Tuleeko vain kovan koulun käyneistä menestyviä aikuisena?
Hemmoteltuja haukutaan kermape*seiksi ja vaikka miksi, halveksien tuhahdellaan sellaisille. On kaikki tullut niin helpolla ja helikopterivanhemmat eivät ole opettaneet mitään elämään tarvittavia taitoja, eivät auttaneet sietämään pettymyksiä, eivät opettaneet taistelemaan paikasta auringossa jne.jne.
Samalla tulee esille hyvin monessa tapauksessa, että niillä halveksijoilla ei ollut kotona rahaa sellaiseen ja aikaisin piti mennä töihin ja mitään ei saanut yms...
Eli tullaankin nyt siihen, mitä ajan takaa eli - tämä on siis raha- eikä kasvatuskysymys? Vaatimaton lapsuus ja nuoruus koetaan kovin tärkeäksi sen suhteen, miten menestyy myöhemmin, mutta korreloiko tätä väitettä mikään muu kuin varattomien todistelu, että näin on?
Eikö hemmotelluista lapsista ihan oikeasti tule mitään? Tuleeko vain jo lapsuudesta saakka rahansa tienanneista ja opiskelutkin työssäkäymisellään rahoittaneista jotain, muista ei mitään?
Mitä kokemuksia teillä on?
Kommentit (7)
Minulla ei ole yhtään esimerkkiä siitä, ettei hemmotelluista tulisi mitään, mutta useampi esimerkki siitä, että kovan koulun käyneistä ei tule. Valitettavasti.
Korkeastikoulutettujen rahalla hemmotelluista tulee tutkimusten mukaan enemmän. Tosin heiltä usein vaaditaan henkisesti usein enemmän kuin muilta. Kovat harrasteet ja koulupaineet heti lapsesta.
Mikään tutkimus ei ole samaa mieltä APn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikään tutkimus ei ole samaa mieltä APn kanssa.
En esittänyt mitään mielipidettä. Esitin usein kuullun väitteen, miten asiat menevät.
Halusin tietää, onko tuolla väitteellä mitään pohjaa oikeasti.
Itse en ole hemmoteltu, mutten nyt ihan kovan koulunkaan käynyt. Siltä väliltä.
ap
Mitä ap mahtaa tarkoittaa menestyvällä?
Täällä ap on aina väärässä, teki avauksen mistä vain. Ymmärrän mitä tarkoitat. Sinun mielipiteestäsi ei ole kyse, vaan teesistä, jonka kuulee usein. Olen itsekin kuullut sen lukemattomia kertoja... vaikkei nyt täällä ollakaan tietävinään mitä tarkoitat ja ajat takaa. Tyypillistä tälle palstalle....
Sekä vaatimattoman lapsuuden että yltäkylläisen lapsuuden kasvateista voi tulla tai olla tulematta jotain. Yleensä vaatimattoman lapsuuden elänyt perustelee sitä sillä, ettei häntä ole tuettu kotoa käsin. Se kertoo tietty siitä, että se kodin tuki on tärkeää, mitä se tuki sitten onkin oikeaoppisesti.