”Kuvittelin olevani rento äiti – toisin kävi”

Kuva: Alexandra Forss

Raisa Mattila suunnitteli jättävänsä vauvan huoletta hoitoon pienestä pitäen. Äitiyden mukana tuli yllätys: jatkuva hälytystila.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Vierailija

Minusta ei kyllä ole tarpeen, että äidin jotenkin täytyisi voida jättää pieni vauva hoitoon. Vauva ei ole vauva ikuisesti. Jos äidistä ero vauvasta tuntuu pahalta, niin en näe mitään syytä, miksi äidin pitäisi tsempata itsensä irti vauvasta. Ihan hyvällä omalla tunnolla voi nauttia vauvasta ja jatkaa niitä harrastuksia myöhemmin. Ja voihan vaikka sen vauvankin kanssa harrastaa eri liikuntamuotoja. Ei tarvitse jäädä yksin vauvan kanssa kotiin hajoamaan. On siis ok, jos äiti haluaa ja se tuntuu hänestä hyvältä ottaa omaa aikaa ilman vauvaa, mutta ei sitä mitenkään väkisin pidä tehdä ja ei ole väärin elää "symbioosissa" vauvan kanssa.

Vierailija

Onhan siinä iso ero että tuntuuko ero vauvasta pahalta vai onko valmis mottaamaan vauvaa tervehtivää kaveria nekkuun. Jos tunteet menevät yli niin että niistä on haittaa omalle terveydelle ja koko perheen arjen sujumiselle, niin lienee parasta hakea apua, kuten tässä jutussa kerrottiin. Minulla raskaudet ovat vaikeita, enkä pysty synnytyksen jälkeen huolehtimaan omatoimisesti vauvasta. On ollut pakko opetella rauhallisuutta ja luottaa alusta asti siihen, että elämässäni mukana olevat ihmiset kykenevät huolehtimaan vauvasta.

Vierailija

Mä olisin voinut jättää lapseni huoletta muiden hoitoon, koska mulla on jotain mikä kirjoittajalta puuttuu: terve järki. Voi äiti taas haloo. Oma aika ei ole ikinä ollut mikään ongelma, siis pitää ja nauttia siitä, jos tilaisuus tarjoutuu.

Vierailija

Ja siis todella ärsyttävää kuvitella vauvalle tuollaisia typeriä ajatuksia, kuin paha mieli siitä, ettei äiti ole rähmällään vauvan edessä. Uaarrggh. Vauva on vauva ja sitä ohjailevat lähinnä fyysiset tarpeet, ei mikään vatun ajattelu. Ja itkeminen vaarallista??!!! Tekisi mieli mennä lyömään kirjoittajaa. On tainnut olla aikamoinen kermaperse omille vanhemmilleen ja sitten tulos on tämä. Ylisuuri itserakkaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja siis todella ärsyttävää kuvitella vauvalle tuollaisia typeriä ajatuksia, kuin paha mieli siitä, ettei äiti ole rähmällään vauvan edessä. Uaarrggh. Vauva on vauva ja sitä ohjailevat lähinnä fyysiset tarpeet, ei mikään vatun ajattelu. Ja itkeminen vaarallista??!!! Tekisi mieli mennä lyömään kirjoittajaa. On tainnut olla aikamoinen kermaperse omille vanhemmilleen ja sitten tulos on tämä. Ylisuuri itserakkaus.

Ööö...?

Profiili
Seuraa 
Liittynyt10.2.2017

Mä en kuvitellut äitiydestä etukäteen paljoakaan. Minusta tuli suhteellisen rento, en silti kuitenkaan jätä vielä vauvaa hoitoon (juurikaan). Pari kertaa mummi katsonut hetken.

Suppurainen

Meitä on moneen junaan.. Itse samaistun todella tähän kirjoitukseen ja siksi äitiys onkin tuntunut tosi rankalta. Ja koen että se johtuu nimenomaan siitä että olen liian epäitsekäs, enkä osannut asettaa itseäni millekkään kohtaa tärkeysjärjestystä vaan kaikki muu meni aina edelle, vauva tietenkin ykkösenä, ja jos aikaa / energiaa jäi, niin sitten parisuhde, lemmikki, koti jne.. Olispa ihanaa, jos olisi osannut ottaa rennosti, niinkun jotkut kommentoijat tuossa yllä. Tai jos olisi osannut ajatella kylmästi, että kaikki lapset itkee tai lykkäämään lapsen hoitoon kelle vaan. Itselle tuli todella yllätyksenä miten reagoin ja miten omistautuva ja uhrautuva olin äitinä. Nyt onneksi lapsi on jo 2,5, paljon itsenäisempi ja elämä on niin paljon helpompaa ja mukavampaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat