Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Voi rähmällään, minä ottaisin lähtisin lapsen kanssa omaan asuntoon,isä joutuisi maksamaan tulojen mukaan ,elatusapua lapsestaan,ja sinä saisit kaikki mahdolliset tuet.pärjäisit ,jos et hyvin ,niin et huonomminkaan

tasapuolisuutta

Meillä on jo vuosia toiminut malli, jossa yhteisiin menoihin laitetaan sama prosenttiosuus tuloista. Näin sille pienempituloisellekin jää jotain käyttöraraa. Meillä on yhteinen taloustili, jonne molemmilla on kortit ja yhteinen lainanhoitotili, josta maksetaan myös muut yhteiset maksut. Lisäksi molemmilla on omat tilit, joille palkat tulee. Yhteisille tileille siirretään sen verran enemmän, että sinne kertyy pientä puskuria. Näin esim. Pesukoneen hajotessa ei tarvitse miettiä mistä rahoista se maksetaan. Taloustililtä maksetaan yhteiset ruuat ja pesuaineet yms eikä tarvitse säilytellä kuitteja tai muistella kumpi maksi viimeksi.
Kumpikaan ei ole omalle tilille jääneistä varoista tilivelvollinen, vaan ne voi halutessaan kaataa vaikka kurkusta alas (tai shoppailla kaikkea toisen mielestä turhaa), kun se ei vaikuta yhteisten laskujen maksamiseen tai jääkaapin sisältöön millään lailla.

Vierailija

Suomalainen nainen haluaa tasa-arvoa, kunhan mies toimii pankkina. Ei pidä jäädä hoitovapaalle, jos siihen ei ole varaa. Niinhän meille on opetettu, että pienen lapsen vanhempien paikka on töissä, joten lapsi hoitoon ja äiti tienaamaan.

Vierailija

Olisiko reilua, eli käänteisesti samassa suhteessa kuin kotityöt jaetaan. Eli jos toinen hoitaa 90% kodista toinen maksaa 90% menoista?

Tai sitten se normaalien lapsiperheiden ratkaisu, eli että perheellä on yhteiset rahat.

Vierailija

Meillä toimii homma siten, että kaikki rahat menevät samalle tilille. Eli rahat ovat yhteiset. Tämä toimii siksikin että tässä vuosien varrella on ollut työttömyyttä, lomautuksia ja tietysti hoitovapaita joten ei tarvitse erikseen olla sopimassa maksujuttuja ja kaikkien elintaso pysyy samana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisiko reilua, eli käänteisesti samassa suhteessa kuin kotityöt jaetaan. Eli jos toinen hoitaa 90% kodista toinen maksaa 90% menoista?

...mistä pääsemmekin seuraavaan kesto-ongelmaan: onko hoitovapaalla oleva äiti hoitamassa lasta vai kotia vai molempia - kuuluuko miehen tehdä puolet kotitöistä myös silloin, kun vaimo on hoitovapaalla (ja päinvastoin tietenkin)?

Tavallisessa perheessä molempien tulot kuluvat ihan passelisti yhteisen talouden pyörittämiseen, ja jos jotain jää säästöön, se on yhteistä säästöä. Harva meistä tienaa niin paljon, että pystyisi ihan vain yksikseenkin makselemaan koko perheen kaikki kulut lainanlyhennyksineen päivineen.

Meillä ainakin miehen koko palkka meni perheemme elämiseen, samoin minun saamani hoitotuki, ja loppuosa menoista kustannettiin säästöilläni, jotka olin kaukaa viisaana laittanut talteen hoitovapaa-aikaa varten. Miehen palkka on niin pieni, ettei siitä säästöjä jää, minä tienaan enemmän ja säästelen sitten perheemme hyväksi rahaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä toimii homma siten, että kaikki rahat menevät samalle tilille. Eli rahat ovat yhteiset. Tämä toimii siksikin että tässä vuosien varrella on ollut työttömyyttä, lomautuksia ja tietysti hoitovapaita joten ei tarvitse erikseen olla sopimassa maksujuttuja ja kaikkien elintaso pysyy samana.

Ilmeisesti nämä on kaikki sattunut sinulle kun pidät tätä hyvänä ideana. Maksavan osapuolen kanta saattaa olla vähän erilainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se normaalien lapsiperheiden ratkaisu, eli että perheellä on yhteiset rahat.

Mikä ihmeen normaalien lapsiperheiden ratkaisu? Ei yhteiset rahat ole läheskään niin tavallinen asia kuin hyväpalkkaisten miesten huonopalkkaiset puolisot kuvittelevat ja ovat saaneet puolisonsakin luulemaan. Yhteiset rahat luo etenkin naiselle valheellisen kuvitelman siitä, että rahaa on aina käytössä, vaikka itse ei tienaisi euroakaan. Erossa sitten ihmetellään, että miten nyt voi tulla toimeen, kun ei ole kuin yhden palkka ja sekin pieni.

Kannattaa elää sen mukaan, mihin omat tulot antavat myöten. Jos raha ei riitä, mennään töihin eikä puolison tilille kärkkymään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti nämä on kaikki sattunut sinulle kun pidät tätä hyvänä ideana. Maksavan osapuolen kanta saattaa olla vähän erilainen.

Hoitovapaat olen minä pitänyt. Sen lisäksi itselläni on ollut yksi puolen vuoden työttömyysjakso. Miehellä lomautuksia on vähän väliä (on telakalla töissä joten jos töitä ei ole, porukka lomautetaan). Ennen telakalla työskentelyä mies oli pätkätöissä.

Vierailija

Kun olin hoitovapaalla, maksoin itse omat menoni ja lasten menot maksettiin puoliksi. Ei ollut mitään ongelmia tehdä näin. Tosin lapset saatiin siinä vaiheessa, kun velkoja ei enää isommin ollut ja palkkatulon lisäksi oli pääomatuloja. Olisi tuntunut oudolta maksattaa miehellä omat vaatteet, kun tilille joka kuukausi tuli sekä hoitoraja että pääomatuloja. Miten paljon muut naiset oikein hoitovapaalla saa rahaa kulumaan, jos ei edes omia kulujaan saa maksettua?

Mummeli

Aika uskomattomalla ja laskelmoidulle kuulostaa. Missä rakkaus toisiinsa, jolloin ajatellaan lapsen etua jota ei voi rahassa mitata. Meillä oli yhteinen tili, minne kummankin palkka meni, minulla pienemmät tulot, sieltä maksettiin kaikki menot. Ikinä ei laskettu, mitä sinun tai minun osuus. Mut jos niin on, niin varmaan prosentuaalinen osuus molemmilta ok. Hoitovapaa on väliaikainen juttu, miten siitä ajasta voi edes vaatia tollasta? Isä, haloo!!!!!!!

Vierailija

Kaikkihan ne rahat menee mitkä tuleekin, joten mitä niitä nyhräämään, samaan pussiin vaan. Meillä mies käy töissä ja minä olen kotona. Omaa korttani tuon kokoon kht:n ja aikuisopiskelurahan kautta. Lisäksi kortensa tuo kekoon minun sijoitusasuntoni, jota mies vuokraa. Ei tässä munat sannassa kukaan istu odottamassa manulle illallista vaan kaikki yrittää osaansa elämän eteenpäinmenon eteen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat