Annatteko myös kummilasten sisaruksille lahjoja?
Olen lapsuudenystäväni 3,5-vuotiaan tytön kummi. Ystäväni on neljän lapsen kotiäiti-yh, jolle ei tunnu mikään riittävän nykyisin. Ymmärrän, että tuossa tilanteessa on rahasta tiukkaa. En silti ymmärrä miksi minun pitäisi olla koko porukan lahja-automaatti. Ostin tytölle joululahjaksi lipun Disney on ICE Frozeniin. Menemme sinne yhdessä minun samanikäisen tytön kanssa. Ostin siis kolme kohtuullisen kallista lippua, jotta pääsemme porukalla katsomaan. Näiden päälle tulee kuitenkin vielä sitten joku pieni ylihinnoiteltu lelu sieltä itse showsta. Vein lahjan eilen, ja kaveri loukkaantui, kun muille lapsille ei ollut mitään. Heillä ei kuulemma ole kummit elämässä mukana ja on epäreilua, että yksi lapsista saa kummiltaan kivoja juttuja. En siinä tilanteessa oikein osannut sanoa muuta kuin, että olen vain tämän yhden kummi, niin ostin vain tälle yhdelle lahjan. Tänään kaveri on vielä lähetellyt viestejä perään, kuinka tylsää on saada tuollainen tekemislahja eikä yhtään pakettia. Suoraan sanottuna vituttaa. Tiedän, että kummityttö arvostaa lahjaa, vaikka äiti ei. En aio antaa enää materiaa. Viime jouluna annoin Elsa-nuken, jonka tytön isoveli hajotti parissa viikossa. Kesällä annoin synttärilahjaksi Molo Kidsin vaatteita, jotka kaverini sitten myi seuraavalla viikolla fb-kirppiksellä.
Kommentit (34)
No mä annan koska ovat veljeni lapsia. Eli veljen esikoinen on mun kummilapsi, kahdelle muulle annan lahjat myös.
Ilman tätä sukulaisuussuhdetta en antaisi.
Ei sinunkaan tarvitse. Ikävästi kyllä ystäväsi painostaa sua. Kiva lahja sulla kyllä on :).
Mulla on kummipoika toinen kaksosista ja aina vien molemmille lahjan.
No en todellakaan, kummilapseni on omien kummieni lapsi kun saivat vasta myöhemällä iällä lapsia joten minulla on jo kolme lahjaa mitä pitäisi ostaa siihen talouteen :D kaksi lisää olisi opiskelijabudjetilleni jo liikaa.
En tiedä uskonko ap:n juttua. Vaikea kuvitella tuollaisia ihmisiä olevan olemassa, siis lahjanruinaajia. Itse en osta kuin kummilapselle? Poikkeus on oman siskoni lapset, joista toinen on kummilapseni. Tässä tapauksessa ostan molemmille, mutta vain siksi, että olen lasten täti.
Kuulostaapa kivalta kaverilta...
Mulla on kaksi kummilasta. Toinen on veljeni lapsi. Hänen sisaruksilleen ostan lahjoja, koska ostan kaikille muillekin sisarusteni lapsille. Toinen kummilapsi on ystävän lapsi. Tämän lapsen siskoille en osta lahjoja.
En todellakaan anna kummilapsen sisaruksille lahjoja.
Lahjasihan on ihan mahtava! Kokemukset ovat tärkeitä varsinkin perheessä, jossa isommat sisarukset keräävät huomion ja näemmä rikkovat lelutkin.
Ystäväsi on todella nolo. Minä olen sen verran riivinrauta, että olisin varmaan jo tokaissut tuollaiselle, että "niin, mietipä, miksi muiden lasten kummit eivät ole enää maisemissa, oiskohan syynä se, että sinä olet kiittämätön ja ahneesti kuppaat aina vaan lisää ja lisää...?"
No joo, ei kannata varmaan haastaa riitaa, mutta toisaalta: tuo sinun ystäväsihän tuossa aloitti asian.
Nyt kannattaa varmaan vaan antaa kommenttien mennä kuin vesi hanhen selästä ja nauttia kivasta jääbaletista suunnitellulla tavalla. Älä jatkossakaan osta mitään tavaraa tuollaiseen perheeseen, on äärimmäisen tökeröä mennä myymään kirpparilla vastikään saadut lahjavaatteet (paitsi jos olivat väärää kokoa).
Typerää toimintaa kummilapsesi vanhemmalta, mutta älä provosoidu, vaikka provosoidaan. Ei meidän kummin tehtävän tosissaan ottavien tarvitse huolehtia ja vastata niiden kummien puolesta, jotka eivät kummina ole muuta kuin nimi paperilla. - Toki tuollaiseen kitinään voi vastata, että olisiko parempi, että tulevaisuudessa, jos sinäkään et huomioi lainkaan kummilastasi, jos merkittänänä pelkona on, että hän saa enemmän kuin muut lapset.
Itselläni on kaksi kummilasta ja mietin, mitä heille keksisin, ettei tulisi sanomista. - Ovat vielä onneksi siinä iässä, etteivät itse esitä vaatimuksia. Mutta tuntuu sille, että huomionosoitukseni tulisikin nyt olla enempi lasten vanhempien mieleen...
Kummilapseni pikkusisko on syntynyt melko samaan aikaan (eri vuonna) joten jos heillä on ollut yhteiset synttärijuhlat, olen joskus vienyt jotain pientä myös toiselle päivänsankarille.
Miten jotkut kehtaa? Etenkin tuon edellisen "paketin" myymisen jälkeen? En itsekään anna laphjoja kummilasteni sisaruksille. Samoin toimivat omien lasteni kummit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kummipoika toinen kaksosista ja aina vien molemmille lahjan.
Joo, minullakin on yksi kummilapsista kaksonen. Se on vähän eri asia, kaksosparilla tuppaa muutenkin olemaan helposti kinaa tavaroista. Vanhempansa sanoivat kummisuhteen alussa jo, että mieluummin jotain halpaa molemmille kuin kallista yhdelle - tai jopa ihan ilman lahjaa - kunhan ei vaan pelkästään toiselle.
Nyt he ovat jo 18-vuotiaita, ja olen toiminut toivotusti, asia on ihan ok.
Muille kummilapsilleni olen ostanut vain lapsille itselleen, en sisaruksille (enkä noiden kaksosten sisaruksillekaan)
Tekemislahjathan ovat just parhaita. Ahnetta vinkua paketteja.
En. Eikä kukaan muukaan anna, siis ystäväni. Sille kummilapselle annetaan lahja, muille ei. Heitä lahjovat omat kummit.
Poikkeuksen muodostavat siskoni lapset ja hänen osaltaan meidän lapset. Minä olen siskon toisen lapsen kummi ja siskoni on meidän yhden lapsen kummi, mutta me annamme tasavertaiset lahjat koko lapsiporukalle, tosin meillä on sellainen kirjoittamaton sääntö muodostunut lahjan arvosta, n. parikymppiä per nuppi. Kaikki lapset ovat jo teinejä, joten perinne on vanha ja ajan kanssa muotoutunut. Ja olemme erittäin läheisiä.
Miehen veljien kanssa taas ei ole tätä käytäntöä. Kumpikin miehen veljistä (vaimoineen) on yhden lapsemme kummi ja antavat lahjoja vain kummilapselleen ja se on ihan ok.
Minusta varsinkin tuollainen lahja, jossa kummi vie sen kummilapsen jonnekin tapahtumaan on täysin sen kummin ja kummilapsen välinen, ei tietenkään sisaruksia tuollaiseen tartte ottaa mukaan.
Kiva lahja AP! Omalla kohdalla kummilapset niin lähipiiristä ja heidän sisaruksetkin ovat läheisiä, että ostan myös sisaruksille lahjat, AP:n tapauksessa en ostaisi. Jos olisin AP niin melkein tekisi ystävälle mieli ehdottaa että voin lopettaa myös kyseiselle kummilapselle lahjojen ostamisen niin ei ole jatkossa ongelmia.
Voiko kummiutta perua? Tässä tapauksessa vahvat perusteet olisi olemassa.
No en todellakaan. Kummitytöllä on useita sisaruksia, vanhempien homma pehmittää sitä, jollei heidän kummivanhemmat muista.
Toinen kummilapsi taas on veljenpoika, joten se sen pikkuvelikin on lasteni serkku :)
Minulla on kummilapsi ja hänelle on tulossa sisarus tässä lähiaikoina, ja luultavasti aion jatkossakin antaa 2-3 pakettia kummilapselle ja sisarukselle vastaavasti yhden.
"Voiko kummiutta perua? Tässä tapauksessa vahvat perusteet olisi olemassa" - Miten niin? - Mitä pahaa tai väärää kummilapsi on tehnyt tai kummi? - Se, etttä kummilapsen äiti käyttäytyy typerästi ei minusta pitäisi olla kummiuden purkamisen syy. - Vai tarkoitatko, että voisiko kummit valinnut äiti valita uudet huolehtivammat ja kummuiden tosissaan ottavat kummit; saattaisivathan he olla monen lapsen yksinhuoltajalle myös toisinaan kultaakin arvokkaampia, koska saattahan kummilapsen äiti potea syyllisyyttä, tai vain turhautumista siitä, että joutuu selittämään muille sisaruksille, että miksi ei ole osannut valita heille parempia kummeja.
Esikoisen kummisetä sanoi jo silloin kun pyydettiin kummiksi, ettei aio ostaa mitään edes omalle kummilapselleen. Tämä oli meistä ihan ok. Esikoisen kummitäti ja kuopuksen kaikki kummit ostivat sitten taas ihan vapaaehtoisesti kummalekin lapselle joululahjat.
Mielestäni jokainen saa olla kummi tyylillään. Olen kaikille kummeille sanonut, ettei tarvitse ostaa yhtään mitään kenellekään saati sitten molemmille lapsille, mutta ovat tehneet omat ratkaisunsa.
En anna, eikä mielestäni tarvitsekaan. Sinun tapaukseesi viitaten, eihän se sinun vastuullasi voi olla jos toisten lasten kummit ovat kadonneet lasten elämästä.