Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkätukkaiset: miten pidätte hiuslatvan siistinä?

Vierailija
09.08.2016 |

Oma tukkani on latvasta parissa kuukaudessa kaksihaaraisille hamppuutuvaa sorttia, vaikka hoitaisin sitä miten. Olen kasvattanut polkkatukkaa hartiamittaan (valehtelematta) vuosikaudet ja nyt se on suunnilleen sen pituinen. Ongelma on taas se, että tukka vaatisi siistimistä, vähintään kerroksia ja kampaaja myös ottaisi pois vähintään sentin tai kaksi. Parhaimmillaan tukka siis kasvaa vuodessa kuusi senttimetriä jos leikkautan kuivat pois joka toinen kuukausi.

Käytän shampoota ja hoitoainetta, hiusnaamiota, kookosöljyä, jätettävää hoitoainetta ja silikonista latvasuojaa. Tuota latvasuojaa pitäisi käyttää kai useammin, mutta olen kokenut ettei siitäkään ole juuri hyötyä.

Onneksi tukka on sentään runsas, kiiltävä ja paksuhko, vaikka pitkäksi se ei näytä näemmä koskaan kasvavan...

Pitäisikö sietää muutama kuukausi hamppuuntuvaa latvaa vai hankkia pidennykset? Neuvoja?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa , että hoidat liikaa. Ja silikoni tuotteet pois.

Itse pesen hiukset pari kolme kertaa per vko. Hiusnaamio 1 x kk.

Kampaajalla kerran kk.

Et kai sorru blondaamaan. Entä elintavat, tupakoitko? Liikutko?

Mulla on yli puoleen selkään tukka. Paksu ja hyvinvoiva. Kasvatus on hidasta jos haluaa että hiukset näyttää hyvältä myös latvoista eikä oo hiirenhäntää .

Vierailija
2/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy pestä hiukset lähes päivittäin, koska treenaan paljon aerobista. Latvasuoja ja jätettävät on sitä varten, että latvaosa ei olisi kuivan tuntuista. Kuulin itse asiassa eräältä entiseltä "ystävältä", että hoidan hiuksia liikaa, vaikka hoidin yhtä paljon kuin hän, mutta koska treenaan paljon on pakko pestä.

Blondasin aiemmin laittamalla noin kolmen kuukauden välein raitoja, mutta nyt palasin omaan väriin ja olen kasvattanut sitä ensin pari kuukautta raitojen kanssa ja sen jälkeen sävyttämällä kotona päälle 7-asteisella kullansävyllä, joka vastaa omaa väriäni.

Oma tukkani on itse asiassa käyttäytynyt aina näin lapsesta asti ja kuvista näen miten huonokuntoinen latva on aina ollut. Äitini hiuslaatu on myös sellainen, että se menee katki kun hius kasvaa yli leukamitan. Kuulostaa ehkä oudolta.

En tupakoi, käytän kyllä alkoholia. Pitäisikö vetää jotain biotiineja vai mikäköhän auttaisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennuksena vielä, että en näytä noita tuotteita yhdellä kertaa vaan vaihdellen. En myöskään lämpökäsittele usein hiuksia ja käytän kerran kuukaudessa syväpuhdistavaa.

Vierailija
4/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hitsi.

Voitha sä kokeilla biotiinia ja onhan niitä shampoita eri hiuslaaduille.

Kaikille ei vaan tukka kasva.

Kyllä mullakin haarottuu ja kuivuu ellen leikkaa kuivia pois. Entä joku kosteuttava hoitoaine, kun peset paljon. Kuivana hius haperoituu.

Vierailija
5/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hitsi.

Voitha sä kokeilla biotiinia ja onhan niitä shampoita eri hiuslaaduille.

Kaikille ei vaan tukka kasva.

Kyllä mullakin haarottuu ja kuivuu ellen leikkaa kuivia pois. Entä joku kosteuttava hoitoaine, kun peset paljon. Kuivana hius haperoituu.

Tosiaan, kai sitä pitäisi kokeilla sitä biotiinia ja muuten tyytyä kohtaloonsa. Mulla on kyllä muuten epäskandinaavisen runsas ja paksu tukka. Kaikkea ei voi ilmeisesti saada :)

Mietin myös pitäisikö biletilanteita varten tilata jotain clip on-pidennyksiä niin voisi olla edes joskus pitkällä tukalla. Pidennyksien kanssa en ala muuten temppuilemaan kun ne eivät tee pitkään käytettyinä hiuspohjalle kovin hyvää.

Onneksi tällä hampulla ei ole muutenkaan kohta duunissa väliä kun joudun pitämään sitä huivin alla kiinni.

Vierailija
6/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latva on vanhin osa hiuksista, joten siinä näkyy hiustenhoitosi "historia" eli se mitä olet hiuksille tehnyt viimeisten vuosien ajan. Sulla ehkä näkyy vielä aikaisemman valkaisun tuhoja. Lisäksi voisi sitten sanoa, että hiustenhoitorutiinien virheet näkyvät latvoissa parhaiten.

Blondaamisen yms. tuhot saat pois vähitelleen siinä kun tukka kasvaa ja pätkit ne vanhat vaurioituneet osat pois.

Hiustenhoitorutiineihin kannattaa kiinnittää huomiota. Liiallinen hiustenpesu on yleinen ongelma. Pesussa vesi kuivattaa hiusta, voimakkaat pesevät aineet riipivät liikaa pois luonnollista talia, ja lisäksi muut shampoiden/hoitoaineidet/muotoiluaineiden yms. kemikaalit voivat vahingoittaa hiusta. Tarvitset siis ehdottomasti hyvin hellävaraiset aineet ja kannattaa edes yrittää pesukertojen vähentämistä.

