”Tutut kasvot, vieras vartalo” – Äidiksi tuleminen on kuin toinen murrosikä

Kuva: Anna Huovinen

Lyhyessä ajassa tapahtuvat muutokset saavat tuoreen äidin olon tuntumaan epävarmalta. Miltä minun pitäisi näyttää? Kelpaanko?Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Mitkä ihmeen muutokset? Ei mulle niitä tullut, ja raskauden aikana on tyhmää miettiä luonnollisten muutosten takia, että kelpaanko? Sen pitäisi olla niin päin, että kelpaako kukaan minulle. Miksi joillain on niin heikko itsetunto omaan kroppaansa liittyen?

Vierailija

Mulla raskauden aikana kuppikoko kasvoi C:stä G:hen eli 5kokoa ja reidet ja vatsa sai lisäkerroksen. Vauva on nyt muutamaa päivää vajaa kuukauden ikäinen ja kyllä voin sanoa, etten malta odottaa tissieni palautuvan "normaalin kokoisiksi" ja että tuo veltto mahanlöllykkä katoaa. Minua ei haittaa se, että vaatekokoni on leventyneen lantion vuoksi S (ennen oli XS) tai se, että sektiosta jäi ruma arpi, mutta en tunne itseäni kovin kauniiksi tuon roikkuvan mahan ja luonnottoman suurien tissien kanssa. Kyllä sitä väkisinkin miettii miltä näyttää muiden silmissä ja etenkin oman miehen silmissä vaikka hän kehuukin kauniiksi.

Vierailija

No sittehä sun helppo huudella ku kerta ittelles ei tullu muutoksia. Kaikki ei oo yhtä onnekkaita!
Meiti ku lihot ja kilot ei lähe sitte millään. Vatsa nahka roikkuu löysäny kaikkien housujen päällä. Reidet löllyy. Hiukset harventunut ja elottomat. Iho kuiva ja kalpea. Silmät ja yleis olemus väsynyt jatkuvasta yöheräilystä. Ryppyjäki tullu silmien alle. Vatsa , allit, reidet täynnä tiikerin raitoja, rinnat roikkuu navassa...ku tyhjät pussit. Peppuki menettäny muotonsa. Alapäässä laskeuma. Peräpukamat. Jatkuvasti kipeä haava alapäässä repeytymisestä. Kaulaan tullut ihme läski rinkula. Lista on loputon...
Ennen timmi krippa, todella hyvät rinnat (pyöreät pystyt), kuntosalilla treenattu pylly, pakasu tuuhea tumma tukka, oliivinvärinen iho, kirkkaat silmät, on x-malli vartalo.
Kyllä se vähän kirpasee ku tää kaikki on poissa eikä mikää tunnu auttavan....

Vierailija

Ainiin ja pakko lisä tohon muutos listaan, että napa nykyään isompi ku peukku ja tullu siihen ulkoneva "korkki" jote se siitä napakorunkäytöstä. Näyttää vaa järkyltä. Ennen oli just ja just pikkurillim pään kokonen syvä napa. Ja raskauden myötä ilmesty tosella paljon selluliittiä! Ihan mielettömästi. Vaikka söin terveellisesti, liikuin ja jumppasin melkee koko raskaus ajan.
Synnytyksestä jo niin kauan että pitäs palautua. Saa nähä mitä käy 2 raskaudessa.

Vierailija

Kyllä sen raskausdiabeteksen voi saada ilman liikakilojakin. Raskausviikko 28, bmi tällä hetkellä 24, neljä kiloa tullut painoa ja raskausdiabetes....

Vierailija

Mulla ei ollut ekan synnytyksen jälkeen mitään energiaa miettiä miltä mä näytän. No juu, raskauskiloja tuli vaan vähän ja nekin jäi kaikki synnärille, mut aika nuhjaantunu olo oli koko ajan ihan vaan unen puutteen vuoksi. Mun mielestä ei oo mikään synti haluta muutosta omaan kehoon synnytyksen jälkeen. Ite haluaisin tän synnytyksen ja imetyksen loppumisen jälkeen tehä jonkinlaisen tissileikkauksen, ihan vaan itseni takia. Ärsyttää kun tissit ei enää pysy missään rinstikoissa sisällä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat