Kaipaan aikaa, kun naiset saivat olla naisellisia, käyttää arkenakin kellohelmaisia mekkoja ja hameita ja korkokenkiä
Nykyaikana naiset pukeutuvat kuin miehet. Farkkuihin ja tennareihin. Ja tukka kynitään miesmäiseksi.
Ai että kaipaan sitä aikaa, kun naiset saivat olla naisellisia jopa viikonloppuostoksilla käydessään.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana naiset pukeutuvat kuin miehet. Farkkuihin ja tennareihin. Ja tukka kynitään miesmäiseksi.
Ai että kaipaan sitä aikaa, kun naiset saivat olla naisellisia jopa viikonloppuostoksilla käydessään.
Ei kyse ole siitä etteikö halutessaan voisi pukeutua naisellisesti.Se vaan ei ole tarkoituksenmukaista eikä mukavaa joten siksi niin ei enää pukeuduta. Nykyvaatteet ovat käytännöllisempiäja lämpimämpiä ja tennarit jalassa pääsee pirun paljon nopeammin pakenemaan raiskaajalta. En haluaisi palella kellohameessa talvella vaan sen takia että se ois sun silmille miellyttävämpää. Haikailusi on pirun itsekästä ja vaatimuksesi alistaa naisia.
Onneksi ei ole pakko pukeutua kuten toivot vaan saa pukeutua just niinkuin itse katsoo tarpeelliseksi.
Minun puolestani sinut voi siirtää aikakoneella takas 50-luvulle ja unohtaa sinne.
Kyllä minä käyttäisin hameita, mutta kun pitää välillä palella tuolla bussipysäkillä odottelemassa kyytiä, niin housut ovat käytännöllisemmät. Kesällä sitten mennään kintut paljaina.
Tunnen paljon naisia, jotka pukeutuvat useammin hameeseen kuin housuihin. Tunnen myös korkokenkiä käyttäviä naisia. Aikuiset naiset pukeutuvat niin kuin haluavat.
En kyllä tunne yhtään 50-luvulla elänyttä, joka kaipaisi silloista pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty käyttämään korkkareita vaikka haluasinkin.
Hame tai mekko ei ole mun tyyliä. Nyt eletään 2000-lukua.
Alapeukku siitä koska en pysty käyttämään korkkareita? Että pakko on käyttää vaikka on tosi kivuliasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitä etteikö halutessaan voisi pukeutua naisellisesti.Se vaan ei ole tarkoituksenmukaista eikä mukavaa joten siksi niin ei enää pukeuduta. Nykyvaatteet ovat käytännöllisempiäja lämpimämpiä ja tennarit jalassa pääsee pirun paljon nopeammin pakenemaan raiskaajalta. En haluaisi palella kellohameessa talvella vaan sen takia että se ois sun silmille miellyttävämpää. Haikailusi on pirun itsekästä ja vaatimuksesi alistaa naisia.
Onneksi ei ole pakko pukeutua kuten toivot vaan saa pukeutua just niinkuin itse katsoo tarpeelliseksi.
Minun puolestani sinut voi siirtää aikakoneella takas 50-luvulle ja unohtaa sinne.
"Haikailusi on pirun itsekästä ja vaatimuksesi alistaa naisia."
Tässähän se suominaisen asenne taas tuli esille, naisellisesti pukeutuminen = nainen on alistettu.
Justhan täällä oli ketju missä 13-vuotias haukuttiin huoraksi riippuvien korvakorujen takia. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haikailusi on pirun itsekästä ja vaatimuksesi alistaa naisia."
Tässähän se suominaisen asenne taas tuli esille, naisellisesti pukeutuminen = nainen on alistettu.
Höpö höpö. Minä pukeudun päivittäin mekkoon ja tykkään laittautua naiselliseksi, ja en ole alistettu, koska minä tykkään siitä. Enkä mitään paheksuntaa ole ikinä kohdannut. Mutta jos vaatisin joltakulta muulta ihmiseltä minun makuni mukaista pukeutumista, se olisi alistamista. Kuten sekin olisi, jos minun pitäisi aina pukeutua farkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Justhan täällä oli ketju missä 13-vuotias haukuttiin huoraksi riippuvien korvakorujen takia. 🙄
Kaikki ei ole totta, mitä täällä lukee. Ja vaikka olisikin, niin jonkun mieleltään häiriintyneen ihmisen kommentti ei ole mikään yleinen mielipide.
Pidän polvipituisia hameita ja saappaita talvella. Kukaan ei ole tuijottanut. Töissä en voi farkkuihin pukeutua, koska on pukeutumiskoodi. Hame on ihanan rento ja siisti asu minne vaan. Suosittelen. N, 35 v.
Mä rakastan fiftarityyliä, mutta vie paljon aikaa laittaa hiukset ja meikki. Joten se on mun juhlatyyli ja arkena kuljeskelen farkuissa ja tennareissa ja joku pipo päässä.
Minusta näyttää kivalta, kun joidenkin naisten tyyliin kuuluvat hameet. Viihdyn itse farkuissa ja tennareissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kolmekymppinen nainen olen. Juurikin sitä 50-lukua kaipaan. Eikös silloinkin ollut ihan samanlaisia talvia kuin nyttenkin? Eikös silloinkin talvellakin pukeuduttu hameeseen eikä toppapukuihin niinkuin nykyaikana?
Jotenkin olisi vaan niin ihana pukeutua sellaisiin 50-luvun tyyliin nykyäänkin niin, ettei erottuisi joukosta vaan että se olisi ihan normaalia jokapäiväistä elämää, eikä erikseen mitään "fiftaria" tms.
Ap
Eli mielestäsi olisi ihanaa, jos kaikkien olisi (vähintäänkin sosiaalinen) pakko pukeutua tietynlaisiin sinua miellyttäviin vaatteisiin, koska et uskalla olla oma itsesi, jos erotut joukosta?
Ei sitten tullut mieleesi, että sen sijaan että haikailisit muiden pakottamisesta sinun mieltymyksiisi, niin voisit kehittää itsetuntoni ja pukeutua juuri niin kuin haluat?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kolmekymppinen nainen olen. Juurikin sitä 50-lukua kaipaan. Eikös silloinkin ollut ihan samanlaisia talvia kuin nyttenkin? Eikös silloinkin talvellakin pukeuduttu hameeseen eikä toppapukuihin niinkuin nykyaikana?
Jotenkin olisi vaan niin ihana pukeutua sellaisiin 50-luvun tyyliin nykyäänkin niin, ettei erottuisi joukosta vaan että se olisi ihan normaalia jokapäiväistä elämää, eikä erikseen mitään "fiftaria" tms.
Ap
No mitähän jos vaikka pukeutuisit juuri niinkuin itse haluat? Se on sinulle ihan normaalia elämää, niinkuin muidenkin oma pukeutuminen heille itselleen. No tai sitten alat huippumuotisuunnittelijaksi ja luot fiftiesin uudelleen (tää on vähän työläämpi vaihtoehto).
Vierailija kirjoitti:
Kaikille kommentoijille, jotka väittävät että nainen saa olla sellainen nykyäänkin, niin ei saa. Jos nykynainen pukeutuu naisellisesti, saa muilta naisilta osakseen vähättelyä ja halveksintaa, katsellaan nenänvartta pitkin, leimataan huoraksi. Hyvä esimerkki tästä ovat virolaiset ja venäläiset naiset. Suominaiset eivät halua että muut naiset näkevät vaivaa ulkonäkönsä eteen. Suominaisen silmissä tällöin nainen alentaa itseään.
Anu Saagim sanoikin hyvin osuvasti: Syy miksi suomalainen nainen ei pidä virolaisista on se että suomalaiset tietävät etteivät pärjää naisina virolaisille.
Paskapuhetta. Minä pukeudun naisellisesti, hameisiin, mekkoihin ja korkoihin aina (paitsi urheillessa), eikä koskaan ole tullut mitään horottelua muilta naisilta, kehuja vaan kuinka näytän "pariisittarelta" jne. Jos joku on kyräillyt, niin enpä ole huomannut, eikä mua muutenkaan kiinnosta mitä muut ajattelee, ulkonäköön liittyvistä epävarmuuksista olen päässyt eroon jo ajat sitten.
Jos Anu Saagimia joku on horoksi sanonut, niin johtunee siitä että ämmä on mm poseerannut toosa levällään jossain miesten lehdessä. Ja paljastelee muutenkin liikaa, varsinkin nykyään, kun on niin vanha ämmä, ettei ketään kiinnosta enää.
Minusta mm.1900-luvun vaatetus oli niin kaunista. Onko enää mitään ihmisryhmää, joka näin pukeutuisi?..jotenkin vähän pitäisi soveltaa tähän päivään.. Mutta ihania ne mekot ja miesten vaatetus!
Hassua, että monen mielestä täällä hameeseen pukeutuminen talvella on mahdotonta. Itse tykkään kovasti hameista ja pärjään vielä -25 asteessa ihan mukavasti hameessa, sen kylmempiä ilmoja ei meillä päin oikeastaan olekaan. Lämmin polvipituinen hame, pitkä villakangastakki, nahkaiset saappaat joissa on lämmin vuori, Kahdet villasukkahousut, pitkät villasukat. Tässä varustuksessa tarkenen kävellä useamman kilometrin ja odotella bussia.
Itse aiheeseen: Koskaan historiassa naiset eivät ole saaneet päättää pukeutumisestaan yhtä vapaasti kuin nykyään. Minusta tämä vapaus on upea asia. Jotkut eivät yksinkertaisesti ole hameihmisiä, ja monissa tilanteissa housut ovat mukavampi ja käytännöllisempi ratkaisu. Mutta ei naisellisempi tyyli ole mitenkään kielletty, eikä sitä ainakaan omien kokemusteni mukaan katsota mitenkään kieroon, päin vastoin olen saanut hyvää palautetta pukeutumisestani.
Mikään laki ei estä sinua pukeutumasta burläski-tyyliin nykypäivänäkin.
Minulle on tärkeämpiä muut asiat ja mukavuus.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että monen mielestä täällä hameeseen pukeutuminen talvella on mahdotonta. Itse tykkään kovasti hameista ja pärjään vielä -25 asteessa ihan mukavasti hameessa, sen kylmempiä ilmoja ei meillä päin oikeastaan olekaan. Lämmin polvipituinen hame, pitkä villakangastakki, nahkaiset saappaat joissa on lämmin vuori, Kahdet villasukkahousut, pitkät villasukat. Tässä varustuksessa tarkenen kävellä useamman kilometrin ja odotella bussia.
Itse aiheeseen: Koskaan historiassa naiset eivät ole saaneet päättää pukeutumisestaan yhtä vapaasti kuin nykyään. Minusta tämä vapaus on upea asia. Jotkut eivät yksinkertaisesti ole hameihmisiä, ja monissa tilanteissa housut ovat mukavampi ja käytännöllisempi ratkaisu. Mutta ei naisellisempi tyyli ole mitenkään kielletty, eikä sitä ainakaan omien kokemusteni mukaan katsota mitenkään kieroon, päin vastoin olen saanut hyvää palautetta pukeutumisestani.
Minulla on täysin erilainen hametyyli; midimittainen helma, alla leggingsit ja jalassa yleensä isot kolhot maiharit. Olen kanssasi kuitenkin samaa mieltä - hame on todella lämmin talvella. Sen alle voi kerrostaa vaatetta ja hameen ja muiden väliin jäävä ilmakerros lämmittää mukavasti kovallakin pakkasella.
Sellaista aikaa ei ole ollutkaan, että kaikki naiset pukeutuivat korkkareihin ja kellohameisiin arkenakin.
50-luvullakin tavalliset naiset pukeutuivat arkiseen pumpulimekkoon ja tallukkakenkiin. Sitä on vissiin vanhoja suomalaisia elokuvia tuijoteltu, joista saa helposti mielikuvan noista kellohameista. Tokihan rikkaat kaupunkilaisrouvat näin pukeutuivatkin, muttei heitä paljon ollut.
Nimenomaan nythän on sellainen aika, että naiset SAAVAT olla niin naisellisia kuin haluavat.
Haikailet aikaa, jolloin naiset PAKOTETTIIN tuollaiseen pynttäytymiseen.
Se kertoo aika paljon sinusta itsestäsi.