Tuttu meni niin huonoon kuntoon syöpähoidoista ettei puhettakaan, että olisi lähtenyt iltapäivälehden kuvauksiin
suu auki ilakoimaan. Hän oli huonovointinen. Ärsyttää julkkissyöpäpotilaat joista saa sellaisen kuvan että syöpähoidot olisivat pease of cake.
Kommentit (52)
Mä olen aina ollut sen näköinen ettei mitään asiaa kuvauksiin. Eikä ole syöpää. Ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mun pitänyt näyttää oksentavalle tuttavalleni kuvaa suu auki ilakoivasta syöpäpotilaasta iltapäivälehdessä, että tolta sun pitää näyttää ja lisätä huulipunaa. Iltapäivälehdet värittävät kuvaa mieleisekseen (ja saavat siitä rahulia).
Olisitko mielummin näyttänyt kuvaa kuihtuneesta luurangosta jonka suu on vääntynyt kivusta mutrulle ja sanonut että tollaselta sä näytät?
Ei sulla vissiin paljon järkeä siellä päässä ole, idiootti
Syöpäpotilas ei saa siis olla iloinen ja käyttää huulipunaa koska joku toinen syöpäpotilas voi tästä loukkaantua...
Ei helv mitä juttua taas, tajua nyt Ap edes hävetä!!
Kyllä mä ymmärrän ap:n pointin.
Epäonninen syöpäpotilas tulee entistäkin masentuneemmaksi kun kun lehdissä hehkutetaan tuollaisia onnekkaita syöpäpotilaita.
Mut elämä on joka tapauksessa epätasarvoista. Ei voi mitään.
Olipa jotenkin puistattava aloitus. Mikä ponttina oli? Eli nämä iltapäivälehtien sivuilla olevat syöpäsairaat eivät tiedä "aidosta sairastamisesta" mitään? Toivottavasti mietit vähän omaa asennettasi ja häpeät.
Jos puhut Heidi Sohlbergista niin hän on varmasti luonut uskoa ja toivoa niin syöpää sairastaville kuin omaisillekin. Onhan hän lisäksi sanonut, että sytostaattihoidon jälkeen loppuviikko meneekin sängyssä. Hänellä on varmasti stressiä väsymystä, fyysisiä - ja henkisiä kipuja, silti ulospäin hän haluaa näyttää pärjäävältä, koska haluaa näyttää syövästä sitä toistakin puolta, että se ei ole automaattisesti kuolemantuomio. MIski se olisi väärin?
Mun tuttava makasi hoitojen aikaan vessan lattialla. Ainoa paikka, jossa pystyi olemaan. Häntäkin harmitti, että samaan aikaan eräs julkisuuden henkilö kävi suunnilleen työpäivän ruokatauolla hoidoissa.
Syöpiä on erilaisia. Meitä ihmisiä on erilaisia. Minua ei ehkä haittaisi, vaikka julkkis näyttäytyisi hyvin voivana sairastavana. Saattaisin saada siitä voimaa. Mut paha mennä sanomaan, kun en onneksi ole vielä itse sairastunut.
Mut silti peukutan Sohlbergia. Ja tunnen myötätuntoa häntä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Olipa jotenkin puistattava aloitus. Mikä ponttina oli? Eli nämä iltapäivälehtien sivuilla olevat syöpäsairaat eivät tiedä "aidosta sairastamisesta" mitään? Toivottavasti mietit vähän omaa asennettasi ja häpeät.
Jos puhut Heidi Sohlbergista niin hän on varmasti luonut uskoa ja toivoa niin syöpää sairastaville kuin omaisillekin. Onhan hän lisäksi sanonut, että sytostaattihoidon jälkeen loppuviikko meneekin sängyssä. Hänellä on varmasti stressiä väsymystä, fyysisiä - ja henkisiä kipuja, silti ulospäin hän haluaa näyttää pärjäävältä, koska haluaa näyttää syövästä sitä toistakin puolta, että se ei ole automaattisesti kuolemantuomio. MIski se olisi väärin?
Koska joillekin se on ON kuolemantuomio. On vähän väärin luoda turhaa toivoa. Ja esittää ettei syöpä olekaan niin vakava asia.
Tuli suorastaan oksettava olo tästä aloituksesta. Siis toiset löytävät siitäkin jotakin negatiivista, että syöpäsairas yrittää tsempata ja ajatella positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska joillekin se on ON kuolemantuomio. On vähän väärin luoda turhaa toivoa. Ja esittää ettei syöpä olekaan niin vakava asia.
Kyllä, joillekin syöpä on kuolemantuomio ja he varmasti tulevat valitettavasti kuolemaan siläkin uhalla, että toiset vastaavasti selviävät syövästä. Varsinkin rintasyöpään sairastuneilla on nykyään Suomessa hyvä hoitoennuste. Niin olisiko sinun mielestäsi parempi, että esim. Sohlberg olisi kuvannut itseään huonossa kunnossa sängyn pohjalla ja liittänyt mukaan tekstejä, joissa kertoo kuolemasta. Siitä kuinka kuolema kohta korjaa ja lähtölaskenta on alkanut. Realismia varmasti saa lääkäreilta ja tuloksista. Mutta parantuneet ja syöpäsairaat, jotka uskovat tervehtymiseen, heillä voi olla oikeasti suu merkitys joillekin sairastuneelle tai omaisille.
Tämä on jo ehkä mielensä pahoittamisen huippu. Loukkaannutaan siitä, että joku ei sairasta omasta mielestä syöpää oikein. Enpä välttämättä haluaisi tietää miten ap yleensä suhtautuu asiohin, jos syöpäsairaastakin saa kehitettyä jotakin negatiivista.
Voisin kuvitella, että ne jotka itse tai joiden läheiset eivät onnistu parantumaan syövästä eivät ihan kauheasti ilahdu siitä kun joku onnistuu. Sama pätee muidenkin vakavien sairauksien kohdalla. Se ei tippaakaan lämmitä leskeksi jäänyttä, että jonkun toisen puoliso selviytyi.
Se nyt vaan on niin. Menee aikaa ennen kuin tuollaisista tunteista pääsee ohi ja elämä jatkuu sillä kenellä se nyt sitten jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tästä kauaa ole kun haettiin vammaisia kuvattavaksi.
Ajattelitko, ettei AP:n ole vielä liian myöhäistä hakea mukaan kuvauksiin?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mun pitänyt näyttää oksentavalle tuttavalleni kuvaa suu auki ilakoivasta syöpäpotilaasta iltapäivälehdessä, että tolta sun pitää näyttää ja lisätä huulipunaa. Iltapäivälehdet värittävät kuvaa mieleisekseen (ja saavat siitä rahulia).
Niin, iltalehtien sivuille päätyvät ne jotka jaksavat ilakointia ja/tai haastattelun ja kuvaamisen. Ne ketkä eivät jaksa, eivät lehdissä esiinny. Kai jokainen osaa käyttää suhteellisuudentajua sen verran että ymmärtää etteivät ilakoivat syöpäpotilaat ole koko totuus?
Kyllä on hyvin asiat jos syöpää sairastavalle on kateellinen. Hyppää ap kaivoon.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että ne jotka itse tai joiden läheiset eivät onnistu parantumaan syövästä eivät ihan kauheasti ilahdu siitä kun joku onnistuu. Sama pätee muidenkin vakavien sairauksien kohdalla. Se ei tippaakaan lämmitä leskeksi jäänyttä, että jonkun toisen puoliso selviytyi.
Se nyt vaan on niin. Menee aikaa ennen kuin tuollaisista tunteista pääsee ohi ja elämä jatkuu sillä kenellä se nyt sitten jatkuu.
No eihän heidän tarvitse ilahtuakaan. Mutta kyllä sillä syövästä parantuneella on oikeus iloita siitä että on parantunut. On kyllä kateuden ja mielensäpahoittamisen huippu loukkaantua siitä kun kaikkien syöpä ei olekaan pahinta mahdollista lajia ja että jollain menee olosuhteisiin nähden kohtalaisen hyvin.
Mitä hoitoja kenellekin annetaan. Kaikille ei varmasti parasta mahdollista.
Tapasin heinäkuussa tutun, jonka tiesin sairastavan syöpää.
Oli iloinen kun nähtiin pitkästä aikaa, oli iloinen kauniista kesäpäivästä, tulevasta ensimmäisestä lapsenlapsesta, tulevasta paluusta töihin puolen vuoden sairausloman ja kesäloman jälkeen.
Elokuussa kuulin ettei ollut pystynyt palamaan töihin. Syyskuussa oli kuolinilmoitus lehdessä.
Minusta on hienoa, että julkkikset keräävät rahaa syöpätutkimukselle ja puhuvat esim rintojen omatutkinnan puolesta.
On se myös asenteesta kiinni. Ja siitä että Heidi esim on tosi tikissä kunnossa ollut ja edelleen oleva tyyppi jolla jo hyvä peruskunto auttaa kestämään hoidot. Hän saa varmasti vertaistukea ja voimaa siitä että voi tuoda syöpäasioita muiden tietoisuuteen. Omasta kokemuksesta voin kertoa että syövän kanssa oli päiviä kun pään nostaminen oli mahdotonta, mutta myös päiviä jolloin olo oli fine ja olisi voinut vaikka lehdissä posettaa.