oli lastensa kanssa, kaikkea muuta, mitä puheissaan . Nämä saivat tehdä ihan mitä halusivat, mitään ei kielletty. Tenavat saivat ajaa vaikka mopoa pyöräteillä 10 vuotiaina, ja mies vain naureskeli. Syödä sai miten huvitti, ja kunnon ruoka ei kelvannut. Oli vain sipsiä ja karkkia. Mies myös kiusasi lapsia tavalla, joka sai heidät käyttäytymään itselleen vaarallisesti. Ole siinä nyt sitten mukava ja rento äitipuoli, joka ei kiellä mitään.... eli olin se paska ja ikävä ihmien, kaikkien mielestä.

N28

No itse en alunalkaenkaan lähtisi hommaan ajatuksella että haluan olla "kiva äitipuoli". Siis jos pienistä lapsista puhutaan, ei niiden kanssa perheenä asuva aikuinen voi olla vaan kiva kaveri.

Parempi pyrkiä olemaan luotettava ja oikeudenmukainen äitipuoli. Puolison kanssa pyrkisin sopimaan yhteisistä säännöistä ja myös minulla tulisi olla valta toimia niiden puitteissa. Rajat on rakkautta lapsipuolillekkin ja luo heille turvaa. Se kivuus tulee yleensä siinä sitten ajanmittaan kaupanpäälle - sivutuotteena. Pohja pitää luoda luottamukselle, ei kivuudelle.

Jos lapsilleni tulisi äitipuoli, toivoisin ennenkaikkea että hän olisi reilu, oikeudenmukainen ja vastuullinen äitipuoli, joka on kuvioissa mukana omasta vapaasta tahdostaan. Helppoahan se ei varmasti aina ole ja se on hyvä tiedostaa ennenkuin leikkiin ryhtyy.

Vierailija

Uusperheen äitinä voin todeta, että isoimpia hankaluuksia teetti se, että miehen lapset eivät halunneet ottaa minulta kehotuksia vastaan. Tyyliin jos pyysin viemään roskat viikon oleilun jälkeen, niin miehen teinitytär ei millään olisi halunnut tehdä hommaa. Ilmeisesti asenteensa oli, että äitipuoli on passari, jonka tehtävä on järjestää hänelle siisti koti, ja hän vaan makailee sängyllä ja lähtee toiseen kotiinsa jättäen käytetyt kortsunsa ja karkkipaperinsa sänkynsä alle lattialle. Kiva.

Ja jos joku epäilee, niin omia pienempia lapsiani käskytin paljon enemmän kuin näitä mieheni isompia lapsia. Ihan vaan siitä syystä, että haluan heidän tulevien avioliittojensa onnistuvan, eikä kaatuvan ainakaan siihen, ettei koeta, että kotihommat heille kuuluisi.

Ongelmia tuotti myös se, että jatkuvasti kun miehen lapset tulivat meille, niin olisi pitänyt antaa kavereiden tulla yöksi. Noh, kun omia lapsia on viisi ja jos jokaisella heistä on kaveri yökylässä, paljonkos se tekeekään.... 10 lasta!!!! Kiva siinä sitten pitää hotellia sellaiselle porukalle. Koska silloin kun lapsella on kaveri, niin silloin ainakaan ei saa pyytää tyhjentään tiskaria eikä muutakaan. Ja törkeintä oli toki pyytää kavereta tuomaan omat liinavaatteet. "Konehan ne pyykit pesee."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tyyliin jos pyysin viemään roskat viikon oleilun jälkeen, niin miehen teinitytär ei millään olisi halunnut tehdä hommaa. Ilmeisesti asenteensa oli, että äitipuoli on passari, jonka tehtävä on järjestää hänelle siisti koti, ja hän vaan makailee sängyllä ja lähtee toiseen kotiinsa jättäen käytetyt kortsunsa ja karkkipaperinsa sänkynsä alle lattialle. Kiva. 

Aivan. Koska biologiset teinit vie roskat mukisematta ja kiljumatta...aina. 

Vierailija

Joku täälläkin kirjoitti että on tasapuolinen äitipuoli ja kaikilla lapsilla, niin yhteisillä kuin miehen omilla, on samat säännöt. Esim. lapsilla sama nukkumaanmenoaika. Joopajoo, onko se tasapuolisuutta että 4-vuotiaalla ja 13-vuotiaalla on sama nukkumaanmenoaika ja muutenkin samat säännöt?

Vierailija

Äitipuolelle yllätys että lapsi saattaa pyyhkiä ruokaa hihaansa, eikä joka kerta muista käyttää saippuaa käsiä pestessä?

Äitipuoleksi ei kannattaisi ryhtyä jos ei ole ennestään kokemusta lapsista...

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat