Poikaysyävän nirsoilu vanhempieni joulupöydässä hävetti
Tarjolla oli joka sortin jouluruokia. Poikaystävä otti vähän herneitä ja kysyi äidiltäni onko tonnikalaa. Äiti sitten avasi hänelle tonnikalapurkin lievästi sanottuna hämmentyneenä. Siinä sitten närppi minimaalisia palasia ja siirteli herneitä lautasen reunasta toiseen. Hävetti.
Kommentit (178)
Minä olin ongelmissa appivanhempien luona vieraillessa, sillä he pitivät juuri niistä ruoka-aineista joita en saata syödä.
En kehdannut mainita, söin sen verran kuin pystyin ja kiitin ruoasta. Ja sain hirveät haukut päälleni liian vähästä syömisestä ja nirsoilusta. Niistä ruokailusta tuli painajainen.
Aina hirveät päivittelyt syömisestäni, siitä muodostui ihan aterian tärkein ohjelmanumero.
Monet kerrat sain kuulla pitkät luennot siitä kuinka appivanhempien mielestä kaikki ruoka on hyvää. Minusta se oli outoa sillä koskaan en moittinut ruokaan.
Siihen touhuun tympääntyneenä aloin sitten tarjoamaan heille omia lempiruokiani kun meilläpäin vierailevat. Sain silloin kuulla haukkuja pahasta ruoasta sekä hyi ja yök kommentteja. Siis niiltä "kaikki ruoka on hyvää" -appivanhemmilla. Ja sehän vaan yllytti minua tarjoamaan heille aina vaan erikoisempia ruokia.
Lapsellista, tiedän. En vaan keksinyt muutakaan keinoa pärjätä heidän kanssaan.
Ei minusta ollut reilua että he yksipuolisesti määrittivät millaisesta ruoasta kuuluu pitää ja kuinka paljon pitää syödä ettei saa nirson leimaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa mammat ovat sitä mieltä, että aikuinen ihminen itse päättää paljonko ja mitä syö:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2745418/vaimo-syo-ihan-liikaa-jouluna
Hei sinä naisvihaaja, et ole varmaan ymmärtänyt, että huonoa käytöstä oli tehdä vauvamainen numero siitä, että emännän ruoka on "pahaa" ja alkaa vaatia avaamaan tonnikalapurkkia sen sijaan. Olisi pitänyt mölyt mahassaan ja jättänyt hienoeleisesti syömättä vain. Eli täällä kauhistellaan poikaystävän käytöstä ja tilannetajua. Ei ole ihan normaali persoona kyseessä.
No mitä ne " joka sortin jouluruokia" ruoat sitten oli? Jouluruoat kun monesti on aika outoja ja jokaisella perheellä/suvulla ne vieläpä on ihan erilaisia.
Jouluruoat kun ei monesti ole mitään aikuisten oikeasti hyviä ruokia, mutta koska niihin on ehdollistettu se joulun hianous, niin ne ruoatkin maistuu jotenkin hyvältä. Mutta se ehdollistettu joulun hienous toimii vain niillä omilla jouluruoilla, eli jos siellä on toisessa paikassa on eri ruoat niin huh huh.
Ja sitten kun asiaan ymppää sen, että toisessa perheessä voi ruoka olla toissijaista ja ne jouluruoat on einestä ja toisessa ne on herkullisia itse tehtyjä. Niin kun einesperheessä kasvanu menee syömään niitä maukkaita itsetehtyjä niin nehän on ihan perkeleen oudon makusia ja sitten taas jos itsetehtyjen ruokien perheestä menee einesruokien ääreen niin onhan ne mauttomatr jauholta maistuvat ruoat aika karmeaa paskaa.
Mun vaimon suvussa jouluruoka oli kaikessa karmeudessaan hirveä kasa erilaisia kalaruokia ja sitten kaupasta ostettua karmeita joululaatikoita. Mun perheessä taas sitten laatikot tehtiin itse ja mm. perunalaatikko oli luonnollisesti imellettyä ja lanttulaatikko kunnolla rasvaista ja makean suolaista, porkkanalaatikko kunnollista jne. ruokaan kuului itse tehtyjä salaatteja (mm. sieni, peruna, italian, rosolli ja viherkastike) ainoa kala oli itse tehty graavisuolattu lohi ja sille oli luonnollisesti oma kastike, aivan kuten rosollille ja kinkullekkin jne. No nykyään vaimokin on oppinut mun sukuni tavoille ja tehdään kunnon jouluruoat ja heikko ruoka on yksi syy miksei hänen vanhemmillaan koskaan oltu yli yön jouluna (vaimon toiveesta), kun kotona odotti kunnon ruoat.
Ainoa mitä mielestäni olisi ok pyytää, on hanavesi ellei sitä olisi tarjolla.
Tuolla pojalla on tulevaisuus raksalla tai autohuoltamossa. Ei voisi kuvitella viemään asiakasta liikelounaalle tai osallistumaan firman illallisiin.
Joulu on aikaa jolloin ei pidä olla kivaa.
- Jouluna ei saa olla seksielämä, koska vahvoilla naisilla se tarkoittaa jouluseksiä joka on karmeaa koska mieskin pitäisi seksistä. Eli jouluna on parempi olla selibaatissa ja runkata.
- Jouluna ei saa syödä hyvää ruokaa, vaan sillon pitää hymyillen kiskoa karmeaa sontaa jota anoppi on kovalla vaivalla tehnyt (kuten lipeäkalaa, silliä ja savulohta). Hyvä ruoka ei kuulu jouluun.
- Jouluna pitää ajaa 100km jonnekkin huitsin vittuun sukuloimaan, eikä vaan missään nimessä saa olla rauhallista tai mukavaa. Autossa pitää istua 100km, koska jouluna ei saa olla mukavaa. Tai vaihtoehtoisesti pitää kotionsa ottaa perseilemään kasa ihmisiä jotka on ajaneet vieläpä sen 100km päästessään luoksesi.
Kaiken kaikkiaan jouluun kuuluu vittumainen peltipurkissa istuminen, seksittömyys ja huono ruoka. Ja sitä kutsutaan juhlaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se hemmetin aattoruokailu on KERRAN vuodessa. Olisiko mitenkään mahdotonta asennoitua niin, että ok, tämä ei nyt mulle ole juhla-ateria, mutta kohteliaana vieraana maistelen myös sellaista, joka ei ole herkkuruokieni top-vitosessa. Katsos kun ne muut vuoden ateriat - lyhyellä matematiikalla tuhansia vuodessa - voit rauhassa järsiä vaikka jäkälää, jos siltä tuntuu.
Mutta kun se on ylivoimaista päästää irti omista mieltymyksistään edes kerran vuodessa. Aina on muistettava korostaa, että minä en sitten syö kinkkua, laatikoita, rosolllia tai kalaa.
Kiva siinä kyläänkutsujan miettiä, että mitähän vesirinkilää tuollekin kusipäälle nyt kaapista löytäisi.
Kyse on siitä, että pistetään edes joskus se oma ego ja oma ruokanatsismi narikkaan ja käyttäydytään kuten normaalit sivistyneet ihmiset.
En minäkään pidä raa'asta kalasta mutta ei se minua tapa.
Nykyajan ruokavouhotus on vain keskenkasvuista omien tarpeiden jalustalle nostamista. Noloa. Epäkypsää. Epäkohteliasta.
Toisaalta, jos haluat saada moukan maineen, näinhän se helposti järjestyy.
Nimimerkillä "MINÄ en juo vissyvettä, MINULLE pitää olla Bon Aquaa!"
Pitkä valitusvirsi mammalta, jonka viesti kiteytyy siihen että kukaan ei itse saa päättää mitä syö, vaan jokaisen täytyy syömisissään taipua seurueen odotuksiin. Teikäläisiä on paljon ja hengenheimolaisillasi on myös mielipiteitänne koskien mitä kukin saa pukea, mitä kunkin tulee opiskella tai tehdä työkseen, miten kukin saa asua jne. Onneksi teistä ei nykyään monikaan enää piittaa. Siksihän sinä purkaudutkin niin äkäisenä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne " joka sortin jouluruokia" ruoat sitten oli? Jouluruoat kun monesti on aika outoja ja jokaisella perheellä/suvulla ne vieläpä on ihan erilaisia.
Jouluruoat kun ei monesti ole mitään aikuisten oikeasti hyviä ruokia, mutta koska niihin on ehdollistettu se joulun hianous, niin ne ruoatkin maistuu jotenkin hyvältä. Mutta se ehdollistettu joulun hienous toimii vain niillä omilla jouluruoilla, eli jos siellä on toisessa paikassa on eri ruoat niin huh huh.
Ja sitten kun asiaan ymppää sen, että toisessa perheessä voi ruoka olla toissijaista ja ne jouluruoat on einestä ja toisessa ne on herkullisia itse tehtyjä. Niin kun einesperheessä kasvanu menee syömään niitä maukkaita itsetehtyjä niin nehän on ihan perkeleen oudon makusia ja sitten taas jos itsetehtyjen ruokien perheestä menee einesruokien ääreen niin onhan ne mauttomatr jauholta maistuvat ruoat aika karmeaa paskaa.
Mun vaimon suvussa jouluruoka oli kaikessa karmeudessaan hirveä kasa erilaisia kalaruokia ja sitten kaupasta ostettua karmeita joululaatikoita. Mun perheessä taas sitten laatikot tehtiin itse ja mm. perunalaatikko oli luonnollisesti imellettyä ja lanttulaatikko kunnolla rasvaista ja makean suolaista, porkkanalaatikko kunnollista jne. ruokaan kuului itse tehtyjä salaatteja (mm. sieni, peruna, italian, rosolli ja viherkastike) ainoa kala oli itse tehty graavisuolattu lohi ja sille oli luonnollisesti oma kastike, aivan kuten rosollille ja kinkullekkin jne. No nykyään vaimokin on oppinut mun sukuni tavoille ja tehdään kunnon jouluruoat ja heikko ruoka on yksi syy miksei hänen vanhemmillaan koskaan oltu yli yön jouluna (vaimon toiveesta), kun kotona odotti kunnon ruoat.
Hirveä kasa erilaisia kalaruoat?
Kalaruoathan ovat parasta joulupöydässä. Mahtavaa että joku viitsii ja raaskii panostaa niihin.
Ne laatikot tuppaa olemaan ankeita vaikka miten hyvin olisi maustettu ja valmistettu.
Siinä puhut asiaa että kaikki ei tykkää kaikesta. Siksi meillä on hyvin laaja valikoima erityyppisiä ruokia joulupöydässä tarjolla. On ne perinteiset laatikot, kinkut, kalkkunat ja kalat mutta myös eksoottisempia ruokia, lähinnä aasialaisia, ja lisäksi vielä spagettia ja lihapulliakin niin ei kenenkään tarvitse kärsiä ruokien takia.
Taitaa olla asperger tai muuten vastenmielisellä tavalla rajoittunut tyyppi? Tuskin tossa mistään eettisistä, arvostettavista syistä oli kyse, koska tonnikalakin, uhanalainen, kelpasi? Kyllä ihmiset sitten osaavatkin olla vastenmielisiä! Onnekseni olen tajunnut erskoutua jo vuosia sitten. Mitä vähemmän ihmisiä tapaan, sen onnellisempi olen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna toisen itse päättää mitä haluaa syödä. Ellet sitten ole viisivuotiaasta poikaystävää itsellesi plokannut. Aikuisella on lupa itse päättää mitä syö ilman, että siihen muut puuttuvat.
Aikuinen saa toki itse päättää, mitä syö tai on syömättä, mutta kyse on nyt siitä, miten sen tekee. Ap:n poikaystävälle ei ole käytöstapoja, se on jutun ydin.
Olkoon vaan ydin, mutta moite on väärä. Ei ole toisten asia lärväillä aikuisen syömisistä. Aikuisella on oikeus syödä mitä itse haluaa. Ei siinä ole käytöstapojen näkökulmasta mitään väärää, että syö vain sitä mitä syödä kiinnostaa.
No, kyllä on käytöstavoista kyse. Olisi pyöritellyt niitä herneitä. Ihan typerää jullapöydössä on pyytää tonnikalaa. Syö mikä kelpaa ja jos ei, niin ei.
Olihan tuo kummaa.
En kyllä itse kehtaisi nirsoilla ainakaan uusien tuttavuuksien läsnäollessa. Minulle joidenkin ruokien rakenne tuottaa ongelmia vaikka maku olisikin mieleinen esim. "rötköisemmät" lihat ja graavi/kylmäsavustettu kala.
Jälkimmäinen menee alas perunan mukana. Pidän kylmäsavukalan mausta vaikka rakenne hieman ällöttää mutta koulutan itseäni parhaani mukaan. Graavikalasta en pidä mutta voin kohteliaisuudesta maistaa.
Lihoista mm. kasler tuottaa vastaavia ongelmia mutta esim. kesän grillailuissa yritän löytää sen "lihaisimman" pihvin, otan ehkä vähän "rohkaisua" alle ja jos en selviä ihan kaikista "rasvareunoista ja kalvoista" niin kippaan jämät roskikseen ihan hissukseen.
Suostun yleensä maistamaan niitäkin ruokia joista en niin välitä ja joskus yllättyykin iloisesti kun joku aiempi "inhokki" maistuukin hyvälle. Tänä vuonna tykästyin rosolliin (kastikkeella).
Yhteiselle aterialle osallistuvien kesken on myös kohteliasta vähän kartoittaa mitä kukakin on tottunut syömään esim. jouluna niin on helpompi saada aikaan kaikkia miellyttävät tarjoilut. Meillä on ollut välillä kinkun sijasta esim. naudan paahtopaistia, itse tehtyjä lihapyöryköitä tai täytetty ja pekoniin kääritty murekerulla.
Meidän perheessä/suvussa neuvotellaan tarjottavat aina ennakkoon (+valmistetaan yhdessä) niin kaikki saavat jotain mieleistä. Ne vähän nirsommatkin (kuten minä aistiyliherkkkyyksineni).
Enoni on muuten kehitysvammainen + autistinen enkä muista hänen koskaan nirsoilleen ruoan suhteen vaan lähinnä päinvastoin joten kaikki me olemme omanlaisiamme diagnooseista riippumatta :)
Ottamatta kantaa siihen miten rasittavaa nirsoilu on, niin meillä on kyllä aina ollut tapana tarjota kaikille jotain mieleistä ruokaa. Kaikkien toiveet kysytään ja otetaan huomioon ja tarjoilut valmistetaan sen mukaan että jokainen pöydästä löytää varmasti edes jotain sopivaa syötävää. Eikä kenenkään syömisistä tai syömöttömyydestä tehdä numeroa. Ihme kiusaamista.
Tämän vuoksi en mene vieraisiin pöytiin tai ravintoloihin. Kenenkään ei tarvitse hävetä.
Olen nirso moniallergikko, jolla on täysin sallittuja ruoka-aineita kymmenen. Osa muista ruoka-aineista tappaa, osasta tulee vaan huono olo. Joudun usein pyytämään anopilta jotain muuta syötävää, muutenhan minun pitäisi olla monta päivää nälässä! Pelkään anoppilassa vietettyjä jouluja, koska nänen pitää tehdä kaikki ruoat itse. Esim. itse tehty maksalaatikko on kamalan makuista.
Miksei saisi tiedustella emännältä jotain muuta syötävää, vaan pitäisi olla pitkiäkin aikoja nälkäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Olen nirso moniallergikko, jolla on täysin sallittuja ruoka-aineita kymmenen. Osa muista ruoka-aineista tappaa, osasta tulee vaan huono olo. Joudun usein pyytämään anopilta jotain muuta syötävää, muutenhan minun pitäisi olla monta päivää nälässä! Pelkään anoppilassa vietettyjä jouluja, koska nänen pitää tehdä kaikki ruoat itse. Esim. itse tehty maksalaatikko on kamalan makuista.
Miksei saisi tiedustella emännältä jotain muuta syötävää, vaan pitäisi olla pitkiäkin aikoja nälkäisenä?
Jos olet lainkaan palstamammojen viestejä lukenut, niin et missään tapauksessa saa mitään kysyä koska häpäiset emännän, aiheutat kohtauksen ja olet käytöstavaton. Sitä syöt mitä seurue katsoo sinun kuuluvan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lainkaan palstamammojen viestejä lukenut, niin et missään tapauksessa saa mitään kysyä koska häpäiset
emännän, aiheutat kohtauksen ja olet käytöstavaton. Sitä syöt mitä seurue katsoo sinun kuuluvan syödä.
Moukka poikkis ei ilmoittanut rajoitteitaan etukäteen, jos olisi emäntä olisi saattanut tehdä vaikka tonnikalasalaatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lainkaan palstamammojen viestejä lukenut, niin et missään tapauksessa saa mitään kysyä koska häpäiset
emännän, aiheutat kohtauksen ja olet käytöstavaton. Sitä syöt mitä seurue katsoo sinun kuuluvan syödä.Moukka poikkis ei ilmoittanut rajoitteitaan etukäteen, jos olisi emäntä olisi saattanut tehdä vaikka tonnikalasalaatin.
Sujui se noinkin. Ainoastaan koulukiusaajaluonteen omaavat kehittävät siitä ongelman ja nylkyttävät aihetta kymmenen sivun verran. Sellaiset kuin sinä.
Vâikkeivät kaikki tykkää jouluruoista, niin olisi kyllä kohtelias mies niellyt harminsa ja ottanut pienen annoksen niitä vähiten epämiellyttäviä. Tai vaikkaperunaa ja leipää. Mutta kaikki eivät hoksaa, mikä sopii. On kodin opetuksistakin kiinni.
Itselleni on kauhistus, jos kahvipöydässä on tarjolla VAIN valmiiksi tehtyjä kinkkuvoileipiä, joita sitten kehotetaan ottamaan oikein monta. Kotioloissa en syö lihaa, mutta joskus kylässä on pakko jäystää. Kun emäntä poistuu huoneesta, sylkäisen lihapalat paperiservettiin ja pistän taskuun. Eipä ole liha maistunut sitten lapsuusaikojen. Ajatus teurastuksesta kauhistuttaa, eikä teuraseläinten olot ennen kuoliniskuakaan niin hääppöiset ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
emännän, aiheutat kohtauksen ja olet käytöstavaton. Sitä syöt mitä seurue katsoo sinun kuuluvan syödä.Moukka poikkis ei ilmoittanut rajoitteitaan etukäteen, jos olisi emäntä olisi saattanut tehdä vaikka tonnikalasalaatin.
Tuntuu olevan väärin vähän joka tavalla. Etukäteen kun ilmoittaa, niin on moukka joka kuvittelee emännän kiireiltään joutavan väsäämään vielä erityisruoat yhdelle.
Itselleni ei aina sosiaalisen ahdistuksen takia maistu _mikään_ ruoka. Voin kuvitella, että jouluruokailu uuden kumppanin perheen kanssa voisi olla niin ahdistava tilanne etten saisi syötyä mitään. Aina näin ei kuitenkaan käy vaan saatan yllättää itseni syömällä ihan normaalisti. En jätä kuitenkaan menemättä tällaisiin tilanteisiin, sillä haluan joskus päästä tästä ongelmasta eroon. Kuitenkin joskus voisin kuvitella pystyväni syömään jotain, jota ei juuri sillä hetkellä ruokapöydässä ole, mutta en tietenkään oma-aloitteisesti vaadi muuta syötävää. Mutta joskus isäntäväki kysyy, että olisiko jotakin mitä haluaisin syödä niin silloin saatan kysyä. Voisin siis kuvitella, että tämmöinen keskustelu tehtäisiin minusta.