Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (9)

Sormiruokailujan äippä

Vauva lehteen voisi kirjoittaa enemmän sormiruokailusta. Jos ne anopit ja mummotkin saataisiin ymmärtämään joskus sormiruokailun hyödyt, ja sen että kyllä lapsi osaa! :)

Vierailija

Sormiruokailu on kyllä fiksu keksintö. Äitini manasikin tuossa, että miksei hän tiennyt tästä minun kanssani. Minähän en nimittäin soseita syönyt, tissiä vaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu on kyllä fiksu keksintö. Äitini manasikin tuossa, että miksei hän tiennyt tästä minun kanssani. Minähän en nimittäin soseita syönyt, tissiä vaan.

Siis mihin ikään asti? Ei ollenkaan soseita eikä "sormiruokailua"?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siis mihin ikään asti? Ei ollenkaan soseita eikä "sormiruokailua"?

Vuoden ikään asti. Meni herkkyyskaudet sinne, kun en suostunut ottamaan lusikasta mitään.

Vierailija

Riippuu myös vauvasta, miten ruoka ylipäätään maistuu. Ja mitä vauva tekee ruualla. Meillä on ruoka lentänyt aina lattialle lähes heti, vaikka ikää on yli vuoden, niin sama meno, vaikka on monipuolistettu ja eri konsteja kokeiltu. Ystävän vauva aloitti hienosti sormiruokailun, kunnes lähes lopetti syömisen, eikä enää innostunut koko ruokailusta. Jos lapsella on ruokahalu kohdallaan niin sormiruokailu on paras tapa ruokailla.
Meillä sormiruokana menee lähinnä leipä, marjat ym, mutta mikään kunnon ruoka ei, niin lusikalla saa sen vähänkin ruoan menemään:)... kyllä se ruokahalukin joskus kasvaa ja kiinnostus ruokaa kohtaan.

Vierailija

Meillä soseita, välillä koitettu jotain sormiruokaa, sen mitä on uskallettu, ei mene alas oikeastaan kuin naksut, eikä se lapsi niillä pelkästään elä. Ja on meilläkin se ajatus että lapsi päättää itse paljonko syö, ei avaa suutaan jossei jaksa. Eikä pakoteta eikä leikitä lentokoneita.
Pinsettiotteenkin on oppinut, vaikkei ole sormiruokailtu 😉

Vierailija

Minulla on jo kolmas lapsi.
Ensimmäinen aloitti soseet 4kk iässä, hän oli hyvin kiinnostunut ruoasta, maiskutti, kurkotti ja tuijotti kun me söimme.
Kakkonen aloitti 5kk iässä myöskin soseilla.
Molemmat sai sormisyötävää ja söivät hienosti.

Mutta tämä kolmas ei vieläkään välitä paria lusikallista enempää syödä nyt 8kk.
Sormiruokaa en uskalla antaa kun kakoo ja oksentaa kököistä. Hän syö nyt vasta täysin sileitä soseita ja puuroa.

Olenko äitinä jotenkin yliherkistynyt kun pelkään niin paljon tukehtumista etten vieläkään uskalla tarjota sormisyötävää vaikka tiedän että hän söisi varmasti paremmin omin käsin kun kaiken muunkin suuhunsa laittaa..

Vai onko nyt vain tosiaan niin että vauvani ei ole vielä valmis kiinteisiin..?
Minkä ikäisenä sormiruokailua aloitellaan?
Ettekö pelkää tukehtumista?
Onko muita joiden vauvat ei vielä osaa kunnolla siirtää ruokaa kielellään taakse?

Silja

Aluksi pelkäsin, mut enää en. Se yökkäämisrefleksi on vauvoilla niin herkkä ja edessä että yleensä se ruoka on ihan tos kielen päällä vasta kun sitä jo yökkäillään. Aina on kaikki tulleet pois viimeistään neljännellä yökkäyksellä/oksennuksella. Toki sen verran mietin että omenaa en anna ku vasta lähellä 1v. Ja pähkinää samoin. Viinirypäleet pitkittäin puoliksi tai 4 osaan. Ja appelsiinikin hieman vaarallinen..

Voit alkaa kokeilla ensin vaikka kurkkutikuilla, leikkaat kurkusta sellaisen soppelin käteen mahtuvan n8cm pitkän palan ja annat sellaisen käteen samalla kun itse syöt. Hieman pehmeäksi höyrytetyt porkkanat sekä parsa- ja kukkakaalet on tosi helppoja ja turvallisia aloittaa. Lisäät sit pikkuhiljaa muita ruokia niin lapsen taidot on jo kehittyneet ja sinäkin saat samalla tottua ajatukseen ja luottamusta lapsen taitoihin. Lihaa voi tarjota esim niin että jauhelihasta ja kananmunasta tekee patukoita lihapullien tapaan. Paistaa ja pakastaa ni pakkasesta saa helposti sulatettua yhden patukan ruoalle. Ja höyryttää tai kypsentää esim kanan fileitä uunissa ja kokonaisena tai isoina paloina vaan tarjolle.

Kannustan rohkeasti kokeilemaan. On mahtavaa katsoa kun vauva maistelee uusia makuja..

Suosittelen lukemaan kirjan "omin sormin suuhun". Siitä saa tukea ja rohkeutta lähteä kokeilemaan.

Vierailija

Juuri näin on itselläkin käynyt! Esikoisen kohdalla syötiin soseita ja kytättiin että eikö syö nyt yhtään. Toisen kohdalla ollaan aloitettu sormiruokailu ja tykästytty siihen. Lapsi syö omaan tahtiin ja äitikin saa oikeasti syödä lämmintä ruokaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat