Lapset hoidossa vanhempien lomaillessa
Missä tilanteissa on oikein, että vanhemmat viettävät kesän aikana neljän viikon lomat, osittain yhdessä ja osittain erikseen, mutta lapset ovat hoidossa yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta? Pisin lomapätkä ehkä kolmen vuoden aikana viikko.
Puuttuuko päiväkoti mitenkään tai pitäisikö puuttua, jos jollain lapsella ei ole ikinä kunnon lomaa?
Pitäisikö minun puuttua, kun tiedän, milloin vanhemmat lomailevat? En tiedä tosin syytä, miksi myös lapset eivät lomaile.
Kommentit (19)
Aikuiset varmaan väsyneitä ja he tuntevat tarvetta lomailla ilman lapsia? Kyllähän tuo kuulostaa ikävältä ja lasten kannalta surulliselta.. :(
Jos ei ole minkäänlaista otetta lapsiinsa, niin noinkin voi käydä. Itslle on lomaa vasta se, kun kenenkään perheestä ei tarvitse mennä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Asia tuskin kuuluu sinulle. Huolehdi omista asioistasi ääliö.
Joskus on ihan pakko puuttu systeemiä hyväksikäyttävien touhuihin. Ääliöitä ovat ap:n kuvailemalla tavalla toimivat vanhemmat. Mutta teitä jotka hankitte lapsia, ja sitten hoidatatte ne 99%:sti muilla, on yllättävän paljon. Te itse ette pärjää ilman lomaa, miten lapset muka pärjäävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ihan pakko puuttu systeemiä hyväksikäyttävien touhuihin. Ääliöitä ovat ap:n kuvailemalla tavalla toimivat vanhemmat. Mutta teitä jotka hankitte lapsia, ja sitten hoidatatte ne 99%:sti muilla, on yllättävän paljon. Te itse ette pärjää ilman lomaa, miten lapset muka pärjäävät?
No ei ole pakko puuttua. Tuo on sairasta kyyläämistä.
Ilman muuta pitää puuttua. Lapset pois noin itsekkäiltä ihmisiltä perheisiin, joissa heistä huolehditaan asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ansaitsevat meluisasta ympäristöstä lomaa myös. Sairasta on vain tuollaisten vanhempien itsekkyys. Selvitä ap ihmeessä mistä on kyse.
En ymmärrä, miten joku hektisessä nykymaailmassa haluaisi olla lomalla ilman lapsiaan. Kun ei niitä muutenkaan juuri tule nähtyä.
Ei ole oikein. En tosin tunne ketään, joten ei liene yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset vanhemmat selvästi tarvitsevat hieman apua vanhemmuuteensa esim lastensuojelusta.
Miksi sinua noin hermostuttaa, puhutaanko tässä sinusta ja lapsistasi? Vai oletko tehnyt samoin ja nyt omatunto kolkuttaa?
Et välttämättä tiedä syytä niin en suosittele puuttumaan asioihin.
Meillä lapset olivat tämän kesän hoidossa koska isällä on syöpä. Hoidot ovat rankkoja ja minä toimin omaishoitajana.
Saatiin tästäkin valitusta kun meille ei koskaan pääse leikkimään. Piti kaikille kertoa syy ennen kuin tajusivat.
Naapurissakin tehtiin näin pari vuotta. Selvisi että toinen vanhemmista sairasti syöpää ja toista vanhempaa tarvittiin välillä auttamaan sairastunutta. Tukiverkkoja heillä ei muita ollut. Lasten oli kyllä silloin parempi olla päivähoidossa, kuin katsomassa 24/7 hoidoista oksentavaa vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa siihen ei ole oikeutta puuttua.
Laki joka rajoittaa päiväkodin käytön max 11 kuukauteen vuodessa pitäisi saada pikavauhdilla voimaan. Tuostahan on ollut juttua.
Kyllä ne sieltä päiväkodista puuttuvat asiaan, jos on tarvetta. He tietävät varmasti syynkin, miksi näin toimitaan, ei sun tarvi puuttua. Joskus voi olla lapselle parempi mennä vaan sinne päiväkotiin, kuin jäädä esim. mielenterveysongelmaisten vanhempien kanssa lomalle kotiin.
Minä ihmettelin erästä työkaveriani aikanaan tosi paljon. Hänellä oli vaativa työ, pitkät päivät ja matkusteli paljon. Sitten kun loma koitti, lapset vietiin toiselle puolelle maata mummolaan ja vanhemmat pitivät lomaa kaksistaan. Tavallaan ymmärrän parisuhteen kannalta, mutta jos ei arkena saa olla lastensa kanssa, niin eikö sitten juuri lomalla halua? Ja lapset olivat mummolassa koko kesän, ei siis vain vanhempien loma-aikaa, vaan toukokuusta elokuuhun. Vanhemmat kävivät siellä joskus sitten viikon pyrähdyksellä.
No, tämä ihminen nyt petti sitä puolisoa koko sen ajan kuin minä hänet tunsin, että varmaan muutenkin vähän eri perhekäsitys kuin vaikka minulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki joka rajoittaa päiväkodin käytön max 11 kuukauteen vuodessa pitäisi saada pikavauhdilla voimaan. Tuostahan on ollut juttua.
Sehän ei estäisi sitä etteikö lapsi voisi olla hoidossa myös vanhempien lomaillessa. Voi olla että se vähentäisi sitä jonkin verran. Ja lisäisi helposti sellaisten vanhempien kustannuksia joskus mahdollisuutta työllistymiseen jolla ei lomiin ole oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei estäisi sitä etteikö lapsi voisi olla hoidossa myös vanhempien lomaillessa. Voi olla että se vähentäisi sitä jonkin verran. Ja lisäisi helposti sellaisten vanhempien kustannuksia joskus mahdollisuutta työllistymiseen jolla ei lomiin ole oikeutta.
Ainakin se lapsi saisi kuukauden tauon meluisasta päiväkodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se lapsi saisi kuukauden tauon meluisasta päiväkodista.
Omasta tutusta päiväkodista ehkä, mutta ei automaattisesti meluisasta hoitopaikasta.