Mies yrittää kontrolloida minua ja vauvaa - miten saan hänet lopettamaan?
Ensinnäkin mies on todella huono kommunikoimaan. Hän tekee mielellään isompiakin hankintapäätöksiä kysymättä minun mielipidettä. Kaikki vauvan tarpeet, vaunut ja turvakaukalo ovat miehen hankkimia, vaikka minä niitä vaunuja käytän päivittäin.
Kun mies muutti luokseni vaihtui koko it-ympäristön salasanat ja hän teki itsestään administraattorin jokaiseen laitteeseen. Hän on ajoittanut reitittimen niin, että se kytkeytyy pois iltapäivällä. Jouduin salaa hankkimaan uuden liittymän, jotta pääsen nettiin silloin kun tarvitsen. Jos jokin laite reboottaa, en saa sitä käynnistettyä uudelleen, sillä mies ei suostu antamaan salasanaa tai tekemään meistä molemmista administraattoreita.
Tipuin äsken kotihoidontuelle ja mies vastaa nyt ruokaostoksista. Kaikki lounastoivomukseni torpataan ja mies ostaa viikko toisensa jälkeen tomaattikeittoa minulle lounaaksi. Enää en pysty sitä syömään.
Auto on yhteinen mutta 100% miehen käytössä. Tarvitsisin sitä säännöllisen epäsäännöllisesti, jottei tarvitsisi vaunujen kanssa kulkea kahdella bussilla ja metrolla kaupunkiin tai isovanhempien luokse. Mies ei tarvitse autoa töiden puolesta ja bussi kulkisi ovelta ovelle. Mutta ei. En saa autoa lainaksi ja kuljemme vauvan kanssa julkisilla kun auto seisoo työpaikan parkkiruudussa.
Itse olin selvästi isotuloisempi kuin mies joten ei ole kyse vain siitä, että hän päättää mitä tekee omien rahojensa kanssa. Hän nauttii selvästi siitä, että tavallaan alistaa minua. Miten saan hänet lopettamaan?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia miehiä on oikeasti olemassa vaikka jengi epäilee provoksi. Ne on niitä kilttimiehiä nääs. Mies ei muutu, ainakaan parempaan suuntaan. Kokemusta on. Eroa.
Ei tietyn ihmistyypin olemassaolo sulje pois provon mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap menee takas töihin niin pia n kuin mahisJärkkäät sen selän takana kuten päivähoitopaikankin. Anna miehelle häätö ja hommaa joku it-expertti hoitamaan koneet kuntoon.
Tilanteesi on täysin sairas.
Uijui, mies saattas suuttua tuosta.
Ap
Ethän sinä voi tehdä omassa elämässäsi tuollaista päätöstä, ethän?! Kun se mies voi suuttua. Ja ettehän te voi erota kun teillä on lapsi. Kyllä sinun on opittava kulkemaan selkä seinää vasten ja nöyrästi alistua hänen tahtoon, ettei mies vaan suutu.
Vierailija kirjoitti:
Lukitseeko mies sinut sisälle, kun lähtee töihin? Jos ei, niin lähde heti huomenaamulla. Aloita pakkaamaan jo tänään. Jos pistää ovet lukkoon, niin tilaa poliisit avaamaan ja häivy.
Tollasen miehen kanssa ei ole mitään toivoa muusta kuin pahemmasta. Se musertaa sinut henkisesti, olet kohta ihmisravinnoksi.
PS. Mies kyttää lähes sata varmasti myös mitä puuhaat netissä. Viimeistään illalla lukee tämän keskustelun
Anna miehen lukea tämä keskustelu!
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Nettitunnukset annoin miehelle, koska tämä on meidän yhteinen koti jossa käytämme molemmat liittymää. Auto on meidän yksityinen ja yhteinen. Ostoslistaan kirjoittamani oma lounastoive muuttuu aina miehen valitsemaksi lounaaksi vaikka emme syö arkisin yhdessä.
Jos tämä ei ole provo, niin ala heti tehdä järjestelyitä eroa varten ja tee ne salassa. Tuo on jo vaikea-asteista henkistä väkivaltaa joka ei tule loppumaan vaan tulee raaistumaan ja erittäin todennäköisesti muuttumaan fyysiseksi väkivallaksi. Älä jää odottamaan sitä että käy käsiksi sinuun tai vauvaan. Jo ensimmäisestä fyysisestä väkivallan purkauksesta voi jäädä pysyvät vammat tai pahempaa. Ihan totta, järjestä asiasi kaikessa hiljaisuudessa ja lähde heti kun mahdollista, älä kerro etukäteen vaan lähde miehen työpäivän aikana niin on turvallisinta. Jos haluat vielä yrittää miehen kanssa, niin tee se omasta asunnosta käsin ja vain sillä ehdolla että mies hakee apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap menee takas töihin niin pia n kuin mahisJärkkäät sen selän takana kuten päivähoitopaikankin. Anna miehelle häätö ja hommaa joku it-expertti hoitamaan koneet kuntoon.
Ap
Ap täällä. Tuo edellinen ei ollut minä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mies oikein sanoo kun käsket sen antaa sulle sen uuden nettisalasanan? Siis sen, jonka mies yksin omin luvin kävi selkäsi takana muuttamassa.
Muakin kiinnostaa, mitä se mies tuumaa kun vaadit tunnuksia? Mitä se sanoo, kun sanot ettet syö mitään tomaattikeittoa joka päivä? Koska varmasti sä oot sanonutkin, etkös?
Munkin mies hallinnoi tietokone asioita, syynä se että hän niitä tajuaa ja minä en. Mutta tietää myös, että katto tulee alas jos en pääsisi nettiin kun tarttee. Ja rahasta kun väännetään ja väittää mun tuhlaavan liikaa, riittää että taputan hänen vatsaansa ja sanon, sinnehan ne uppoo. Tietää herra hyvin mun olevan selvästi pihimpi, kun hän voi laittaa yhtäkkiä suuriakin summia palamaan tekniikkaan, urheiluvälineisiin tai vaatteisiinsa. Mutta meillä on yhteinen talous tasapainoitettu ja niihin pääsee molemmat.
Vauva aikana olin hyvinkin tarkka, että on rahaa käytettävissä, aivan kauheeta jos pitäisi taksilla ajaa sairaalaan kun lapselle käy jotain ja ei olisi rahaa. Tai ei varaa ostaa lääkkeitä.
Arvelen sua ap provoksi, mutta uskon myös että on perheitä, joissa toinen alistetaan... siksi ainoa ohjeeni on, älä perkele anna periksi, älä luovuta. Ja jos toinen alkaa tinttaileen, sano että mene takaisin äitis helmoihin kasvamaan, en aio aikuista miestä kasvattaa, se oli äitis työ.
Jos taas käy väkivaltaiseksi, seuraava kohde onkin sitten poliisiasema.
Autoa ei ollut ennen lapsen syntymää, se on kuitenkin yhteinen, mutta ap ei sillä saa ajaa? Uskoo ken tahtoo.
Taasko sinä täällä ?!
Oletko saanut nostettua patjasi lattialta sänkyyn, kun on se vauvakin? Tämän autojutun sinä olet kertonut meille ennenkin.
No, jos et ole sama tyyppi, niin tässä kysymys: miksi ihmeessä sinä annoit miehelle kaikki salasanat OMIIN laitteisiin? Annoitko myös pankkitunnuksesi hänelle?
Vastauksia kysymykseen MITEN SAAN HÄNET LOPETTAMAAN tulee tässä:
1. Herää! Lakkaa uneksimasta siitä satuprinssistä, joksi sinä miehesi kuvittelit. Tunnusta totuus: täysi mllkku tämä jätkä on.
2. Lakkaa pelkäämästä yksinäisyyttä! Usko se, että sinulla on paljon helpompi elää ilman tuota miestä: saat käyttää omaa autoasi, saat käydä kaupassa ostamassa itsellesi ihan mitä herkkuja tahdot ja saat käyttää omia laitteitasi ihan milloin ja miten tahdot. Saat jopa nukkua missä ja milloin vaan, ainakin sikäli kuin se vauvanhoidolta on mahdollista. Ajattelepa sitä, kuinka paljon paremmin sinulla olisi asiat, kun ei olisi mies määräämässä.
Kolmaskin tapa on: otapa esiin se sisäinen Ämmä ja näytä miehelle kaapin paikka. Tänään vaihdat koneisiin itsesi pääkäyttäjäksi, ostat itsellesi mitä ruokaa haluat, otat autonavaimet ( myös vara-avaimen pois mieheltä) ja alat elää omaa elämääsi. Laita asuntoon uusi turvalukko, että mies ei pääse sisään omilla avaimillaan sen jälkeen kun on lähtenyt.
Niin mutta jos se mies suuttuu - suutu sinä sitten kahta kauheammin, mutta älä kuitenkaan lyö. Äläkä huuda niin kovaa ,että saat itsekin häädön.
Jos se mies sitten jättää - silloin ilo olisi aivan sinun puolellasi! Pidä vaan varasi, että ei vie lähtiessään tietokonettasi, autoasi eikä mitään, mikä on sinun omaasi.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia miehiä on oikeasti olemassa vaikka jengi epäilee provoksi. Ne on niitä kilttimiehiä nääs. Mies ei muutu, ainakaan parempaan suuntaan. Kokemusta on. Eroa.
On myös olemassa tällaisia naisia, oikeasti! Monet heistä eivät pääse edes kirjoittamaan näille palstoille, kun mies 'vakoilee'.
En ymmärrä. Mikä tekee aikuisesta länsimaisesta naisesta, jopa hyvin kouluttautuneesta ja hyväpalkkaisesta sellaisen tossukan, joka pelkää epätoivoisesti sitä, että mies suuttuu ja alistuu ihan mihin tahansa?
Jos tämä olisi totta, miksi aloittajan piti antaa koneittensa tunnukset miehelle? Meille koko perhe käyttää nettiä kaikilla koneilla aivan vapaasti ilman salasanoja. Kukaan enää edes muista niiden tunnuksia ja salasanoja. Jos niitä jostakin syystä tarvitaan, menee aika pitkään ennen kuin ne löytyvät jostain laatikon pohjalta.
Nuo jotka sanovat "sano takaisin, pysy kovana", eivät ole olleet koskaan alistavassa parisuhteessa. Se pelko on jokapäiväistä, eikä silloin uskalla sanoa vastaan. Minä olen vahva nainen, mutta alistavassa suhteessa taannuin täysin lapsen tasolle. Pelko turruttaa täysin.
Ap, olet todella hankalassa tilanteessa. Ero on tietysti ainut vaihtoehto. Mutta uskallatko antaa lapsen miehelle esimerkiksi viikoksi kerrallaan? Jos yhteishuoltajuuteen päädytte. Minä en uskaltanut ja siksi sinnittelin huonossa suhteessa.
Eiköhän tämä ole keksitty juttu.
Ap täällä. Koko tämä "herääminen" ja ketju sai alkunsa siitä kun pyysin salasanoja jotta voisin käynnistää netin ja koneet uudelleen päivityksen jälkeen. Mies ei vastannut pyyntööni, mutta vastasi heti seuraavaan viestiini. En pelkää miestä, rakastan häntä. Tänään illalla täältä pesee ja muutama asia tulee muuttumaan
Miksi sinä itse et nyt tee asialle mitään? Tässä on annettu sinulle monta hyvää neuvoa, miten voit ainakin tietokoneet ottaa omaan käyttöön. Auton saat myös omaan käyttöön, kun otat avaimen itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ethän sinä voi tehdä omassa elämässäsi tuollaista päätöstä, ethän?! Kun se mies voi suuttua. Ja ettehän te voi erota kun teillä on lapsi. Kyllä sinun on opittava kulkemaan selkä seinää vasten ja nöyrästi alistua hänen tahtoon, ettei mies vaan suutu.
Pakko tässä on sinnitellä, niinkuin minun äitikin teki aikoinaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Koko tämä "herääminen" ja ketju sai alkunsa siitä kun pyysin salasanoja jotta voisin käynnistää netin ja koneet uudelleen päivityksen jälkeen. Mies ei vastannut pyyntööni, mutta vastasi heti seuraavaan viestiini. En pelkää miestä, rakastan häntä. Tänään illalla täältä pesee ja muutama asia tulee muuttumaan
No miksi et sitten tee asialle mitään, jos et todellakaan pelkää?
Oletko koskaan ajatellut, kuinka kivaa olisi, kun olisi sellainen mies, joka rakastaisi sinua? Tällä nykyisellä on peräti kamala tapa osoittaa "rakkautta".
Mä asentaisin Windowsin kokonaan uudelleen koneeseen. Mun konetta ei omista saatana.
Jonakin päivänä mies pyytää kotiavaimesi jollakin tekosyyllä, omansa ovat jääneet töihin tms. ja jättää ne sitten palauttamatta. Sen jälkeen et edes voi poistua kodistasi ilman miestäsi tai et pääse takaisin. Kuvio meni ystävälläni juuri kuvailemallasi tavalla.
Vaikea olla veikkaamatta provoksi, mutta tosiasiassa tuollainen taloudellinen kontrolli on henkistä väkivaltaa. Jos tämä nyt ei ole päästä temmattu juttu, valot päälle ja äkkiä eroon tuollaisesta ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Mikä tekee aikuisesta länsimaisesta naisesta, jopa hyvin kouluttautuneesta ja hyväpalkkaisesta sellaisen tossukan, joka pelkää epätoivoisesti sitä, että mies suuttuu ja alistuu ihan mihin tahansa?
No tuota, oisko vaikka se manipulaatio jota henkistä väkivaltaa tekevä osapuoli parisuhteessa harjoittaa? Jos ihminen käyttäytyy noin eriskummallisesti kuin ap:n mies, kyllä kai se herättää huolta? Jos kumppani käyttäytyy julmasti yhdellä tavalla, eikö ole aivan terve reaktio epäillä kumppanin voivan käyttäytyä julmasti myös monilla muilla tavoilla?
Ja vaikka moni henkistä väkivaltaa kokeva sanoo ettei pelkää, moni myös oikeasti pelkää.
Ap