Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiasiavaltuutettu: Varhaiskasvatus on vielä tärkeämpää kuin peruskoulu

Kuva: Juha Metso

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila vaatii, että oikeutta varhaiskasvatukseen ei rajata perhetaustan mukaan.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (50)

Kotiäiti joka touhuaa lastensa...

On tämäkin mennyt älyttömäksi. Vanhemmat kun eivät viitsi hoitaa lapsiaan. niin on pakko huostaanottaa päiväksi...

itse alan ammattilainen

Kyllä nyt on liioiteltu näitä tilanteita. Taitaa olla niin laiskaa porukkaa päiväkodeissa jotka eivät taida osata organisoida asioita. Kuinkahan monessa pk.ssä tehdään turvallisuuskatsauksia säännöllisesti, karsitaan vaaratekijät minimiin. valvotaan oikeasti pihalla eikä seurustella keskenään eikä päästetä lapsia vaaranpaikkoihin. Sitten ollaan olevinaaan niin varhaiskasvatuksen asiantuntijoita etteivät itsekään ymmärrä, että mistä piti antaa palautetta. Meidän päiväkodissa repsottaa niin moni asia, että kukaan ei ota vastuuta mistään.

Maalaisjärkeä?

Eikö se ole jo lastensuojeluasia, jos katsotaan, että lapsen on turvallisempaa ja parempi olla muualla hoidossa kuin omassa kodissaan?

Vierailija

Kun seurataan lasten menestystä tylmarkkinoilla ja plaa plaa plaa!
Mitä ihmettä!?!?
Mistä ajanjaksosta tää äijä puhuu?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun seurataan lasten menestystä tylmarkkinoilla ja plaa plaa plaa!
Mitä ihmettä!?!?
Mistä ajanjaksosta tää äijä puhuu?

Viittaa ruotsalaiseen tutkimukseen.

Vaipanvaihdon tohtori

Tuoma Kurttila puhuu puuta heinää virkansa puolesta. Vai pitäisikö tehdä aina lasu, jos joku muu kuin varhaiskasvatuksen ammattilainen saa lapsen?

Vierailija

Ruotsissa on tehty pitkäaikaisseuranta jossa on todettu että aikaisin hoitoon menneet on menestyneet työelämässä paremmin.

Siitä ei vaan silti minusta voi vetää mitään johtopäätöksiä koska Suomessakin on todettu errä pieninä hoitoon menevät koulutetuimpien lapset ja juuri koulutetuimpien lapset myös opiskelee pisimmälle.

Eli siåyy miksi tuo harha suntyy on oikeasti se että koulutettujen menestyjien lapset menestyy. Syy on siis perheessä, ei päiväkodissa.

Vierailija

Taitaa ukko olla sdp.n kannattajia. Ihmiset systeemiin aivopestäviksi mahdollisimman aikaisin.
Taas kotona lastaan hoitavat vanhemmat leimataan luuseri epäonnistuja ääliöiksi, jotka eivät välitä lapsistaan vähääkään, kun eivät vie lastaan muiden kasvatettaviksi.

Poika oli hetken tarhassa. Siellä syötiin, ehkä askareltiin, mentiin ulos, päikkäreille ja vapaata leikkiä.

Kertokaa nyt vittu, mitä tuossa on sellaista, mitä lapsi ei saa kotona?!?

Vierailija

Maalaisjärkeä? kirjoitti:
Eikö se ole jo lastensuojeluasia, jos katsotaan, että lapsen on turvallisempaa ja parempi olla muualla hoidossa kuin omassa kodissaan?

Pahimpia ei huostata vaan hoidetaan kunnallisessa päivähoidossa, koska hys hys...

Vierailija

Mä olen nyt kolmatta päivää lasten kanssa kotona, ensin sairastin minä ja nyt lapset. Koska olin kipeä, en viitsinyt viedä lapsia ulos, joten ajan tappamiseksi mm. opetin 3v kuopuksen kirjoittamaan oman nimensä.

Tiedän kyllä, että päivähoidosta hyötyvät eniten ne lapset, joilla on tullut huonoimmat kortit jaossa. Mutta silti vähän korpeaa, kun koko ajan vähätellään meidän tavallisten vanhempien kykyjä kasvattaa lapsiamme arjen lomassa.

T. "Ura"äiti asuntolainan maksamiseksi.

Vierailija

Vaipanvaihdon tohtori kirjoitti:
Tuoma Kurttila puhuu puuta heinää virkansa puolesta. Vai pitäisikö tehdä aina lasu, jos joku muu kuin varhaiskasvatuksen ammattilainen saa lapsen?

Niin puhuu. Miehestä ei ole äidiksi, Tuomas todistaa sen taas. Olen kotiäidin kasvattama, en mennyt koskaan hoitoon tai eskariin, ja hyvin on mennyt. Olen korkeakoulutettu ja päivääkään en ole ollut työtön.

Erityislapset on erikseen, eikä kaikkia tarvitse laittaa laitokseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on tehty pitkäaikaisseuranta jossa on todettu että aikaisin hoitoon menneet on menestyneet työelämässä paremmin.

Siitä ei vaan silti minusta voi vetää mitään johtopäätöksiä koska Suomessakin on todettu errä pieninä hoitoon menevät koulutetuimpien lapset ja juuri koulutetuimpien lapset myös opiskelee pisimmälle.

Eli siåyy miksi tuo harha suntyy on oikeasti se että koulutettujen menestyjien lapset menestyy. Syy on siis perheessä, ei päiväkodissa.

Ruotsissa??? Joo, Suomessa vielä 90- luvulla äidit sanoivat itseään irti työstä, kun hoitopaikkoja ei ollut, sinne oli vielä silloin tulorajoja, rikkaimpien kakarat ja hyvävelijärjestön kautta pääsi hoitoon. Vaikka ei tästä tietenkään puhuta.
Silloin oli vielä tarpeeksi henkilökuntaa, työajat oli useilla ihan järkevät..

Maailma muuttuu, eikä tässä hetkessä ole kyllä kovin pitkäntähtäimen tutkimuksia pystynyt tekemään, edes hienomnat ja komeammat ruotsalaiset.. Jos ei niillä sitten ole jotain tulevaisuuteen näkemislaitetta..

Vierailija

Kouluun pitää panostaa! Sitä nuoremmat ei tarvitse mitään ihmeellistä opetusta, sitä ehtii koulussakin! Ainakin meidän lasten eskarissa oli ihan simppeliä touhua, vähän katsottiin kirjaimia, muuten sitä samaa piirtelyä ja leikkiä kuin päiväkodissa. Kodissa ja kerhossa voi tehdä aivan samaa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt kolmatta päivää lasten kanssa kotona, ensin sairastin minä ja nyt lapset. Koska olin kipeä, en viitsinyt viedä lapsia ulos, joten ajan tappamiseksi mm. opetin 3v kuopuksen kirjoittamaan oman nimensä.

Tiedän kyllä, että päivähoidosta hyötyvät eniten ne lapset, joilla on tullut huonoimmat kortit jaossa. Mutta silti vähän korpeaa, kun koko ajan vähätellään meidän tavallisten vanhempien kykyjä kasvattaa lapsiamme arjen lomassa.

T. "Ura"äiti asuntolainan maksamiseksi.

Näin! Meillä neljä lasta oppineet kirjaimet, numerot, hieman lukemaan, laittavat ruokaa vanhempien kanssa, pieniä arjen käytännön taitoja, luonnosta, eläimistä, tietokoneista tietoa.
Kaikki kotona hoidettu. Teemme 100% parhaamme, jotta muksut tulevat menestymään elämässä. Olemme aktiivisesti kouluun yhteydessä, että miten menee.
Kaikki olleet kouluvalmiita, vaikka 2 lasta loppuvuodesta syntyneitä.
Mua harmittaa myös, että normaalia vanhempaa dissataan täysin.
Joo ja olin töissä, ja hoidettiin lapset kotona.
Nyt jäin kotiin, että voin täysillä keskittyä lapsiin. Musta tuli ihan oikea kotiäiti nyt hetkeksi, enkä häpeä yhtään.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat