Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä kerron, miksi imetän julkisesti

Vierailija
01.03.2017 |

Lapseni on nyt 10kk. Olen yksinhuoltaja, en voi jättää lasta kotiin ja mennä itse kauppaan. Otan siis lapseni mukaan kaikkialle, ellei isovanhemmat satu olemaan juuri sopivasti käytettävissä.

Laitan lapsen vaunuihin ja lähden talsimaan kauppaan. On päiväuniaika ja oletan lapseni nukkuvan koko kauppareissun ajan. Mutta kaupan pihassa juuri kun olemme vieressä, päättää joku teini pärisyttää kunnolla mopoaan ja vauva herää. Alkaa itku. Menen kauppaan sisään ja yritän hyssytellä. Minulla on kolme vaihtoehtoa.
1. Imetän lapsen takaisin uneen
2. Menen huutavan lapsen kanssa kauppaan ja teen ostokset niin että koko kauppa raikuu
3.Nostan lapseni syliin ja kävelen kotiin samalla vaunuja työntäen.

Luonnollisesti valitsen 1. Vaihtoehdon. En halua kävellä 20 minuuttia kotiin ja lähteä sitten uudestaan kauppaan.

Tai enkö saisi koskaan käydä missään? En kierrellä kirpputoreja, en köydä kahvilla ystäväni kanssa, en mennä rannalle piknikille. Koska kaikkialla noissa paikoissa menee sen verran aikaa, että lasta on ehkä imetettävä jossain kohtaa.
Valitsen joko kotiin lukittautumisen, lapsen tarpeiden mitätöinnin tai julki imettämisen. Arvatkaas, minkä näistä valitsen ;)

On se jännä, kun saa kävellä minihameessa, josta perse paistaa ja olla paidassa, joka juuri ja juuri peittää nännit. Samoin lihavien miesten sopii kävellä ilman paitaa niin että miestissit hölskyy, mutta imettää ei saa.

Olen täällä lastani varten, joten imetän juuri silloin kun lapseni sitä tarvitsee (voin odottaa hetken jos olen kassajonossa tai muualla, jossa ei olisi kovin otollinen imetysasento) En välitä, mitä muut ihmiset ajattelevat.

Annan jopa pimppini suhista vessassa käydessäni ja annan kakan molskahtaa pönttöön. Ne, ketä nämä asiat häiritsevät, saavat katsoa peiliin ja miettiä pitisikö omaa suhtautumistaan muuttaa.

Have a nice day :)

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni imettävä mamma katsoisi inhoten naista joka kävelisi kadulla vastaan tissit paljaana? Veikkaan että aika paljon napinaa tulisi. Tissien esittely ei ole sen "oikeutetumpaa" vaikka niissä roikkuisi lapsi. Aloittajalla on mennyt taas pointti ohi, imettämistä ei ole kielletty mutta sen voi tehdä niin ettei kaikki ole tarjottimella. Suurin osa tämän ymmärtää, mutta jotkut raukat hakevat myös huomiota lapsen ruokkimisen ohessa.

Minä en ole kertaakaan koko pitkän elämäni aikana nähnyt, että imettäjä esittelisi rintojaan. Ei edes siinä teri niitin kuvassa näkynyt mitään. En ole nähnyt senttiäkään itse rintaa, missään, koskaan. Vain vauvan pää ja äiti hyvin verhottuna.

Taitaa olla niin, kuten teri niitin tapauksessa, että koko imetys tapahtumana häiritsee ihmisiä. Vaikka kuinka muka kiillotellaan sädekehää, että "pitäähän sen vauvan saada ruokaa ja teette tärkeää työtä päläpälä", niin kuitenkin pelätään kuin suurinta ruttoa, että "elä vaan näytä sitä saatanan tissiä jonka vauvalle annat."

Vierailija
22/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, ap.

En ole koskaan tähän 50 vuoden ikään mennessä nähnyt kenenkään imettävän niin, että tissit olisivat tarkoituksellisen paljaana. Sen sijaan olen nähnyt naisia, jotka yrittävät vain hoitaa vauvaansa parhaalla mahdollisella tavalla ja niin, että vauvan itku ei käy kanssaihmisten hermoon.

