”Päätin jo kauan sitten säästää tätä varten” – 3 perhettä kertoo, miten rahat riittävät hoitovapaalla

Lukittu
Kuva: Katja Lösönen

Yksi turvautuu säästöihin, toinen on viikonloput töissä, kolmas laskee joka sentin.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Mieskin osittain töissä

Yhdessäkään esimerkissä ei ollut sitä, että mieskin olisi osittaisella vanhempainvapaalla sekä joustavalla hoitovapaalla.. Vähän suppea oli tämä. Meillä molemmat käynyt töissä ja ollut kotona 50-60% lapsen täytettyä 4kk, nyt lapsi jo yli 1v 7kk. Hyvin on toiminut!

Vierailija

Ei mitä helvettiä! Suhtautukaa siellä Vauva-lehdessä kriittisesti siihen, että _nainen_ säästää omista ansioistaan voidakseen hoitaa kotona yhteistä lasta, jottei miehen talous siitä kärsisi tai parin yhdessä tarvitsisi tehdä uhrauksia. Pitäisi olla ihan perusjuttu vuonna 2017, ettei yhteisen lapsen hoitaminen ole vain toisen vanhemman säästöistä kiinni. Nainenhan olisi voinut myös laittaa nuo rahat sijoitusrahastoon tai suoraan osakkeisiin ja kerryttää itselleen pääomaa. Mutta ei, tietysti nainen maksaa siitä, että miehen(kin) lapsi hoidetaan kotona. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei mitä helvettiä! Suhtautukaa siellä Vauva-lehdessä kriittisesti siihen, että _nainen_ säästää omista ansioistaan voidakseen hoitaa kotona yhteistä lasta, jottei miehen talous siitä kärsisi tai parin yhdessä tarvitsisi tehdä uhrauksia. Pitäisi olla ihan perusjuttu vuonna 2017, ettei yhteisen lapsen hoitaminen ole vain toisen vanhemman säästöistä kiinni. Nainenhan olisi voinut myös laittaa nuo rahat sijoitusrahastoon tai suoraan osakkeisiin ja kerryttää itselleen pääomaa. Mutta ei, tietysti nainen maksaa siitä, että miehen(kin) lapsi hoidetaan kotona. 

Ihan hyvä huomio tuo että miehenkin pitäisi säästää lasten hankintaa varten mutta meillä oli tilanne aikoinaan sellainen että minulla oli muutaman vuoden ajan tilille säästettynä aika huomattavakin summa äitiyslomaa/asunnon hankintaa varten ja lisäksi vielä vanhempien minulle joskus säästämä pieni osakesalkku, johon olin säästänyt vielä vähän lisää valmistujaislahjoista, salkun osinkotuloista ja palkastani valmistumiseni jälkeen. Opintoaikoinahan olin tarvinnut nuo salkun osinkotuotot ja ei todellakaan ollut varaa tuloista säästää lisää. Miehellä puolestaan ei ollut kuin parin-kolmen kuukauden palkkaa vastaava summa tilillään kun oli oppinut sen olevan riittävän suuri summa. Onneksi kuitenkin keskipalkkainen, varma ja vakituinen työpaikka, jossa sai tehdä ilta-, yö-, viikonloppuvuoroja sekä ylitöitä. Meillä siis sovittiin niin että mies teki työtä vähän enemmän ja maksoi suurimman osan kuluista, minä elin äitiyspäivärahalla ja yhdet osingot sain äippäloman aikana. Säästöihin tarvitsi kajota loppujen lopuksi aika vähän. Äippäloman jälkeen palasin työhön ja ostimme yhdessä asunnon, mies tarvitsi enemmän lainaa kun minä taas selvisin pienemmällä kun oli niitä ennakkosäästöjä. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin asuntolainaa on vielä vähän, molemmilla osakesalkku ja perheessä kaksi tenavaa. Äippälomaa vietin vain sen vajaan vuoden mutta olen tehnyt koko kymmenen vuotta työtä osittain etänä kotoa käsin ja nelipäiväistä viikkoa. Mies muuten menetettyjä tulevia eläketulojani korvatakseen maksoi minulle kolme tonnia, jonka sitten sijoitin osakkeisiin. Ei olla kylläkään laskettu, että korvaako summa osa-aikatyössä menettämiäni eläkekertymiä mutta oli ihan hyvä tasa-arvoisuuden osoitus. Meillä ei ole rahasta riidelty.

Vierailija

Minä olin yhteisestä päätöksestä pääsääntöisesti kotona siihen asti kunnes kuopus oli 1v 8kk. Esikoinen reilun vuoden vanhempi.
Minä maksoin oikeastaan vain oman lainan lyhennykseni, sen maksoin kodinhoidontuesta ja säästöistä. Lapsilisät menevät yhteiselle taloustilille, johon mies laittoi sitten enemmän rahaa palkastaan.
Sieltä ostettiin kaikki kotiin tarvittavat asiat ja lasten tarvikkeet. Mies maksoi oikeastaan kaikki muut laskut
Äitiysloman loppuessa aloin tekemään keikkatöitä ja niistä ylimääräsestä parista sadasta sitten kustansin omat huvini, uudet vaatteet, satunnaiset illanvietot ystävien kanssa, hajuvedet, meikit ym.
Nyt olen ollut jo pari vuotta töissä vapaiden jälkeen ja maksamme aikalailla puoliksi. Mies laittaa kyllä yhä pari kymppiä enemmän taloustilille kuin minä. Ei turhan tarkasti lasketa näitä.

Vierailija

Tuntuu niin hassulta, että jollain perheillä on oikeasti erilliset rahat ja toinen makselee toiselle jostain. Äitiyslomalla ja hoitovapaalla pitäisi olla selvää, että töissäkäyvän tulee kustantaa enemmän menoihin, sillä toiselle osapuolelle lomat ovat aikamoisia rahanmenetyksiä. Miten siis siinä kohtaa edes voi pitää erillistaloutta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niin hassulta, että jollain perheillä on oikeasti erilliset rahat ja toinen makselee toiselle jostain. Äitiyslomalla ja hoitovapaalla pitäisi olla selvää, että töissäkäyvän tulee kustantaa enemmän menoihin, sillä toiselle osapuolelle lomat ovat aikamoisia rahanmenetyksiä. Miten siis siinä kohtaa edes voi pitää erillistaloutta?

Meillä on aina ollut erilliset rahat, hoitovapaa oli sitten se poikkeus. Ensin miehen palkka meni kaikki eikä ihan riittänytkään kun minä olin lapsen kanssa kotona. Sitten vaihdettiin ja mulle jäi pari satkua taas säätöönkin palkasta vaikka maksoin kaikki menot. Hoitovapaiden jälkeen palattiin takaisin omiin rahoihin ja yhteiseen budjettiin.

Vierailija

Minä säästin, koska halusin olla kotona siihen asti, kunnes lapsi täytti kaksi. Säästöni siis kulutin sen toisen kotonaolovuoden aikana, koska äitiysvapaarahalla pärjäsin kyllä ilman säästöjen käyttämistä.

Miksi ihmeessä miehen olisi pitänyt säästää sitä varten, että minä halusin olla pois työelämästä? Mies on muutenkin kehnosti palkatussa hommassa, ja hänen tilinsä kuluu joka tapauksessa ihan joka kuukausi. Ei hän pysty edes säästämään, koska laina, laskut ja eläminen vievät joka sentin hänen palkastaan. Jos olisimme vain sen varassa olleet hoitovapaavuoteni aikana, nälkä olisi tullut.

Jos mies olisi halunnut olla kotona lapsen kanssa vielä yhden vuoden minun jälkeeni, silloin olisimme kyllä tulleet toimeen ihan vain minun palkallani, koska tienaan enemmän kuin mieheni.

Meillä on yhteinen talous. Jos minä säästän johonkin - oli se sitten lomamatka, joululahjat tai sijoittaminen - koko perheen eduksi ja iloksihan se kuitenkin koituu.

Thread has been locked.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat