Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo kohtelee kuin lasta

Vierailija
17.02.2017 |

Olen 21 vuotias ja näin ollen meidän työpaikkamme nuorin. Muut työkaverit kohtelee minua vertaisenaan - paitsi pomo. Hän ohjeistaa, neuvoo ja antaa työtehtäviä kuin lapselle. Hän saattaa tulla kesken töitteni antamaan ohjeita, kuinka "työnteko helpottuu".
Hänellä on myös tapana tulla neuvomaan töissäni ennenkuin olen kerennyt edes aloittaa, esimerkiksi jos otan työinstrumenttejä vasta esille, hän tulee muistuttelemaan että "muistathan varmasti" tai "kannattaisi ottaa tuokin niin hommat onnistuu".
Mistä tämmöinen käytös johtuu? :D
Teen työtehtäväni ahkerasti ja huolellisesti, osaan hommani ja tulen toimeen jokaisen työkaverin kanssa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutat hänen lastaan, joka on avuton?

Ehkä hän vaan huolehtii sinusta?

Vierailija
2/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nainen ja hän mies?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänellä on samanikäisiä lapsia itsellään ja se jotenkin kummasti vaikuttaa, ettei pidä sinua aikuisena vielä ja täysivaltaisena työkaverina. Sano hänelle ystävällisesti, että hei, annahan minun nyt tehdä työni. 

Vierailija
4/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia olemme molemmat.

- ap

Vierailija
5/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia olemme molemmat.

- ap

Hän yrittää päteä neuvomisella.

Vierailija
6/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia olemme molemmat.

- ap

Minä voisin kuvitella, että näin keski-ikäisenä, aikuisten lasten äitinä saattaisin erehtyä toimimaan noin tyhmästi, mutta minulle pitäisi sanoa siitä. Ei nuoria saa väheksyä. 

Vierailija
7/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on samanikäisiä lapsia itsellään ja se jotenkin kummasti vaikuttaa, ettei pidä sinua aikuisena vielä ja täysivaltaisena työkaverina. Sano hänelle ystävällisesti, että hei, annahan minun nyt tehdä työni. 

Tämä voisi olla selitys. Puhuu monesti lapsistaan ja siitä, että olisivatpa he yhtä reippaita kun minä olen. Ikäeroa hänen lapsiinsa on muutamia vuosia päälle ja alle.

Täytyy joku päivä asiasta nätisti mainita, vaikka tuon syyn ymmärtääkin niin tulee vähän aliarvostettu olo, kun haluaisin olla vain tasavertainen työntekijä.

- Ap

Vierailija
8/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä sun työteossa sittenkin on joku ongelma, jota et itse huomaa, ja esimies yrittää ratkaista tilannetta positiivisella tavalla?

Vierailija
9/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ajattelisin, että ehkä hän vain oikeasti haluaa jakaa hyviä vinkkejä miten asiat helpottuu. Miksi se häiritsee sinua? Etkai vain ole omahyväinen joka ei kuuntele neuvoja koska luulee osaavansa kaiken paremmin, vaikka kokemusta on vähän? Älä loukkaannu vaan kuuntele oikeasti vinkit.

Vierailija
10/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä sun työteossa sittenkin on joku ongelma, jota et itse huomaa, ja esimies yrittää ratkaista tilannetta positiivisella tavalla?

Muutkin työpaikalla ovat huomanneet pomon oudon käyttäytymisen minua kohtaan ja tätä on monet kerrat mietitty kahvipöydän äärellä. Pomo kuitenkin kehuu työsuorituksiani ja sitä, että teen hommani reippaasti ja sanoo, jos jossakin voi parantaa mutta tuo on nyt normaalia esimiehen toimintaa. Hänen "paapominen" on täysin erilaista.

- Ap

Vierailija
11/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan oot tehny kyseistä työtä? Jos et kovin kauaa, niin ajattelee olevansa avuksi.

Aikanaan, kun perehdytin uusia "läpsin itteeni henkisesti sormilleni" etten ollu heti kinkkisessä/uudessa (siis asia jonka uusi teoriassa tiesi muttei välttämättä ollu viä "selkärangassa") paikassa neuvomassa.

Vierailija
12/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ajattelisin, että ehkä hän vain oikeasti haluaa jakaa hyviä vinkkejä miten asiat helpottuu. Miksi se häiritsee sinua? Etkai vain ole omahyväinen joka ei kuuntele neuvoja koska luulee osaavansa kaiken paremmin, vaikka kokemusta on vähän? Älä loukkaannu vaan kuuntele oikeasti vinkit.

En todellakaan ole omahyväinen, kuuntelen jokaisen neuvot ja kysyn myös jos jokin asia on epäselvä. Työpaikallani on monia ihmisiä joilla on kymmeniä vuosia työkokemusta enemmän kuin minulla, joten en edes kehtaisi alkaa vääntämään heidän kanssaan. En kuvittele että osaisin jotain paremmin kuin joku muu, suoritan työtehtäväni niin hyvin kuin osaan ja pyrin parantamaan joka kerralla.

Kuten sanoinkin aikasemmin, pomoni osaa olla myös rakentava, hyvä esimies - kehuu jos on aihetta, kertoo myös jos jonkun asian voi tehdä paremmin ja se on itselleni ok. Hänelle tulee vain se paapomisvaihde, jolloin puhuu ja käyttäytyy kuin olisin lapsi enkä osaisi mitään.

- Ap

Vierailija
13/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan oot tehny kyseistä työtä? Jos et kovin kauaa, niin ajattelee olevansa avuksi.

Aikanaan, kun perehdytin uusia "läpsin itteeni henkisesti sormilleni" etten ollu heti kinkkisessä/uudessa (siis asia jonka uusi teoriassa tiesi muttei välttämättä ollu viä "selkärangassa") paikassa neuvomassa.

Muutaman kuukauden päästä tulee vuosi täyteen tässä työpaikassa.

Vierailija
14/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoinkin aikasemmin, pomoni osaa olla myös rakentava, hyvä esimies - kehuu jos on aihetta, kertoo myös jos jonkun asian voi tehdä paremmin ja se on itselleni ok. Hänelle tulee vain se paapomisvaihde, jolloin puhuu ja käyttäytyy kuin olisin lapsi enkä osaisi mitään.

- Ap

Mä tulkitsisin tätä niin, että "paapomisvaihe" on tosiasiassa rakentavaa palautetta siitä, että työssäsi olisi parantamisen varaa. Kuuntele se. Sitten kun pomosi suoraan kritisoi työtäsi, siinä on jotain TODELLA pahasti vialla ja sun ei pitäisi odottaa sitä, tai päästää asioita sinne asti.

Vierailija
15/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Mä tulkitsisin tätä niin, että "paapomisvaihe" on tosiasiassa rakentavaa palautetta siitä, että työssäsi olisi parantamisen varaa. Kuuntele se. Sitten kun pomosi suoraan kritisoi työtäsi, siinä on jotain TODELLA pahasti vialla ja sun ei pitäisi odottaa sitä, tai päästää asioita sinne asti.

Jokuhan siinä täytyy olla ettei voida antaa rakentavaa palautetta aikuiselle ihmiselle niin, niinkuin aikuiselle ihmiselle palautetta annetaan? Kuuntelen kyllä ja otan neuvot vastaan tietysti, mutta henkilökohtaisesti kummastuttaa semmoinen "voivoi kun nyt se maitolasi kaatui, haeppa rätti ja pyyhi sotku niin saat karkin". Vaikka olenkin nuori, niin kai sitä nyt voi suoraan sanoa, varsinkin kun tiedän itsekin olevani alottelija joka tarvitsee vielä ohjausta uusissa asioissa. :D

- Ap

Vierailija
16/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Jokuhan siinä täytyy olla ettei voida antaa rakentavaa palautetta aikuiselle ihmiselle niin, niinkuin aikuiselle ihmiselle palautetta annetaan? Kuuntelen kyllä ja otan neuvot vastaan tietysti, mutta henkilökohtaisesti kummastuttaa semmoinen "voivoi kun nyt se maitolasi kaatui, haeppa rätti ja pyyhi sotku niin saat karkin". Vaikka olenkin nuori, niin kai sitä nyt voi suoraan sanoa, varsinkin kun tiedän itsekin olevani alottelija joka tarvitsee vielä ohjausta uusissa asioissa. :D

- Ap

Aha sä siis luulet, että se kolmosasteen haukunta on normaalia. No ei ole. Sun pomo käyttäytyy sua kohtaan normaalisti.

Vierailija
17/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vatvotte asiaa kahvipöydässä.  Ei varmaan tule vatvottua kun et itse aloita.  Ole huomaamatta ja ystävällinen tälle pomolle niin hän huomaa kyllä kohta että osaat eikä neuvo niin hanakasti.   Älä kiinnitä niin paljon huomiota asiaan.

Vierailija
18/18 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vatvotte asiaa kahvipöydässä.  Ei varmaan tule vatvottua kun et itse aloita.  Ole huomaamatta ja ystävällinen tälle pomolle niin hän huomaa kyllä kohta että osaat eikä neuvo niin hanakasti.   Älä kiinnitä niin paljon huomiota asiaan.

Enpä ole itse aloittanut keskustelua aiheesta kertaakaan. Enkä ole asiaa ottanut pomon kanssa puheeksi - eli olen ollut "huomaamatta" ja ystävällinenkin olen, ei ole käytöstavoista kiinni.

Olen asialle aikaisemmin kohauttanut vain olkapäitä, koska pidin työsuhteeni alussa käytöstä täysin normaalina ohjauksena, mutta kyllä tässä vaiheessa jo pitäisi vähän höllätä kontrollia ja antaa "liikkumatilaa". Hankala oppia asioita ns. kantapään kautta kun ei pääse itsenäisesti asioita toteuttamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme