apua imetykseen!!!!
Minulla on reilu 2 viikkonen tyttö ja olen ihmeissäni imetyksen suhteen. Kaikki alkoi hyvin ja maitoa nousi niin että rinnat oli pinkeenä ja vauva vaan nieleskeli maitoa..
Nyt maitomäärä on kai tasautunut, sillä rinnat on ihan " löysät" ja kuin ei olis maitoa ollenkaan.. ainakin tuntuu, ettei ole paljonkaan. Ongelma on jo toista päivää se, että koko iltapäivän ja illan vauva haluaa rinnalle välillä 15 min. välillä 30min. välein. Ei tunnu jaksavan imeä (ei kai ole kunnon imutekniikkaa vielä) ja hermostuu kun ei jaksais imeä ja heruminen kestää jonkin aikaa.
Mitä teen? Millä maitomäärää lisään vai pitääkö mun sitkutella vaan ja työntää tissiä suuhun. Illalla olin jo sortua pulloon.. mutta yöllä nukkui kuitenkin normaalisti 2-3 tunnin unia... pitäiskö mun pumpata maitoa.. saako sillä maitomäärää lisättyä?
onko muilla samantyyppisiä kokemuksia???
help!
t. avuton
Kommentit (4)
Se kuului siihen ikään ja meni ohi ajan myötä. Se, että vauvasi viettää koko illan rinnalla, ei ole merkki imetyksen vaikeuksista, vaan siitä, että vauva toimii juuri niin kuin pitääkin: tankkaa yötä varten. Kitinä tissillä ei välttämättä edes johdu herumisesta vaan siitä, että vauvaa väsyttää ja kenkuttaa, kun hän ei osaa nukahtaa. Vauva myös tankkaa rinnalta läheisyyttä ja käyttää sitä rauhoittumiskeinonaan, ja siksikin ilta kuluu tuon ikäisen vauvan maratonimettelyssä.
Itsekin luulin pitkään, että poloinen on nälässä, mutta sitten hankin kantoliinan ja totesin, että jos kitinä loppuu viidessä-kymmenessä minuutissa liinakävelyyn, kyseessä ei ole nälkä vaan väsy. Toki ekoilla kerroilla vauva itki aluksi liinassakin, koska ei ollut tottunut vielä liinaan. Eli imetin ja imetin ja sopivassa välissä annoin miehelle liinaan kannettavaksi, join ja lepäsin, etten vallan näänny. Sitten taas imetin... Jossakin vaiheessa vauva kuukahti unille ja minä perässä.
Lue ihmeessä imetystukilistalta FAQ-kohdasta sana Alkuaika ja sieltä kohta Vauvan kello. Se selventää paljon!
http://www.imetystukilista.net/faq/kello.php
Hienoa, että jaksat imettää uutterasti!
Ei ole ihme, jos maratonimujen aikana rinnat ovat littanat, sillä niitähän tyhjennetään koko ajan! Sitä paitsi suurin osa maidosta muodostuu imetyksen aikana, koska keho on laiska eikä jaksa varastoida sitä rintoihin " varmuuden vuoksi" . Ihan lättänöistäkin tisseistä tulee siis varmasti maitoa, itse asiassa rasvaisempaa kuin pingottuneista rinnoista.
Tärkeintä vois nyt olla vaan levätä välillä (jos vain mitenkään mahdollista...), juoda paljon (mammatee ja alkoholiton olut on hyviä, tosin jälkimmäisestä voi tulla vauvalle masuvaivoja) ja syödä kuin HEVONEN. Luota vaan itseesi! Jos jaksat, voit toki pumppaillakin, mutta jotenkin en usko, että siihen on tarvetta, jos vauvasi on rinnalla usein. Sitä paitsi, jos ne vähät vapaahetket, jotka tuossa vaiheessa äidille siunataan, käyttää pumppaamiseen (ja lopun aikaa imettelee), voi kohta olla raunio ; )
Kuitenkaan en usko, että sulla olis maito vähissä. Kyllä ne rinnat alkuaikojen jälkeen pehmenevät KAIKILLA. Niin on tarkoituskin, kun ylituotanto tasaantuu.
Mulle tuli kolmannen kohalla tunne että riittääkö maito. Tyttö oli koko ajan tissillä. Meinasi tulla hätä. Sitte luin jostain että pitää rauhoittua ja kyllä sitä maitoo tulee...hätäilin liikaa mutta meinasi tosissaan usko loppua. Väsyin aikas paljon parin viikon aikana. Mutta onneksi jaksoin uskoa ja nyt on tissitelty jo 4kk. Kannatta myös käydä siellä imetystuen sivuilla!!!
Itse sain aikoinani apua www.imetystukilista.net ja sieltä usein kysytytkysymykset. Älä ainakaan itse hermostu, sen vauva vaistoaa heti, tsemppiä!!!!