Vauva 8kk herää yöllä 3-5 kertaa syömään.
Vauva 8 kuukautta ja herää yöllä 3-5 kertaa syömään. Rupeaa väsymys itsellä menemään jo ihan uusiin lukemiin kun en saa syöttöjen välillä unta.
Päivällä syö kiinteitä. Aamulla puuroa, päivällä lihasosetta, välipalana hedelmää tms ja illalla taas puuroa. Saa myös rintamaitoa. Ei huoli tuttipulloa, nokkamukia eikä tuttia.
Ideoita, joilla vähentää noita yön syöttöjä?
Kommentit (54)
Lapsella on varmaankin jano, saako riittävästi nestettä? Lopeta imetys kokonaan, todennäköisesti maitoa tulee vain pari tippaa ja lapsi käyttää sinua vain tuttina saadakseen unta. Nyt pitäisi saada se imemään pullosta.
🇺🇦🇮🇱
Meillä oli ihan sama. Unikoulu ei toiminut, kun annoin kuitenkin aamulla ja päivällä rintaa, koska heräsi koko ajan vain aikaisemmin ja aikaisemmin haluamaan aamumaitoa, ja sitten oltiin taas takaisin heräilemässä pitkin yötä. Lopulta vasta imetyksen lopetus (1 v 3 kk iässä) lopetti yöheräilyt. Meidänkään vauva ei huolinut maitoa mukista/pullosta, mutta vesi sentään kelpasi. Tsempit!
Kaffepulla kirjoitti:
Lapsella on varmaankin jano, saako riittävästi nestettä? Lopeta imetys kokonaan, todennäköisesti maitoa tulee vain pari tippaa ja lapsi käyttää sinua vain tuttina saadakseen unta. Nyt pitäisi saada se imemään pullosta.
Maitoa tulee suihkuamalla, siis jos vauva irrottaa otteen pieni maitosuihku jää kaaressa lentämään. Ei syö kauaa öisin, joten minäkin epäilen, että vauveli käyttää minua tuttina. Toisaalta, viime yönäkin ainakin kerran söi todella kauan. Pitkien syöttöjen aikana jalkani tulevat ärsyttävän levottomiksi ja on vaikea olla.
Missä päivällinen? Eikö tuon ikäinen tarvitse toisenkin "kunnon" ruuan?
Kaffepulla kirjoitti:
Sä varmaan nyt paljastat miten tämä tapahtuu? Tuttipulloa ei ole koskaan huolinut, nokkamukista ottaa huikat ja sylkee pois. Vesi, äidinmaidonkorvike tai pumpattu maito. Mikään ei kelpaa tuttipullosta saati sitten nokkamukista.
Jospa ap ensin tarkistaa maidontuotantonsa ennen imetyksen lopettamista. Enkä menisi muutenkaan suosittelemaan imetyksen lopettamista, vaikka maitoa tulisi vähän. Rinnan imeminen ei ole tärkeää vauvalle vain ravitsemuksellisessa merkityksessä vaan sillä on myös suuri emotionaalinen merkitys. Ehkä voisit vielä kokeilla tuhdinpaa iltapalaa kuin tähän mennessä?
Syötät sitä liian vähän, ton ikäsen kuuluu syödä 5 kertaa päivässä, nyt saa vain neljä! Välipalan ja iltapuuron väliin ruoka, niin varmaan loppuu ongelmatkin...
Miten reagoi jos yöllä annat vaan tutin etkä ota tissille?
Itse pidin aikanaan unikoulua.
Pinnasänky oli vieressä ja pidin kättä vauvan päällä ja silittelin. Jos ihan hysteeriseksi äityi meno niin otin syliin ja rauhoittelin. Mutta maitoa en antanut. Muutama yö siinä meni noin ja sitten helpottui. Tosin kaikki alkoi uudestaan taas muutaman kuukauden päästä.. Taas sama juttu että en antanut periksi. Tätä jatkui monta vuotta. Yhdessä vaiheessa lapsi oli niin vihainen että heitti patjatkin sängystä. Ompelin patjaan narut ja köytin kiinni sänkyyn. Petivaatteet sai heitellä.
Oli raskasta aikaa kyllä.
Nyt on vuosi saatu nukkua kunnolla. Tyttö on 6 vuotias. Pari kertaa kuussa saattaa vielä tulla viereen nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidin aikanaan unikoulua.
Pinnasänky oli vieressä ja pidin kättä vauvan päällä ja silittelin. Jos ihan hysteeriseksi äityi meno niin otin syliin ja rauhoittelin. Mutta maitoa en antanut. Muutama yö siinä meni noin ja sitten helpottui. Tosin kaikki alkoi uudestaan taas muutaman kuukauden päästä.. Taas sama juttu että en antanut periksi. Tätä jatkui monta vuotta. Yhdessä vaiheessa lapsi oli niin vihainen että heitti patjatkin sängystä. Ompelin patjaan narut ja köytin kiinni sänkyyn. Petivaatteet sai heitellä.
Oli raskasta aikaa kyllä.
Nyt on vuosi saatu nukkua kunnolla. Tyttö on 6 vuotias. Pari kertaa kuussa saattaa vielä tulla viereen nukkumaan.
Mitä järkeä tuollaisessa touhussa on? Kyllä varmaan kannatti?
Onko tässä vaiheessa semmoinen tiheän imun kausi?
Kokeile lisätä yksi ateria välipalan ja iltapuuron väliin.
Olen kokeillut lisätä toisen lihasoseen iltapäivään ja kuten sanoin hän saa myös rintamaitoa. Maitoa tulee ihan pullokaupalla suihkuamalla. Lapsi on myös melkoisen tukeva joten vaikea uskoa, että ruokin liian vähän. Neuvolassa kerroin miten ruokailemme ja neuvolan terkka oli oikein tyytyväinen tapoihimme.
Tuttia, tuttipulloa, nokkamukia ei huoli eikä ole huolinut elämänsä aikana kertaakaan sinnikkäistä yrityksistä huolimatta. Ja maitoa uskoisin tulevan, esimerkiksi yölläkin pitää olla harso lähellä kun syötän koska muuten toinen rinta vuotaa isot lammikot lakanalle.
Epäilin, että vatsa kipuilee ja vaatii rintaa niihin kipuihin ja ostin vatsatippoja, mutta eipä noista ole mitään apua ollut. Tai mitään merkittävää eroa ei ole onko tippoja annettu vai ei. Ap
Unikoulu! Päivällä ja illalla imetät ihan nii kun ennenkin. Tuttipullo ei ole ratkaisu ongelmaan, sit sä pian herään antamaan sitä pulloa! Vauva itkee protesti itkua muutaman yön ja sen jälkeen nukutte kaikki yönne!! Riittävästi ruokaa, rintaa ja läheisyyttä päivällä. Se vauva ei siitä itkusta vahingoitu!!
(Vielä 2000luvun vaihteessa ihan neuvoloissa ohjeistettiin tuohon unikouluun, ihan huudattamalla)
Anna juotava ihan oikeasta lasista tai mukista. Oppii nopeasti. Yöimetykset pois ja tutti tilalle. Jos tutti ei kelpaa, anna unikaveriksi joku pehmo. Lapsi omaan sänkyynsä ja sinä patjalle viereen, kun herää, toteat että nukutaan. Aamuyöstä riittää jo pelkkä äidin ääni riippumatta mitä sanot. Toimi meillä jokaiselle lapselle. Kaksi yötä tätä ja kaikki ovat saaneet nukkua yönsä tämän jälkeen.
Meillä tuon ikäisenä söivät: aamulla puuro (tai velli), lounaaksi lämmin ruoka (liha, kala), välipalaksi hedelmää, jugurttia yms, päivälliseksi taas lämmin ruoka (liha, kala) ja illalla taas puuro. Joka aterialla juotiin myös maitoa. Eli kaksi lämmintä ateriaa päivittäin. Kolmen pojan verran on siis kokemusta tuosta.
