Äitini ajaa muut marjastajat "omilta marjapaikoiltaan" keksimällä juttuja karhuista ja kyykäärmeistä
Äitini kertoi naureskellen ajaneensa " pikku valheilla" muut marjastajat. Kertoi mm. nähneensä kalliolla 4 kyykäärmettä, joskus puhunut jostain kasvien myrkyttämisestä yms. Mun mielestä vähän outoa, varsinkin kun marjoja heillä on 3 pakastetta jo täynnä.
Kommentit (29)
Tuohan on ihan peruskauraa maaseudulla, kun siellä ei muutakaan tekemistä ole. Sama juttu kalapaikkojen kanssa. Ulkopaikkakuntalaiset "neuvotaan" sellaisiin paikkoihin, missä varmastikaan ei nappaa ja pidetään hyvät paikat omana tietona.
Karhuthan ovat sekasyöjiä joiden ruokavalioon kuuluvat myös marjat niin on aivan luonnollista että ne viihtyvät hyvillä marjapaikoilla.
Aika ahne, mutta ei varmaan ainoa. Olen kuullut tuollaista Lapin hillapaikkojen suhteen, samoin kantarellien, mutta ei sitten muiden luonnonantimien.
Suomen metsissä on jokaiselle ottamista. Kannattaisi vain toivottaa kaikki tervetulleiksi. Uskon marjakarmaan: kun jakaa tietämystään marjapaikoista, säät hellivät vuodesta toiseen ja metsät notkuvat herkusita. Kokeilkaa!
Jos muistan oikein, yksi karhu voi syödä päivässä 20 kiloa ja koko syksynä 1000 kiloa marjoja! Siinä kiva marjakaveri. Olisi ihanaa nähdä karhu hamuamassa mustikoita tms. jollain mättäällä. Olisikohan niin innoissaan, ettei edes huomaisi ihmisiä.
Kyllä noita hulluja riittää. Vanhempi nainen hätyytteli mua mustikkamättäältä. Harmi vaan se mätäs on mun metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan peruskauraa maaseudulla, kun siellä ei muutakaan tekemistä ole. Sama juttu kalapaikkojen kanssa. Ulkopaikkakuntalaiset "neuvotaan" sellaisiin paikkoihin, missä varmastikaan ei nappaa ja pidetään hyvät paikat omana tietona.
Maalaistollot jäävät aina kiinni, kun vain katsoo missä niiden oma vene seisoo tuntikausia ongella ;)
Vierailija kirjoitti:
Aika ahne, mutta ei varmaan ainoa. Olen kuullut tuollaista Lapin hillapaikkojen suhteen, samoin kantarellien, mutta ei sitten muiden luonnonantimien.
Suomen metsissä on jokaiselle ottamista. Kannattaisi vain toivottaa kaikki tervetulleiksi. Uskon marjakarmaan: kun jakaa tietämystään marjapaikoista, säät hellivät vuodesta toiseen ja metsät notkuvat herkusita. Kokeilkaa!
Niin mutta sitten saa sateisen kesän.
Voi kun näkiskin joskus metsässä karhun. Tai edes kyykäärmeen. Tai melkein minkä tahansa eläimen. Ei metsässä yleensä näe edes oravia. Lintuja sentään, kun pysähtyy katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaistollot jäävät aina kiinni, kun vain katsoo missä niiden oma vene seisoo tuntikausia ongella ;)
Jos vene seisoo tuntikausia samassa paikkaa ilman että mitään tapahtuu, eihän siitä kalaa tule. Isäntä relaa siellä emäntää paossa pullon kanssa.
Minultakin kerran yksi vanhempi nainen kysyi mistä olen. Kovasti suositteli toisesta suunnasta mustikkapaikkaa. No, taitaavat sieltä puolukoita kerätä...
Sen katson, etten kenenkään pihapiiristä poimi. 😃
Tätä karhupelottelua tekee kyllä muutkin kuin sun äitisi. Eri juttu sitten että uskooko kukaan. Tosin tuo myrkyttämisjuttu menee kyllä mun mielestä jo vähän vinksahtaneisuuden piikkiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vene seisoo tuntikausia samassa paikkaa ilman että mitään tapahtuu, eihän siitä kalaa tule. Isäntä relaa siellä emäntää paossa pullon kanssa.
Silmät päähän sitten, että tapahtuuko mitään. Ei se Tollo vaikeata ole.
Mun marjapaikoilla on karhu teroitellut kynsiään 10 metrin päässä olevaan mäntyyn. Viimeksi näin sienestäessä kalliolla mustan kyyn. Haukka lähti myös 10 metriä edestäni puusta. En tiedä missä nämä ihmiset oikein pyörivät, jos eivät eläimiä näe/huomaa, jossain helsingin puistikoissako?
Kotiseudulla Pohjois-Karjalassa valehdellaan, missä marjat ovat kypsiä ja missä eivät. Kuitenkin hyvinä vuosina jää valtavasti poimimatta.
Vierailija kirjoitti:
Kotiseudulla Pohjois-Karjalassa valehdellaan, missä marjat ovat kypsiä ja missä eivät. Kuitenkin hyvinä vuosina jää valtavasti poimimatta.
Ja sinne metsään ei sitten itse pääse katsomaan?
gotta catch em all