Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (14)

Vierailija

Sanoisin että omalla kohdallani ei ehkä tämä asiantuntijan neuvo pidä paikkaansa. Kolmen lapsen, ja yhteensä kolmen imetysvuoden kokemuksella voin kertoa että päästäni lähti hiuksia ihan tuppoina, ja se ei ole selitettävissä hiusten normaalilla syklillä jo sen vuoksi että tämä kaljuuntuminen (ihan isoja kaljuja läiskiä kampaajan mukaan) ja hiusrajan siirtyminen huomattavasti ylemmäs ja pari puoli vuotta synnytyksestä sänkitukka näiden kaljujen läiskien kohdalla, ja saman homman toistuminen kahden vuoden välein kertoo että ei siinä hiuksen luonnollisella elin iällä ollut tekemistä. Nyt viisi vuotta viimeisen lapsen jälkeen alkaa hiukseni olla kuin ennen ensimmäistä lasta, paksuakin paksummat. Kerkesin jo tottua puolet ohuempiin hiuksiin!

Vierailija

Ei pidä paikkaansa tämä terkkarin neuvo todellakaan. Kaksi mukulaa ja kummankin jälkeen hiukset harventuneet imetyksen jälkeen, ja nimen omaan huonommalle tasolle kummallakin kertaa, kuin ennen raskautta. Ja mistä tiedän? Esim. ponnarin paksuudesta (otin ennen jälkeen kuvat) ja siitä, että hiuksillani ei saanut peitettyä enää edes nutturavalkkia, jonka sain omalla tukalla kevyesti piiloon ennen raskautta.

Vierailija

Hiukset lähtevät päästä hormonaalisista syistä muutama kuukausi synnytyksen jälkeen, imetti tai ei. Jos hiustenlähtö ei lopu, kannattaa mitata kilpirauhasarvot.

Vierailija

Minulla ainakin raskaus ja imetys veivät myös hiukset. Nyt ei kuulu tähän keskusteluun, mutta sairastuin vakavasti jokunen vuosi sitten ja se stressi vei hiukset. Kasvoivat kunnon kohennettua takaisin kiharoina, ennen piikkisuora tukka.  Ja nyt eivät kasva tietyn mita yli..eli kyllä stressi vie hiukset ja imetys myös.

Vierailija

Entä miten te selitätte hiustenlähdön niillä äideillä, jotka eivät imettäneet?

Minulla ei lähtenyt tavallista enempää, vaikka imetin, mutta kaveri joutui leikkauttamaan upean tukkansa hiustenlähdön vuoksi, vaikka imetys ei onnistunut alkuunkaan.

Vierailija

Mulla neljä lasta ja imetystä. Imetin ja imetän n. 1,5 vuotiaiksi. Tukka ja iho aivan normaalissa kunnossa, ehkä paremmassa kuin ennen lapsia.
En ole siis huomannut, että imettäminen olisi minua riuduttanut.

Vierailija

Lapsi oli 9 kk ikäinen, kun lopetin imetyksen. Jo alkoi letti lentää. Isoja tukkoja lähti ja hiukset ohentuivat puoleen.

Vierailija

Monet raskaana olevat ovat huomanneet hiusten kunnon parantuneen ja tukan jopa paksuuntuneen vauvaa odottaessa. Tämä ei suinkaan ole harhakuvitelmaa, vaan hiuksia todella on päässä raskausaikaan enemmän kuin muulloin, joten tukka on kuin onkin paksumpi.

Tämä ilmiö johtuu siitä, että raskausaikaan hiuksia lähtee vähemmän kuin muulloin. Normaalisti ihmisen päässä olevista noin 100 000 hiuksesta osa on kasvuvaiheessa, osa välivaiheessa ja osa lepovaiheessa. Raskausaikana eri vaiheessa olevien hiusten suhteelliset osuudet muuttuvat niin, että jopa 95 prosenttia hiuksista on kasvuvaiheessa koko raskauden ajan.

Kyllä, on hyvin yleistä että hiuksia lähtee runsaasti noin 7 viikkoa synnytyksen jälkeen. Liittyy hormonitoimintaan. Itselläni oli raskauden aikana upea paksu tukka joka tuntui kasvavankin normaalia nopeammin. Varsinkin toisen raskauden jälkeen huomasin tämän ilmiön; hiukset alkoivat lähteä ja ohenivat tuntuvasti. Nyt minulla on täysin normaalit hiukset jotka kasvavat tosi nopeasti ("sukuvika" isän puolelta :-) ) ei kuitenkaan ollenkaan niin paksut kun raskauden aikana. Imetys ei asiaan liity mitenkään, vaan raskaushormonit.

Vierailija

Tuntemani kätilö selitti asian minulle näin:Raskauden aikana hiuksia ei lähde samalla tavalla kuin muuten, (selitti kyllä miksi mutta valitettavasti en muista syytä)synnytyksen jälkeen jossain vaiheessa lähtevät sitten kaikki ne hiukset samalla kertaa jolloin ehkä vaikuttaa siltä että niitä lähtee kauhean paljon kun todellisuudessa ne vain lähtevät lyhyemmän ajan sisällä...minulta itseltäni on lähtenyt niin paljon hiuksia varsinkin edestä että oli pakko leikata otsis kun oli kummallisia tupsuja vaan( synnytin puoli vuotta sitten)

Vierailija

Muutama onkin tähän jo oikein vastannut, mutta vielä kerran: imetys ei vaikuta hiusten lähtöön. Raskauden jälkeen lähtee hiukset mitkä olisi kuulunut lähteä raskauden aikana. Ja se on aika hurja määrä ja voi kestää monta kuukautta tuo "sulkasato". Kyllä se siitä taas rauhoittuu ja pian näkyykin jo uusi hius kasvamassa.

Vierailija

Kyllä minulla ainakin sai lähtemään.

Raskausaikana irtosi liki puolet hiuksista, imetys vei melkein loput.
Takaisin ei ole kasvanut.
Lapsi 2v.
Ei ole ravinteista kiinni, koitettu vaikka ja mitä.
Kun kasvaa, katkeaa heti pois.
Eli kannattaa varautua, jos haluaa lapsia, ei välttämättä voi enää ikinä lähteä kotoa ilman hattua tai peruukkia. :(

Vierailija

Huoh. Alapeukkuja. Luuletteko ettei raskaus tosiaan vaikuta mitenkään kroppaan? Syytätte imetystä tästä? Ehkä näitä asioita ei peruskoulussa opeteta mutta luulisi nykyaikana tiedon löytyvän helposti. 🙈

Vierailija

Sama vika täällä. Kolme lasta ja pienin nyt 8kk ja kyllä tukka vaan on lähteny niin että ilman pipoa tai huivia ei meinaa kehtaa julkisilla paikoilla liikkua. Ja koko ajan vaan jatkuu hiusten lähtö. Tätä vauhtia ei oo varmaan kohta enää yhtään karvaa päässä.. :( JA mitkään ravinteet ei oo kyllä auttanu. Ja imettänyt oon kaikkia ja tätä pienintä imetän edelleen.. Mulla on kyllä raskausaikana ollu hiukset aina hyvässä kunnossa, synntyksen jälkeen on sit aina tapahtunu tää "kaljuuntuminen".

Yksmami

Itsekään en tätä juttua ihan purematta niele, koska minulla on käynyt selkeästi kummankin raskauden jälkeen niin että olen saanut esim. pulisongit. Tukkaa on lähtenyt niin paljon juuri ohimoilta ja korvien vierestä että ei ole kuin lyhyttä "vauvahiusta" jäljellä. Koskaan muulloin en kyseistä ilmiötä ole havainnut.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat