Minä kerron, miksi imetän julkisesti
Lapseni on nyt 10kk. Olen yksinhuoltaja, en voi jättää lasta kotiin ja mennä itse kauppaan. Otan siis lapseni mukaan kaikkialle, ellei isovanhemmat satu olemaan juuri sopivasti käytettävissä.
Laitan lapsen vaunuihin ja lähden talsimaan kauppaan. On päiväuniaika ja oletan lapseni nukkuvan koko kauppareissun ajan. Mutta kaupan pihassa juuri kun olemme vieressä, päättää joku teini pärisyttää kunnolla mopoaan ja vauva herää. Alkaa itku. Menen kauppaan sisään ja yritän hyssytellä. Minulla on kolme vaihtoehtoa.
1. Imetän lapsen takaisin uneen
2. Menen huutavan lapsen kanssa kauppaan ja teen ostokset niin että koko kauppa raikuu
3.Nostan lapseni syliin ja kävelen kotiin samalla vaunuja työntäen.
Luonnollisesti valitsen 1. Vaihtoehdon. En halua kävellä 20 minuuttia kotiin ja lähteä sitten uudestaan kauppaan.
Tai enkö saisi koskaan käydä missään? En kierrellä kirpputoreja, en köydä kahvilla ystäväni kanssa, en mennä rannalle piknikille. Koska kaikkialla noissa paikoissa menee sen verran aikaa, että lasta on ehkä imetettävä jossain kohtaa.
Valitsen joko kotiin lukittautumisen, lapsen tarpeiden mitätöinnin tai julki imettämisen. Arvatkaas, minkä näistä valitsen ;)
On se jännä, kun saa kävellä minihameessa, josta perse paistaa ja olla paidassa, joka juuri ja juuri peittää nännit. Samoin lihavien miesten sopii kävellä ilman paitaa niin että miestissit hölskyy, mutta imettää ei saa.
Olen täällä lastani varten, joten imetän juuri silloin kun lapseni sitä tarvitsee (voin odottaa hetken jos olen kassajonossa tai muualla, jossa ei olisi kovin otollinen imetysasento) En välitä, mitä muut ihmiset ajattelevat.
Annan jopa pimppini suhista vessassa käydessäni ja annan kakan molskahtaa pönttöön. Ne, ketä nämä asiat häiritsevät, saavat katsoa peiliin ja miettiä pitisikö omaa suhtautumistaan muuttaa.
Have a nice day :)
Kommentit (40)
Ole vaikka alasti kaupassa mun puolesta. Mulla on muu henkilökohtainen syy miksi en pidä julki-imetyksestä.
Mua ei haittaa vaikka tissit näkyvät. Tissit ovat kivoja. :p
Ensisijaisesti laittaisin lapseni suuhun tutin ja sitten hän jatkaisi uniaan.
Kaivappas se palko pois sieltä sieraimesta. Suurinta osaa ei kiinnosta pätkääkään vaikka imetät. Ongelmia syntyy kun ne utareet kaivetaan kunnolla esille ja esitellään koko kansakunnalle. Imettää pystyy lähes huomaamattomasti joten miksi niitä rintoja pitää esitellä kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Ole vaikka alasti kaupassa mun puolesta. Mulla on muu henkilökohtainen syy miksi en pidä julki-imetyksestä.
Mua ei haittaa vaikka tissit näkyvät. Tissit ovat kivoja. :p
Kerro toki syysi tähän.
Samoin teen minä. Tosin valitsen aina paikan vähän syrjemmältä tai vessan jos kaupassa on useampi vessa (en viitsi ainoata vessaa varata imetykselle) ja pidän paitaa/huivia näkösuojana. Kukaan ei ole ikinä paheksunut, ehkä siksi etten tee tästä mitään numeroa?
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti laittaisin lapseni suuhun tutin ja sitten hän jatkaisi uniaan.
Minun lapseni ei ole koskaan tuttia suostunut imeskelemään. Huuto senkuin yltyy, jos yrittää tutin laittaa suuhun :)
Eli imetät ihan tavan vuoksi, etkä lapsella olisi tarve? Onnea vaan rinnalta vierottamiseen...
Eikö imettämisen tarkoitus olekaan tyydyttää lapsen nälkää?
Kuinka moni imettävä mamma katsoisi inhoten naista joka kävelisi kadulla vastaan tissit paljaana? Veikkaan että aika paljon napinaa tulisi. Tissien esittely ei ole sen "oikeutetumpaa" vaikka niissä roikkuisi lapsi. Aloittajalla on mennyt taas pointti ohi, imettämistä ei ole kielletty mutta sen voi tehdä niin ettei kaikki ole tarjottimella. Suurin osa tämän ymmärtää, mutta jotkut raukat hakevat myös huomiota lapsen ruokkimisen ohessa.
Vastaus otsikon kysymykseen: Teit uuden aloituksen täsmälleen samasta aiheesta kuin jo tänään on tehty, siitä päättelen että imetät julkisesti siksi että kerjäät huomiota.
Nyt kyllä askarrellaan lasten kanssa sinulle oikein mitalit ja laitetaan postiin.
Vierailija kirjoitti:
Eli imetät ihan tavan vuoksi, etkä lapsella olisi tarve? Onnea vaan rinnalta vierottamiseen...
Imetän, koska lapseni sitä tarvitsee ja osaa näyttää milloib sitä tarvitsee :) Ajattelin imettää niin kauan kun se tuntuu lapsesta ja itsestäni, molemmista, hyvälle. WHO suosittelee imetystä vähintään 2-vuoden ikään ja siihen tähtään :)
Ja imetys on lapsen nälän tyydyttämisyä, mutta lapsi saa imetyksestä myös turvaa ja läheisyyttä. Eli jokainen imetyskerta ei ole nälän/janon sammuttamista :)
Ja jännä, että moni ajattelee minun imettävän tissit kaikkien näkyvillä, vaikken mitään sellaista sanonut. Yleensä minulla on harso tai paita suojana :)
Ap.
Millä lohtu syötät lastasi kun rinta ei enää kelpaa? Karkeilla, yms herkuilla?
Periaatteessa ei mitään julkista imettämistä vastaan, mutta ....
Viime lomamatkalla nähtyä.
Vaasa museo eräs äiti imetti noin 4 vuotiasta tyttöä keskeisellä paikalla erään pienoismallin edessä.
Jenkeissä taasen myöskin iso poika, ehkä 4, sai tissiä keskellä Lincoln memorialin portaita.
Noi oli mun mielestä liikaa.
Juuri näin, ap.
En ole koskaan tähän 50 vuoden ikään mennessä nähnyt kenenkään imettävän niin, että tissit olisivat tarkoituksellisen paljaana. Sen sijaan olen nähnyt naisia, jotka yrittävät vain hoitaa vauvaansa parhaalla mahdollisella tavalla ja niin, että vauvan itku ei käy kanssaihmisten hermoon.
Koko tämän "julki-imetys on ällöä" -debatin tarkoitus on mollata pienten lapsien äitejä ja siivota kaikki erilaisuus pois katukuvasta. Käytännössä siis sulkea pienten lasten äidit koteihinsa.
Jokainen fiksu ymmärtää, että tuollainen kehitys on erittäin epätoivottavaa. Koska aletaan vaatia hitaasri liikkuvia vanhuksia ja kovalla äänellä puhuvia vammaisia pois tieltä?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni imettävä mamma katsoisi inhoten naista joka kävelisi kadulla vastaan tissit paljaana? Veikkaan että aika paljon napinaa tulisi. Tissien esittely ei ole sen "oikeutetumpaa" vaikka niissä roikkuisi lapsi. Aloittajalla on mennyt taas pointti ohi, imettämistä ei ole kielletty mutta sen voi tehdä niin ettei kaikki ole tarjottimella. Suurin osa tämän ymmärtää, mutta jotkut raukat hakevat myös huomiota lapsen ruokkimisen ohessa.
Ja itketään rintojen "yliseksualisoimisesta". En minä halua nähdä julkista imetystä eikä se liity naisten alistamiseen tai esineellistämiseen. En halua nähdä kenenkään intiimialueita kaupungilla kävellessä. En halua nähdä kun miehellä roikkuu kassit ulos liian lyhytlahkeisista shortseista. En halua nähdä teinityttöjä, joiden mikroshortsit paljastavat puolet pakaroista. En halua nähdä miesten paljaita kaljamahoja terassilla.
Enkä olisi halunnut nähdä, kun 6-kymppinen nainen käveli kaupungilla vastaan pidellen t-paidan helmaa leukaansa nostettuna, kasvot ilmeettöminä. Joo, ja ei ollut alusvaatteita. Oliko tuo teidän imettäjien mielestä OK, kun vanheneminen on luonnollista ja kaunista?
Hyvä. Miksi tehdä vaikeampaa helpoata asiasta. Rinnat eivät olisi mukana jos niillä ei voisi syöttää lasta missä vain.on vain luonnollista imettää lasta.