miten spinaalipuudutus eroaa epiduraalista?
sain toisen lapseni synnytyksessä reilu viikko sitten spinaalin x2.teho siis lakkasi ja laittoivat uudelleen,joka ei vaikuttanut enää ponnistusvaiheessa... epiduraalin oisin halunnut,mutta meinasivat että hidastaa synnytystä ( olin auki 6-7cm)... voiko olla näin?
siis mikä ero on näillä kahella puudutuksella ja miksi ihmeessä en saanut hartaasti toivomaani epiduraalia,joka auttoi niin hyvin esikoiseni syntymässä!
kärsin synnytyspelosta,koska esikoiseni synnytys kesti yli 30h ja ponnistin 43min...nytkin meni 10h mutta onneksi ponnistin vain 11min.
oisin todella halunnut epiduraalin,että saako kätilöt päättää kuitenki sit viimeseks mikä puudutus laitetaan,näin ainakin mulla.
muilla samanlaisia kokemuksia?
toiv. ei tullut liian sekavaa tekstiä.... =)
Kommentit (5)
niin epiduraali ei olisi todennäköisesti / kätilön arvion mukaan ehtinyt edes auttaa kun olisi jo alkanut ponnistusvaihe. Epiduraalin laittaminen kestää kauemmin (on vissiin vaikeampi löytää oikea paikka) ja sen vaikutus alkaa hitaammin kuin spinaalin. Sitä käytetään paljon ensisynnyttäjillä ja hitaasti etenevissä synnytyksissä, koska siinä myös kätilö voi antaa lisäannoksen. Spinaalia varten kun pitää aina pyytää anestesialääkäri paikalle. Spinaali on kuitenkin tehokkaampi ja nopeavaikutteisempi.
Itse sain esikon aikaan epiduraalin, kun olin 1,5cm auki. Kahden annoksen ja n. 3h päästä pääsin ponnistamaan ja puudutus vaikutti silloin edelleen (ponnistus 12 min). Tokassa synnytyksessä sain spinaalin, kun olin 7cm auki ja tunnin päästä syntyi tyttö muutamalla ponnistuksella. Puudute vaikutti ponnistusvaiheessa tälläkin kertaa. Itselle jäi yhtä hyvät kokemukset molemmista puudutteista - kumpikin toimi tosi hyvin ja sopivat juuri noihin hyvin erilaisiin tilanteisiin.
Spinaalipuudutus laitetaan selkäydinkanavaan, siis sinne, missä kiertää selkäydinneste. Sitä käytetään usein alaraajoihin kohdistuvissa leikkauksissa, koska se vie tarvittaessa tunnon pois kokonaan laittokohdasta alaspäin. Synnytyksessä sitä on käytetty vielä lyhyen aikaa, mutta toimii vastaavanlaisesti, tosin annos on pienempi ettei kaikki tunto mene. Tätä suositellaan nykyään erityisesti toissynnyttäjille, ei niinkään ensareille.
Epiduraalipuudutus taas laitetaan epiduraalitilaan, joka on ohuen ohut kalvo selkäytimen ympärillä. Sen laittaminen on huomattavasti vaativampaa. Epiduraalipuudutus ei vie tuntoa pois, vain kivut ja niinkuin edelliset kirjoittajat totesivat, kipulääkettä voidaan lisätä kätilön toimesta, koska epiduraalitilaan jätetään ohut katetri, mihin kipulääkettä annostellaan infuusiopumpulla jatkuvasti.
Että tällaista. Toivottavasti selvensi asiaa hieman...
Näistä löytyy selvityksiä mm. mikä on spinaali- ja mikä epiduraalipuudutus (samoin tietoa synnytyspelkoisille, huom!)
http://www.helistin.fi/?page=5843977
http://www.mtv3.fi/poliklinikka/artikkelit.shtml/128254?Kuukautiskivut
http://www.stakes.info/files/pdf/tiedonantajapalautteet/2002/Tp19_02.pdf
http://www.liberovaipat.fi/Pages/Dictionary/DictionaryTerm.aspx?id=4969
jne. Linkkejä löytyy googlesta hakusanoilla spinaalipuudutus + synnytys.
Tähän vielä kommentti:
Sessan-Sthlm:
Epiduraalipuudutus ei vie tuntoa pois, vain kivut
Tunnon katoaminen epiduraalissakin on yksilöllistä. Esim. minulta pelkkä epiduraalikin halvaannutti jalat tuntikausiksi. Saman teki spinaali-epiduraali.
Toki kaikkien puudutteiden tehoaminen ja toimiminen on yksilöllistä, mutta periaatteessa epiduraalipuudutuksen EI pitäisi viedä tuntoa jaloista. Jos minulle näin kävisi, alkaisin vahvasti epäillä, että mihin anestesialääkäri on epiduraalikatetrin laittanut. Sillä jos epiduraalitilaan tarkoitettua puudutetta päätyy spinaalitilaan, tilanne on vakava. Mutta kuten sanottu, kaikki on mahdollista oikeassa elämässä ja uskon toki kokemasi !
Spinaali on kuin epiduraali, paitsi että tehoaa nopeammin ja on lyhytkestoisempi. Lisäksi spinaali on epiduraalia tehokkaampi.
Minulle spinaali ei toiminut ja kätilö sanoi että epiduraalista ei olisi ollut mitään apua kun spinaalikaan ei toiminut.