Onko nen-päätteinen sukunimi korkeintaan keskiluokkaisen ihmisen merkki?
Noitahan lienee Suomessa enemmän kuin muita sukunimiä, mutta niitä näkyy kuitenkin julkisuuden henkilöillä harvemmin. Jollain tavalla merkittävällä henkilöllä on yleensä joku muu kuin -nen, tai sitten hänellä ruotsinkielinen sukunimi.
Kommentit (48)
Onhan niitä Suomen rikkaimmissakin suomalaisia nimiä, eipä se kerro mistään mitään, ehkä siitä että se suku on peräisin itäsuomesta.
Suomessa ei ole vanhaa luokkayhteiskuntaa, joten sukunimen päätteellä ei ole mitään merkitystä. Tulee mieleen aika montakin merkkihenkilöä, joilla on -nen-päätteinen sukunimi.
Jo toki. Kyllähän joku Horttanainen on ilmiselvää wt-kamaa.
Kimi Räikkönen,.. Häkkinen. Aika turhia.
Kekkonen
Jari Sarasvuo (entinen Heinonen ennen sukunimen muutosta) https://fi.wikipedia.org/wiki/Jari_Sarasvuo
Keitä ap:n mukaan on merkittävät henkilöt? Nimeä pari.
Itse en pidä Suomea lainkaan luokkayhteiskuntana, ainakaan tuossa mielessä.
No jaa, ehkä niihin ei tule vaan niin kiinnitettyä huomiota. Olen kyllä sitä mieltä että on helpompaa yhdistää mikä tahansa etunimi johonkin kauniimpaan sukunimeen kuin tylsään -nen-loppuiseen. Esimerkiksi jos sukunimi on Edelfeldt - mikä tahansa etunimi sopii tähän sukunimeen. Jos sukunimi on kuitenkin Möttönen tai Vanhanen niin moni etunimi kuulostaa ihan naurettavilta näiden nimien kanssa.
Jari Kimmo Johannes Sarasvuo (ent. Heinonen, s. 12. kesäkuuta 1965 Turku) on suomalainen juontaja ja liikemies, joka tunnetaan mediaesiintyjänä ja -työntekijänä sekä perustamansa Trainers' House -valmennusyhtiön entisenä toimitusjohtajanaja yritysvalmentajana.
En tarkoittanut, että kaikki nenit ovat poissa pelistä, vaan että keskimäärin yhteiskunnan isoihin juttuihin osallistuvat muut. Kirjoitin aloituksen vajavaisesti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi viesti tuli 3 kertaan?
Höh, oliko se vahinko? Luulin, että oli kyse tästä:
Turkkuses kaikki on paremmi; Heinone, Häkkine, Räikköne, Vatane.. eigs vaa?
Kirsti Paakkanen
Urho Kekkonen
Tarja Halonen
Paavo Ruotsalainen
Hertta Kuusinen
Wille Kuusinen
A.I. Virtanen
Jari Litmanen
Matti Nykänen
Kimi Räikkönen
Arto Javanainen
Spede Pasanen
Veikko Hakulinen
Laila Kinnunen
Kari Suomalainen
Esa Saarinen
jne.......
Olen miettinyt samaa. Mutta onhan noita nyt oikeasti, Sofi Oksanen ym. Että ei nyt ihan selkeä merkki kuitenkaan.