Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä rentouttavaa näet alkeellisissa oloissa viettäessäsi viikonloppusi mökillä?

Vierailija
26.08.2016 |

En vaan jaksaisi rahdata joka perjantai ruokaa kassitolkulla ja kylmälaukuissa jonnein pieneen ja hikiseen mökkiin, jossa ei kraanavettä, ei suihkua saunassa, vaan sinkkivadissa pitäisi pesutkin suorittaa ( huh,huh, intiimialueen pesutkin, ja kuinka epähygieenista) hikisessä ja kuumassa löylysaunassa tulikuuman kiukaan vieressä. Kanna ensin vettä sangoilla kädet pitkällään saunaan.
Ja entäpä ulkohuussi, jossa karsea haju, vaikka olisi kuinka kalkitettu p.annoksia ja kuiviketta käytetty. Itikat ymt. pörriäiset siinä sitten istunnollasi reiällä inisevät korvan juurella, ja kärpäset päiväaikaan ympärilläsi hyöriskelevät. Sähkötön mökki mukamas tunnelmallinen, joo kyllä toki, mutta entäs iltapimeällä, kun lähdet huussiasioille lampun kanssa, mahtavaa. Olkootpa vaikka millaiset ledvalot tahansa, niin nou thänks. Juu ja ilta kun saapuu, niin on se kivaa vesisateisen päivän jälkeen kömpiä kosteisiin ja ummehtuneisiin lakanoihin nukkumaan. Useimmissa mökeissä on muutenkin vielä jonkinlainen ummehtunut ominaismökkihaju, joka lemuineen tarttuu vaatteisiinkiin ja petivaatteisiin.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään siten, että ämpärissä on sekoitettuna lämmintä vettä ja siitä otetaan kauhalla ja kaadetaan päälle. Hygieenistä. Otan yhden ämpärillisen,jos en pese tukkaa ja 2, jos pesen.

En peseydy kuumassa saunassa, vaan ulkona saunan vieressä.

Toukokuusta lokakuuhun mökkeilemme vapaa-aikoina.

Vierailija
22/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökillä sähköt, muttei juoksevaa vettä. Jostain syystä simppelimpi elämä pieninä annoksina rauhoittaa, netti/telkkapaasto on kiva ja jopa nautin siitä kun pesen perunoita, astioita ja hiuksia vadissa. Ulkohuussikin on ok silloin kun ei ole pakkasta. Kai kyse on jonkinlaisestairtautumisesta joka nollaa stressiä tehokkaammin kuin pelkkä mukavuuksien äärellä löhöily.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mökki on paikassa, johon perille pääsee vain traktorilla, mönkijällä ja talvella moottorikelkalla. Siellä ei ole sähköä, ei vettä, ei oikeastaan vessaakaan. Siinä on vaan hirttä hirren päällä, kamiina lämpöä tuomassa talvella. Kylpemistä varten on telttasauna pienen metsälampareen rannalla. Muutaman kerran vuodessa vien sinne tarpeen mukaan ruokaa, vessapaperia, koiranruokaa, vettäkin. Keväällä vien sinne traktorilla sellaisen vesikuution peseytymisvedeksi, kyllä se juomakelpoista on ainakin ekan viikon, mutta sitten oikeastaan vaan peseytymiseen. Muuten sinne mennään jalkapatikassa sen verran tavaraa mukana, mitä repussa mukavasti jaksaa kantaa.

Se on todella ihana paikka. Siellä ei taatusti törmää ihmisiin eikä tunkeilevista mökkivieraista ole ollut lainkaan vaivaa, kukaan ei halua tulla sinne uudestaan kerran käytyään.

Täyttelen sanaristikoita, kuuntelen radiota, samoilen metsässä, uiskentelen siinä lammikossa. Ihan vaan olen!

Vierailija
24/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kuluu nopeaan kun tekee pikkuhommia. Vesien kantaminen on mun mielestä kivaa ja käy kunnon treenistä.

Tosin vettä ei minulla kulu kuin ämpärillinen pesuihin, järvessä käyn saunasta useita kertoja.

Soutaminen ja kalastaminen on mun mielestä kivaa. Ja tunnin soutulenkki on ihan hyvä treeni.

Marjat ja sienet löytyy ihan mökin nurkilta.

Mökkielämää helpottaakseni esivalmistelen ruuat kotona mahdollisimman pitkälle, pesen kasvikset ja vihannekset, ja salaatit jo kotona valmiiksi,marinoin lihat jne.

Kaasujääkaappi helpottaa paljon. Samoin oma tehokas otsalamppu

Huussiin pitää laittaa REILUSTI sitä kuiviketta että hajuhaitta pienenee. Myös keon tasaaminen & peittäminen pienentää hajuhaittaa (pitää tehdä noin joka toinen päivä kun käyttäjiä 4)

Hyttyset tosiaan vaivaa. Siksi meillä ovissa kunnon moskiittosuojat -iso reilu valoverho.

Puilla lämmittäminen vähentää kosteutta ja puiden kaataminen/ roudaaminen metsästä/pilkkominen= tehokas, monipuolinen treeni.

Ja petivaatteet kannattaa tuulettaa aurinkoisena päivänä keväällä,että myös niistä kosteus vähenee. Muuten on kalsea mennä nukkumaan

Ja ah sitä autuutta kun aamupalan voi nautiskella laiturilla katsellen päivän kirkastumista, viilin seassa itse poimittuja mustikoita ja iso kuppi höytyävää teetä.

Tai katsella illalla auringonlaskua, kuunnella kuinka kuikka toivottaa hyvät yöt kädessä lasillinen viiniä tai kuppi konjakilla terästettyä kaakaota ilman lämpötilasta riippen.

Tai jos sataa voi lasten kanssa pelailla öljylampun valossa tai lueskella hyvää kirjaa takkatulen lämmittäessä varpaita.

Mulle oma otsalamppu ja iso vanha sateensuoja on ehdottomat kaverit jos pitää juosta wessaan.

Kuinka usein harrastat liikuntaa muulloin? Olen itse laiska liikkumaan kotona ollessa, mutta mökillä nuo ruumiilliset työt on yks parhaista asioista koko mökkeilyssä. 

Vierailija
25/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takkatuli

Sauna

Tähtitaivas

Viilenevässä illassa kipristelevä nenänpää

Nuotio

Sateen ropina peltikatossa

Nurmen ja metsän tuoksu

Järvi

Luonnon pienet ihmeellisyydet

Hiljaisuus

Yhteys

Pysähtynyt aika ja sukupolvien muistot vanhan rakennuksen historiassa

Istuminen saunan kuistilla katsellen pimeälle järvelle, hiukset märkänä varpaita vähän palelee

Tunne että on elossa

Mä en kestä - haluan mökin!!!!! Ihan millasen vaan.

Vierailija
26/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä rentoutuu, kun ajattelee pärjäävänsä silloinkin, kun kaupungissa soitetaan hälytyssireeniä ja lämmön- ja vedenjakelu on keskeytetty. Ja röyhkeimmät matut ovat jo rohmuamassa hyllyjä tyhjiksi lähikaupasta.

Silloin laittasin vähän aurinkopaneelillani ladatut Duracellit radioon, kävisin uimassa ja kompostoivassa hajuttomassa huussissani, hakisin kaivosta vettä, paistaisin hellalla perunoita, tilliä ja muutaman ahvenen ja laittaisin takkaan tulet.

Vierailija
27/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 iilimato on hyvin harvinainen nykyään. Sekoitat johonkin samantapaiseen.

Vierailija
28/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri se rentouttaa, että kaikki on niin erilaista kuin arjessa.

Vierailija
29/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan parasta koko suomen kesässä! en kaipaa ulisijoita ympärilleni!oli tuoksu mikä tahansa<

Vierailija
30/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Siksi meillä on uusi hirsimökki, jossa on sähköt, vedet, lattialämmitys, ilmalämpöpumppu, tiskikone ja suihku. Lisäksi on järvi, puusauna, takkatuli, luonto, Afrikan tähti, punaviiniä, terassi, aikaa laittaa ruokaa ja syödä rauhassa, arjen murheet ja kiireet kotona.

Vierailija
31/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä rentoutuu, kun ajattelee pärjäävänsä silloinkin, kun kaupungissa soitetaan hälytyssireeniä ja lämmön- ja vedenjakelu on keskeytetty. Ja röyhkeimmät matut ovat jo rohmuamassa hyllyjä tyhjiksi lähikaupasta.

Silloin laittasin vähän aurinkopaneelillani ladatut Duracellit radioon, kävisin uimassa ja kompostoivassa hajuttomassa huussissani, hakisin kaivosta vettä, paistaisin hellalla perunoita, tilliä ja muutaman ahvenen ja laittaisin takkaan tulet.

Just näin. Itse olen aikeissa päivittää oman mökkini varustetasoa kompostoivalla wc:llä riu'un sijaan, kaivon rakentamisella, pienehköllä omavaraiskasvimaalla ja eläinsuojalla. Aurinkopaneelit mökin katolla olis jo luksusta. Eläintenhoitoon ammattitaito riittää, mutta nyt ei ole järkevää niitä sinne eräolosuhteisiin raahata, mutta jos infran laittaisi niitäkin varten jo valmiiksi niin tilanteen käydessä ahtaaksi, voisi pikaisesti vetäytyä possujen ja kanojen kanssa piilopirttiin radiosta seuraamaan mellakoita, nötköttipurkkia kamiinalla lämmitellen. :D

T: se joka kuskaa vesikuutiota traktorilla keväisin.

Vierailija
32/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aloittajan kanssa täysin samoilla linjoilla. Vanhemmillani on ap:n kuvaileman kaltainen mökki ja voin olla siellä päivän mutta sitten riittää. Tahdon ihmisten ilmoille!

Olen saanut kuulla olevani hienohelma yms. kun mökkielämä ei kiinnosta. Mut minkäs sitä itselleen teet? Pitäisikö tunteä syyllisyyttä jos kaupunki miellyttää maaseutua enemmän? Jos saan valita niin otan mieluummin vaikka kaksi päivää Lontoossa kuin viikon mökillä.

Vierailija
33/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 iilimato on hyvin harvinainen nykyään. Sekoitat johonkin samantapaiseen.

Tiedän kyllä iilimadon.

t:maalainen

Vierailija
34/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos ap, kun ihmiset ovat niin erilaisia. Joku voisi kysyä mitä järkeä on tehdä happamia aloituksia AV-palstalle.

Itse pidän mökilläolossa juuri siitä, että se poikkeaa normiarjesta.

Vierailija
35/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonakin on askareita ja niitä askareita on mukavampi tehdä mukavissa olosuhteissa ja kunnon välineillä. Tykkään myös ihan kotosalla istua hiljaisuudessa, laittaa kynttilöitä palamaan ja juoda lasin viiniä. Meillä ei ole kotonakaan televisiota joten sitäkään ei tarvi lähteä pakoon jos ei muuten onnistuisi olemaan katsomatta.

Vierailija
36/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla ei tunnu niin hyvältä ja raikkaalta hengittää, kuin mökin kuistilla saunan jälkeen/löylyjen välissä, ihastellen joko valoisaa kesäyötä, järven maalaavaa auringonlaskua, tai tähtitaivasta kirpakassa pakkassäässä. Tähtiä näkee paljon enemmän kuin kotona kaupungissa ja niitä voisi tuijottaa ikuisuuden. Vaihtoehtoisesti voisin tuijottaa myös tulta mökin takassa, siinä on jotain lumoavaa. Mökkisaunassa on myös maailman parhaat löylyt ja niistä voisi nautiskella tuntikausia. En äkkiseltään keksi, mikä voisi olla rentouttavampaa?

Vierailija
37/116 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla ei tunnu niin hyvältä ja raikkaalta hengittää, kuin mökin kuistilla saunan jälkeen/löylyjen välissä, ihastellen joko valoisaa kesäyötä, järven maalaavaa auringonlaskua, tai tähtitaivasta kirpakassa pakkassäässä. Tähtiä näkee paljon enemmän kuin kotona kaupungissa ja niitä voisi tuijottaa ikuisuuden. Vaihtoehtoisesti voisin tuijottaa myös tulta mökin takassa, siinä on jotain lumoavaa. Mökkisaunassa on myös maailman parhaat löylyt ja niistä voisi nautiskella tuntikausia. En äkkiseltään keksi, mikä voisi olla rentouttavampaa?

Olen aloittaja, ja minä näen nuo samat tähdet ja yhtä paljon ihan kotoa käsin, ja saunomisen jälkeenkin, paitsi että saunassani on suihku, mitä mökillä ei.  Taivaan värit näen myös kuin myös valoisan kesäyön, ja auringonlaskut niin kirpakassa pakkassäässäkin kuin kesähelteillä.  Ja minulla on onni nähdä myös omalta kotiterassiltani rantamaisemaa vesineen.  Ja yksi asia, mistä nautin, on saunan jälkeen puhtoisena mennä omaan siistiin vessaan, jossa ei tarvitse mitään kuivikkeita viskellä haisevan kökön päälle reikään, vaan painan nupista, niin vesi huuhtelee samantein tekoseni, ja mikä parasta vaatteeni eivät haise vessakäynnin jälkeen kuten mökkihuussissa käytyäni mökkipihan perällä.   Ainut asia, on että en voi tässä kaupunkiasunnossani mennä uimaan suoraan järveen tai mereen, kuten ranta- tai saarimökeillä voi, mutta eipä sitä uintikautta Suomen kesässä ole kuin muutama kuukausi kesäaikaan, jolloin veden lämpötila ainakin minulle on sopiva uimiseen, koska en ole mikään talviuimari avannoissa muutenkaan.

Vierailija
38/116 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan jaksaisi rahdata joka perjantai ruokaa kassitolkulla ja kylmälaukuissa jonnein pieneen ja hikiseen mökkiin, jossa ei kraanavettä, ei suihkua saunassa, vaan sinkkivadissa pitäisi pesutkin suorittaa ( huh,huh, intiimialueen pesutkin, ja kuinka epähygieenista) hikisessä ja kuumassa löylysaunassa tulikuuman kiukaan vieressä. Kanna ensin vettä sangoilla kädet pitkällään saunaan.

Ja entäpä ulkohuussi, jossa karsea haju, vaikka olisi kuinka kalkitettu p.annoksia ja kuiviketta käytetty. Itikat ymt. pörriäiset siinä sitten istunnollasi reiällä inisevät korvan juurella, ja kärpäset päiväaikaan ympärilläsi hyöriskelevät. Sähkötön mökki mukamas tunnelmallinen, joo kyllä toki, mutta entäs iltapimeällä, kun lähdet huussiasioille lampun kanssa, mahtavaa. Olkootpa vaikka millaiset ledvalot tahansa, niin nou thänks. Juu ja ilta kun saapuu, niin on se kivaa vesisateisen päivän jälkeen kömpiä kosteisiin ja ummehtuneisiin lakanoihin nukkumaan. Useimmissa mökeissä on muutenkin vielä jonkinlainen ummehtunut ominaismökkihaju, joka lemuineen tarttuu vaatteisiinkiin ja petivaatteisiin.

Kalkittu huussin tuote haisee aina, sillä kalkkia ei saa ikinä laittaa huussiin, vaan kuiviketta ainoastaan. Kalkki mädättää tuotoksen ei kompostoi, joten kalkittu huussi haisee helvetilliseltä.

Vierailija
39/116 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aloittajan kanssa täysin samoilla linjoilla. Vanhemmillani on ap:n kuvaileman kaltainen mökki ja voin olla siellä päivän mutta sitten riittää. Tahdon ihmisten ilmoille!

Olen saanut kuulla olevani hienohelma yms. kun mökkielämä ei kiinnosta. Mut minkäs sitä itselleen teet? Pitäisikö tunteä syyllisyyttä jos kaupunki miellyttää maaseutua enemmän? Jos saan valita niin otan mieluummin vaikka kaksi päivää Lontoossa kuin viikon mökillä.

Minäkin ajattelin näin ennen kuin täytin 40 v ja sen jälkeen kelkka kääntyi, kun oli tarpeeksi saanut mennä ja nauttia kaupunkielämästä.

Vierailija
40/116 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti tutulta lapsuuden muistolta :) Tuollaiseen mökkiin koko perhe matkattiin aina viikonloppuisin. Pakastelaukku ja muut täynnä ruokaa, vesi tuli kaivosta, vessa oli metsän reunassa oleva hiiriä ja hämähäkkejä täynnä oleva koppero, saunan lämmitys oli tuntien prosessi ja sisällä haisi aina vähän home. Ruuan jälkeen kiehautettiin vettä, jotta saatiin astiat pestyä saaveissa.

Yleensä aika moni näistä "rentouttavista puuhasteluhommista" oli myös ns. naisten töitä.

Itselleni on tosi tärkeää, että vessa on mukava, turvallinen ja puhdas paikka eikä tarvitse pinnistellä päästäkseen kotivessaan sunnuntaina. Nykyisin on niitä kemiallisia vessoja, joten sellainen vaan seisomaan johonkin komeroon.

En ikinä haluaisi tuollaista mökkiä itselleni. Luonto on jees, mutta mökin pitää tarjota perusmukavuus. Uutisissahan on ollutkin, etteivät nykyihmiset halua moisia mökkejä, joten ne isovanhempien kesämökit vain mätövät metsiin ja arvo on tippunut nolliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi