Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kaksi vähävaraista voisi antaa häälahjana?

Vierailija
09.08.2016 |

Meillä on rahatilanne huono puolison työttömyydestä ja minun sairastelustani johtuen.

Nyt on tulossa syksyn aikana peräti kolmet ystävien ja sukulaisten häät. Kaikki ovat toivoneet kutsussa lahjaksi rahaa tilille.

Paljonko, tai siis "kuinka vähän" kehtaisimme antaa?

Emme nyt haluaisi jättää tärkeiden ihmisten juhlia väliinkään rahapulan takia, tai erityisesti mainostaa esim. sairastelua tässä yhteydessä, eivät kaikki siitä tiedäkään.

Kiva lahja olisi ollut helpompi löytää etsimällä edullisesti ja ajatuksella!

Nyt sitten tulee se olo, että sellainen rahalahja,joihin meillä olisi varaa, ei olisikaan riittävä. :( Harmittaa, jos meidän sopivaksi katsoma lahja "ei kelpaisi".

Häistä on muutenkin paljon kuluja, matkustelua, jokaiset niistä ovat satojen kilometrien päässä jne. Mahdollisesti tulee ainakin yhdet yöpymiskulutkin.

Ja tosiaan kolmet häät tulossa! Emme voi mitenkään lahjoittaa jokaiselle parille esim. 80€ ja maksaa vielä matkakulut päälle.

Ei meillä ole niin paljon ylimääräistä. :(

Mitä mieltä, millä summalla kehtaa vielä mennä ystävien ja sukulaisten häihin?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi käteen ja se on hyvä.. Mikä helvetti siinä on, että näistä häälahjoista otetaan nyt pulttia niin hirvittävästi. Jokainen kattoo sinne rahapussiinsa ja sen mukaan sitten. Ei meistä kukaan tiedä, paljonko teillä on oikeasti varaa niihin laittaa.. ja nythän on marja-aika.. Mars metsään siitä ja tienaamaan ne lahjarahat sieltä tai pulloja keräämään.. siinähän se kuntokin kohenee ja sairaudet saavat kyytiä. Harva sairaus liikunnasta pahenee..

Vierailija
2/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan mua kiinnoistaisi kuulla, mikä on teidän mielestä kohtuullinen "minimisumma"?

P.S. Marjametsässä ja sienessä on kyllä käyty ahkerasti, kuten joka vuosi, joten se nyt ei meidän rahatilannetta äkillisesti tässä muuta.

T.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 e per naama on minusta jo hyvin opiskelijalta, työttömältä tai muuten vain vähävaraiselta. Yhdessähän siitä tulee jo 40 e. Myös 30 e kahdelta voisi olla riittävästi.

Vierailija
4/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä..sittenhän voitte viedä, vaikka mustikoita sangollisen..se olisi varmasti ihan kivakin lahja.

Kyllä se viisikymppiä häälahjana on vähimmäismäärä..vähemmän ei oikein kahdelta ihmiseltä kehtaa antaa.

Vierailija
5/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en antaisi rahaa ystäville lahjaksi vaan jotain muuta. Yksi kiva käyttämäni lahja on ollut tilata häämatkalennolle samppanjapullo (onnistuu ainakin Finnairilla ja kustantaa noin 35 euroa). Vaatii vaan sen, että tiedät heidän lentonsa, koska lentoyhtiö ei sitä saa kertoa. Mukava yllätys ja henkilökunta tuo sen lennon alkuvaiheessa itse keksimäsi tervehdyksen kera. Ja sitä ei tuoda avattuna, eli sen saa koneesta mukaansa jos ei halua silloin juoda. Tällaisissa tapauksissa olen vienyt juhlapaikalle pelkän kortin. 

Vierailija
6/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ollaan mietitty, että olisiko esim. 30-40 € kahdelta vielä kohtuullinen. :)

Se kertaa kolme olisi jo 120 €, ja siihen vielä matkakulut jokaisiin päälle, niin panos juhliin on jo meille aika suuri. Vaikka mielellämme olemme osallistumassa.

Vierailija
7/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisten häissä voit olla vanhempiesi lahjassa mukana jos olet alle 30v.

Vierailija
8/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap.

Vierailija
9/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten vitonen ehdottaa, pääset yleensä halvemmalla jos viitsit käyttää vähän päätäsi ja/tai nähdä vähän vaivaa.

Vierailija
10/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä veisi rahaa lahjaksi ihmisille, jotka ei kutsussa anna muuta vaihtoehtoa kuin tilinumeron, koska sellainen lahjapyyntö ei vain ole sovelias. Ja jos kutsussa olisi mainittu, että "mitään emme tarvitse, mutta jos et osaa tulla tyhjin käsin, niin voit laittaa rahaa tilille" - niin todellakin osaisin mennä tyhkin käsin jos olisin varaton.

Vierailija
11/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuavatko nämä rahan kinuajat millaiseen pulaan ja kiusalliseen tilanteeseen he asettavat vähävaraiset vieraansa? Eikö tällaisia asioita todellakaan ajatella sitä tilinumeroa sinne kutsuun rustatessa?

Vierailija
12/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hääparilla on jo lapsia, voit antaa lastenhoitolahjakortin.

Vierailija
13/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten vitonen ehdottaa, pääset yleensä halvemmalla jos viitsit käyttää vähän päätäsi ja/tai nähdä vähän vaivaa.

Sehän tässä onkin, että olisin mieluusti nähnyt vaivaa, vähän enemmänkin. (Uskon tietäväni ainakin yhden tai kahdenkin parin maun aika hyvin) Olisimme hankkineet jotain persoonallista, budjetissamme pysyen.

Mutta kun kaikki suoraan toivovat rahaa tilinumeron kera häämatkaan!

On sitten vaikeaa sanoa, onko muunlainen lahja ihan epätoivottu.

Mun mielestä myös tuo kuohari jne. on ajatuksena aivan ihania!

Mutta hääpareilla "on jo kaikkea, toivovat lahjaksi yhteisiä muistoja häämatkalla, johon voimme tilin XXXX-kautta osallistua ". (Ei suoraankenrnkään kutsusta, mutta ajatus kaikilla sama)

T.ap

Vierailija
14/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas tykkään että on tilinumero kutsussa. Tai vaihtoehtoisesti lahjalista, koska vihaan ostaa lahjoja, enkä halua ostaa viidettä samanlaista tuotetta, millä hääpari ei tee mitään. En ymmärrä valitusta tästä, kun kutsussa on tilinumero tai lahjalista. Eihn sitä pakko ole mitään silti viedä! Jos hääpari kyttää kuka on maksanut tai tuonu lahjan nii se on sitten niiden ongelma, ei se kuitenkaan ole mikään pakko sitä lahjaa antaa. 

Vierailija
15/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan annettu 20e silloin kun ei oikeasti ollut yhtään ylimääräistä (mies opiskeli, minä sairastuin). Jos joku siitä loukkaantui, sitten loukkaantui. Se oli meille silloin iso raha ja varmaan parempi kuin samalla summalla ostettu turha tavara.

Vierailija
16/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi yhtään, jos olisin vähävarainen. Oma pärjääminen ajaa tärkeysjärjestyksessä helposti lahjan antamisen ohi. Se 50 euroa on sinulle paljon tärkeämpi kuin juhlia viettävälle.

Vierailija
17/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo kaikkea, niin vie itse tehty kaunis kortti, vaikka joku vanha (siis nuoruuden) valokuva hääparista kehyksissä. 

Vierailija
18/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas tykkään että on tilinumero kutsussa. Tai vaihtoehtoisesti lahjalista, koska vihaan ostaa lahjoja, enkä halua ostaa viidettä samanlaista tuotetta, millä hääpari ei tee mitään. En ymmärrä valitusta tästä, kun kutsussa on tilinumero tai lahjalista. Eihn sitä pakko ole mitään silti viedä! Jos hääpari kyttää kuka on maksanut tai tuonu lahjan nii se on sitten niiden ongelma, ei se kuitenkaan ole mikään pakko sitä lahjaa antaa. 

Me haluamme antaa tärkeille ihmisille kyllä jotain, ehdottomasti! Mutta harmittaa, että lahjan rahallinen arvo tulee noissa tilillepanoissa niin suoraan punnituksi.

Ja tosiaan, tulee sellainen olo, että muut ajatuksella valitutkaan lahjat eivät ole vaihtoehtoja,kun se on niin suoraan kutsussa mainittu. :(

Siksi mietimme, mikä olisi summa, jonka ei ainakaan voisi ajatella olleen tarkoitus pahoittaa hääparin mieltä!

Vain yksi pareista tietää tilanteistamme tarkemmin, kaikki ystävätkään eivät näitä kurjia terveysjuttuja meiltä tiedä.

T.ap

Vierailija
19/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania kyllä nuo ehdotukset. <3

Mä olisin itse häälahjoina rakastanut juuri jotain tuollaista!!

Onko täällä ketään "tilinumerohääkutsun" tehnyttä, jonka mielestä joku itsetehty tai ajatuksella hankittu lahja olisikin ollut kiva juttu? :)

T.ap

Vierailija
20/63 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahjaan on varaa laittaa vain pieni summa, niin on parempi antaa se tavarana (viinipullo, marjoja tai sieniä säilyvässä muodossa, jne.) kuin rahana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi