3v taaperon nukkumaanmeno
Meillä 3v on tähän asti mennyt nukkumaan hienosti niin, että hänet voi vaan käydä peittelemässä ja lukemassa sadun iltatoimien jälkeen. Nyt on alkanut sitten " hyppyyttämään" meitä vanhempia tyyliin:" minua janottaa" , " minua pissattaa" , " minulla on pipi jalassa" tms...Vaikka juuri hetkeä aikaisemmin on kaikki tarpeellinen hoidettu...
Miten katkaista tämä alkava vanhempien pompottelu, ettei siitä ala tulla sellainen rumba mitä se oli aikoinaan?...Onko ideoita?
Kommentit (4)
minäkin haluan kuulla noihin ongelmiin vinkkejä!meillä 2,7v ja on alkanu pompottaa.esim ottaa sukat pois ja sit kuuluu voihkiminen " äiti,sukat jalkaan" .
Halusi mm. vettä vielä, vaikka oli jo iltasadut ja -laulut hoidettu kaikessa rauhassa. Silloin ilmoitin vakaalla äänellä, että " Aamulla sitten. Nyt nukut(aan)." Ääritapauksissa annoin tulla hakemaan vettä keittöstä, itse en pojalle kuskannut. Näitä kertoja oli pari. Poika oppi pian siihen, että hän hörppäsi - omasta aloitteestaan - hammaspesun yhteydessä hieman " yövettä" ... :-)
Myös jutunjuurta olisi riittänyt vielä peiton alta, mutta näille annoin saman " tylyn tuomion" : " Jutellaan aamulla sitten lisää."
Samoin on yrittänyt venyttää unille käymistä anomalla lisää satuja tai iltalauluja. Niissä on tasainen linja sekä isällä että äidillä: yksi satu, yksi laulu. Sitten hyvät yöt ja peittely.
Ja minä kun laulaisin mielelläni vaikka kuinka! ;-D Täytyy sitten laulella päivisin!
Nukkumaanmeno sujuu hyvin. Minä tekisin (ja teen aina satunnaisesti ilmaantuvissa vastaavissa tilanteissa) niin, että vastaisin vaan, että " aamulla sitten juodaan, nyt nukutaan, hyvää yötä kultamuru" ... tai " jos haluat sukat jalkaan, laita itse" jne. Siinä lyhykäisyydessään vinkkini. =)
Meidän 3-vuotias menee nätisti nukkumaan iltasadun jälkeen. Joskus hänkin kokeilee " kepillä jäätä" ja yrittää pompottaa meitä vanhempia. Täytyy vain jättää nuo huutelut huomioimatta. Voi aiheuttaa joku ilta kovankin kapinan, mutta yleensä seuraavana iltana nukkumaanmenokin on ollut taas helppoa.