Meillä vaan vauva ei oikein suostu syömään noin paljoa kiinteitä. Aloittaminen vei kauan koska viikkokaupalla totuteltiin kun vauva ei olisi millään huolinut sosetta, oksensi ulos vaan vaikka olisi ihan pienen pienen nokareen antanut. Mutta kuten sanoin olen yrittänyt antaa toisen lihasoseen päivällä ja olen myös jättänyt hedelmän antamatta ja antanut silloin lihasosetta. Näillä ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta yön heräilyihin.
Esikoinen ja keskimmmäinen nukkuivat hyvin vauvana. Tämä on sitkeä kaveri vaatimaan rintaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaan vauva ei oikein suostu syömään noin paljoa kiinteitä. Aloittaminen vei kauan koska viikkokaupalla totuteltiin kun vauva ei olisi millään huolinut sosetta, oksensi ulos vaan vaikka olisi ihan pienen pienen nokareen antanut. Mutta kuten sanoin olen yrittänyt antaa toisen lihasoseen päivällä ja olen myös jättänyt hedelmän antamatta ja antanut silloin lihasosetta. Näillä ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta yön heräilyihin.
Esikoinen ja keskimmmäinen nukkuivat hyvin vauvana. Tämä on sitkeä kaveri vaatimaan rintaa.
Olen siis ap
Alle 1v:n pääasiallinen ravinto on edelleen äidinmaito ja kiinteiden lisääminen ei ole mikään pelastus, päinvastoin voi jopa huonontaa öitä. Noin pieni vauva hakee myös tissistä muutakin kuin ravintoa, lohdutusta ja turvaa. 9kk:n iässä on myös tiheänimunkausi sekä eroahdistuskausi. Ja vauva ei pidä äitiä tuttina, vaan tutti on äidin korvike.
Meillä melkein samanikäinen vauva ja meillä toimii perhepeti. Vauva syö 2-10x yössä, mutta itse tuskin herään siihen, kun kyljellään imetän. Jossain vaiheessa havahdun, että ruokailu on päättynyt ja siirrän vauvaa vähän kauemmas minusta.
Vierailija kirjoitti:
Alle 1v:n pääasiallinen ravinto on edelleen äidinmaito ja kiinteiden lisääminen ei ole mikään pelastus, päinvastoin voi jopa huonontaa öitä. Noin pieni vauva hakee myös tissistä muutakin kuin ravintoa, lohdutusta ja turvaa. 9kk:n iässä on myös tiheänimunkausi sekä eroahdistuskausi. Ja vauva ei pidä äitiä tuttina, vaan tutti on äidin korvike.
Meillä melkein samanikäinen vauva ja meillä toimii perhepeti. Vauva syö 2-10x yössä, mutta itse tuskin herään siihen, kun kyljellään imetän. Jossain vaiheessa havahdun, että ruokailu on päättynyt ja siirrän vauvaa vähän kauemmas minusta.
No näin meillekin neuvolasta sanottu, siksi en ole stressannut sen toisen puuttuvan lihasoseen takia. Täysimetystä 6kk.
Perhepeti meilläkin, vauva minun ja pinnasängyn välissä paitsi kun yöllä vaihdan rintaa niin vaihdan puolia. Ongelma on tässä se, että herätessään vauva lähtee ryömimään suoraan jalkoihin ja varmaan menisi reunan yli jos en heräisi ajoissa. Olen laittanut tyynyn esteeksi ja se vähän hidastaa vauvaa ja herään kun hän äheltää tyynyn yli, mutta kyllä nykyään pelottaa nukkua perhepedissä. Ennen ryömimistä perhepeti toimi täydellisesti.
Pinnasängyssä ei nukkuisi ollenkaan, ei edes päiväunia. Herää heti kun hänet sinne laskee ja nukahtaa vain rinnalle. Ap
Mäkin haluisin kuulla vastauksia. Sama ongelma täällä.