Millä oikeudella työtön maisteri saa tukia enemmän kuin duunari töistä kuukaudessa?
Voisiko joku kertoa minulle ja muille työtä tekeville asian juurta jaksaen.
Miksi maisteri tai korkeasti koulutettu on niin arvokas yhteiskunnalle että hän ansaitsee ansiosidonnaisina useita satoja euroja enemmän kuin ylitöitä paiskiva matalapalkka-alan duunari kuukaudessa?
Ja vielä se miten meillä on varaa elättää näitä ylipainoisia helposti koulunsa selvinneitä tapauksia?
Minä en halua olla mukana näissä talkoissa.
Kommentit (55)
Ansiosidonnainen työttömyysturva ei ota kantaa muuhun kuin palkkaan. Moni duunari saa paremman ansiosidonnaisen kuin matalapalkka-alan akateeminen.
Olisko nyt tarkoitus että riitelisimme kanssasi yhteiskuntaluokista vai koulutuksesta?
Miksiköhän sen nimi olisi ansiosidonnainen?
Oudot arvot II kirjoitti:
Miksi maisteri tai korkeasti koulutettu on niin arvokas yhteiskunnalle että hän ansaitsee ansiosidonnaisina useita satoja euroja enemmän kuin ylitöitä paiskiva matalapalkka-alan duunari kuukaudessa?Ja vielä se miten meillä on varaa elättää näitä ylipainoisia helposti koulunsa selvinneitä tapauksia?
Se ansiosidonnaiselle tipahtanut on maksanut aika paljon veroja ja kassamaksuja palkastaan, jos lyhyeksi aikaa tipahtaa työttömäksi saa hieman takaisin maksamiaan.
Ja niitä ylipainoisia huonokuntoisia ja terveydeltään kehnompia on huomattavasti enemmän duunareissa joilla sätkät savuaa ja kalja ja roskaruoka maistuu.
Hän on maksanut suhteessa enemmän kassaan? Ja liksahan sen tuen määrää.
Minä maksoin viime vuonna enemmän veroja kuin keskimääräinen mies saa bruttoa vuodessa. Tänä vuonna maksan veroja noin 55 000 E. Ja olen työtön ollut muutaman viikon, toivottavasti ennen joulua saan jo jotain järkevää hommaa.
Mutta niin kauan kuin sitä ei tule, katson että voisin saada verojeni vastineeksi "vähäsen" takaisin vaikkapa sitten ansiosidonnaisen muodossa.
Sitten kun itse maksat veroja saman verran kuin keskimääräinen palkansaaja saa palkkaa vuodessa, palataan asiaan...
Kyllä se on niin että ansisidonnainen antaa väärät arvot työelämälle ja se pitäisi lakkauttaa kerralla.
On outoa että työtön opettaja joka välillä poukkoilee kotiäitinä ja sitten taas ansiosidonnaisella saa enemmän kuin hänen entinen koulukaverinsa ravintola-alalla. On outoa että työtä tekevä saa vähemmän rahaa kuin työtön opettaja. Se on yksinkertaisesti väärin eikä ansiokasta.
"helposti koulunsa selvittäneitä tapauksia"?
Kyllähän duunarikin voi olla selvittänyt koulunsa helposti... Ja yliopistossa pärjää vähän hitaampikin, ainakin joillakin aloilla.
Yritätkö sanoa, että sama palkka kaikille? Vai mitä?
Olen kyllä samaa mieltä itse asiasta, eli että ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset tulisi lopettaa.
Missä sitä rahaa jaetaan? Miksi tätä ei ole mulle kerrottu aiemmin? Olen tehnyt matalapalkka-alan duunarihommia vuosikausia, vaikka mulla on korkeakoulututkinto. Ja olisin saanut enemmän tekemättä mitään. Kyllä nyt vituttaa!
Vierailija kirjoitti:
Alasta riippuva juttu tämäkin. Mun työkaverinani oleva juuri tänä syksynä aloittanut maisteri saa vain vajaan satasen enemmän palkkaa kuin minä. Hän toimii lastentarhanopettajana, minä lastenhoitajana.
Harmi, ei monikaan varhaiskasvatuksen maisteri varmasti viitsi kovin kauan tätä hommaa surkealla palkalla tehdä.
Onko lastentarhanopettajilla maisterin tutkinto? Yliopiston kandin tutkinto voi toki olla, mutta maisterin?
Miksi maisteri tai korkeasti koulutettu on niin arvokas yhteiskunnalle että hän ansaitsee ansiosidonnaisina useita satoja euroja enemmän kuin ylitöitä paiskiva matalapalkka-alan duunari kuukaudessa?Ja vielä se miten meillä on varaa elättää näitä ylipainoisia helposti koulunsa selvinneitä tapauksia?
Niin, sinä et todellakaan tajua.... hehehehe!
Siksi olet mitä olet ja sellaisena pysyt. Sori.
Ja paskat sinä missään talkoissa ole mukana, paitsi saavana osapuolena.
Tämä ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta olen usein miettinyt sitä miksi esimerkiksi siivoojat tai lähihoitajat saavat niin pientä palkkaa, vaikka heidän työnsä on todella tärkeää. Ymmärrän että korkeasti koulutettu ihminen saa parempaa palkkaa, mutta mikä tekee heidän työstään sen arvokkaampaa, että tuloerojen tarvitsee olla näin suuret. Miksi Veikkaus-pomo ansaitsee 32 000 euroa kuukaudessa ja duunarille jää raskaasta työstään käteen hädin tuskin 1000 euroa?
Ap:llä on nyt yleistiedossa puutteita.
Se on ANSIO SIDONNAINEN
Eli sidottu ansioihin
Vastuullisesta työstä on maksettava enemmän palkkaa, siinä syy miksi lastentarhanopettaja tienaa enemmän kuin ohjaaja - jos jokin menee vikaan on lastentarhanopettajalla korkeampi vastuu.
Totta tosin on myös se, että moni duunari tienaa enemmän kuin akateeminen.
Oma mies (duunari )sai ansiosidonnaista 200e vähemmän kuin minä (akateeminen) palkkaa kokoaikatyöstä
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua olla mukana näissä talkoissa.Niin, sinä et todellakaan tajua.... hehehehe!
Siksi olet mitä olet ja sellaisena pysyt. Sori.Ja paskat sinä missään talkoissa ole mukana, paitsi saavana osapuolena.
Kun huomaatte keskustelijan olevan mukana pääasiassa haastamassa riitaa niin sille ei kannata vastailla. Tässä yllä esimerkki riidanhaastajasta. Kaksi riidanhaastajaa yhdessä muodostaa ikiliikkujan.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin viime vuonna enemmän veroja kuin keskimääräinen mies saa bruttoa vuodessa. Tänä vuonna maksan veroja noin 55 000 E. Ja olen työtön ollut muutaman viikon, toivottavasti ennen joulua saan jo jotain järkevää hommaa.
Mutta niin kauan kuin sitä ei tule, katson että voisin saada verojeni vastineeksi "vähäsen" takaisin vaikkapa sitten ansiosidonnaisen muodossa.
Sitten kun itse maksat veroja saman verran kuin keskimääräinen palkansaaja saa palkkaa vuodessa, palataan asiaan...
No joo pitääkö tänne palstalle tulla kehuskelemaan maksettujen verojen määrällä? Taisit saada paketin.
Muuten olen sitä mieltä, että ansiosidonnainen on sidoksissa tienattuun tuloon ja on oikein että se muodostuu tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua olla mukana näissä talkoissa.Niin, sinä et todellakaan tajua.... hehehehe!
Siksi olet mitä olet ja sellaisena pysyt. Sori.Ja paskat sinä missään talkoissa ole mukana, paitsi saavana osapuolena.
Tavallaan kyllä koska työtön puolisoni saa enemmän ansiosidonnaisina kuin minä ylitöissä raatavana varastoduunarina. Tämä järjestely ei haittaa minua lainkaan sillä nyt minulla on kotona siivooja ja lastenhoitaja ja ilmaista rahaa ja minun palkalla saa maksettua vuokran.
Toki ymmärrän niitä joilla ei mene jakeluun se että korkeammasta koulutuksesta saa eräänlaista palkkiota. En minäkään ymmärrä mutta meidän perheelle se on hyvä juttu.
Kommari vinkuu. Olisit käynyt koulusi niin ei harmittaisi, vai eikö susta ollutkaan siihen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta olen usein miettinyt sitä miksi esimerkiksi siivoojat tai lähihoitajat saavat niin pientä palkkaa, vaikka heidän työnsä on todella tärkeää. Ymmärrän että korkeasti koulutettu ihminen saa parempaa palkkaa, mutta mikä tekee heidän työstään sen arvokkaampaa, että tuloerojen tarvitsee olla näin suuret. Miksi Veikkaus-pomo ansaitsee 32 000 euroa kuukaudessa ja duunarille jää raskaasta työstään käteen hädin tuskin 1000 euroa?
Häh? Et ole tosissas. Hieman enemmän vaatii henkistä kapasiteettiä, koulutusta jne. olla toimitusjohtaja kuin siivooja. Myös vastuuta.
Lähes kuka tahansa voi siivota, mutta aika vaikeaa pyörittää tuottoisaa yritystä.
quote=Vierailija]Tämä ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta olen usein miettinyt sitä miksi esimerkiksi siivoojat tai lähihoitajat saavat niin pientä palkkaa, vaikka heidän työnsä on todella tärkeää. Ymmärrän että korkeasti koulutettu ihminen saa parempaa palkkaa, mutta mikä tekee heidän työstään sen arvokkaampaa, että tuloerojen tarvitsee olla näin suuret. Miksi Veikkaus-pomo ansaitsee 32 000 euroa kuukaudessa ja duunarille jää raskaasta työstään käteen hädin tuskin 1000 euroa?[/quote]
Kysynnän ja tarjonnan laki. Kenellepä ei olisi mahdollista kouluttautua siivoojaksi tai lähihoitajaksi, mutta veikkaus pomon työn hoitamiseen ei riitä kumpikaan ko. Tutkinnoista.
Oiskohan nyt niin, että ap ymmärtää kyllä ansiosidonnaisen jujun, kunhan haluaa kömpelöllä tavallaan ilmaista, että ei hyväksy sitä, miten paljon isompaa palkkaa akateemisille maksetaan.
Ei kannata ap kahdehtia. Ota huomioon, että akateemisissa aloissa on isoja eroja. On matalapalkkaisia akateemisia, korkeapalkkaisia ja kaikkea siitä väliltä.
Itse olen keskituloinen, jopa hiukan alle. Viisikymppisenä raskaasta 24/7-vuorotyöstä liksa vuorolisineen noin 4,4 tonnia kuussa. Ei paljon, käteen jää 2,8 tonnia, noin. Ja siis tämä on se huippu, mihin ikinä alallani pääsen ilman ylennystä esimiestehtäviin. Alallaoloaikaa jo 27 vuotta, ja alan ylempi yliopistotutkinto.
Noin yleisesti se kuuluukin olla niin, että vaivannäöstä ja koulutuksesta pitää hyötyä. Muuten ei kukaan viitsisi kouluttautua. Mieti itse, miksi ihmeessä kituutella seitsemän vuotta yliopistossa minimelannolla (joka siis selvästi perustoimeentulotukeakin alhaisempi), ottaa mahdollisesti lainaakin parikymmentä tonnia ihan vaan elämiseen.
Eikös siitä pidäkin saada jotain hyötyä? Mieluisan ja siistin sisätyön, mahdollisesti myös korkeampaa palkkaa.
Se oli ap kyllä ihan sinun itsesi ratkaistavissa aikoinaan, mille alalle ryhdyt. Suomessa kun ei ole mitään ammattikuntalaitosta, vaan kuka tahansa saa valita sellaisen ammatin, minkä haluaa. Mikset ryhtyny akateemiselle alalle, jos se sinusta on niin kadehdittavaa?
Alasta riippuva juttu tämäkin. Mun työkaverinani oleva juuri tänä syksynä aloittanut maisteri saa vain vajaan satasen enemmän palkkaa kuin minä. Hän toimii lastentarhanopettajana, minä lastenhoitajana.
Harmi, ei monikaan varhaiskasvatuksen maisteri varmasti viitsi kovin kauan tätä hommaa surkealla palkalla tehdä.