Ja sitten, se perusasia, jonka niin moni unohtaa: kostea hius on erittäin herkkä vaurioitumaan! Uimahalleissa ja urheilusaleilla näkee kuin moni nainen oikein aggressiivisesti repii kammalla märkiä hiuksiaan, ja/tai kuivattaa kuivaajalla valtavalla kuumudella (ja aina väärään suuntaan) hiukset. Monet lähteävät iloisesti kosteilla hiuksilla ulos pakkaseen tai mennään rutkikuivaksi ja takkuiseksi "stailatuilla" hiuksilla suoraan kesän keskipäivän aurinkoon suojaamatta hiuksia UV-säteiltä. Ja sitten itketään kun hiukset ovat huononkuntoiset "vaikka hoidan niitä 50 eri kemiallisella aineella niin hyvin".

Juu, ei näin. Vaan "silkkihansikkaat" käteen kun peset ja kuivatat hiuksia. Luonnollinen kuivaus olisi paras, joten ota sinne salille aikaa sen verran enemmän, että annat hiusten kuivua ilman aineita ja välineitä.

Yhteenvetona sulle siis: paranna hiustenhoitorutiineja ja käytä hellävaraisempia aineita.

Sun latvat ovat kuivat! Käytäthän kosteuttavaa hoitoainetta? Käytä sitä kosteuttavaa hoitoainetta hiusten latvojen ja "pitkien" osien pesemiseen (eli levitä se ennen shampoopesua ja anna olla hetken). Shampoolla peset vain päänahan.

Hiusnaamion voit sitten tehdä samasta hoitoaineesta eli levität sitä hiukseen illalla, suojaat pyyhkeellä tai huivilla yön ajaksi. Joskus hoitoaineen päälle voi lisätä jotain luonnonöljyä.

Kosteita hiuksia ei siis kannata käsitellä, korkeintaan varovasti ravistaa hiukset suoraksi ja kammata kerran läpi selvityskammalla. Valitse antistaattinen kampa, jos hiukset tuppaavat menemään sähköisiksi.

Sitten vähennä noita latvasuojia ja muita. Silikonit kyllä tekevät hiukset pinnallisesti paremman näköisiksi, mutta esim. dimethicone jämähtää hiuksiin aika hyvin, joten sitten tarvitaan sitä "syväpuhdistavaa" shampoota, joka poistaa silikonit, mutta kuivattaa hiukset korpuksi. Ikävä kierre siis.

Hoitaisinkin latvoja enemmän vain lisäämällä tipan tai kaksi arganöljyä (100% ja aitoa, jos Suomesta enää saa). Kookosöljy käy joillekin, mutta ei kaikille.

Vierailija
7/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hiuksia tarvitse pestä aina urheilun jälkeen. Tai en minä ainakaan... :D Kerran tai pari viikossa riittää. Jos tarvii useammin, niin olen pessyt hoitoaineella (esimerkiksi jos on ollut vaikka nuotioretkellä ja savun hajua on tarttunut hiuksiin). Useimmiten käytän luonnollisia tuotteita, palashampoota ja hiushuuhdetta tai toisinaan hoitoainetta. Välillä normaaleja markettishampoita ja -hoitoaineita.

Omatkin hiukset on latvasta kuivemmat mutta toisaalta se on aika ymmärrettävää, sillä mun hiukset yltävät alaselkään. Välillä voi laittaa esim. öljyä vaikuttamaan latvoihin. Aluksi pesuvälin harventaminen on vaikeaa mutta hiukset kyllä kiittävät siitä! :) Joskus pesin kans lähes joka kerta urheilun jälkeen, mutta nykyään hiukset eivät rasvoitu samalla tavalla tai ne eivät jää tahmeiksi vaikka olisi enemmänkin hikoillut vaikkapa nyt kesällä hiostavien juoksulenkkien jälkeen! Itse ajattelin ennen, että ompa aika ällöä jättää pesemättä mutta ällöttävämpi olo oli kyllä sillon kun pesi useammin. Tässäkin on varmaan yksilöllisiä eroja mutta mulle käy näin. 

Vierailija
8/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ÄLÄ VÄRJÄÄ, älä permanenttaa/tyvikohota yms. Kaikki värit kuluttavat, vaikka purkinkyljessä tai kampaajan ohjelapussa sanottaisiin mitä. Se ei ole vain blondaus, joka kuluttaa, vaan kaikki kemikaalit.

2. ÄLÄ KUUMAMUOTOILE tai FÖÖNAA. Kuluttaa hiusta. Äläkä tupeeraa tms, tietenkään.

Tähän kun pääset, siis että viimeinen värjätty osuus on kasvanut hiuksistasi pois etkä enää itse pillaa lisää muotoilulla, voit jo vaikka pestä hiukset joka päivä. Mutta ei shampoopesu joka päivä tarpeen ole, vaikka miten juoksisi. Urheilun jälkeen riittää kun anna veden valua läpi. Jos vesi on kovin kloorattua, voi latvoihin hieroa vähän poishuuhdeltavaa hoitoainetta joka suihkussa.

Lisäksi tietty syö normaalisti, yritä nukkua jne.  Näillä ohjeilla mun hiukset kasvavat 2cm kuussa. Siitä on sitten jo latvoja varaa tasata ihan saksillakin.

Vierailija
9/9 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silikoni on kaikista pahin ja sitä ei pitäisi käyttää missään hiustenhoitotuotteessa. Kauniit pitkät hiukset saa sillä, että kasvattaa määrätietoisesti pitkät hiukset. Sitten kun hiukset ovat pitkät, niitä latvoja voi taas nipsaista, mutta ei siinä kasvatusvaiheessa. Velaterapia voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu, mutta en tiedä onko sitä Suomessa saatavilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme