Vauva 8kk herää yöllä 3-5 kertaa syömään.
Vauva 8 kuukautta ja herää yöllä 3-5 kertaa syömään. Rupeaa väsymys itsellä menemään jo ihan uusiin lukemiin kun en saa syöttöjen välillä unta.
Päivällä syö kiinteitä. Aamulla puuroa, päivällä lihasosetta, välipalana hedelmää tms ja illalla taas puuroa. Saa myös rintamaitoa. Ei huoli tuttipulloa, nokkamukia eikä tuttia.
Ideoita, joilla vähentää noita yön syöttöjä?
Kommentit (54)
Miten lisätä vauvan ruokailuja kun vauva itse ei syö? Laittaa suun suppuun ja kääntää pään pois. Pakottamaan en ala!
Syö neljällä aterialla, aamulla puuron mielellään, lounas ja päivällinen todella vaikeaa ja illalla taas puuro maistuu.
Olen ollut siinä uskossa että vauvakin osaa ilmaista milloin on täynnä. Lapsi oli pitkään +2 käyrällä ja mulla oli radi. Nyt kun paino alkaa painua lähemmäs nollakäyrää, neuvola valittaa. Ja täällä valitetaan liian vähäisestä ruuasta. Mutta kertokaa nyt viisaat, mitä pitäisi tehdä? Lapsi herää yöllä huutamaan parin tunnin välein.
Syöttät sen minkä syö ja annat maitoa niin paljon kuin haluaa. Yrität itse huilata päivällä, jos mahdollista. Todennäköisesti parin kuukauden kuluttua alkaa itsestään helpottaa. Älä väsyä itseäsi enempää kokeilemalla kaikkia ihme vinkkejä.
8 kk ikäinen ei tarvitse yöllä ruokaa, näin meillä aikoinaan päätettiin. Kun vauva heräsi itkeskelemään, hetki odotettiin ja sitten rauhoittelu syliin ottamalla ja takaisin sänkyyn. Nokkamuki oli täytetty vedellä, juoda tietysti sai jos jano oli.
Lohdutusta voi antaa jos lapsi itkee yöllä. Edelleen kolmevuotiaamme joskus tarvitsee hiukan silittelyä, jos vaikka painajainen tmvs herättää.
Älä nyt vaan näiden imetysvastaisten vastikehvauhkoajien neuvoja kuuntele, jos omaa maitoa tulee. OMAN äidin maito on alle 1 vuotiaan pääasiallinen ravinto ei korvike. Äidinmaidpn hyödyt lapselle ovat kiistattomat.Lapset on erilaisia Jotkut nukkuu ja Jotkut heräilee. Kolme lasta kaikki täysimetyksellä 6kk ikään ja imetystä jatkettu vielä 18kk ikään. Ensimmäinen valvoi ensimmäiset kaksi vuotta ja koululaisenakin vielä levoton nukkuja, keskimmäinen ja kolmas olleet hyviä nukkumaan alusta asti. Noita heräilykausia on hyväunisilla tullut välillä. Ihan kehitykseen liittyvää, liikkeelle lähtö, vierastaminen, hampaat, flunssa jne. Vauva alkaa myös tuossa vaiheessa ymmärtää olevansa irrallinen äidistä ja valmistelee heräämällä, että äiti on vielä lähellä. Ihmettelen niitä, joiden lapset ovat vetäneet hirveät määrät kiinteitä 8 kk iässä. Kyllä meillä kaikki ovat vielä tuossa iässä olleet maisteluvaiheessa, kun kiinteitä on ehditty maistella vasta se 2kk. Ehkä ne on niitä, jotka ovat sitä korviketta juottaneet alusta lähtien ja aloittaneet kiinteät 3kk kohdalla.
Päivärytmin ylläpito ja iltojen rauhoittaminen on meillä auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Miten lisätä vauvan ruokailuja kun vauva itse ei syö? Laittaa suun suppuun ja kääntää pään pois. Pakottamaan en ala!
Syö neljällä aterialla, aamulla puuron mielellään, lounas ja päivällinen todella vaikeaa ja illalla taas puuro maistuu.
Olen ollut siinä uskossa että vauvakin osaa ilmaista milloin on täynnä. Lapsi oli pitkään +2 käyrällä ja mulla oli radi. Nyt kun paino alkaa painua lähemmäs nollakäyrää, neuvola valittaa. Ja täällä valitetaan liian vähäisestä ruuasta. Mutta kertokaa nyt viisaat, mitä pitäisi tehdä? Lapsi herää yöllä huutamaan parin tunnin välein.
Tämä ei ole ap.
Voi myös olla, että saa liikaa kiinteitä ja päivällä jää maidot juomatta joten tarvitsee sitten yöllä nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Missä päivällinen? Eikö tuon ikäinen tarvitse toisenkin "kunnon" ruuan?
Ei itseasiassa, maito on ensisijainen ravinnonlähde 1v asti ja 8kk ikäiselle suositus on 3-5 ateriaa. En liittäisi kiinteiden määrää yöuniin.
Neuvolassa sanottiin aika hyvin. Harvassa ovat ne n. 8kk ikäiset jotka nukkuu hyvin. Tuossa iässä vaivaa hampaat, uudet taidot ja eroahdistus. Valitettavasti muu ei oikein auta kuin aika. Hampaisiin tietty särkylääke.
Meillä 9kk rupesi 7kk heräilemään todella tiuhaan, alkuyöstä joka 30-60min välein tissille. Sitten kun oon vierellä niin nukkuu hyvin, herää ehkä 3 kertaa (ja 3 kertaa on vielä vähän!!!). Läheisyyttä siis kaipaa selvästi. Kyllä tää ohi menee.
En osaa neuvoa muuten kuin kertomalla, että oma lapsi söi tossa vaiheessa tosi vähän, kun kiinteät oli aloitettu 7kk iässä. Ei todellakaan mennyt tuollaisia määriä ruokaa vaan muutaman kerran päivässä 2-3 teelusikallista jos sitäkään. Äidinmaito oli vielä vahvasti pääravinto ja yösyöttöjä tosiaan oli useampia.
Itse tein niin päin, että pyrin tekemään ne yösyötöt mahdollisimman helpoiksi. Vauva nukkui vieressä ja imetin puoliunessa, usein nukahdinkin siinä imettäessä. Jos näin pääsi käymään, niin sitten seuraavalla herätyksellä pystyi helposti näkemään auki olevasta imetysliivistä, kummalta puolelta on viimeksi imetetty ja imetin toiselta puolelta.
Vesipullon pidin aina sängyn luona, tankkasin siitä usein aamulla kun siinä vaiheessa alkoi jo nesteet olla vähissä yöimetysten jäljiltä. Lapsi oppi itsekin vähän myöhemmin, että maitoa tulee aamulla paremmin kun antaa äidille ensin vesipullon :-)
Joskus 3-vuotiaana lapsi alkoi nukkua öitä heräämättä.
Ainoastaan imetyksen lopettaminen toimii toisinaan. Meillä lapsi alkoi nukkua täysiä öitä vasta 1 v kun sen imettämisen jätin kokonaan. Ihan neuvolassakin sanoi (siinä 8 kk kieppeillä kun käytiin), että hyvinkin on mahdollista, että yöheräily loppuu vasta, kun imetyskin loppuu, joten ei ihan pelkästään mun kokemus ole.
Unikoulua sen verran meillä käytiin siinä 8 kk tienoilla, että saatiin lapsi nukkumaan omassa sängyssä (siihen saakka nukkui mun vieressä) ja nukahtamaan niin että mies vie nukkumaan eikä enää nukahda vain tissin suussa. Tämä sujui hyvin, mutta yöimetyksiä oli noin 3-4 niin kauan kun imetin. Pulloa ei meilläkään ole ikinä huolinut, mutta nokkamuki onneksi kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi käyttää sinua ap tuttina. Ei ole hänelle hyväksi, että hän saa pompottaa sinua noin. Ketjussa on ollut ihan hyviä neuvoja, ota niistä vaarin ja opeta lapsi nukkumaan kokonaisia öitä.
Omasta mielestäni se, että nykyisin äidin elämän pitäisi pyöriä lapsen tahtiin jopa pari vuotta ei ole ollenkaan hyvä asia. Mitä myöhemmäksi elämässä pettymysten käsittelyä ohjaavan itsesäätelyn kehitys siirtyy, sitä suurempia ongelmia on luvassa myöhemmin, kun kaikki ei todellakaan mene niin kuin aina itse haluaa. Vanhemman tehtävä on olla lapsen opettajana ja tukena, ei hyppiä hänen tahtiinsa palvelijana.
Joo, vauvoja täytyy karaista heti vastasyntyneestä lähtien. Omaan huoneeseen yksin nukkumaan, huutoon ei saa reagoida. Sylissä ei saa pitää liikaa, vain pakolliset eli esim. kantaminen huoneesta toiseen. Huuto vahvistaa keuhkoja! Ja oppiipahan sitten ettei hän ole maailman napa. Ei häntä oo tänne tehty että olis mukavaa!
Ja näin saadaan ehjiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päivällinen? Eikö tuon ikäinen tarvitse toisenkin "kunnon" ruuan?
Ei itseasiassa, maito on ensisijainen ravinnonlähde 1v asti ja 8kk ikäiselle suositus on 3-5 ateriaa. En liittäisi kiinteiden määrää yöuniin.
Neuvolassa sanottiin aika hyvin. Harvassa ovat ne n. 8kk ikäiset jotka nukkuu hyvin. Tuossa iässä vaivaa hampaat, uudet taidot ja eroahdistus. Valitettavasti muu ei oikein auta kuin aika. Hampaisiin tietty särkylääke.
Meillä 9kk rupesi 7kk heräilemään todella tiuhaan, alkuyöstä joka 30-60min välein tissille. Sitten kun oon vierellä niin nukkuu hyvin, herää ehkä 3 kertaa (ja 3 kertaa on vielä vähän!!!). Läheisyyttä siis kaipaa selvästi. Kyllä tää ohi menee.
Ihanaa lukea näitä kommentteja. Tuntuu, että suurin osa on sitä mieltä, että syötän liian vähän ja muutamat ehdottaneet korviketta rintamaidon sijasta.
Vauva tosiaan on oppinut paljon uutta ja alaikenet pinkeät. Vaikea uskoa, että ongelma on nyt se etten joka päivä anna viittä kiinteää ruokaa päivässä vaan neljä. toisinaan uppoaa kokonainen sose ja toisinaan vähän vähemmän. Kiinteitä aloiteltiin 6kk iässä.
Haastetta tuli kun vauva alkoi liikkumaan ja yöllä herätessään lähti kohti jalkopäätä ja reunaa. Siihen asti heräilyt meni ok kun vauva nukkui vieressä ja söi helposti siinä kun nukuin kyljellään. Nyt tosiaan vauva lähtee kohti reunaa ja perhepeti pelottaa siitä syystä ja ollaan yritetty pinnasänkyä. Ehkä vauva protestoi pinnasänkyä vastaan vaikka se on ihan kiinni meidän sängyssä ja pidän kättä hänen selällään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan imetyksen lopettaminen toimii toisinaan. Meillä lapsi alkoi nukkua täysiä öitä vasta 1 v kun sen imettämisen jätin kokonaan. Ihan neuvolassakin sanoi (siinä 8 kk kieppeillä kun käytiin), että hyvinkin on mahdollista, että yöheräily loppuu vasta, kun imetyskin loppuu, joten ei ihan pelkästään mun kokemus ole.
Unikoulua sen verran meillä käytiin siinä 8 kk tienoilla, että saatiin lapsi nukkumaan omassa sängyssä (siihen saakka nukkui mun vieressä) ja nukahtamaan niin että mies vie nukkumaan eikä enää nukahda vain tissin suussa. Tämä sujui hyvin, mutta yöimetyksiä oli noin 3-4 niin kauan kun imetin. Pulloa ei meilläkään ole ikinä huolinut, mutta nokkamuki onneksi kelpaa.
En muuten tarkoittanut kommentillani että lopeta se imetys. Vaan että voi olla ettei juuri nyt mikään unikoulu auta yöheräilyyn. Itse otin sen asenteen että kyllä mä vielä sen kolme tai neljä kuukautta yöimetyksiä kestän ja sitten loppuu. Jotenkin se omakin asenne auttoi tuon ajan yli.
Lapsi käyttää sinua tuttina, en usko että on nälkäinen. Meillä on 8kk vauva ja herää yöllä mutta rauhoittuu tuttiin. Yösyöttö loppui 6kk ikäisenä. Unikoulu, enemmän maitoa tai ruokaa päivällä tai opetat tutille.
39 korjaa. Heräsi siis tunnin välein pahimmillaan, mikään muu ei auttanut kuin aika. 😀