Vierailija

Ison pöydän ääressä kaikki samaan aikaan, "kuin yhtä suurta perhettä". Ymmärrän kyllä, että sen tarkoitus on luoda kodinomaisuutta (hyvä juttu!) ja madaltaa raja-aitoja asiakkaiden ja henkilökunnan välillä (hyvä juttu!), mutta silti... Asiasta päättäneet henkilöt eivät kuitenkaan joudu syömään niin, että samalla ovat koko ajan valmiudessa avustamaan asiakkaita eivätkä heidän ruokansa ole alttiina milloin millekin virukselle tai bakteerille asiakkaiden vahingossa kosketellessa toisten ruokia. Työpaikaltani ei saa viedä vaatekappaleita kotiin infektioriskin vuoksi (ja kukapa haluaisikaan), mutta se ei kuitenkaan ole ongelma, että ruokailet kylki kyljessä clostridium difficle -potilaan kanssa etkä voi olla varma, onko asiakas esim. hörpännyt lasistasi ollessasi auttamassa jotakin muuta asiakasta.

Lisäksi tuossa menetetään yksi niistä vähistä tilaisuuksista istua alas ja syödä rauhassa, vaikka sitten ihan 6-7 minuuttia. Meillä ei edes ole mitään henkilökunnan taukohuonetta, pieni kanslia vain ja pukuhuoneet. Jos jotain työpaikkapalaveria, hoitotarvike-esittelyä tai vastaavaa on, pidetään ne aina osaston ulkopuolella neuvotteluhuoneessa.

Nämä on kai niitä, että pitäisi varauksetta hehkuttaa, kuinka ollaan niin vanhusmyönteisiä ja kunnioittavia. Käsi sydämellä vannon, että teen työni asiakasta kunnioittaen ja asiakaslähtöisyys on minulle tärkeä arvo, mutta onko sitä pakko toteuttaa juuri tällä tavalla...

• ylös 163
  • alas 9

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

En tykkäisi minäkään, onneksi olen nykyään toisenlaisissa hommissa. Kuinka tauot sitten pidetään? Niihinhän on ihan lakisääteinen oikeus myös hoitajilla, vaikka kutsumusammatissa ollaankin 😉.

• ylös 88
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi minäkään, onneksi olen nykyään toisenlaisissa hommissa. Kuinka tauot sitten pidetään? Niihinhän on ihan lakisääteinen oikeus myös hoitajilla, vaikka kutsumusammatissa ollaankin 😉.

Kahvitauot on (= pidetään jos ehditään). Työnantajan mukaan ruokailun saa järjestää näin, koska ruokatauko on palkallinen? En tiedä, luottamusmiehemme on aika "munaton" eikä oikein osaa sanoa juuta tai jaata mihinkään. Itse ottaisin paljon mieluummin palkattoman ruokatauon, jonka aikana saisin syödä rauhassa. 

• ylös 54
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Järjestetäänkö henkilökunnalle talon puolesta myös mahdolliseen "erityisruokavalioon" (esim. keliakia, veganismi, laktoositon, vaikeat allergiat jne) sopiva ruoka? 

• ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen pph ja en saa edes vessassa käydä rauhassa, saatikka syödä :).

Sun työsi on kuitenkin minusta vähän eri juttu kuin tavallisen lähihoitajan jossakin palvelukodissa. Sinä ryhdyit perhepäivähoitajaksi tietäen mitä se homma on, minä aloitin lähihoitajan duunit aikana, jolloin oli ruokatunnit ja kahvihuone.

• ylös 75
  • alas 8
Vierailija

Mekin päiväkodissa syömme lasten kanssa. Olisihan se ihan huippua pitää ns.ruokatauko, mutta samalla opetamme/kasvatamme lapsia.

• ylös 27
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mekin päiväkodissa syömme lasten kanssa. Olisihan se ihan huippua pitää ns.ruokatauko, mutta samalla opetamme/kasvatamme lapsia.

Päiväkodissa työskentelevä ystäväni sanoi, että heillä on mahdollisuus pitää palkaton ruokatauko, jos eivät halua syödä lapsiryhmän kanssa. Monet valitsevat kuulemma tämän vaihtoehdon samoista syistä kuin minäkin haluaisin ruokatauon: hygienia ja ruokailun keskeytyksettömyys. Päiväkotikin on silti mielestäni vähän eri juttu, siellä mallioppimisella ja kasvatuksella on ihan toisenlainen paikka kuin vanhusten parissa. 

• ylös 57
  • alas 3
Vierailija

Meillä ei ole kansliaa kuin yksi talossa. Syömiset ja kahvitauot pidetään samassa pöydässä asukkaiden kanssa. Eihän ne mitään taukoja ole, kun kokoajan paimennat samalla. Ruokani syön mieluiten seisaallaan, kun asukaskunta on sottaavaa ja tarttuvaa. Yleensä lounas onkin 1 leipä jonka voi helposti haukata nopeesti kahvin kanssa.

• ylös 39
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kahvitauot on (= pidetään jos ehditään). Työnantajan mukaan ruokailun saa järjestää näin, koska ruokatauko on palkallinen? En tiedä, luottamusmiehemme on aika "munaton" eikä oikein osaa sanoa juuta tai jaata mihinkään. Itse ottaisin paljon mieluummin palkattoman ruokatauon, jonka aikana saisin syödä rauhassa. 

Virkaehtosopimuksen mukaan jaksotyötä tekevillä (=hoitajien työaikamuoto) on tilaisuus aterioida joutuisasti työaikana työpaikalla heidän niin halutessaan. Ruokailusta aiheutuva poissaolo saa kestää tällöin enintään 15–20 minuuttia.

Koska henkilö ei saa poistua työpaikalta työaikana muutoin kuin viranhoitoon liittyvissä asioissa tai poikkeuksellisesti esimiehen luvalla, hän ei saa myöskään poistua sieltä työaikaan kuuluvan ruokailutauon aikana. Kun ruokaileminen tapahtuu työaikana, henkilö on aina velvollinen tarvittaessa ryhtymään työhön, jos akuutti tilanne sitä vaatii.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Koulussakin opettajat syövät "asiakkaiden" kanssa. Jos ei syö ruokalassa, täytyy yrittää ehtiä jollain välitunnilla lämmittää eväät ja ahtaa se pikaisesti kitaansa. Useimpina päivinä on käynyt niin, että olen kantanut eväät takaisin kotiin ja sitten vasta syönyt. Opettajillahan ei ole olemassakaan sellaista asiaa kuin ruokatunti. Silti ruokatauolla on mentävä oppilaiden kanssa ruokalaan valvomaan heidän ruokailuaan. Siunattuja ovat ne päivät, joina osuu hyppytunti keskelle päivää tai pitkä välitunti ilman valvontoja.

• ylös 17
  • alas 9
Vierailija

No mut pikkulapset tai koululaiset ei ole niin ällöttäviä kuin vanhukset. Vanhukset tunkivat vaippoja, räkivät estoitta yms. En kyl saa palaakaan alas niiden seurassa

• ylös 41
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mut pikkulapset tai koululaiset ei ole niin ällöttäviä kuin vanhukset. Vanhukset tunkivat vaippoja, räkivät estoitta yms. En kyl saa palaakaan alas niiden seurassa

En käyttäisi sanaa "ällöttävä", mutta tottahan tuo on, että mieluummin minäkin koululaisten kanssa söisin kuin juuri esim. vaippaa tutkivien tai monisairaiden vanhusten kanssa.

• ylös 49
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Maksatteko ruoan vai onko se opetusateria? Joissain vanhainkodeissa hoitajat pakotetaan syömään eväitään vanhusten kanssa.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

En suostuisi syömään asukkaiden kanssa. Eikä se kyllä meillä käytännön puolesta olisi edes mahdollista. On niin paljon syötettäviä ja huoneissaan syöviä ettei onnistuisi. Ärsyttää muutenkin kun sen ainoan pienen hetken kun voi syödä ja istua niin joku asukas tulee juttelemaan sitä samaa asiaa josta olet jo keskustellut 20 kertaa lounaaseen mennessä. En tietenkään näytä ärtymystä, mutta olisi joskus kiva saada syödä "rauhassa". Muutenkin kesken ruokailun joutuu välillä mennä auttamaan asukas vessaan ja pesemään paskat pois. Siitä sitten takas jatkaa omia eväitä :)

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Itseänikin stressaa tuo pakollinen ruokailu asukkaiden (vanhusten ) kanssa. Ei koskaan saa rauhassa syödä, eikä lepuuttaa hermojaan. Jatkuva läsnäolo ja hälinä. Hyvä kun vessaan pääsee rauhassa. Jos saisi omassa rauhassaan edes syödä, jaksaisi paremmin sitä jatkuvaa kaaosta.

• ylös 19
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.