Meidän lapset ei ole ikinä saaneet viikkorahaa
Mitä mieltä olette, kun ei olla annettu viikkorahaa lapsille joista vanhin jo 20v?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teidän rahaa antamattomien vanhempien lapset myös tyytyvät osaansa, eivätkä lokkeile kavereiden rahoilla. Mikään ole ärsyttävää kun jatkuva kerjääminen "anna nyt haukku hamppiksesta, piffaa kahvi, heitä tupakka, osta mulle lippu leffaan, maksa mut sisään jne...
Lukiko jossain ettei meidän lapsilla ole rahaa vaikka eivät koskaan viikkorahaa ole saaneet?
Kyllä heillä on rahaa käytössä mitä tarvitsevat ja isompana pankkikortti millä voi maksaa.
Siis mitä rahaa heillä on käytössä, ei viikkorahaa mutta jotain kuukausirahaa, ehkä.
En mäkään ole ikinä saanut viikkorahaa, joskus teini-iässä isä yritti jotain kuukausirahan tapaista, mutta unohti sen niin usein, että samalla systeemillä mentiin kuin ennenkin: kysymällä sai tarvittaviin menoihin ja johonkin keikalle tai reissuun lähdettäessä lykkäsivät rahaa pyytämättäkin. Yleensä vanhemmat maksoi kaiken tarvittavan, ei meidän syrjäkylällä ollut edes kauppoja, joihin rahaa olisi voinut kantaa.
Ei me ikinä lapsenakaan ostettu mitään turhuuksia, vanhempien esimerkki kai vaikutti. Tosi järkeviä rahankäyttäjiä ollaan kaikki. Kesätöihin ja työntekoon on aina kannustettu, mutta rahasta siinä yhteydessä ei ole ikinä puhuttu, enemmänkin niin, että työnteko ja osallistuminen yhteiskunnan pyörittämiseen on se juttu.
Niin, mitä rahaa teillä annetaan lapsille, sillä kun on oma nimikin.
Ap:lla on sitten jotain vähän "nössömpiä" poikia kotona, niin ei ole mikään ihmekään ettei ole viikkorahaa. Kyllä lapset alkavat sitä itse vaatia sitten, kun rahan tarvetta on ja kaveritkin saavat. Vielä ei ap:n lapsella tällaisia menoja selvästi ole.
Voin sanoa, että jos/kun sillä nuorella alkaa olla omia menoja, joita ei halua kaikkia tilittää vanhemmalle niin alkaa vaatimus siitä, että omaa korvamerkittyä rahaa on säännöllisesti käytössä. Eihän tuo ole mikään ongelma, jos lapsi ei tarvitse rahaa enemmän kuin saa. Usein se vaan teineillä tuppaa menemään siihen, että rahaa kyllä menisi vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teidän rahaa antamattomien vanhempien lapset myös tyytyvät osaansa, eivätkä lokkeile kavereiden rahoilla. Mikään ole ärsyttävää kun jatkuva kerjääminen "anna nyt haukku hamppiksesta, piffaa kahvi, heitä tupakka, osta mulle lippu leffaan, maksa mut sisään jne...
Lukiko jossain ettei meidän lapsilla ole rahaa vaikka eivät koskaan viikkorahaa ole saaneet?
Kyllä heillä on rahaa käytössä mitä tarvitsevat ja isompana pankkikortti millä voi maksaa.Siis mitä rahaa heillä on käytössä, ei viikkorahaa mutta jotain kuukausirahaa, ehkä.
Tarvittaessa eli jos elokuviin menee saa sinne ja jos kaverien kanssa vaikka pizzalle tai uimaan niin sinne.
ei mitään säännöllistä tuloa vaan tarvittaessa.
Uskoisin heidän osaavan käyttää rahaa aika järkevästi. Vanhimmat saaneet pankkikortilla maksaa noin 15v asti ja tilillä ollut rahaa reilusti eikä se sieltä ole turhuuteen kadonnut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on sitten jotain vähän "nössömpiä" poikia kotona, niin ei ole mikään ihmekään ettei ole viikkorahaa. Kyllä lapset alkavat sitä itse vaatia sitten, kun rahan tarvetta on ja kaveritkin saavat. Vielä ei ap:n lapsella tällaisia menoja selvästi ole.
Lupaan ettei ole nössöjä vaan oma-aloitteisia lahjakkaita lapsia.
Eikä heillä ole puutetta rahasta vaan tässä on ollut puhe vain ettei he saa viikko/kk rahaa ollenkaan.
Itse en näe järkevänä sitä tasaista rahavirtaa mikä todennäköisesti menee karkkia ym ostaessa.
ap
Mun lapsi on saanut 7 vuotiaasta viikkorahaa. Lapsellani ei ole isovanhempia, jorka syytäisivät lapsille rahaa (kuolleet ajat sitten). Mielestäni viikkoraha on toiminut hyvin, lapsi on oppinut miettimään, mihin rahansa laittaa ja miettimään rahan käyttöä. On myös jäänyt säästöön. En maksa kotitöistä, vaan niitä kuuluu tehdä jokatapauksessa. Enkä todistuksista, sillä ei hän mua varten opiskele. En ole juurikaan puuttunut jänen rahankäyttöönsä, sillä hän on harkitsevainen. Lapsi oli selvästi tohkeissaan, kun ulkomaanmatkalla 13 v ilmoitti tarjoavansa lounaan, ja pyysi laskun tarjoilijalta. Kiitimme kauniisti.
Ei meilläkään ole ollut viikko/kuukausi rahoja eikä ole rahalla palkittu kotitöistä paitsi nyt tammikuu oli poikkeus jolloin sai 50 kun hoiti koirien päivä ja iltalenkit kun minulla oli töissä hässäkkää niin etten ollut kuin aamun ja yön kotona.Rahaa saa aina kun osaa järkevästi perustella mihin sitä tarvitsee eli vaatteisiin,leffaan,syömään tms eikä kyllä edes pyydä edes joka kuukausi ja on 16 vuotias .Minusta tuntuu että sitä rahaa oppii käyttämään tällä meidän systeemillä paremmin kuin sillä että se viikkoraha tipahtaa kuin manulle illallinen palkkana pelkästä olemassa olosta.
Viikkoraha siivoamisesta kirjoitti:
Onkohan kukaan koskaan tutkinut lapsuuden rahankäytön vaikutusta rahankäyttöön aikuisena? Olisi mielenkiintoista lukea.
Mulla on 2 lapsen tutkimus, jossa verrataan joulukalenteria ja rahankäyttöä aikuisena. Suklaita säästelevä on aikuisena säästäväinen ja se joka aukoi luukut ja söi kalenterin tyhjäksi etukäteen on aikuisena huithapeli rahankäyttäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä heillä ole puutetta rahasta vaan tässä on ollut puhe vain ettei he saa viikko/kk rahaa ollenkaan.
Itse en näe järkevänä sitä tasaista rahavirtaa mikä todennäköisesti menee karkkia ym ostaessa.
ap
Jos se ei ole teille ongelma tai pojillesi tärkeää, niin mikäs siinä. Mutta monet toiset nuoret saattavat kokea sen tosi tarpeelliseksi. Se on myös osa nuoren itsenäistymiskehitystä, että huolehtii itse omista rahoistaan. Opintotukea ym. kyllä ihan säännöllisesti sitten vanhempana saa, samoin palkkaa.
Meillä on aina ollut niin että rahaa saa työllä eli esim nurmikon leikkaus -----> rahaa, oppiipahan ettei sitä ilmaseks saa.
Vierailija kirjoitti:
Viikkoraha siivoamisesta kirjoitti:
Onkohan kukaan koskaan tutkinut lapsuuden rahankäytön vaikutusta rahankäyttöön aikuisena? Olisi mielenkiintoista lukea.
Mulla on 2 lapsen tutkimus, jossa verrataan joulukalenteria ja rahankäyttöä aikuisena. Suklaita säästelevä on aikuisena säästäväinen ja se joka aukoi luukut ja söi kalenterin tyhjäksi etukäteen on aikuisena huithapeli rahankäyttäjä
Tuo on niin totta ja hurjimmat syö kaverinkin kalenterista salaa suklaat kuten meidän lasten ystävä on tehnyt.
ap
Meidän tyttö oppi säännöstelemään rahankäyttöään jo ennen kuin alkoi saada kuukausirahaa. Sai alkuun rahaa vain isoäidiltä, kaksi kertaa vuodessa. Kummasti se 50€ riitti puoleksi vuodeksi, kun ei ostellut jotain herkkuja jatkuvalla syötöllä vaan harkitsi tarkkaan, mihin rahansa laittaa. Eikä hänellä koskaan loppunut raha sen puolen vuoden aikana, aina oli vähintään pari kymppiä jäljellä siinä kohtaa kun sai seuraavan viisikymppisen.
Sitten kun 14-vuotiaana alkoi saada 20€ kuukausirahaa, niin ei tuo säännöllinen rahavirta ole mitenkään häntä turmellut, niin kuin ap pelkäsi. Yhtä tarkka on noidenkin rahojen kanssa ollut. Suurin osa on mennyt taidetarvikekauppaan, ehkä sitäkin joku voi pitää turhuutena, mutta mieluummin harrastustarvikkeisiin kuin karkkeihin.
Minusta vähän turha aloitus ja harhaanjohtava otsikko. En näe mitään merkityksellistä eroa saako lapsi rahaa säännöllisesti pyytämättä vai epäsäännöllisesti pyytämällä. Summat pyörivät kuitenkin samalla hehtaarilla ja molemmissa malleissa lapsi harjoittelee rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tarkoitinkin, että selvästi eivät osta itse itselleen vaatteita, hajuvettä, eväitä, käy leffassa tyttöjen kanssa, ulkona kavereiden kanssa juhlimassa ym. Kyllä sitä rahaa sitten kaipaa, jos tuollaisia menoja on. Kaikilla nuorilla ei ole samassa mittakaavassa koskaan ja se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apTarkoitinkin, että selvästi eivät osta itse itselleen vaatteita, hajuvettä, eväitä, käy leffassa tyttöjen kanssa, ulkona kavereiden kanssa juhlimassa ym. Kyllä sitä rahaa sitten kaipaa, jos tuollaisia menoja on. Kaikilla nuorilla ei ole samassa mittakaavassa koskaan ja se on ok.
No 15v alkaen on pankkikortti käytössä ja tilillä rahaa joka aika järkevästi käytetään.
Totta että lapset nössöjä siinä mielessä ettei mene tupakkaan ja kaljaan rahat.
ap
Meilläkäään eivät ole saaneet, mutta silloin saivat rahaa, jos tarvitsivat sitä. Eivät ole lokkeilleet eivätkä muutenkaan olleet ihmeissään, koska heiltä ei koskaan ole puuttunut mitään.
Ei meilläkään ole koskaan annettu mitään viikko- tai kuukausirahaa. Yläasteikäisinä olivat jo kesätöissä muutaman viikon kesässään, ja tienasivat reilun tonnin, sillä rahoittivat seuraavan talven. Opiskelujutut ja vaatteet yms pakolliset on heille aina maksettu, itse lähinnä kustantavat viihdemenot (syömiset, digivehkeet jne). Nyt ovat jo lukiossa ja samaa rataa jatkavat, töitä tekevät ja sillä kustantavat ei-pakolliset-menot, muut maksamme me. Parhaiten rahankäytön oppii mielestäni sillä, kun vaakakupin toisessa puolessa on omalla työllä ansaittu raha ja toisessa ne kivat asiat tai hankinnat, mitä mieli tekisi. Siinä voi sitten puntaroida, onko joku asia sen arvoinen, että omaa rahaa siihen raaskii käyttää. Toki viimeisinä vuosina ovat jo säästäneetkin osan tuloistaan tulevia opiskeluja varten, sen verran enemmän ovat tienanneet, kun ovat olleet töissä jo enemmän.