Kaipaan aikaa, kun naiset saivat olla naisellisia, käyttää arkenakin kellohelmaisia mekkoja ja hameita ja korkokenkiä
Nykyaikana naiset pukeutuvat kuin miehet. Farkkuihin ja tennareihin. Ja tukka kynitään miesmäiseksi.
Ai että kaipaan sitä aikaa, kun naiset saivat olla naisellisia jopa viikonloppuostoksilla käydessään.
Kommentit (92)
Minäkin pukeudun hameisiin ns. aina. Talvisinkaan ei ole tullut kylmä, kun pitää järjen mukana pukeutumisessa. Kylmillä keleillä valitsen hameen alle paksut legginsit ja tarvittaessa myös lyhyet villahousut jotka eivät näy hameen alta mihinkään. Tarvittaessa puen myös pitkävartiset villasukat sekä pitkähelmaisen villakangastakin. Suurimman osan matkoista kuljen toki omalla autolla, mutta ei näissä varusteissa tule kylmä esimerkiksi kaupungilla kävellessä. Kenenkään muun ei tietenkään tarvitse pukeutua samoin kuin minun, mutta turha väittää että hameessa palelisi.
Ap on oikeasti mies. Kukaan täysissä järjissään oleva nainen ei kaipaa tuota aikaa. Kaipaaminen osoittaa sen ettei tiedä siitä ajasta muuta kuin ne vaatteet eikä tajua millaista naisen elämä silloin oli.
Miten ne ennen sitten talvella tarkeni kun kaikki nyt sanoo ettei talvella voi pukeutua hameeseen.
Äitini piti aina hametta tai leninkiä,pitkä ulsteri tai talvitakki ja sukat olivat yleensä talvella 40 den. ja alla ihon väriset alussukat,jotka lämmittivät jalkoja.Silloin ei aikuiset pukeneet "paksun" näköisiä sukkia tai sukkahousuja,ne oli vain lapsille.Alussukat loivat illuusion ohuista sukista,kun kuulsi vaalea niinkuin iho,vaikka olikin ne alussukat.
Olin aina ylpeä tyylikkäästä äidistäni vaikka työläismökin rouva olikin.
Isäni oli myös huoliteltu kun lähdettiin johonkin,töissä oli sitten työvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ennen sitten talvella tarkeni kun kaikki nyt sanoo ettei talvella voi pukeutua hameeseen.
Äitini piti aina hametta tai leninkiä,pitkä ulsteri tai talvitakki ja sukat olivat yleensä talvella 40 den. ja alla ihon väriset alussukat,jotka lämmittivät jalkoja.Silloin ei aikuiset pukeneet "paksun" näköisiä sukkia tai sukkahousuja,ne oli vain lapsille.Alussukat loivat illuusion ohuista sukista,kun kuulsi vaalea niinkuin iho,vaikka olikin ne alussukat.
Olin aina ylpeä tyylikkäästä äidistäni vaikka työläismökin rouva olikin.
Isäni oli myös huoliteltu kun lähdettiin johonkin,töissä oli sitten työvaatteet.
Etkö koskaan ole kysynyt äidiltäsi, miten hän tarkeni? Minä olen. Äiti on vuosia arvostanut hyviä ja lämpimiä talvivaatteita.
Kyllä äiti tarkeni tosi hyvin.Oli niin paljon viisas nainen,että hallitsi tuon kerrospukeutumisen.Järkyttyi kun minä heivasin 70-luvulla paidan pois,niin että pusero pantiin rintsikoiden päälle ja mitä enemmän kuulsi,sen parempi.
Äiti piti sitä järkyttävänä tyylinä talvella.Tietäispä nyt,että minäkin pidän taas vuosikymmenien jälkeen paitatoppeja.
Hän ei kertakaikkiaan halunnut pitää pitkiä housuja,ja samanverran mulla on päällä kun lähden hameasussa talvella ulos.40 denin sukkiksilla tarkenen ihan hyvin,saapikkaan varsi jää pitkän takin helman alle.
Äitini oli tarennut sota-aikana pommisuojassa monot jalassa,silloin ei ollut vielä talvisaappaita ja nilkkureita.
Eivät 50-ja 60 ja 70-lukujen pakkaset häntä hirvittäneet.Kesäisin oli kova uimaan ja veneellä souti kaikki mahdolliset matkat.Rakasti vettä,luontoa,marjametsiä ja hiihtämistä.
Niin hiihtäissä käytti myöhemmin pitkiksiä,ei muulloin.
ymmärräthän että käsityksesi naisellisuudesta ei ole sama kuin muilla? Joidenkin mielestä jatkuva meikkaaminen ja epäkäytännnölliset, liikkumista rajoittavat vaatteet ja kengät eivät ole naisellisia vaan pelkästään naista alistavia kapineita.
Naisellisuus on monen mielestä jotain ihan muuta.
Ihanaa että voin kertoa ap:lle että laitan päälleni tasan mitä itse haluan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuonne vain sateeseen kellohameessa tarpomaan. Korkkarit ovatkin niin kätevät kun kävelen töihin loskassa. Anteeksi vain ap:lle ja kaikille muillekin, että pukeudun lämpimästi ja sään vaatimalla tavalla.
Turhaan pyytelet anteeksi. Suomi täynnä järkevästi ja lämpimästi pukeutuvia naisia jotka tietävät oikeutensa yksilönä ja naisena sekä puhuvat kantavalla äänellä mitä mieltä he itse naisena ovat.
Oli kyllä hauskaa aikaa. Helppoa sormettaa vain hameen alle.
Naisellisuus on isku vasten feminismiä. Suomalaiset naiset muistuttavat enemmän ja enemmän miehiä. Hyi.
Myös minulla on aina hame vapaalla, ympäri vuoden...Paitsi vaelluksella. Töissä työvaatteet. Minusta hame on suunnilleen maailman mukavin keksintö: ei hankaavia saumoja tai puristavia vyötäröitä. Käytän kaikkia polvesta alaspäin olevia mittoja, maksi yleisimpänä. Alle menee talvella legginssejä tai sukkahousuja ja pitkä takki lämmittää päällä. Olen myös neulonut villahameen koville pakkasille, se se vasta lämmin onkin.
Korkokenkiä en ole pystynyt enää vuosiin kipujen vuoksi käyttämään, mutta tukka on edelleen vyötärön alapuolelle. Siitä ja helmoistani en hevillä luovu, ja lähentelen sentään uhkaavasti neljättä kymppiä. Hui! 😁
Minäkin olen nähnyt jäljet reisissä puristavista sukkanauhaliiveistä ja kylmyydestä. Ja ne eivät ole kauniit :(