Mitä 1-vuotiaanne osaavat?
Istua, seistä, kontata, kävellä, puhua?
Meillä kaksoset: poika seisoo juuri ja juuri tukea vasten, tyttö ei osaa istua, saatikka edes yrittää seistä - ei kontata. Suusta tulee äippä (jos oikein kuulen)?
Ovatko kovin myöhäisiä ja mihin tämä myöhäisyys johtaa?
Kommentit (3)
Meillä likka täyttää muutaman päivän päästä vuoden.
Oppi ryömimään taaksepäin 8kk ja samantein pyörimään ympäri, kuten siis kellon viisarit.
Eteenpäin oppi ryömimään n. 10 kk. Siitä n. viikko niin nousi itse istumaan. Nyt siis ryömii ja ns. peppukiitää :) Eli istuu jalat levällään ja käsillään " laahaa" itseään eteenpäin. On kyl vinkeän näköistä!
Ikinä ei ole itse noussut edes polviseisontaan kunnolla. Kävelee kyllä kun pitää kädestä kiinni. Seisoo sohvaa vasten jos hänet siihen laittaa. Yksin en kyl jätä koska kaatuu aika pian.
Sanoja tulee joitain ja ymmärtää enemmänkin. Selviä merkityssanoja on äiti, isi, nenä, ankka. Ymmärtää esim. missä on kello, valo, vettä jne.
Meillä tulee tod. näk menemään useampi kuukausi siihen kävelyyn vielä. Ensi viikolla on neuvola, saas nähdä mitä siellä sanotaan. Mutta itse en kovin huolissani, tai yritän ainakin olla huolehtimatta :)
poikamme osaa seistä, kontata, kävellä tukea vasten ja ottaa ilman tukea muutamia askelia ja istua. lisäksi vauva " tanssii" kun musiikkia tulee (hytkyttää tukea vasten), taputtaa ja vilkuttaa.
muutamia sanoja tulee (äiti, isi, katso, tutti, tissi. tietenkin " lässyttäen" ).
sen sijaan lusikka ei vielä pysy kädessä. kaappeja on oppinut viime päivinä avaamaan etusormellaan.
Kolmas lapseni täytti lokakuussa vuoden ja silloin osasi kontata ja istua mainitsemistasi seikoista. Konttaamaan oppi 10kk ikäisenä ja samoihin aikoihin oppi istumaan ilman tukea.
Nyt tyttö on 1v 4kk, ei kävele ilman tukea (tuen kanssa kyllä) eikä sano sanaakaan. Pari-kolme kuukautta sitten hän oppi nousemaan seisomaan tuen kanssa, ilman tukea ei uskalla vielä nousta.
En ole itse huolissani tytön kehityksestä, eivätpä olleet neuvolassakaan. Sinuna kysyisin asiaa neuvolasta, osaavat varmaan vastata sinulle. Ovatko kaksosesi esim. syntyneet ennenaikaisina? Eikö silloin opita hieman myöhässä liikkumiset ym...? Minulla ei ole kokemusta asiasta, toivottavasti joku toinen osaisi vastata paremmin.
Mukavaa kevättä sinulle ja lapsillesi!
Tansku, pojat & tytöt