Kommentit (9)

Minna123

Minulla on ystävä joka tietää että olen mieheni kanssa yrittänyt saada lasta vuosia (takana IVF hoitoja ja keskenmenoja). Ystäväni on itse luomuna saanut 2 lasta. Minulle oli ertyisen raskasta kun ystäväni odotti toista lastaan ja itse olin juuri kärsinyt keskenmenosta. Sen sijan että ystäväni olisi jotenkin ottanut asian huomioon hän hölötteli raskudestaan koko ajan. Yleensä kyseessä oli ihan normaalia keskustelu jota jaksoin kuunnella, mutta en jaksanut kommentoida enkä kysyä lisää. Mutta välillä hän myös möläytteli ajattelemattomasti. Kerran hän hieroi raskauspömppöään ja tokaisi "tämä on ihan kauheeta, koko mun elämä on pelkkää raskautta ja ensimmäisen lapsen hoitoa. Olet onnekas kun olet lapseton." Hän varmasti tarkoitti hyvää mutta kommentti tuntui käsittämättömän pahalta ja sen jälkeen en ole kyenneyt viettämään hänen kanssaan kasvotusten aikaa ja olen puhelimen sijan siirtynyt kommunikoimaan viesteillä. Tekisin mitä vaan että saisin oman lapsen ja en kestä kuunnella kun toinen kiittämättömyyttään valittaa. Ne jotka saavat lapsia luonnollisesti eivät voi edes kuvitella miltä lapsettomuudesta kärsivältä tuntuu.
Niin ja: jos olette olleet ystäviä pitkään niin kaiken ei tarvitse pyöriä lapsen ympärillä. Esim. en arvostanut kun häälahjan kortissa ystäväni ei ollut itse allekirjoittanut korttia lainkaan vaan laittanut lapsensa nimen ainoastaan. Olen lapsen kummi mutta lapsi on alle vuoden vanha kun taas ystäväni olen tuntenut 30 vuotta. Olisin arvostanut että hän olisi itse onnitellut minua hääpäivänäni. Myös syntymäpäivänä saan onnittelut nykyään vain kummilapselta. Vinkki: älä heitä pois omaa identiteettiä vain sen takia että sinulla on lapsi. En ole 10kk lapsen kanssa ystävä. Olen sinun ystäväsi.

Elppu

Huh! Tiedän todellakin, mitä tarkoitat. Olen myös lapseton, ja minulla on näitä kokemuksia myös. Miten tahdittomia ihmiset voivat olla? Se yllättää joka kerta. Tunnistan myös tuon, että ystävä kokee lapsensa olevan osa häntä, ja kokee kaikkien olevan ystäviä yhdessä.

Kyllä se mielestäni on niin, että tahtomattaan lapsettoman ihmisen (etenkin jos takana on rankkoja hoitoja!) seurassa perheellisellä ihmisellä on tietty valituskielto. Perhe-elämä on varmasti stressaavaa, mutta silloin stressiä ja ongelmia pitää mennä purkamaan toiselle perheelliselle. Kivuista ja surusta kärsivä lapseton ystävä ei ole oikea henkilö.

Itse olen vetäytynyt näiden ystävien seurasta, ikävä kyllä. Olen kuitenkin mieli avoimena ja pidän suhteita hieman yllä. Ehkä ystävyytemme voi jatkua myöhemmissä elämänvaiheissa. 

Vierailija

Aika surkea ystävyys jos ei saa tunteistaan puhua. Vaikutat myös todella ankealta ihmiseltä kun et voi olla iloinen ystävän onnesta. Ehkä parempi vaan rikkoa välit niin yatäväsi voi etsiä parempaa seuraa.

Elppu

Tottakai olen iloinen ystäväni puolesta. Olen sitä mieltä, että kaikki ansaitsevat perheen, jos sitä toivovat. Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että perheellinen ihminen voi lapsiin liittyviä ongelmia selittämällään lisätä lapsettoman surua. Miksi perheellisten tarpeet ja ongelmat olisivat lähtökohtaisesti aina etusijalla? Näin ei mielestäni ole, ja siksi oletkin oikeassa. On parempi "erota", jos sopivaa keskitietä ei löydy.

Illu

Minna123 - voi olla että kaverisi ei itsekään tiedä miten hänen tulisi seurassasi olla, kun on itse onnellinen raskaudesta ja samalla tietää sinun keskenmenostasi. Se, että hän puhuu raskaudestaan voi olla hänen tapansa yrittää teeskennellä kaiken olevan normaalisti. Toisaalta tuo loukkaava kommentti "olet onnekas kun olet lapseton" on voinut olla joku ajattelematon tapa yrittää lohduttaa sinua. Voi olla että hän itsekin tiedostaa puhuvansa paljon raskaudestaan ja on koittanyt vähätellä tilannetta tuolla tavalla. Tyhmää puhetta ja käytöstähän se on, mutta voi olla että tarkoitus käytöksen takana ei ole ollut yhtä väliinpitämätöntä kuin miten olet sen tulkinnut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika surkea ystävyys jos ei saa tunteistaan puhua. Vaikutat myös todella ankealta ihmiseltä kun et voi olla iloinen ystävän onnesta. Ehkä parempi vaan rikkoa välit niin yatäväsi voi etsiä parempaa seuraa.

Kyse on tahdikkuudesta mitä normaalisti ihmiset ymmärtää käyttää herkissä tilanteissa. Et sinäkään mene vaikka jollekkin joka on syöpähoitojen takia menettänyt hiuksensa selittämään miten sillä on helppoa kun ei tarvitse joka päivä hiuksia harjata ja sitten heiluttele naaman edessä omia pitkiä hiuksiasi.

Minäkin uskon että kommentti oli ajattelematon tapa vähätellä omaa tilannetta sinun takasi. Tai sitten vaan lämpimikseen puhumista, ei oikeasti valittanut.

Vierailija

olipa tässä hyviä kommentteja oikeasti! samantyylinen tilanne voi tulla myöhemmälläkin iällä tai muissakin kohtaa,kun tarvitaan sitä hienotunteisuutta. Fiksumpaa olisi kuunnella sitä, jolla surua on, jotenkin ihmiset ei vain uskalla tai halua. Kovasti halutaan hehkutella omaa onnea. Ja saahan sitä iloita, mutta pitäis myös kuunnella ja osoittaa myötätuntoa. Juuri nyt en jaksa mummonakaan iloita, kun on ollut huolta keskosena syntyneestä vauvelista..toiset vertaiset menee melkein mykäksi tai alkavat kertoilla hätäpäissään itä kaikkea ihanaa oma kullannuppu osaa. No mitäpä siitä,elämä on opettanut..että suru on hyvin vaikea tunne monille.

Vierailija

Oma kokemus on, että koskaan en tehnyt mitään oikein. Pelkkä hymy oli onnen hehkuttamista, mitä kuuluu - kysymys väärin kysytty, yhteyttä pidin liian vähän vaikka aina toinen ei vastannut mitään. Minulle sai tiuskia ja kiukutella koska lapsettomuus. Facebook-päivityksistä keksittiin (aina viiveellä) jotain loukkaavia piilomerkityksiä. Raskautta ei olisi saanut peitellä viikolle 15 (ei kukaan muukaan tiennyt vielä) ja sitten se olisi pitänyt peittää.

Lapseton ystävä on yhtä raskas kuin masentunut. Suosittelen mieluummin ottamaan etäisyyttä kuin tanssimaan toisen pillin mukaan.

Vierailija

kyllä se on nyt sinä jonka täyty yrittää olla tukena enemmän tuolle kaverillesi joka sai keskenmenon. Aivan kuten olisit tukenaan vaikka et olisikaan raskaana. Hänen lapsena on kuollut (periaatteessa), oletko osoittanut millään lailla sympatiaa tai oikeaa empatiaa hänen kriisilleen? Jos et, niin miksi hän olisi kanssasi tekemisissä? 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat