Jos jokainen työtön yms. perusrahalla
elävä saisi esim. 200 euroa lisää niin se elvyttäisi kotimarkkinat. mä ainakin kävisin kampaajalla, ostaisin ruokaa enemmän, kävisin ostamassa uusia vaatteita. yms. Tämän jos tekisi lähes miljoona ihmistä, niin vaikutus näkyisi. Toki osa menisi nettikauppaan, mutta sopivalla tullilainsäädännöllä tämä hoituisi.
Kommentit (15)
Yhtälailla, jos jokaiselle työläiselle annettaisiin 200e lisää, voisivat he kuluttaa 200e enemmän kuussa. Luuletko tosiaan että talous elpyisi kyseisellä ratkaisulla?
Vierailija kirjoitti:
elävä saisi esim. 200 euroa lisää niin se elvyttäisi kotimarkkinat. mä ainakin kävisin kampaajalla, ostaisin ruokaa enemmän, kävisin ostamassa uusia vaatteita. yms. Tämän jos tekisi lähes miljoona ihmistä, niin vaikutus näkyisi. Toki osa menisi nettikauppaan, mutta sopivalla tullilainsäädännöllä tämä hoituisi.
Meikäläinen esim. ostaa kaikki ravintolisät Suomen kaupoista, koska en jaksa nettisähläystä ja haluan tukea Suomen kotimarkkinoita ja työllisyyttä. Vaatteet ostan Seppälästä silloin kun on varaa uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Yhtälailla, jos jokaiselle työläiselle annettaisiin 200e lisää, voisivat he kuluttaa 200e enemmän kuussa. Luuletko tosiaan että talous elpyisi kyseisellä ratkaisulla?
Keynesiläistä politiikkaa, summa voisi olla suurempi, koska esim. valtionvelan korot ovat alhaalla.
Ei vaan pudotettaisiin palkkoja 0-50%, eli isoimmat palkat puoliksi, saisi valita että tekeekö täyttä viikkoa -50% vai tekee puolta viikkoa -0%
Ylityöt laittomiksi.
Sitten työttömiä palkattaisiin tekemään töitä, jotka vapautuu kun työlliset tekee vähemmän.
Eli toisin sanoen työtunnit jaettaisiin kaikkien halukkaiden kesken, eikä niin että osa raataa ja tienaa, ja osa ei tee kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa riittävästi palkkaa sitä tulee säästää. Ja tunnetusti suurin osa suomalaisista ei sijoita vaan laittaa rahat tilille.
Aidosti köyhä ei kykene säästämään ja tulojen lisäys menee kulutukseen.
Jos jokainen työtön yms. perusrahalla elävä saisi 200 e vähemmän, ei työssäkäyvän tarvitsisi maksaa järkyttäviä määriä veroja itse tienaamistaan rahoista, ja siten jäisi enemmän kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pudotettaisiin palkkoja 0-50%, eli isoimmat palkat puoliksi, saisi valita että tekeekö täyttä viikkoa -50% vai tekee puolta viikkoa -0%
Ylityöt laittomiksi.
Sitten työttömiä palkattaisiin tekemään töitä, jotka vapautuu kun työlliset tekee vähemmän.
Eli toisin sanoen työtunnit jaettaisiin kaikkien halukkaiden kesken, eikä niin että osa raataa ja tienaa, ja osa ei tee kumpaakaan.
No tuo olisi vähän pakkovaltio meininkiä
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen työtön yms. perusrahalla elävä saisi 200 e vähemmän, ei työssäkäyvän tarvitsisi maksaa järkyttäviä määriä veroja itse tienaamistaan rahoista, ja siten jäisi enemmän kulutukseen.
Veroja on vähenetty koko ajan, byrokratia on se mikä vie rahat. Mitä enemmän työttömiä sitä suurempi taakka. Ja tämä taakka lisääntyy kun kiristetään. Samaan aikaan toki pitäsi tehdä julkisen puolen vuokrien tarkistus, yksityiset voi jättää rauhaan, eli vuokrasäännöstely julkisesti tuotettuihin asuntoihin, niin jäisipä enemmän kulutukseen ja valtion rahat säästyisi (asumistuki). Pyhä asia?
Eihän Kiinankaan menty sen takia, että palkat oli halpoja vaan osaksi sen takia, että markkinat oli valtavat eli yhtäkkiä miljoonat ihmiset ostivat kännyköitä ja krääsää. Täällä ei ole markkinoita, koska ihmisiä liian vähän, mutta ostovoimaa voi nostattaa muullakin tavalla kuin ihmisten määrällä ( elintason nousulla). Tämän takia näitä pakolaisia varmaan haalitaan.
Pystyn oikein hyvin kuvittelemaan tuon tilanteen toisin päin.
KUN ansiosidonnaiselta putoaa työmarkkinatuelle, rahoista voi lähteä pois paljon enemmän kuin 200€/kk. Omalla kohdallani pudotus oli yli 500€/kk.
Mitä minä nyt jätät ostamatta?
Enää en edes käy paikallisissa erikoisliikkeissä kuin halvimpaan alennusmyyntiaikaan tai välttämättömään tarpeeseen. En osta vaatteita, astioita, kodintekstiilejä, huonekaluja ... enkä mitään, mitä ilman tulen toimeen. en myöskään harrasta mitään sellaista, josta pitää maksaa.
Etsin netistä halvimpia mahdollisia vaihtoehtoja ja tilaan sieltä.
Kun meitä köyhiä on tarpeeksi paljon samassa kaupungissa, ei varakkaammilla ja työssäkäyvillä enää ole samoja ostos- ja harrastusmahdollisuuksia kuin ennen, kun niitä tarjoavat yritykset lopettavat.
Talous elpyy kun poistetaan perintövero kokonaan ja tehdään huomattavia veronkevennyksiä suurituloisia kohtaan.
Pakko on leikata kansaneläkkeestä, takuueläkkeestä, työmarkkinatuesta, opintotuesta ja asumistuesta huomattavasti. Lisäksi toimeentulotukeen täytyy tehdä korjausleikkaus n. 1 prosentin suuruinen.
Tulossa oleva 560€/kk. kansalaistulo on oikea suunta koska se tulee korvaamaan kaikki muut etuudet on ihmisen oma vastuu selvitä sillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin rahani säästöön pahan päivän varalle. Yhtään en ostaisi mitän turhaa.
Sinä ehkä laittaisit säästöön, mutta oikeasti köyhä kuten minä maksaa kaikella ylimääräisellä rahalla pois velkojaan tai ostaa jotain sellaista, jota välttämättä tarvitsee mutta ei ole ollut varaa. Näihin menevät mm. työttömien veronpalautukset ja muut ylimääräiset rahat.
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin rahani säästöön pahan päivän varalle. Yhtään en ostaisi mitän turhaa.
Siinä tapauksessa et tarvitsisikaan enempää tuloja jos kerta voisit jopa etuuksilla eläessäsi säästää.
Yli 200 euroa kuukausessa lisää moni työtön saa tuloja, jos hakee Kelasta asumistuen. Se on pääkaupunkiseudun ulkopuolella alihaettu tukimuoto. Moni ei tiedä sellaista tukea olevankaan, vaikka olisi siihen oikeutettu.