Kuuma kysymys: Voivatko vanhemmat juoda jouluna lainkaan alkoholia?

Kuva: iStockphoto

Usein sanotaan, että vanhempi voi juoda alkoholia lasten seurassa kohtuudella. Mutta missä menevät kohtuukäytön rajat?Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (21)

ei paukkua ei haukkua

Alkoholia saa juoda kunhan se ei  vaikuta käytökseen, ei tietenkään raskaana. Lapset huomaaavar herkästi poikkeamat käytöksessä ja se saattaa pelottaa. Itse olen humalahakuinen juoja joten en koskaan juo jos lapset ovat paikalla.  Onko juoja itse oikea henkilö arvioimaan kuinka paljon voi juoda sen vaikuttamatta käytökseen? Jos neuvot 'älä juo enää'  tulee vaikka vaimolta, se voi olla alku riidalle jouluna.  Siis parempi mielestäni olla juomatta.

Vierailija

Ruuan kanssa voi ottaa lasin tai kaksi viiniä tai olutta muttei todellakaan humalaan asti saisi juoda. Joulu on lapsien juhla eikä sitä saa pilata omilla känneillä.

Vierailija

Kännääminen ei kuulu jouluun. Asiallisesti voi ottaa lasin tai pari. Suomalaisilla on liian niuho suhtautuminen alkoholiin, mutta se johtunee siitä, että monella juominen on humalahakuista ja aiheuttaa isoja ongelmia.

Vierailija

Otan ruoan kanssa viiniä vaikka on pieniä lapsia.

Alkoholin juominen on sallittu, humaltuminen ei. Eli yksi tai muutama alkoholiannos on ok.

Vierailija

Saatan ottaa tai sitten en. Jompikumpi vanhemmista ottaa ehkä sen yhden lasin viiniä ruualla, kuski ei periaatteesta sitäkään. En tiedä kumpi ottaa tänä vuonna vai ottaako kumpikaan, asia ei ole meille tärkeä. Siis alkoholi. Mutta lasten seurassa en päihdy, on sellaiset muistot omasta lapsuudesta.

Vierailija

No jos se alkoholi kuuluu muutenkin elämään niin miksei sitten jouluna? Joulu ei ole VAIN lasten juhla niinkuin joku kirjoitti, vaan koko perheen juhla. Ärsyttää tuommoinen yletön lasten ehdoilla meno.

Vierailija

Yhden pullon valkkaria ostin, sen luultavasti mieheni kanssa puoliksi illan aikana juomme. Teinit ovat nähneet meidän juovan normaalina lauantainakin lasin tai pari viiniä ja luultavasti he ovat oppineet siitä sivistyneen alkoholinkäytön. Asia ei ole ollut koskaan kenellekään ongelma.

Vierailija

Juon ruoan kanssa yhden tai kaksi erikoisolutta. Illalla lapsen nukkumaan menon jälkeen saatan juoda vielä yhden. Juomme miehen kanssa olutta hyvin usein ns. spesiaaliruoan kanssa, eikä lapsi osaa pitää sitä mitenkään ihmeellisenä. Hän saa sillloin itse kokista tai muuta limua.

Vierailija

Meillä yleensä juodaan jotkut joulusiiderit aamupäivällä saunan jälkeen.

Ruuan kanssa otetaan lasit punaviiniä ja illalla jo lasten nukkuessa kupilliset kuumaa glögiä.

Tänä vuonna jätän väliin kun imetän.

Oma äitini oli alkoholisti ja melkeimpä joka joulu sain katsella kun hän sammahti jo alkuillasta.
Siltikään alkoholi jouluna ei ole minulle mörkö, kunhan käyttää sitä kohtuudella.

Vierailija

Tottakai. Ei ne natiaiset mitään ymmärrä varsinkaan jos ottaa oikein reilusti kuppia. Samalla tavalla omatkin vanhemamat aina joi pohjanmaan kautta. Eikä vaan jouluisin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat