Poikaysyävän nirsoilu vanhempieni joulupöydässä hävetti
Tarjolla oli joka sortin jouluruokia. Poikaystävä otti vähän herneitä ja kysyi äidiltäni onko tonnikalaa. Äiti sitten avasi hänelle tonnikalapurkin lievästi sanottuna hämmentyneenä. Siinä sitten närppi minimaalisia palasia ja siirteli herneitä lautasen reunasta toiseen. Hävetti.
Kommentit (178)
Ruoka on melkoinen osa ihmisen elämisen nautintoja. Mitä ruokaa ystäväsi syö oikeasti arkipäivisin?
Ajattelen eritavoin. Olen seurustellut heidän kanssaan, keitä rakastan. Junttia käytöstä pojalta, mutta jos molemmilla rakkautta riittää niin ei ole mielestäni syy eroon. Voi niitä ruokapöydän käytöstapoja oppia, ehkä kukaan ei ole opettanut. Uuden rakkauden löytäminen voi olla paljon vaikeampaa.
Tässä ketjussa mammat ovat sitä mieltä, että aikuinen ihminen itse päättää paljonko ja mitä syö:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2745418/vaimo-syo-ihan-liikaa-jouluna
Eksyin tänne palstalle ja toivottavasti viimeisen kerran. Kuin olisi johonkin avohoitopotilaiden kerhoon törmännyt. Teki kuka tahansa mitä tahansa, aina se on väärin. Jos jollain on ongelmia, auttamisen sijaan kerrotaan kuinka hyvin asiat itsellä on. Kumppani pitää jättä AINA. Tulkintaan riittää vaikka lause: miehellä on siniset silmät. Tämän pohjalta keksitään vaikka koko elämäntarina.
Menkää hoitoon. Te jotka huomaatte saman, paetkaa vielä kun voitte.
No eikö kukaan kommentoinut mitään?
Itse vegaanina saan niin paljon halveksuntaa, jatkuvaa haukkumista ja päivittelyä joulupöydässä vaikka ilmoitan etukäteen, tuon aina omat ruoat, en puhu asiasta ja koetan aina vaihtaa ystävällisesti puheenaihetta. Meidän perheessä olisi tuollainen nirsoilija varmaan joutunut oikeesti ulos jäähylle lol.
Ketään ei kiinnosta poikaystäväsi, eikä sen nirsoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna toisen itse päättää mitä haluaa syödä. Ellet sitten ole viisivuotiaasta poikaystävää itsellesi plokannut. Aikuisella on lupa itse päättää mitä syö ilman, että siihen muut puuttuvat.
Aikuinen saa toki itse päättää, mitä syö tai on syömättä, mutta kyse on nyt siitä, miten sen tekee. Ap:n poikaystävälle ei ole käytöstapoja, se on jutun ydin.
Olkoon vaan ydin, mutta moite on väärä. Ei ole toisten asia lärväillä aikuisen syömisistä. Aikuisella on oikeus syödä mitä itse haluaa. Ei siinä ole käytöstapojen näkökulmasta mitään väärää, että syö vain sitä mitä syödä kiinnostaa.
Joo saahan sitä syödä ihan mitä ikinä haluaa, mutta jos olet menossa joulupöytään ja tiedät, ettet ruokia tule syömään niin voisitko ottaa omat eväät? Ei kai emäntä varuiksi ala ruokaa jemmaamaan mahdollisia nirsoilijoita varten. Joulupöytä on (ainakin minun tutuillani) edelleen sen verran perinteinen, että kylääm mennessä tietää kyllä, mitä odottaa. Tosi noloa tuollainen.
HEL-NYC kirjoitti:
Omituisena minä koen sen, että sinä joka tiesit, ettei poikaystäväsi ole kaikkiruokainen, et kertonut vanhemmillesi tai poikaystävällesi ja varautunut siihen! Minä itse pidin huolta siitä, että miehelleni oli kunnolla ruokaa joulupöydässä, samoin kuin porukan maitoallergikoille, keliaakikolle, kahdelle äyriäisallergiselle, ruotsalaiselle , pähkinäallergikolle ja kolmelle kasvissyöjälle (joista kaksi vegaania). Kaikki söivät hyvällä ruokahalulla ja kellekään ei jäänyt nälkä.
:D
Ruotsalaisuus, tuo tunnettu ruokarajoite :D
Kaikki saavat päättää mitä syövät, eikä sen takia voi ihmistä jättää? Noloa on kyllä tollanen nirsoilu tässä tilanteessa fiksuinta olisi varmaan poikaystävältäsi ollut "- Aamulla hirveä vatsakipu toivon että en ole tulossa kipeäksi ruoka näyttää niin herkkulliselta ja kauan olen odottanut jouluruokaa" Sitten yrittää syödä vähän jotain sano asiasta poikaystävällesi niin virheistä aina oppii
ennipieteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna toisen itse päättää mitä haluaa syödä. Ellet sitten ole viisivuotiaasta poikaystävää itsellesi plokannut. Aikuisella on lupa itse päättää mitä syö ilman, että siihen muut puuttuvat.
Aikuinen saa toki itse päättää, mitä syö tai on syömättä, mutta kyse on nyt siitä, miten sen tekee. Ap:n poikaystävälle ei ole käytöstapoja, se on jutun ydin.
Olkoon vaan ydin, mutta moite on väärä. Ei ole toisten asia lärväillä aikuisen syömisistä. Aikuisella on oikeus syödä mitä itse haluaa. Ei siinä ole käytöstapojen näkökulmasta mitään väärää, että syö vain sitä mitä syödä kiinnostaa.
Joo saahan sitä syödä ihan mitä ikinä haluaa, mutta jos olet menossa joulupöytään ja tiedät, ettet ruokia tule syömään niin voisitko ottaa omat eväät? Ei kai emäntä varuiksi ala ruokaa jemmaamaan mahdollisia nirsoilijoita varten. Joulupöytä on (ainakin minun tutuillani) edelleen sen verran perinteinen, että kylääm mennessä tietää kyllä, mitä odottaa. Tosi noloa tuollainen.
Minä olen myös perinteiden kannattaja mutta se ei tarkoita sitä etteikö voisi ottaa huomioon muitakin ja ainakin vähän joustaa siinä menussa.
Tänä vuonna siskon uusi mies tuli meille syömään ja kyselin jo hyvissä ajoin että onko toivomuksia tarjottavien suhteen. Muutamia toiveita oli ja totesin että ei ongelmaa, kyllä ne järjestyvät. Siskoni suunnalta tarjouduttiin maksamaan nuo mutta sanoin että minä olen kutsunut heidät, minä myös maksan. Ja tosiaan nuo ruuat olivat sellaisia, ettei niitä olisi normaalisti löytynyt meidän joulupöydästä.
Kaikin tavoin onnistunut aatto. Jäivät vielä yöksikin vaikka se ei alkuperäiseen suunnitelmaan kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Omituisena minä koen sen, että sinä joka tiesit, ettei poikaystäväsi ole kaikkiruokainen, et kertonut vanhemmillesi tai poikaystävällesi ja varautunut siihen! Minä itse pidin huolta siitä, että miehelleni oli kunnolla ruokaa joulupöydässä, samoin kuin porukan maitoallergikoille, keliaakikolle, kahdelle äyriäisallergiselle, ruotsalaiselle , pähkinäallergikolle ja kolmelle kasvissyöjälle (joista kaksi vegaania). Kaikki söivät hyvällä ruokahalulla ja kellekään ei jäänyt nälkä.
:D
Ruotsalaisuus, tuo tunnettu ruokarajoite :D
:) Ruotsalaisilla on vastaava pakkomielle joulupöydän lihapulliin ja janssoninkiusaukseen, kuin suomalaisilla kinkkuun ja laatikoihin...
Minusta olisi kummallista että jouluaterian pitäisi olla mieluinen vain isäntäväelle. Vieraathan on kutsuttu viihtymään, joten miksei tarjoilla mieluista ruokaa? Vaikka sitten ruotsalaiseen makuun.
Meillä ihan perhepiirissä mietitään ruoat jo etukäteen, mitä halutaan syödä. Ei tarvitse kenenkään pahoittaa mieltään.
Nirso?
Tuollainen on vaikeasti ruokavammainen.
Nirsot ihmiset ovat rasittavia. Nirsoilevat ihmiset muutoinkin tekevät itselleen ja elämälleen ihmeellisiä rajoitteita, suhtautuvat kaikkeen elämässä rajoituksella, ei-asenteella. Nirsoilijat ruokapöydässä myös annostelevat ihmissuhteitaan - eivät anna henkisesti mitään, nirsoilevat ja rajoittavat kaikin tavoin. En osaa selittää.
Elämänilo syntyy runsaudesta, antamisen ilosta, avoimuudesta, ennakkoluuttomuudesta. Rohkeudesta. Ruokarajoitteinen ihminen (ilman että on allerginen) on jotenkin kehittymätön ja keskenkasvuinen. Tässä tapauksessa myös eritttäin huonokäytöksinen: pyytää nyt tonnikalapurkki! Ei niin minkäänlaisia tapoja. Että jos yhteistä tulevaisuutta suunnittelet, niin parempi tottua häpeään.
Se hemmetin aattoruokailu on KERRAN vuodessa. Olisiko mitenkään mahdotonta asennoitua niin, että ok, tämä ei nyt mulle ole juhla-ateria, mutta kohteliaana vieraana maistelen myös sellaista, joka ei ole herkkuruokieni top-vitosessa. Katsos kun ne muut vuoden ateriat - lyhyellä matematiikalla tuhansia vuodessa - voit rauhassa järsiä vaikka jäkälää, jos siltä tuntuu.
Mutta kun se on ylivoimaista päästää irti omista mieltymyksistään edes kerran vuodessa. Aina on muistettava korostaa, että minä en sitten syö kinkkua, laatikoita, rosolllia tai kalaa.
Kiva siinä kyläänkutsujan miettiä, että mitähän vesirinkilää tuollekin kusipäälle nyt kaapista löytäisi.
Kyse on siitä, että pistetään edes joskus se oma ego ja oma ruokanatsismi narikkaan ja käyttäydytään kuten normaalit sivistyneet ihmiset.
En minäkään pidä raa'asta kalasta mutta ei se minua tapa.
Nykyajan ruokavouhotus on vain keskenkasvuista omien tarpeiden jalustalle nostamista. Noloa. Epäkypsää. Epäkohteliasta.
Toisaalta, jos haluat saada moukan maineen, näinhän se helposti järjestyy.
Nimimerkillä "MINÄ en juo vissyvettä, MINULLE pitää olla Bon Aquaa!"
Vaikuttaa kyllä aika hintiltä toi kaveri. Onks sillä ollu erektio-ongelmia sun kanssas?
Mun mielestä yhdelläkään av-mammalla ei ole oikeutta kritisoida käytöstä, kun vastaavasti oltaisiin käyttäydytty katkarapu/simpukka-joulupöydässä kirjoituksien perusteella... (aiempi aloitus jossa miniäehdokas jäänyt pois tarjottavan ranskalaisen joulumenun vuoksi)
En minä odota, että jos menen ruotsalaiseen tai ranskalaiseen joulupöytään niin siellä olisi varattu minulle laatikoita.
Innolla vaan odotan, millainen on paikallinen jouluateria. Varmasti aina löytyy jotain syötävää ja voipa yllätyksekseen vaikka löytää uuden suosikkiruuan, kun vain kokeilee.
Ei tässä Minttu kukaan mistään sarjavalehtelijan kiusaantumisesta viitsi välittää.