Koko tämän "julki-imetys on ällöä" -debatin tarkoitus on mollata pienten lapsien äitejä ja siivota kaikki erilaisuus pois katukuvasta. Käytännössä siis sulkea pienten lasten äidit koteihinsa.

Jokainen fiksu ymmärtää, että tuollainen kehitys on erittäin epätoivottavaa. Koska aletaan vaatia hitaasri liikkuvia vanhuksia ja kovalla äänellä puhuvia vammaisia pois tieltä?

No jos et ole nähnyt, sitten et voi tajuta mikä häiritsee meitä jotka olemme nähneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että lihavien miesten sopii kävellä ilman paitaa?

Niinkö luulet ettei sitä paheksuta ollenkaan?

Keskustelupalstoilla ei haukuta jos mies on ilman paitaa vaikkapa terassilla?

Vierailija
24/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni imettävä mamma katsoisi inhoten naista joka kävelisi kadulla vastaan tissit paljaana? Veikkaan että aika paljon napinaa tulisi. Tissien esittely ei ole sen "oikeutetumpaa" vaikka niissä roikkuisi lapsi. Aloittajalla on mennyt taas pointti ohi, imettämistä ei ole kielletty mutta sen voi tehdä niin ettei kaikki ole tarjottimella. Suurin osa tämän ymmärtää, mutta jotkut raukat hakevat myös huomiota lapsen ruokkimisen ohessa.

Minä en ole kertaakaan koko pitkän elämäni aikana nähnyt, että imettäjä esittelisi rintojaan. Ei edes siinä teri niitin kuvassa näkynyt mitään. En ole nähnyt senttiäkään itse rintaa, missään, koskaan. Vain vauvan pää ja äiti hyvin verhottuna.

Taitaa olla niin, kuten teri niitin tapauksessa, että koko imetys tapahtumana häiritsee ihmisiä. Vaikka kuinka muka kiillotellaan sädekehää, että "pitäähän sen vauvan saada ruokaa ja teette tärkeää työtä päläpälä", niin kuitenkin pelätään kuin suurinta ruttoa, että "elä vaan näytä sitä saatanan tissiä jonka vauvalle annat."

Mainitsemasi mies on kuollut. Ja te imetyshullut teitte varmaan hänen elämästään helvettiä, sen lyhyen ajan kuin se kesti. Ettekä edes tajua hävetä.

Vierailija
25/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisesti laittaisin lapseni suuhun tutin ja sitten hän jatkaisi uniaan.

Minun lapseni ei ole koskaan tuttia suostunut imeskelemään. Huuto senkuin yltyy, jos yrittää tutin laittaa suuhun :)

Tuttia ei suostu imemään mutta itse suostut olemaan kuitenkin tuttina? Okei...

Vierailija
26/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli imetät ihan tavan vuoksi, etkä lapsella olisi tarve? Onnea vaan rinnalta vierottamiseen...

Imetän, koska lapseni sitä tarvitsee ja osaa näyttää milloib sitä tarvitsee :) Ajattelin imettää niin kauan kun se tuntuu lapsesta ja itsestäni, molemmista, hyvälle. WHO suosittelee imetystä vähintään 2-vuoden ikään ja siihen tähtään :)

Ja imetys on lapsen nälän tyydyttämisyä, mutta lapsi saa imetyksestä myös turvaa ja läheisyyttä. Eli jokainen imetyskerta ei ole nälän/janon sammuttamista :)

Ja jännä, että moni ajattelee minun imettävän tissit kaikkien näkyvillä, vaikken mitään sellaista sanonut. Yleensä minulla on harso tai paita suojana :)

Ap.

. Sinulla ei taida olla mitään käsitystä mistä julki-imettämiskohussa on kyse? 

Vierailija
27/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistö hyväksyy imettämisen julkisilla paikoilla, joten mielestäni ei kannata pahoittaa mieltää jos joku hapannaamanyt sattuu katsomaan kieroon. Silloin voi ajatella, että suurin osa nykypäivänä jo halveksuu enemmän kieroon katsojaa kuin imettäjää.

Mitä enemmän naiset imettävät julkisesti, niin sitä tutumpi ja luonnllisempi asia siitä tulee. Imettäviä naisia näkee vielä niin harvoin, että se sitten tuntuu olevan jokinlainen kahvilan, kaupan tms nähtävyys. Jos imettäviä naisia näkyisi enemmän kaikkialla, niin ihmiset ei enää kiinnittäisi asiaan niin paljon huomiota.

Eli siis kaikki naiset, lähtekää pois neljän seinän sisältä ja rohkeasti vain vauvan kanssa ihmisten ilmoille! Olen samaa mieltä, että jos kaupungilla voi kävellä mikroshortseissa pakarat vilkkuen ja rinnat tyrkyllä, niin kyllä sitten myös imettäminen pitää olla sallittua. Yleensä naiset vielä imettävät niin, että rintaa ei edes näy, mutta ongelma tuntuu vain olevan itse imettäminen, ei rinnan näkyminen. 

Vierailija
28/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, kerran kahvilan ikkunapöydässä (kävelin ulkopuolella, en tuijottamalla tuijottanut, oli varsin hyvin esillä muutenkin). Mamma veti esiin aivan järkyttävän kokoisen tissin, ilman mitään riepuja tai muutakaan suojaa, naamallaan ylimielinen ilme, josta en ole varma sanoiko että "katsokaa mua" vai "uskallakin vilkaista niin saat turpaan". Iik, traumoja, no ei tullut, mutta sellainen valtava, suonikas ja pinkeä utare on oikeasti oksettava, ei itse tapahtuma. Vaikka kyseinen mamma teki myös siitä sellaisen.

Vierailija
29/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö hyväksyy imettämisen julkisilla paikoilla, joten mielestäni ei kannata pahoittaa mieltää jos joku hapannaamanyt sattuu katsomaan kieroon. Silloin voi ajatella, että suurin osa nykypäivänä jo halveksuu enemmän kieroon katsojaa kuin imettäjää.

Mitä enemmän naiset imettävät julkisesti, niin sitä tutumpi ja luonnllisempi asia siitä tulee. Imettäviä naisia näkee vielä niin harvoin, että se sitten tuntuu olevan jokinlainen kahvilan, kaupan tms nähtävyys. Jos imettäviä naisia näkyisi enemmän kaikkialla, niin ihmiset ei enää kiinnittäisi asiaan niin paljon huomiota.

Eli siis kaikki naiset, lähtekää pois neljän seinän sisältä ja rohkeasti vain vauvan kanssa ihmisten ilmoille! Olen samaa mieltä, että jos kaupungilla voi kävellä mikroshortseissa pakarat vilkkuen ja rinnat tyrkyllä, niin kyllä sitten myös imettäminen pitää olla sallittua. Yleensä naiset vielä imettävät niin, että rintaa ei edes näy, mutta ongelma tuntuu vain olevan itse imettäminen, ei rinnan näkyminen. 

Tuossa oli sinun fantasiamaailmasi, ei todellisuus. Sitä paljastelua halveksitaan kyllä. Toivon, että joku tekee rikosilmoituksen kun seuraavan kerran näkee tuollaista. Tai sitten esim. trenssitakkimiesten paljastelun pitää olla sallittua.

Vierailija
30/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli sinun fantasiamaailmasi, ei todellisuus. Sitä paljastelua halveksitaan kyllä. Toivon, että joku tekee rikosilmoituksen kun seuraavan kerran näkee tuollaista. Tai sitten esim. trenssitakkimiesten paljastelun pitää olla sallittua.[/quote]

Siis mikä osuus oli minun fantasiaani? 

Vierailija
31/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö imettämisen tarkoitus olekaan tyydyttää lapsen nälkää? 

Se on vain yksi tarkoitus. Imetys on myös lohtua, turvaa ja lämpöä. Vauvalla voi olla myös jano. Ylipäätään imetys antaa lapselle infektiosuojaa ja yli vuoden imetys laskee kohtu- ja rintasyövän, sekä metabolisen oireyhtymän riskiä huomattavasti. On tärkeää siis turvata, ettei imetys ainakaan lopu siitä huolimatta että äiti haluaa imettää. Oikein pienen vauvan kanssa voi käydä niinkin, että maito loppuu jos ei imetä "joka itkuun".

Nämä julki-imetyksen vastustajat voi aina kääntää katseen muualle. Imetyksellä on kansanterveydellistä merkitystä ja sitä pitää tukea ihan verorahojen säästämisenkin nimissä. Joskus siinä tissikin vilahtaa, mutta vilahtaapa niitä televisiossa ja mainoksissakin.Yhdenkään imetystaipaleen ei pitäisi loppua sen takia, että joidenkin (mieleltään kieroutuneiden) mielestä se on epäsovinnaista tai pahimmillaan jopa seksuaalista. Sitten itse kyllä juodaan toisen lajin "tissimaitoa", näin kärjistetysti.

Vierailija
32/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma imetystaipaleeni jäi lyhyeksi, koska maitoa ei koskaan alkanut herumaan tarpeeksi. Kun näen jossain imettävän naisen,niin mieleeni tulee vain hyväntahtoinen kateus, että voisinpa minäkin imettää lastani. 

Vierailija
33/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni ei ole koskaan tuttia suostunut imeskelemään. Huuto senkuin yltyy, jos yrittää tutin laittaa suuhun :)

Kyllä se tutti on rinnan korvike, eikä toisin päin

Vierailija
34/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tutti on rinnan korvike, eikä toisin päin

Tämä :) Nykyihminen on vain niin vieraantunut luonnosta, että ei ymmärrä sitä, mikä on oikeasti normaalia. Jos joku menisi afrikkaan alkuperäisheimojen luo sanomaan että ei saa imettää julkisesti, hakattaisiin se tyyliin hengiltä. Siellä ei ole tutteja, siellä on äidit js äidin rinnat. Siellä ymmärretään lapsen tarve :)

Vierailija
35/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain yksi tarkoitus. Imetys on myös lohtua, turvaa ja lämpöä. Vauvalla voi olla myös jano. Ylipäätään imetys antaa lapselle infektiosuojaa ja yli vuoden imetys laskee kohtu- ja rintasyövän, sekä metabolisen oireyhtymän riskiä huomattavasti. On tärkeää siis turvata, ettei imetys ainakaan lopu siitä huolimatta että äiti haluaa imettää. Oikein pienen vauvan kanssa voi käydä niinkin, että maito loppuu jos ei imetä "joka itkuun".

Nämä julki-imetyksen vastustajat voi aina kääntää katseen muualle. Imetyksellä on kansanterveydellistä merkitystä ja sitä pitää tukea ihan verorahojen säästämisenkin nimissä. Joskus siinä tissikin vilahtaa, mutta vilahtaapa niitä televisiossa ja mainoksissakin.Yhdenkään imetystaipaleen ei pitäisi loppua sen takia, että joidenkin (mieleltään kieroutuneiden) mielestä se on epäsovinnaista tai pahimmillaan jopa seksuaalista. Sitten itse kyllä juodaan toisen lajin "tissimaitoa", näin kärjistetysti.

Nämä julki-imettäjät voivat mennä muualle. Infektiosuoja ei tehostu yhtään, vaikka yleisöä olisi miten paljon.

Oletko muuten itse niin mieleltäsi kieroutunut, että pidät epäsovinnaisena jos joku keski-ikäinen ukko tempaisee vaatteet päältään sinun ja 5-vuotiaan lapsesi edessä? Oletan, että et halua nähdä sellaista. Miksi meidän muiden siis pitäisi katsella, kun itse teet saman?

Vierailija
36/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa oli sinun fantasiamaailmasi, ei todellisuus. Sitä paljastelua halveksitaan kyllä. Toivon, että joku tekee rikosilmoituksen kun seuraavan kerran näkee tuollaista. Tai sitten esim. trenssitakkimiesten paljastelun pitää olla sallittua.

Näköjään blokkaat epämieluisan tekstinkin, kun et sitä osaa lukea.

Vierailija
37/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, kerran kahvilan ikkunapöydässä (kävelin ulkopuolella, en tuijottamalla tuijottanut, oli varsin hyvin esillä muutenkin). Mamma veti esiin aivan järkyttävän kokoisen tissin, ilman mitään riepuja tai muutakaan suojaa, naamallaan ylimielinen ilme, josta en ole varma sanoiko että "katsokaa mua" vai "uskallakin vilkaista niin saat turpaan". Iik, traumoja, no ei tullut, mutta sellainen valtava, suonikas ja pinkeä utare on oikeasti oksettava, ei itse tapahtuma. Vaikka kyseinen mamma teki myös siitä sellaisen.

Isorintainen nainen ei saisi imettää julkisesti? Isorintaisena naisena voin kertoa, että on vaikea saada isorintaiselle sopivia imetyspaitoja (jotka siis peittää imetystilanteessa koko rinnan). Ison rinnan käsittely imetystilanteessa on myös teknisesti paljon vaikeampaa kuin pienen, esim. minulla oli imettäessäeni K-kupin rinnat, jotka painoivat 3,5 kiloa/kpl. Yhdellä kädellä kun sääti sen rinnan kanssa ja toisella ohjasi lasta rinnalle, välillä oli vaikea olla vilauttamatta mitään, kun lapsi vielä koko ajan repi suojaharsoa pois.

Lapsellani oli kuitenkin aivan yhtäläinen oikeus tulla ruokituksi kuin pienirintaisten naisten lapsilla.

Vierailija
38/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemasi mies on kuollut. Ja te imetyshullut teitte varmaan hänen elämästään helvettiä, sen lyhyen ajan kuin se kesti. Ettekä edes tajua hävetä.

Niin on kuollut. Ja ihan itse hän helvettinsä teki.

Vierailija
39/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä julki-imettäjät voivat mennä muualle. Infektiosuoja ei tehostu yhtään, vaikka yleisöä olisi miten paljon.

Oletko muuten itse niin mieleltäsi kieroutunut, että pidät epäsovinnaisena jos joku keski-ikäinen ukko tempaisee vaatteet päältään sinun ja 5-vuotiaan lapsesi edessä? Oletan, että et halua nähdä sellaista. Miksi meidän muiden siis pitäisi katsella, kun itse teet saman?

Koen sekä naisen että miehen sukupuolielimien esittelyn lapsille haitalliseksi ja epäsovinnaiseksi. Sen sijaan jos mies laittaa imetyspaidan päälle ja vilauttaa rintaansa, niin en häiriinny tästä. Eikä lapsenikaan siitä traumatsoidu, aivan kuim ei traumatisoisu siitäkään että kesäisin näkee paidattomia miehiä ja naisia bikineissä. Rinnat eivät ole sukupuolielimiä.

Infektiosuoja pysyy yllä sillä että imetys jatkuu. Imetyksen jatkuminen voi vaatia, ja vaatikin usein, imetystä kotiolojen ulkopuolella.

Se vaan on niin, että vauvoilla (ja taaperoilla) on oikeus saada rintaa silloin kuin äidin mielestä se on ok, ja paikka ei sitä erikseen kiellä. Jos sinulla asia kovin häiritsee, niin voithan ajaa erityisten imetyshuoneisen perustamista kauppoihin yms.?

Vierailija
40/40 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään blokkaat epämieluisan tekstinkin, kun et sitä osaa lukea.

Mistä vihamielisyys? Teini-iän angstia? Miehet ainakin tykkää mikroshortsien lahkeiden alta vilahtavista pakaroista ja enpä ole kyllä koskaan kuullut ketään Suomessa shortsien tai liian suuren kaula-aukon takia pidätettävän. Toki voit sä joskus koittaa, jos virkavalta vaikka ehtisikin tulemaan paikalle sakkoja kirjoittelemaan :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi