Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Professori Kirsi Tirri: ”Lapsen älykkyyttä pitäisi juhlia kuin urheiluvoittoja”

Kuva: iStockphoto

Lapsesta voi tulla alisuoriutuja, jos hän ei pääse käyttämään lahjojaan, kasvatustieteen professori Kirsi Tirri sanoo.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Snöö

Siis mitä? Kuka muka häpeää älykkyyttä, matemaattista tai muuta vastaavaa (myös taiteellinen osaaminen ja hahmottaminen vaatii älykkyyttä, eivät sulje toisiaan pois, ei edes urheilullisuus). Minä olen päin vastoin tavannut pelkästään ihmisiä, jotka ylistävät älykkyyttä. Ehkä se johtuu sitten siitä, etten itse, tai kukaan tuntemanikaan seuraa urheilua, saati sitten harrasta sitä kilpailutasolla. Aikamoista yleistystä.

Vierailija

Samoin myös aikuisen. Aikuisenkin pitäisi saada olla ylpeä älykkyydestään, ilman että leimataan ylpeäksi pelleksi, joka luulee itsestään liikoja tms.

On ihan yhtä hienoa (ellei hienompaa) saada huippupisteet Mensan testistä kuin juosta hyvä tulos maratonissa!

Vierailija

Kuulostaa Hyvältä !!!!  Itse alaluokilla tein matematiikan kirjat viikon sisään siitä, kun ne oli jaettu. Koulussa moitittiin "Nyt sulla tulee sitten tylsä loppuvuosi"

Peruskoulu onnistu omallakohdalla aika hyvin tappamaan kiinnostuksen, joka aineeseen. Kun menee 15 min tehdä kahden tunnin "työt" Ja sitte pitäs istua vaan hiljaa. Joten ajauduin "häiriköksi". 

Vain 146

Mensan testissä ei voi saada huippupisteitä kun ylärajaa ei ole, mutta karsinnan läpäisy on hieno homma!
Älykkyyteen suhtaudutaan kummallisesti, sitä pitää piilotella ja hävetä. En suostu siihen itse eivätkä huippuälykkäät lapsenikaan.

Vierailija

Mä tein matikan kirjoja salaa ja sitten kumitin pois. Mutta musta ei tullut häirikköä, olin älyttömän kiltti ja hiljainen. Opin haaveilemaan tuntien aikana ja keskittymiskykyni on edelleen heikko luennoilla, vaikka olen jo aikuinen ja työelämässä, mutta siis tarkoitan mitä tahansa luentoa, vaikka sitten harrastuksiin liittyvää. 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat