Pienen lapsen äiti: ”Punnitsen tosissani, uskallanko enää hypätä ratikkaan vaunujen kanssa”

Kuva: 123rf

Vauvan tai taaperon kanssa bussiin, ratikkaan, metroon, junaan… saa mennä! Vaikka ruuhka-aikaan.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (70)

Ei vielä tarpeeksi raskaana?

Mulla ei vielä ole kokemusta vauvan kanssa liikkumisesta, mutta joulukuun lopulla ensimmäisenä äitiyslomapäivänäni kuljin bussilla ja olin istumassa vanhemman rouvan viereen paikalle jossa on logot vanhuksesta ja raskaana olevasta naisesta ja siitäkös rouva nosti kamalan metakan. Ei antanut minun istua siihen, vaan piti liikkuvassa bussissa vaappua pitemmälle etsimään vapaata paikkaa. Nolotti niin pirusti kun mummeli huusi minulle ja huitoi käsillä minua pois ja kaikki muut matkustajat tuijottivat ja kuiskivat. Saa nähdä kuinka pian uskaltaudun vaunujen kanssa bussiin..

Vierailija

Ei vielä tarpeeksi raskaana? kirjoitti:
Mulla ei vielä ole kokemusta vauvan kanssa liikkumisesta, mutta joulukuun lopulla ensimmäisenä äitiyslomapäivänäni kuljin bussilla ja olin istumassa vanhemman rouvan viereen paikalle jossa on logot vanhuksesta ja raskaana olevasta naisesta ja siitäkös rouva nosti kamalan metakan. Ei antanut minun istua siihen, vaan piti liikkuvassa bussissa vaappua pitemmälle etsimään vapaata paikkaa. Nolotti niin pirusti kun mummeli huusi minulle ja huitoi käsillä minua pois ja kaikki muut matkustajat tuijottivat ja kuiskivat. Saa nähdä kuinka pian uskaltaudun vaunujen kanssa bussiin..

No näitä nyt aina löytyy. Itse olen istunut tyhjässä bussissa niin että kassini on ollut viereisellä penkillä ja siihen on änkenyt joku akka väkisin viereen pää punaisena huutamaan että onko laukullakin matkalippu. Ymmärrän täysin vitutuksen jos kyseessä on täydempi bussi, mutta kun siellä oli kuskin lisäksi me kaksi. Joillain ihmisillä ei yksinkertaisesti ole mitään suhteellisuudentajua. Sinun tapauksessasi tuo vanhempi rouva on varmaan vain päättänyt että kaikki liikuntarajoitteisten paikalle istuvat alle 70-vuotiaat ovat automaattisesti kusipäisiä nulikoita vailla käytöstapoja ja hänen tehtävänsä on valistaa heitä (ja muita) tästä faktasta. 

Vierailija

Onhan näitä lähes uskomattomia kokemuksia joukkoliikenteestä kertynyt.

Oltiin oltu tutustumassa synnutyslaitoksella ennen synnytystä. Meitä oli siellä viisi isosti raskaana olevaa naista, jotka siis ihan minä hetkenä hyvässä saamassa sen vauvan. Kättäriltä kulkuu surullisen huonosti busseja keskustaan, johon kaikki tutustujat oli menossa. No bussi tuli ja täyttä oli. Ihmiset räpläsi kännyköitä ja katseli maisemia. Kukaan ei tarjourunut omatoimisesti antamaan istumapaikkaa. Muutamaa odottajaa vain mulkaistiin kun kyseltiin istumapaikkaa. Mut hei! Kiitti ja ei tartte auttaa!

Vierailija

Olen seitsemännellä kuulla raskaana. Yksi päivä ahtauduin täpötäyteen bussiin ja yksi rouva ystävällisesti tarjosi istumapaikkaa (nuoret eivät ole muuten koko raskauden aikana tarjonneet, lukuunottamatta ulkomaalaisia nuoria miehiä). Joka tapauksessa tämän paikan vieressä istuva vanhempi rouva alkoi viittomaan seisovalle keski-ikäiselle miehelle, että nyt hän voi tulla istumaan ja viittilöi minua menemään pois. Istuin silti ja sanoin, että sori vaan, olen raskaana ja kaverisi voi mennä muualle. Ei sanonut enää mitään. 

Vierailija

Ei vielä tarpeeksi raskaana? kirjoitti:

Ei kannata väistää. Mulle on käynyt ihan samalla tavalla, silloinkin huutajana oli kärttyinen mummo. Selitin ihan rauhallisesti mutta napakasti, että olen raskaana ja minulla on ihan yhtälainen oikeus istua tässä kuin hänelläkin. 

Siinä se jotain naputti vielä pitkän aikaa, mutten enää kuunnellut. Sen sijaan laitoin kuulokkeet  korviin ja nautin raskauspaikastani.

Vierailija

Mun lapset istui nelosen ratikassa siinä kuskin takana olevalla penkillä. Siihen nousi sitten mummo pää punaisena huutamaan heille, että hän haluaa sen paikan ja vaikka mitä rasistista huutelua. Ratikassa tilas vaikka kuinka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen seitsemännellä kuulla raskaana. Yksi päivä ahtauduin täpötäyteen bussiin ja yksi rouva ystävällisesti tarjosi istumapaikkaa (nuoret eivät ole muuten koko raskauden aikana tarjonneet, lukuunottamatta ulkomaalaisia nuoria miehiä). Joka tapauksessa tämän paikan vieressä istuva vanhempi rouva alkoi viittomaan seisovalle keski-ikäiselle miehelle, että nyt hän voi tulla istumaan ja viittilöi minua menemään pois. Istuin silti ja sanoin, että sori vaan, olen raskaana ja kaverisi voi mennä muualle. Ei sanonut enää mitään. 

Naurettavaa että sinun pitäisi saada etuoikeuksia koska olet raskaana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä keski-ikäinen terve mies on aina etuoikeutetumpi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä keski-ikäinen terve mies on aina etuoikeutetumpi.

Tietenkin muutenhan syyllistyy hui kamala feminismiin ja miesvihaan.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole tainnut koskaan olla itse raskaana.Sairaus se ei ole, mutta ihan syystä julkisissa on merkitty niitä paikkoja raskaana oleville,vanhuksille jne.. ja omasta mielestäni hyviin tapoihin myös kuuluu heille paikka luovuttaa.Itse olen nyt loppupuolella raskaana ja vaikka olen nuori,hyväkuntoinen nainen niin kyllä se maha painaa ja jalat ovat välillä turvonneet ja väsyneet,seisoskelusta tulee selkäsärkyä.Usein parin kolmen pysäkin matkan olen aiemmin metrossa yms seissyt mutta nyt raskaana sen mielummin istun. Paikkaa en ole keneltäkään mennyt vaatimaan,mutta kyllä se harmittaa kun porukka ryntää ohi sporaan varaamaan paikat eikä välitä.

Vierailija

Lapsivihaaja tässä hei. Minulla ei ole mitään pikkulapsimatkustajia vastaan, kunhan

1) ette yritä tunkea sisään silloin kun vaunupaikat ovat jo täynnä - ihmisten pitää mahtua ulos oikealla hetkellä
2) edes yritätte reagoida lapsenne kiukku- tai metelikohtauksiin. Vihaan välinpitämättömyyttä ihan muissakin asiayhteyksissä.

Vierailija

Inhosin vaunujen kanssa bussilla kulkemista. Meidän pysäkille tullessaan monissa busseissa on jo kahdet vaunut eikä sekaan siis mahdu. Niin rasittavaa seistä talvipakkasella odottamassa ja huomata että aha, taas turhaan. Syystä niihin pääsee ilmaiseksi. Tulevan vauvan kanssa liikun kyllä enimmäkseen omalla autolla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat