Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ovat tuottaneet enemmän tuhoa ihmiskunnalle ja luonnolle jne. kuin yksikään aiempi sukupolvi. Sitten kehtaavat vielä arvostella "pullamössösukupolvia" ja "nykynuoria" jne. Ovat tärvänneet vanhempiensa töiden tulokset ja tehneet velkaa omien lastensa niskaan ja vielä heidänkin lasten. Aivan käsittämättömän itsekästä ja ahnetta porukkaa. Joka perus duunariperheelläkin piti/pitää olla omakotitalo, kesämökki, kaksi autoa, lomamatkat ja kaikki turhaakin turhemmat harrasteet, pelit ja vehkeet jne. jos ei muuten niin sitten velaksi. Kyllä tulevat sukupolvet ja luonto kiittää 80-luvulta alkaneesta kerskakulutuksesta joka vain kiihtyy ja kiihtyy. Arvostan todella paljon sodan kokenutta ja jälleenrakentanutta sukupolvea, 90-luvun laman lapsia ja nykynuoria sinnikkyydestään, muiden ihmisten ja ympäristön huomioon ottamisesta, epäitsekkyydestään ja opiskelu/työmoraalistaan. Suuria ikäluokkia en arvosta yhtään! Toivottavasti joutuvat kohtaamaan edes pikkiriikkisen ahneutensa hedelmistä vanhoilla päivillään saadessaan kilpailuttamaansa vanhustenhuoltoa ja nähdessään jälkipolviensa tukalat elinolosuhteet ja maapallon järkyttävän tilan. Olisivat s****na edes valittamatta kaikesta, jonka itse pilanneet!

• ylös 145
  • alas 16

Sivut

Kommentit (85)

Vierailija

Kaikkimullehetinyt! Ja lapsenlapset makselee viulu.. :( Ovat omastakin mielestäni todella ahnetta porukkaa. Tuntuu etteivät aina edes tajua millaisen materiaalisen hyvinvoinnin keskellä ovat saaneet elää. Loisia mitä loisia.

• ylös 99
  • alas 12
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Juuri tästä aiheesta puhuttiin eilen miesystävän kanssa, hienoa että ei olla ainoita jotka on tätä mieltä... Tuntuu, että jos vähänkin kritisoi vanhempia sukupolvia ääneen, niin tulee sellainen paskamyrsky niskaan että huh huh. Nuoria sen sijaan saa haukkua niin paljon kuin huvittaa.

• ylös 125
  • alas 6
Vierailija

Suurten ikäluokkien valitus nuorten työhaluttomuudesta on naurettavaa. Itse ovat käyttäneet eläkerahansa etukäteen, eläneet vuosikymmeniä velkarahalla ja nyt sitten valittavat kun nuoria ei kiinnosta maksaa eläkeläisten eläkkeitä ja sen lisäksi vielä velkoja.

• ylös 110
  • alas 7
Vierailija

Raivostuttaa kun nämä "babyboomerit" pitävät perimiään omaisuuksia ja velkarahalla hankkimiaan asuntoja jne. oman "kovan työnsä" tuloksena! Todellisuudessa nykyisillä työmarkkinoilla eivät pääsisi töihin yhtään mihinkään. Eivät kyllä opiskelemaankaan. "Nykynuoret" paiskiessaan töitä kaksinverroin kovempaan voivat tuurin käydessä saavuttaa puolet suurten ikäluokkien ökyelintasosta.

• ylös 122
  • alas 6
Vierailija

Näitä riittää suvussani! Parhaimmat valittavat Kiina-ilmiöstä kaikki nurkat täynnä kiinalaisten tekemiä tavaroita jne. Eivät tunnu oikeasti oikein tajuavan/välittävän asioiden syy-seuraussuhteista.

• ylös 97
  • alas 5
1959

Suuret ikäkäluokat ( joihin v.1959 syntyneenä en itse kuulu) olivat kuitenkin ne,joiden aikana varsinaisesti rakennettiin nk. hyvinvointivaltiomme (jota nyt ollaan romuttamassa).

Ei niiden 1940-luvun lopussa ja 50-luvun alkuvuosina syntyneiden elämä jälleenrakennus-Suomessa, sen verran olen noiden omaani hiukan  vanhempiin ikäluokkiin kuuluneiden ihmisten kanssa jutellut,todellakaan ollut mitään Nintendo-,tai Pokemon lapsuutta,kaukana siitä.

Ei suurin osa heistä päässyt ulkomaanmatkoillekaan kuin vasta aikuisena 1960-luvun loppupuolella.

Ei ollut ajokortti mikään itsestäänselvyys ja mopotkin ostivat jollain marjanpoiminta- ja kasvienkitkemisestä maatiloilla saamillaan kesäansioilla.

Vaatteitaan käyttivät niinkauan kuin suurinpiirtein kasassa kestivät ja paikkaamalla jatkettiin.

Koulun kevätlukukauden päätösjuhlaan saivat sitten uudet.

Vanhemmilla oli monilla omat sotatraumansa eikä heitä saanut hermostuttaa liikoja muutenkaan. (remmiä tuli monessa huushollissa helposti)

En muuten sanoisi ,että nuo 40-50 lukujen vaihteen  molemmin puolin syntynyt ikäluokka (maailmanlaajuisesti) olisi se ikäluokka joka olisi tuhonnut luontoa eniten, pikemminkin :juuri heidän aikanaanhan tuli ympäristötietoisuus ja ympäristöliikkeet,tietoisuus kolmannen maailman ongelmista, sukupuolten tasa-arvon suhteen alkoi vihdoin  jotain todella tapahtuakin (esim. palkka-asioissa) kulutusyhteiskuntaan alettin suhtautua kriittisesti  ja Yhdysvaltain johtamaa maailmantaloutta sotineen kritisoitiin voimakkaasti. 

Minusta on muutenkin kohtuutonta syyttää jotain kokonaista ikäluokkaa jostain sellaisesta, josta todellisuudessa vain jotkut  todella harvat vallanpitäjät ovat,tai ovat olleet vastuussa.

• ylös 53
  • alas 31
Vierailija

1959 kirjoitti:
Suuret ikäkäluokat ( joihin v.1959 syntyneenä en itse kuulu) olivat kuitenkin ne,joiden aikana varsinaisesti rakennettiin nk. hyvinvointivaltiomme (jota nyt ollaan romuttamassa).

Ei niiden 1940-luvun lopussa ja 50-luvun alkuvuosina syntyneiden elämä jälleenrakennus-Suomessa, sen verran olen noiden omaani hiukan  vanhempiin ikäluokkiin kuuluneiden ihmisten kanssa jutellut,todellakaan ollut mitään Nintendo-,tai Pokemon lapsuutta,kaukana siitä.

Ei suurin osa heistä päässyt ulkomaanmatkoillekaan kuin vasta aikuisena 1960-luvun loppupuolella.

Ei ollut ajokortti mikään itsestäänselvyys ja mopotkin ostivat jollain marjanpoiminta- ja kasvienkitkemisestä maatiloilla saamillaan kesäansioilla.

Vaatteitaan käyttivät niinkauan kuin suurinpiirtein kasassa kestivät ja paikkaamalla jatkettiin.

Vanhemmilla oli monilla omat sotatraumansa eikä heitä saanut hermostuttaa liikoja muutenkaan. (remmiä tuli monessa huushollissa helposti)

En muuten sanoisi ,että nuo 40-50 lukujen vaihteen  molemmin puolin syntynyt ikäluokka (maailmanlaajuisesti) olisi se ikäluokka joka olisi tuhonnut luontoa eniten, pikemminkin :juuri heidän aikanaanhan tuli ympäristötietoisuus ja ympäristöliikkeet,tietoisuus kolmannen maailman ongelmista, sukupuolten tasa-arvon suhteen alkoi vihdoin  jotain todella tapahtuakin (esim. palkka-asioissa) kulutusyhteiskuntaan alettin suhtautua kriittisesti  ja Yhdysvaltain johtamaa maailmantaloutta sotineen kritisoitiin voimakkaasti. 

Minusta on muutenkin kohtuutonta syyttää jotain kokonaista ikäluokkaa jostain sellaisesta, josta todellisuudessa vain jotkut  todella harvat vallanpitäjät ovat,tai ovat olleet vastuussa.

Kuvailet heidän olojaan lapsina jolloin heidän vanhempansa rakensivat Suomea. Mitä tekivät aikuisina  70-80-luvulta lähtien kun pääsivät itse vallan kahvaan? Kerro yksi sukupolvi joka olisi sössinyt enemmän asioita.

• ylös 104
  • alas 7
Vierailija

Voisiko joku kertoa minulle, mitä tarkalleen suuret ikäluokat ovat tehneet, että aiheuttavat näin paljon harmistusta?  Osallistuisin keskusteluun, mutta en tiedä/ymmärrä taustoja. Valaiskaa tietämätöntä, kiitos.

• ylös 21
  • alas 21
Vierailija

Minusta suuretn ikäluokkien suurin tyhmyys oli tehdä lapsia. Olisivat ymmärtäneet, että nuo lapsuudessaan ihan kaiken ja enemmänkin saaneet lapsensa kasvoivat vain järkyttävän katkeriksi aikuisiksi, joille asumistuki ja käytännössä lähes ilmainen päivähoito ovat jotenkin heidän itsensä keksimä etuus.

Enkä ihan ymmärrä, miten Suomessa noin 200 000 ihmistä tuhoaa koko maapallon.

• ylös 29
  • alas 40
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
1959 kirjoitti:

Kuvailet heidän olojaan lapsina jolloin heidän vanhempansa rakensivat Suomea. Mitä tekivät aikuisina  70-80-luvulta lähtien kun pääsivät itse vallan kahvaan? Kerro yksi sukupolvi joka olisi sössinyt enemmän asioita.

Siis mitä ne teki??

• ylös 14
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa minulle, mitä tarkalleen suuret ikäluokat ovat tehneet, että aiheuttavat näin paljon harmistusta?  Osallistuisin keskusteluun, mutta en tiedä/ymmärrä taustoja. Valaiskaa tietämätöntä, kiitos.

Vain itse suuriin ikäluokkiin kuuluvat voivat olla niin pihalla, etteivät (muka) tajua mitä ovat saaneet aikaan.. :(

• ylös 35
  • alas 20
Vierailija

En kuulu suuriin ikäluokkiin, mutta tunnen ja ymmärrän maamme historiaa.

Suuret ikäluokat rakensivat hyvinvointivaltion, joka tarjosi enemmän heidän lapsilleen kuin heille itselleen. Tämä oli mahdollista aikana, jolloin työntekijöitä tarvittiin, eli työtä oli oikeiastaan kaikille ja työntekijöitä paljon, ne suuret ikäluokat.

Suuret ikäluokat kokonaisuudessaan, siis ne tavalliset ihmiset, työntekijät, eivät ole vastuussa siitä, mihin globaali uusliberaali talouspolitiikka on maapallon johtanut.  Ei ole heidän syytään, että varat ja varallisuus on keräytynyt yhä pienemmälle porukalle. Ei ole heidän vikansa, että teollisen vallankumouksen jälkeen tuli teknologian ja automaation vallankumous, joka on vähentänyt rajusti työpaikkoja, mikä on johtanut erinäisiin muutoksiin yhteiskunnassa, sellaisiin, jotka, tottakai, kohdistuvat seuraavaan ja sitä seuraaviin ikäluokkiin.

Juu, suuret ikäluokat ostivat asuntoja, koska vuokra-asuntoja ei ollut tarjola. Inflaatiokaan ei ollut heidän keksintönsä, vaikka he hyötyivätkin siitä. 

Suuret ikäluokat ostivat autoja, kyllä. Käsi sydämelle sinä nuoremman polven edustaja, joka et ole hankkinut nykyajan uutuuksia, vaikkapa älykännyä....ihmiset ovat aina yrittäneet hankkia kaikkea uutta, mitä on tarjolla.

Maailmaa , samoin kuin meidänkin maatamme pyörittävät aivan muut henkilöt kuin tavikset. Me tavikset hyödymme tai kärsimme päättäjien ja valtaeliitin politiikasta.

Kun nyt on todella kurjaa monella, olisiko aika miettiä, kuinka on tullut äänestettyä, kuinka itse kukin on vaikuttanut kehitykseen antamalla äänensä eli valtakirjan uusliberaalille talouspolitiikalle, jonka ainoa tarkoitus on kurjistaa tavisten (palkkatyöläisten, asemasta riippumatta) elämää ja kerryttää vaurautta vain sinne, missä sitä on jo ennestään runsain mitoin.

• ylös 45
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä aiheesta puhuttiin eilen miesystävän kanssa, hienoa että ei olla ainoita jotka on tätä mieltä... Tuntuu, että jos vähänkin kritisoi vanhempia sukupolvia ääneen, niin tulee sellainen paskamyrsky niskaan että huh huh. Nuoria sen sijaan saa haukkua niin paljon kuin huvittaa.

Minä taas en tiedä yhtäkään maata, jossa ikäihmisiä arvosteltaisiin tai epäkunnioitustaan yhtä paljon kuin Suomessa. Minulla oli tosi paljon opittavaa siinä, kuin miehelläni, hän jopa teitittelee isovanhempiaan, eikä tulisi kuulonkaan, että kritisoisin heidän kasvatusoppejaan tai muutoin anoppiani. Näin on todella monessa maassa, jopa Venäjällä, jossa erityisesti vanhemmat ovat arvoasteikossa korkealla, eikä tulisi kuuloonkaan arvostella vanhempiaan, jota niin monet ulkomaalaiset kummastelevat.

• ylös 16
  • alas 47
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä taas en tiedä yhtäkään maata, jossa ikäihmisiä arvosteltaisiin tai epäkunnioitustaan yhtä paljon kuin Suomessa. Minulla oli tosi paljon opittavaa siinä, kuin miehelläni, hän jopa teitittelee isovanhempiaan, eikä tulisi kuulonkaan, että kritisoisin heidän kasvatusoppejaan tai muutoin anoppiani. Näin on todella monessa maassa, jopa Venäjällä, jossa erityisesti vanhemmat ovat arvoasteikossa korkealla, eikä tulisi kuuloonkaan arvostella vanhempiaan, jota niin monet ulkomaalaiset kummastelevat.

Ei ikä tee ihmisestä muita parempaa. Jos on hyvä ihminen, ansaitsee kunnioituksen, mutta vanhemmissa ihmisissä on paljon täysiä mulkkujakin.

• ylös 48
  • alas 1
Vierailija

Että Suomen muutama sata tuhatta ihmistä pystyisi syöksemään koko maapallon tuhoon? Jotakin rajaa nyt hei!

• ylös 17
  • alas 10
Vierailija

Täällä joku tekee usein näitä aloituksia. En oikein ymmärrä pointtia. Olen suurten ikäluokkien lapsi, nyt itsekin 48 v.
Vanhempani elivät lapsuutensa hellahuoneessa monen lapsen kanssa. Äiti meni 16v töihin. Teki töitä koko ikänsä pienellä palkalla. Isä jäi työttömäksi 70-luvun laman aikana. Asuttiin vuokralla. Ei koskaan matkusteltu. 80-luvulla ostivat halvan talon. 90-luvun lama ei heitä koskettanut.
Matkustelu alkoi vasta, kun muutin pois kotoa. Hyvin vaatimatonta sekin oli kuten koko elämä. Mitään perintöä he eivät saaneet enkä minäkään paljoa
Minä olen maisteri, matkustellut. En ole koskaan ollut työtön. Velaton iso talo ja huoletonta elämää. Ihan toisenlaiset mahdollisuudet on minulla ollut.
Tämä on se todellinen tarina

• ylös 16
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä joku tekee usein näitä aloituksia. En oikein ymmärrä pointtia. Olen suurten ikäluokkien lapsi, nyt itsekin 48 v.
Vanhempani elivät lapsuutensa hellahuoneessa monen lapsen kanssa. Äiti meni 16v töihin. Teki töitä koko ikänsä pienellä palkalla. Isä jäi työttömäksi 70-luvun laman aikana. Asuttiin vuokralla. Ei koskaan matkusteltu. 80-luvulla ostivat halvan talon. 90-luvun lama ei heitä koskettanut.
Matkustelu alkoi vasta, kun muutin pois kotoa. Hyvin vaatimatonta sekin oli kuten koko elämä. Mitään perintöä he eivät saaneet enkä minäkään paljoa
Minä olen maisteri, matkustellut. En ole koskaan ollut työtön. Velaton iso talo ja huoletonta elämää. Ihan toisenlaiset mahdollisuudet on minulla ollut.
Tämä on se todellinen tarina

Tämä on vain sinun tarinasi.

• ylös 30
  • alas 9
Vierailija

Entä jos  suuret ikäluokat olisi tehneet toisin ja valinneet sen, että elävät pienesti ja ekologisesti sen sijaan että tuhlasivat varoja omakotitaloihin ja autoihin. Palstan kirjoittajat asuisi nyt pitkin poikin metsiä, elelisi luonnon antimilla ja hoitaisi itse lapsensa ja vanhuksensa, koska mihinkään muuhun ei olisi mahdollisuutta. Elettäisiin kuin jossain karjalaiskylissä eli omavaraisesti, mutta niukasti. Luku- ja kirjoitustaito olisi, mutta ei paljon muuta. Netissä ei roikuttaisi, koska ei olisi varaa, netti olisi pienen eliitin yksinoikeus. Mikä ei tarkoita helsinkiläisiä, Helsinki olisi sellainen vähän nuhjuinen ja resuinen kaupunki, jossa puhdasta vettä saisi vain kaupasta (ei olisi mitään kallista tunnelia Päijänteestä) ja sähköä 5-6 tuntia päivässä, muuhun kun ei olisi varaa.

Harmi, että suuret ikäluokat tuhlasi ja joutui sitä varten olemaan ahkeria. Saatiin valittajasukupolville luotua melko mukavat olosuhteet laiskotella.

• ylös 16
  • alas 15
Vierailija

Älä huoli. Vain ihmiskunta on tuhon partaalla. Sen jälkeen luonto ja maailma palautuu nopeasti ja jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Sivut