Kommentit (13)

niinpäniin

Jalkapallon pelaaminen pienessä päiväkoti/koulupihassa, tilassa jossa on monta kymmentä lasta ehkä auttaa niitä muutamaa lasta liikkumaan, jotka saavat juosta ja kiipeillä silloin, kun muut eivät, koulujen juhlissa, ajotiellä, ym eli vaarantaa muiden turvallisuuden vaikka tiedossa heillä olisi että he aiheuttavat haittaa ja vaaraa. He saavat riekkua missä vain ja milloin vain, koska vain heidän hyvinvoinnilla on merkitystä ja muita ihmisiä saa kohdella aivan miten tahansa. Ja nyt tarkoitan tilannetta, että tiedossa on, että tahallisesti kiusataan.

Mutta ne loput sitten joutuvat väistellä oman turvallisuuden kustannuksella niitä muutamaa, on kova meteli ja tulee levottomuutta.

Ennen jalkapallokentät olivat syrjässä, koska joukkuepelaamisessa on periaatteessa sodan idea. Halutaan mennä väkisin toisen tilaan. Ennen oltiin urheilukentillä ja metsissä, nykyään huudetaan ajotiellä, koska vanhemmat pelkäävät, Mitä?

Alle kouluikäiselle riittää oman pihan nurmikko, tai kentät ja puistot ja metsät. Sitä isommat osaavat mennä pelaamaan kaukaloon ti kentälle

En ymmärrä, ei ennen vauhkottu kuten nykyään. riitti että koulussa kierrettiin välituntisin pururataa, juostiin ja hiihdettiin. Koululaiset voisivat kävellä alle 5 km matkat .

ikäviäjuttuja

Siis jos kaikille joihin sodan äänet ja karjuminen ja kolina kuuluu ajotieltä, ja ketään ei haittaa, että kiviä lentää autoon ja kiekkoja, ja sählypalloja ja hypitään pihassa raja-aidan yli, jos kaikille asukkaille  siis sopii ajotiellä joukkuepelin laittaminen, ja kaikki talot osallistuvat, niin mikäs siinä. Tottakai se on ok. Jos omasta talosta on osallistujat, voi itse säädellä paljonko jaksaa.

Mutta jos joku on muutaman vuoden sietänyt tilannetta että jotkut pyytävät sukulaislapset kesäksi hoitoon tai keräävät ison lauman asuinalueelta aamusta iltaan, mutta he saavat olla vain ajotiellä, eli käytännössä joka päivä vuodenajasta riippumatta omat sisätilat ovat niin valkoisia että eivät kestä menoa eikä oma pihakaan kestä tai halutaan säästää omia rajanaapureita, niin lauma laitetaan ajotielle joka päivä aamusta iltaan, joka vuodenaika ja vanhemmat ohjaavat eli itse seisovat tien toisella puolella vastapäisen naapurin tontin reunalla.

Kun sitten kyseenalaistat kohteliaasti ja luulet että tietenkin ymmärtävät ja korjaavat tilanteen, kuten itse tekisit vastaavassa tilanteessa, jos joku olisi liikaa kärsinyt takiasi, aletaankin värvätä tahallsita kiusaa. Aletaan levitellä valheita, puolitotuuksia, vahtia, provosoidaan, värvätään muitakin notkumaan, juoksennellaan, järjestetään kaikenlaista kiusaa, puhutaan kovaan ääneen, ollaan lopulta uhrin uhreja. Tuhotaan kohteen lastenkin yksityisyys.

Samaa aikaa laumaurheiluun ohjataan kaikki yhteiskunnan rahat, pelikenttiin, kaukaloihin, turvakaukaloihin, halleihin.

Ihmisille, joista osa tarvitsee kiimaa, huumaa, hurmosta, joista ainakin Suomessa joku on pelimies ja näkee elämän pelilautana, jossa hän liikuttelee nappuloita, värvää ihmiset haitantekoon koska näkee kostettavaa siellä, missä on todellisuudessa hänen uhrinsa.

Jääkiekko ja jalkapallo suomessa maksaisivat saman kuin vaikkapa ratsastus, jos kkunnat lopettaisivat tukemisen ja valtio

Vierailija

Jännä, miten näitä vastuita tulee vaan koko ajan lisää. En ole tähän Selänteen juttuun perehtynyt, mutta jos tarkoitetaan sitä, että täytyy kuskata liikuntaharrastuksiin niin voin sanoa, että ei käy. Lähes kaikki sijoittuu täällä halleihin, jotka ovat toisella puolella kaupunkia, ajokorttia ei minulla ole. Mies ei ehdi kuskata. Yksi harrastus onneksi löytyi bussimatkan takaa. Pihalla olen lasteni kanssa pelannut jalkapalloa sun muuta. Olen syntynyt 70-luvulla ja tuskin silloin olisi pidetty epäkelpona vanhempaa, joka ei näihin suostunut tai pystynyt. Ihan oikeasti lapset osaa jotain itsekin. Ja osa lapsista ei vaan halua liikkua valtavasti. En itsekään ollut hirveän liikunnallinen, mutta ihan terve aikuinen olen.

kerropas

Melukampanjat, haitanteko, ilkivalta, videonauhaa rajalla, sotkuja, ... puolet lapsista opetellut päiväkuivaksi juuri yhden tontin rajalla...

paljonko on sattumaa ja milloin sattuman todennäköisyys menee yli.

Lähdetkö sinä vahingoittamaan systemaattisesti ison jengin kanssa yhtä, josta joku juoksentelee kertomassa juttuja? Jos joku värvää tahallista haittaa ja vahingoittaa sinua ja lapsiasi kokopäiväisesti mustamaalaamalla, on totta, että koet kaiken häneen liittyvän vastenmielisenä.

Miksi lähdet mukaan kun joku puuhastele jonkun selän takana?

Vierailija

4 jatkaa. Hups, ei hän puhunutkaan kuskaamisesta. Mutta muuten olen kyllä samoilla linjoilla kuin äsken. Eivät kaikki vanhemmat ehdi tai halua jatkuvasti liikkua lastensa kanssa, eivätkä kaikki lapset vaan halua juosta kieli poskella taloa ympäri. Anteeksi ruma ilmaus, onhan se kiva, että on liikunnallisia lapsia, mutta pitääkö tuossakin asiassa nyt tunkea yhteen muottiin. Omassa lapsuudessani ei ollut kännyköitä ym. paikalleen lamauttavaa, mutta en nyt kiiltokuvakansio tai kirjakaan kädessä juossut ulkona. Aika paljon istuin aloillani ja liikunta oli nykymittapuun mukaan varmaan ihan liian rauhallista. Joskus nuorena aloin käymään jumpassa ja lenkkeilin, sitten oli ihan kivaa sekin.

Vierailija

niinpäniin kirjoitti:
Jalkapallon pelaaminen pienessä päiväkoti/koulupihassa, tilassa jossa on monta kymmentä lasta ehkä auttaa niitä muutamaa lasta liikkumaan, jotka saavat juosta ja kiipeillä silloin, kun muut eivät, koulujen juhlissa, ajotiellä, ym eli vaarantaa muiden turvallisuuden vaikka tiedossa heillä olisi että he aiheuttavat haittaa ja vaaraa. He saavat riekkua missä vain ja milloin vain, koska vain heidän hyvinvoinnilla on merkitystä ja muita ihmisiä saa kohdella aivan miten tahansa. Ja nyt tarkoitan tilannetta, että tiedossa on, että tahallisesti kiusataan.

Mutta ne loput sitten joutuvat väistellä oman turvallisuuden kustannuksella niitä muutamaa, on kova meteli ja tulee levottomuutta.

Ennen jalkapallokentät olivat syrjässä, koska joukkuepelaamisessa on periaatteessa sodan idea. Halutaan mennä väkisin toisen tilaan. Ennen oltiin urheilukentillä ja metsissä, nykyään huudetaan ajotiellä, koska vanhemmat pelkäävät, Mitä?

Alle kouluikäiselle riittää oman pihan nurmikko, tai kentät ja puistot ja metsät. Sitä isommat osaavat mennä pelaamaan kaukaloon ti kentälle

En ymmärrä, ei ennen vauhkottu kuten nykyään. riitti että koulussa kierrettiin välituntisin pururataa, juostiin ja hiihdettiin. Koululaiset voisivat kävellä alle 5 km matkat .

Voi tsiisus, mikä vuodatus ja ihan täyttä paskaa! Ennen nimenomaan ei menty mihinkään kentille, vaan pelattiin pihahöntsää teillä ja pihoissa kaiken päivää!

Meillä oli talvella lumikökkäreet maaleina ja kesällä kivet tai takit, tai mitkä milloinkin ja tiellä pelattiin, aina ja ne autot kirottiin ja nyrkkiä puitiin, jotka ajoi lumikökkäreitten päältä! Samaisella tiellä laskettiin myös mäkeä rattikelkalla, hypättiin narua, tai tvistiä, tai ruutuhyppelyä ja pelattiin mitä milloinkin. 

Ennen ei tosiaankaan vauhkottu ja silloin liikkui kaikki ja ihan missä vaan. Tosin ei silloin ollut läskejäkään. Jos vertaa nykyisiin diabetes-sukupolviin meidän ikäluokkaa (nyt jo reippaasti yli viiskymppisiä), niin huomattavasti vähemmän vaarallistahan se ajoradalla pelaaminen oli, näihin nykypäivän neljän seinän sisällä aamusta iltaan pelaaviin es-jonneihin verrattuna, jotka ei liiku kuin korkeintaan jääkaapille lisää eeässää hakemaan.

Vaikka Selänne nykyään onkin melkoinen pelle, niin tässä hän on kyllä tasan oikeassa!

Vierailija

Kyllähän se on vanhemman vastuulla kannustaa ja ohjata harrastusten pariin. Mutta ei kaikki lapset halua harrastaa liikuntaa. Esim. Meillä poika 12v on koittanut useampaakin liikuntaharrastusta, mutta ei pidemmän päälle kiinnostunut kunnolla mistään. Harkkoihin lähtö oli aina sellaista pakottamista ja suostuttelua enkä itsekkään sitä jaksanut. Yksi kausi aina koitettiin.
Enkä mä jaksa kotona joka päivä pakottaa lenkille tms. Kun liikunta on pakkopullaa niin se on. Onneksi koululiikunnasta jaksaa innostua. Samoin kavereiden kanssa välilllä luistelemaan, uimaan, heittämään frisbeetä tms. Pyöräilee myös koulumatkat. Vaan kyllähän tuo ihan liian vähän liikkuu :( Toivottavasti innostuu itse jossain vaiheessa jostain liikunnasta.

Vierailija

kerropas kirjoitti:
Melukampanjat, haitanteko, ilkivalta, videonauhaa rajalla, sotkuja, ... puolet lapsista opetellut päiväkuivaksi juuri yhden tontin rajalla...

paljonko on sattumaa ja milloin sattuman todennäköisyys menee yli.

Lähdetkö sinä vahingoittamaan systemaattisesti ison jengin kanssa yhtä, josta joku juoksentelee kertomassa juttuja? Jos joku värvää tahallista haittaa ja vahingoittaa sinua ja lapsiasi kokopäiväisesti mustamaalaamalla, on totta, että koet kaiken häneen liittyvän vastenmielisenä.

MITÄ???

Miksi lähdet mukaan kun joku puuhastele jonkun selän takana?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on vanhemman vastuulla kannustaa ja ohjata harrastusten pariin. Mutta ei kaikki lapset halua harrastaa liikuntaa. Esim. Meillä poika 12v on koittanut useampaakin liikuntaharrastusta, mutta ei pidemmän päälle kiinnostunut kunnolla mistään. Harkkoihin lähtö oli aina sellaista pakottamista ja suostuttelua enkä itsekkään sitä jaksanut. Yksi kausi aina koitettiin.
Enkä mä jaksa kotona joka päivä pakottaa lenkille tms. Kun liikunta on pakkopullaa niin se on. Onneksi koululiikunnasta jaksaa innostua. Samoin kavereiden kanssa välilllä luistelemaan, uimaan, heittämään frisbeetä tms. Pyöräilee myös koulumatkat. Vaan kyllähän tuo ihan liian vähän liikkuu :( Toivottavasti innostuu itse jossain vaiheessa jostain liikunnasta.

Et sitten viitsinyt lukea edes niitä paria riviä otsikon alla?

Teemuhan on nimenomaan sitä mieltä, että koko harrastus sanasta pitäisi luopua.

Laiinaus kyseisestä jutusta: Kun Teemu Selänne oli alle koulu-ikäinen, hänellä ei ollut yhtään järjestettyä harrastusta. Häntä ei viety jäähallille eikä jalkapalloharkkoihin, ei sählyyn tai koripallotreeneihin. Mutta hän liikkui melkein koko ajan.

Tasan sama oli meinki minunkin lapsuudessa. Ei todellakaan viety harkkoihin eikä roudattu pelikentille. Liikkuminen oli todellakin ihan omaehtoista ja sitä oli paljon ja se oli todella monipuolista aina pihapeleistä ja pihahöntsästä majojen ja hyppyrimäkien rakentamiseen, omppovarkaissa käyntiin, kaatsilla tonkimiseen, pirunviulun soittoon, ja tietysti tyttöjen perässä juoksemiseen (vähän myöhemmin) asti. Tuossa siis vain pienenpieni otanta siitä todella laajasta liikkumisen kirjosta, mikä 60-70-luvulla kuului lasten jokapäiväiseen arkeen.

Tokihan niitä harrastuksiakin tuli sitten vähän myöhemmin kuvaan mukaan, mutta ei niihinkään vanhemmat roudanneet, vaan itse oli kävellen tai fillarilla painettava pelikassia raahaten. Eikä nekään pihapiirissä touhuilua lopettanut, vaan pihapelit kulki siinä mukana. Pihapeleistä saatettiin lähteä harkkoihin ja palata harkoista pihapeleihin.

Itse olen ainakin helkkarin tyytyväinen omaan lapsuuteeni ja erityisesti siihen, että vanhemmat eivät olleet jatkuvasti holhoamassa, vaan omin päin saatiin ihan rauhassa touhuta mitä touhuttiin ja mehän todellakin touhuttiin.

t: edelleenkin normipainon rajoissa oleva ja jatkuvasti liikkuva keski-ikäinen mies.

Vierailija

Mitä ihmettä tämä herkkäperseinen prinsessa aukoo nykyään päätään joka asiasta? Nauttisi vain trumplandian auringosta ja kotipiiastaan. Vaimo tua sita bissee, eiha nait tubettajii kesta selvinpain. Mua lemmitko viala oi Sirpaaaa. 

Jos on muuten olemassa laiha läski, niin mikä vastaava termi olisi rikkaalle white trashille? Se ei ole rikasköyhä, koska kaikki köyhät eivät ole wt. Rich trash?

surullinenmaailman meno

Mitä teemu on mieltä ihmisistä, jotka yllyttävät lapsensa metelöimään, vaikkapa 10 vuoden ajan, TAHALLISESTI karjumaan kirkumaan ja huutamaan mahdollisimman lähellä yhtä taloa ja tätä tehty  parin tyypin aloittaman 10 vuoden ajan?

Onko Sirpa sitä mieltä, että kiusaaminen on sallittua, tahallinen haitan tekeminen? Ei ole kyse luonnollisesta leikistä, vaan tahallisesta 10 vuotta jatkuneesta väkivallasta, halutaan tulla toisen kotiin ja yllytetään

Tähän kuuluu näiden taholta myös muu yksityisyyden ja kotirauhan rikkominen, ja kaikenlainen laumatoiminta porukassa.

Mielestäni normaali terve ei-sadistinen ihminen rajoittaisi jos tietäisi aiheuttavansa kohtuutonta haittaa isojen lasten kautta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat