Korkeakoulutettu työtön, mitä työpaikkoja te-toimisto ehdottanut?
Onko tullut ilmoituksia työpaikoista, joihin olisi haettava?
Jos, niin minkälaisia paikat olivat?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut ilmoituksia työpaikoista, joihin olisi haettava?
Jos, niin minkälaisia paikat olivat?Töihin haettiin MOL.fi-sivuilla KLT-kirjanpitäjää, jolla on väh 5 v kokemusta konsernitilinpäätöksistä. En ole koskaan toiminut kirjanpitäjänä eikä minulla ole KLT-tutkintoa. Hain silti toki, kun TE-toimisto minut siihen velvoitti. Velvollisuus hakea tuli vielä paperikirjeenä postissa. Eli ihan oikeasti TE-toimistossa joku ottaa MOL.fi-sivuilta copyna työpaikkailmoituksia ja pistää kuoreen, liimailee niitä kiinni ja lähettää meille kotiin.
Minulla on ylempi korkeakoulututkinto ja osaan ihan itsekin lukea MOL.fi-sivuilta ilmoituksia, joihin kannattaa hakea osaamisellani. Olin tuon osoitetun työpaikankin huomannut jo ennen kuin kirje postissa tuli, mutta sen yli olin hypännyt koska se ei lähellekään vastannut osaamistani.
Nykyään minulla on vakituinen ja ihan hyväpalkkainen koulutetun ihmisen asiantuntijatyö. Se vähä mitä olen TE-toimiston kanssa asioimaan joutunut, on vahvistanut käsitystäni siitä puljusta: siitä on hyvin harvalle mitään hyötyä ja siellä työskentelevät ovat pääasiassa hyvinä taloudellisina aikoina suojatyöpaikkansa sementoineita ihmisiä, joilla ei olisi mitään arvoa avoimilla työmarkkinoilla, jos nyt jäisivät TE-toimistosta työttömäksi.
Kyllä konsernitilinpäätöstaitoinen KLT-kirjanpitäjäkin on koulutettu asiantuntija. Mikähän on sinun korkeakoulututkinto, jos tuota pestiä on tarjottu. Ei vissin KTM kuitenkaan..
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana lienee ainakin se, ettei te-toimistoon edes ilmoiteta korkeakoulutetuille sopivia töitä. Olen itse töissä rekryfirmassa, jossa etsimme yrityksiin paljon juuri asiantuntijoita ja keskijohtoa, emmekä oikeastaan koskaan ilmoita avointa paikkaa te-toimiston sivuilla, vaan muissa nettipalveluissa ja omissa verkostoissamme. Käsittääkseni te-toimisto ei tarjoa tällaisia paikkoja, vaan he välittävät vain heille ilmoitettuja paikkoja?
Juuri näin on asianlaita!
Minuun ei olla oltu millään lailla yhteydessä, olen ollut puolitoista vuotta pääasiassa työtön. En uskalla itse olla yhteydessä, kun pelkään määräystä johonkin koulutukseen tai työtarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sontaa, osaaminen ja koulutus täysin väärin ymmärretty.
Hyvä, että siirtyy osaavampiin käsiin ensi vuonna!Olen markkinoinnin KTM, ja hakusanoina niillä oli esim mainossihteeri. MAINOSSIHTEERI? Ilmoitin, että haen paikkani itse, ja hainkin. Entisen työnantajani kilpailijalle menin.
Hakija, jolla on ajankohtaista osaamista työmarkkinoille, luokitellaan palvelutarpeeltaan 'suoraan työmarkkinoille', joten tämmöiselle työnhakijalle ei edes tarjota palvelua te-toimistosta. Se kuule ihan oletetaankin, että tämmöiset henkilöt etsii ne työnsä itse. Työhönosoituksia voidaan kyllä laittaa, jos etsitään juuri hakijan kaltaista työntekijää jonnekin firmaan. TILANNE MUUTTUU 3kk kuluttua. Eli todennäköisesti työttömyytesi kesti yli 3kk ja sen jälkeen sinulle voidaan tehdä osoituksia myös alemman tason tehtäviin kuin missä olet aiemmin toiminut. Eli vaikka aiemmin olisit toiminut mainospuolella tai markkinointipuolella sihteerien esimiehenä, niin kolmen kuukauden jälkeen sinulle ositetaan myös alempia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Minuun ei olla oltu millään lailla yhteydessä, olen ollut puolitoista vuotta pääasiassa työtön. En uskalla itse olla yhteydessä, kun pelkään määräystä johonkin koulutukseen tai työtarjouksia.
Oletkohan niin huonokuntoinen, että te-toimistossa on todettu että sinua on turha palvella. Tällöin on mahdollista, että työttömyysturvan vuoksi on hakijana, vaikka oikeasti ei ole työkykyä. Heille on oma koodinsa, eikä heille välttämättä edes soita kukaan...
Työhönosoitukset eivät ole siirtymässä 'osaavimpiin käsiin' vaan tavoite on, että jossakin vaiheessa työhönosoitukset hoituvat täysin digitaalisesti. Työnhakijoiden tulee itse osata listata hakuammattinsa ja tietokone lähettää työhönosoitukset ihan niiden mukaan. Ammattisuoja on vain 3kk. En tiedä millä periaatteella sen jälkeen digitaalisesti työhönosoitukset tulevat. Jos hallituksen haave toteutuu, niin digitaalisesti työhönosoitusten määrää halutaan vain lisättävän, jotta nähdään kuinka aktiivisesti työnhakijat oikeasti etsivät työtä...
Ja tiedoksi ettei te-toimiston asiantuntijat enää laittele kirjekuoriin kirjeitä, vaan kirjeet lähtevät täysin sähköisesti tietojärjestelmästä valituille työnhakijoille, joille on sopivat hauammatit listalla. Ja te työnhakijat jo nyt valitsette itsellenne niitä hakuammatteja, joten turha valittaa, jos eivät ole osuvia..