Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se olisi sitten raskausdiabetes. Ahdistaa ja pelottaa

Vierailija
09.08.2016 |

Se olisi sitten raskausdiabetes. Olen nyt rv 28+0.
Yksi poikkeava arvo oli. Sain tulokset. Muuten kaikki hyvin, mutta tuon yhden takia. Harmittaa ja pelottaa.
.
Paasto 5.0
1h jlkn 10.1
2h jlkn 8.1
.
Eli ensiviikolla alkaa piikitys, eli kotiseuranta. Pelkään piikkejä ylikaiken. En ole koskaan piikittänyt itseäni. :/
.
Kuinka monta kertaa päivässä pitää piikittää sormenpäätä ja mitä saan nyt sitten syödä?
En syö mitään pullia tai muuta makeaa, perunaa, pastaa ja riisiä sen sijaan syön ja aamuisin kaurapuuroa.

Kommentit (149)

Vierailija
1/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli arvot 7.8 13.4 ja 11.2.

Mieti mun tilannetta. Sulla ne vielä melko hallinnassa.älä valita.

Vierailija
2/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa pitää ottaa sokeriarvot. Joka kerta ennen ja jälkeen aterian. Jos syöt päivässä 8 kertaa, otat silloin 16 testiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää, siihen tottuu tosi nopeasti eikä edes satu! Itse sain diagnoosin jo rv 14 ja ei tämä ole yhtään kamalaa.

Täällä ainakin aluksi noudatetaan viikko radi-ruokavaliota, sitten otetaan viikon seurantajakso eli joka aamu paastoarvo sekä yhtenä päivänä ennen ja jälkeen jokaisen aterian. Sen jälkeen katsotaan että onko ruokavalio lähtenyt tepsimään vai pitääkö miettiä muita vaihtoehtoja.

Vierailija
4/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokia saa syödä ja kuinka monta kertaa päivässä ? Minuakin kiinnostaa. T. utelias ja mahdollinen radi tulossa.

Vierailija
5/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää. Mullekin tuli raskausdiabetes vähän kuin salama kirkkaalta taivaalta. Olinhan normaalipainoinen ja edelliset raskaudet menneet hyvin/ilman radia.

Pistät itseäsi aamulla herättyäsi, lounaan jälkeen, päivällisen jälkeen ja iltapalan jälkeen. Mua pelotti aluksi ihan hirveesti pistää, vaikka tiesin ettei se satu. Muutaman pistämisen jälkeen se alkoi sujua.

Viikon seurannan jälkeen arvot olivat pysyneet rajojen sisällä, mulle riitti siis vain ruokavalion "muutos", vähän kun katsoi ettei herkutellut liikaa niin se riitti. Muuten söin ihan normaalisti.

Vauva oli myös terve ja normaalikokoinen (yli 4kiloinen mutta niin olivat muutkin vauvani olleet).

Tsemppiä, kyllä se siitä!

Vierailija
6/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli arvot 7.8 13.4 ja 11.2.

Mieti mun tilannetta. Sulla ne vielä melko hallinnassa.älä valita.

Ei minun mielestäni ap valita.

Kertoi vain huolistaan ja peloistaan.

Vierailija
7/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5jatkaa, niin ja tuon seurantaviikon jälkeen riitti kun joka toisen viikkona yhtenä päivänä katsoi nuo arvot.

Nää on toki yksilöllisiä, riippuu niistä arvoista, mutta älä nyt etukäteen ainakaan turhaan stressaa :)

Vierailija
8/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ruokia saa syödä ja kuinka monta kertaa päivässä ? Minuakin kiinnostaa. T. utelias ja mahdollinen radi tulossa.

Riippuen lähtöpainosta hiilareita päivässä 160-230g, kaloreita 1600-1800. Tiheä ateriarytmi ja vähärasvaiset levitteet sekä lihat/kalat. Netistä löytyy tarkemmat ruokavalio-ohjeet, tärkeintä on tuo hiilareiden laskeminen.

Vierailija
9/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista kaikille. :)

Joudunko siis LA asti piikittämään sormenpäätä? Olen nyt rv 28+0.

Pitääkö olla aina sama sormi. Onko väliä? Anteeksi hassut kysymykset. Ap

Vierailija
10/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvot ei alunperinkään olleet kovin pahasti pielessä, selviät seurannalla ja tiukalla ruokavaliolla. Multa huomattiin radi jo ensimmäisellä kolmanneksella, onneksi vain pieni ylitys. Pelkäsin tietysti kamalasti lapsen puolesta ja söin superterveellisesti koko raskauden. Palkinnoksi tästä sain terveen lapsen 3,5kg ja 51cm. Oma painoni nousi raskauden aikana n. 10kg ja ne jäi kaikki niin sanotusti synnärille.

Vierailija
11/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sormi vain käy. Aika pieni kipu se yhden veritipan ottaminen sormesta kuitenkin on, siihen tottuu nopeasti.

Vierailija
12/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista kaikille. :)

Joudunko siis LA asti piikittämään sormenpäätä? Olen nyt rv 28+0.

Pitääkö olla aina sama sormi. Onko väliä? Anteeksi hassut kysymykset. Ap

Riippuu tosiaan miten se sun seurantaviikko menee,

Mutta siis raskauden loppuun asti pistät joo, sitä ei vaan tiedä kuinka usein. Mulla tosiaan sen seurantaviikonjälkeen yhtenä päivänä joka toinen viikko.

Pistää saat mitä sormea vaan, kannattaa vaihdella.

Vierailija
13/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee, älä hätäile☺

Mulla oli jokaisen neljän raskauden aikana sama ja hyvin kaikki menivät.

Nuorin menee nyt kouluun ja kakkostyypin diabetes ei ole minulle tullut vaikka lääkäri niin kertoi. Tosin olen normipainoinen, syön terveellisesti ja harrastan liikuntaa. Loppuelämän tää projekti kestää mutta haluan pysyä terveenä.

Vierailija
14/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun radi johtui kylläkin istukasta, joista suurin osa raditapauksista johtuu, joten miksi muuttaa ruokavaliota, koska ei se ole siitä kiinni mitä syöt vaan istukan toimintahäiriöstä.

Itse oon nyt raskausviikolla 34 ja radihan sieltäkin tuli muttei painoni takia vaan syy on istukassa.

Mulla sikiö kaikenlisäksi perätilassa ollut koko raskauden ajan joten on se kiva stressata odottavaa äitiä radi kokeilla ja ruokavaliolla kun lapsikin väärässä asennossa.

En nyt tiiä onko hyvästä stressata odottavaa äitiä.

Vierailija
15/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, jos lohduttaa niin mulla puhkesi ykköstyypin diabetes raskauden aikana. Sä pääset kuitenkin radista eroon, ei paha juttu:)

Vierailija
16/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuen lähtöpainosta hiilareita päivässä 160-230g, kaloreita 1600-1800. Tiheä ateriarytmi ja vähärasvaiset levitteet sekä lihat/kalat. Netistä löytyy tarkemmat ruokavalio-ohjeet, tärkeintä on tuo hiilareiden laskeminen.

Ei pidä paikkaansa. Hiilareita vedät niin paljon kun haluat, mut kalorit pysyttävä tiukassa ruodussa. Kuka sulle näin on "opettanut"/kertonut? :D

Vierailija
17/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin säälin teitä joilla r-diabetes. syökää lisää pullaa.

Vierailija
18/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi sitten raskausdiabetes. Olen nyt rv 28+0.

Yksi poikkeava arvo oli. Sain tulokset. Muuten kaikki hyvin, mutta tuon yhden takia. Harmittaa ja pelottaa.

.

Paasto 5.0

1h jlkn 10.1

2h jlkn 8.1

.

Eli ensiviikolla alkaa piikitys, eli kotiseuranta. Pelkään piikkejä ylikaiken. En ole koskaan piikittänyt itseäni. :/

.

Kuinka monta kertaa päivässä pitää piikittää sormenpäätä ja mitä saan nyt sitten syödä?

En syö mitään pullia tai muuta makeaa, perunaa, pastaa ja riisiä sen sijaan syön ja aamuisin kaurapuuroa.

perunaa, pastaa ja riisiä sen sijaan syön ja aamuisin kaurapuuroa. Jätä nämä pois, nostavat verensokeria äkäisesti. Hiilihydraatit nostavat verensokeria. Vaihda vaikka  lämpimiin kasviksiin niin ei tule äkillisiä nousuja tai laskuja.

Vierailija
19/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun radi johtui kylläkin istukasta, joista suurin osa raditapauksista johtuu, joten miksi muuttaa ruokavaliota, koska ei se ole siitä kiinni mitä syöt vaan istukan toimintahäiriöstä.

Itse oon nyt raskausviikolla 34 ja radihan sieltäkin tuli muttei painoni takia vaan syy on istukassa.

Mulla sikiö kaikenlisäksi perätilassa ollut koko raskauden ajan joten on se kiva stressata odottavaa äitiä radi kokeilla ja ruokavaliolla kun lapsikin väärässä asennossa.

En nyt tiiä onko hyvästä stressata odottavaa äitiä.

Niin samaa mieltä. Turhaa hössötystä ja pelottelua koko radi. Suomessa se on muutenkin tiukka. Miettikää Amerikkaa ja niiden radeja.

Olen itse nyt rv. 20 ja pelkään että tulee radi,pelkään että tulee raskausmyrkys. Pelkään koko ajan koska Suomessa äideille luodaan kovat pelot ja paineet. Missä on se ihana stressitön odotusaika???

Vierailija
20/149 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Hiilareita vedät niin paljon kun haluat, mut kalorit pysyttävä tiukassa ruodussa. Kuka sulle näin on "opettanut"/kertonut? :D

Neuvolalääkäriltä sain muutama viikko sitten ohjeet, nämä on ihan valtakunnalliset ohjeet. Kukas sulle on noin "opettanut"/kertonut vai puhutko jostain vanhoista uskomuksista?