Päivähoidon hätähuuto: 735 päiväkotien työntekijää kertoo, millaista arki päiväkodissa on

Kuva: Vastavalo

Päivähoidossa ei ole kaikki hyvin. Vain vanhemmat voivat sen muuttaa – mutta ensin heidän pitää kuulla, millaista päivähoidossa oikeasti on. Nyt päiväkotien ammattilaiset kertovat. Yksi ongelma on yli muiden: lapsille ei riitä aikaa.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (196)

Vierailija

Minua kiinnostaisi tietää, kuinka suuria on paikalliset erot. Moni julkisuuteen noussut on ollu pk-seudun päiväkodeista. Vieraskieliset lapset ovat siellä varmasti enemmän taakka kuin muualla, samoin lapset joiden hoitopäivät on pitkiä kun vanhempien työmatka vie aikaa ja lapsi ei todellakaan pääse mihinkään lähipäiväkotiin. Onko pienillä paikkakunnillakin näin karu tilanne? Ilmiantakaa päiväkodin väki paikkakuntanne ja työolosuhteenne!

Tuleva LTO

Kyllä nämä heikennykset niin potuttaa!

Millä logiikalla lapsilta leikkaaminen muka tuo säästöjä tälle valtiolle? Menoerät kasvaa aivan varmasti myöhemmin erilaisten korjaavien tukitoimien muodossa, koska suuret ryhmäkoot stressaavat lapsia kohtuuttomasti.

Juuri laadukkaalla varhaiskasvatuksella pystyttäisiin ennaltaehkäisemään monia ongelmia, kuten kiusaamista. Sosiaalisten taitojen opettaminen on kuitenkin hankalaa, koska kasvattajilla ei resurssipulan vuoksi ole aikaa pysähtyä lasten konfliktien äärelle. Jos on useampi tilanne päällä samaan aikaan, konfliktit ja pipit saattavat jäädä jopa huomaamatta.

Vierailija

Meitä kehoitetaan jatkuvasti viemään lapsemme päivähoitoon. Ei ymmärretä miksi emme halua viedä. Olen itse vielä kotona. Hyvä olisi jos sinne ei veisi lastaan kukaan kuka ei sitä aivan oikeasti tarvitse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meitä kehoitetaan jatkuvasti viemään lapsemme päivähoitoon. Ei ymmärretä miksi emme halua viedä. Olen itse vielä kotona. Hyvä olisi jos sinne ei veisi lastaan kukaan kuka ei sitä aivan oikeasti tarvitse.

Aamen!!!

Vierailija

Minun lapseni on hyvässä julkisessa päiväkodissa. Hoitajat ovat ihania, hyväntuulisia ja rentoja. Joka päivä on tehty jotain kivaa. Aina on syliin päässyt. Lapsi tykkää tosi paljon olla päiväkodissa.

Ei Uudellamaalla.

Mitä tulee siihen, että päivähoidon tila on nyt huonompi kuin koskaan - minä itse olen ollut 70-luvun päiväkodissa, ja se oli sellainen säilytyslaitos, että sellaisia eivät ole tämän päivän huonoimmatkaan päiväkodit. Pelkäsin kovasti laittaa lapseni päiväkotiin oman karun kokemukseni takia, mutta olen todella iloisesti yllättynyt, kuinka mukavaa siellä nykyisin on. Vessassakin saa käydä yksin eikä niin, että on jono oviaukossa katsomassa ja odottamassa. Näen vieläkin joskus painajaisia siitä.

Huolestunut LTO

Päiväkotipäivän aikana riittää kun kerran päivän aikana kasvatusvastuullisia aikuisia on lapsimäärään nähden riittävästi. Jos lapsia on kuitenkin sama määrä aamusta iltapäivään, mutta aikuisten määrä vähenee, eikö tässä kohtaa ole melkoinen porsaanreikä laissa joka säätelee aikuisten ja lasten suhdelukuja?? Lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi tulisi taata niin, että lakiin pohjautuvat suhdeluvut täyttyisivät läpi päivän jokaisessa lapsiryhmässä.

Päiväkodin arkea on nykyisin se, että lasketaan paljonko on lapsia mihinkin aikaan ja pohditaan PÄRJÄTÄÄNKÖ lapsiryhmän kanssa esim. yhden aikuisen voimin. Ryhmien välillä juostaan auttamassa toisia ryhmiä samalla kun oma ryhmä sinnittelee yhden aikuisen ollessa vahvuudesta pois. Metsään mennään tällä vauhdilla kovaa kyytiä ja vielä kehdataan puhua laadukkaasta varhaiskasvatuksesta!

uupunut

Totta joka sana. Minua on kielletty kertomasta vanhemmille negatiivisia asioita. Pitää kertoa vain rakentavia positiivisia asioita. Työni on nykyään juurikin sitä lapsiparkin vartioimista. Päivähoito on nykyään lasten tarhaamista ei muuta.

Vierailija

Meilläkin on hyvä päiväkoti. Toimintaa on paljon, lapset viihtyvät, vanhemmat ovat tyytyväisiä (9,7 anonyymin laatukyselyn tulokset).

Mutta henkilökunta ihan rikki, kun niin jatkuvasti on vajausta henkilökuntamäärässä.

Vierailija

Emme me työntekijät voi/halua/saa kertoa, miten vaikeat työolot meillä sijaisten puutteen tms muun takia on. Sitten te vanhemmat luulette, että päiväkodissa on kaikki hyvin. EI OLE.

Vierailija

Lapseni oireilevat. Niin kotona vallitsevan kiireen, kuin hoidossa vallitsevan kiireen takia.
Aina on kiire ja kukaan ei kerkiä kuitenkaan mitään.
Päätin juuri jäädä kotiin hoitamaan lapsiani, vaikka se on taloudellinen itsemurha. Taisin tehdä oikean päätöksen.
Asiat ovat oikeasti suomessa huonosti!!!

Viekää asiaa eteenpäin, te kynnelle kykenevät.

Vierailija

Päiväkotiin laittaminen on vapaaehtoista. Ihmiset voisivat joko hoitaa itse tai maksaa kustannusten mukaan tasokkaamman hoidon.

Vanhainhoitoln pitäisi ohjata enemmän yhteiskunnan rahoja. Nyt köyhimmille ei riitä kunnon hoitoa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat