Sivut

Kommentit (20)

Elämä on valintoja

Niin... Lapset on hirmu erilaisia nukkumaan ja kolmoset varmasti aika haasteelliset, mutta jos on antanut esikoisen roikkua tissillä puolitoistavuotiaaksi, antaa lapsien kömpiä viereen keskellä yötä, eikä "raaski laittaa pinnasänkyyn", niin syyllistä yövalvomiseen saa kyllä katsella peilistä.

Vierailija

Mulla jo kokemusta yli 8 vuoden erittäin vähäisestä nukkumisesta. Ei ole kyse aina kasvattamisesta. Lapsilla voi olla allergioita ym mitkä herättää tai niinkuin neuvolan täti sanoi kaikki lapset ei tarvitse unta samanlailla kuin toiset. Turha kritisoida. Kyllä se nukkumunen normalisoituu aikanaan.

Vierailija

10 vuotta ja vähintään yksi herätys yössä. Esikoisen sairauden takia toisinaan herätys tunnin välein koko yön. Pienin herättää vähintään kerran. Ja aamulla töihin...

Vierailija

Minusta on hyvinnukkuvia lapsia ja hyvinnukkuvia äitejä. Jostain syystä he kohtaavat,

Meillä lapset on aina nukkuneet hyvin, siskolla huonosti.  Kun sisko joutui yhdeksi yöksi sairaalaan, lapsensa nukkuivat meillä koko yön heräämättä. 2v ja 4v ei tarvinneet yöllä vettä, lohtua tai taputtelua. Minäkin nukuin hyvin.

Eli voisiko joskus miettiä, että niin ihanaa kuin vauvan tuudittaminen uneen  ja jokaiseen inahdukseen vastaaminen onkin, niin siitä voi seurata se, että ei saa öisin nukkua, koska palveluun on totuttu ja sitä vaaditaan.

Nukun mieluummin hyvin kuin valvon öitäni.

Vierailija

Mun lapset oppi heti nukkumaan 8-12 tuntia yössä kumpikin. Ja kolmen tunnin päikkärit. Nyt ne on jo teinejä ja nukkuvat taas kellon ympäri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvinnukkuvia lapsia ja hyvinnukkuvia äitejä. Jostain syystä he kohtaavat,

Meillä lapset on aina nukkuneet hyvin, siskolla huonosti.  Kun sisko joutui yhdeksi yöksi sairaalaan, lapsensa nukkuivat meillä koko yön heräämättä. 2v ja 4v ei tarvinneet yöllä vettä, lohtua tai taputtelua. Minäkin nukuin hyvin.

Eli voisiko joskus miettiä, että niin ihanaa kuin vauvan tuudittaminen uneen  ja jokaiseen inahdukseen vastaaminen onkin, niin siitä voi seurata se, että ei saa öisin nukkua, koska palveluun on totuttu ja sitä vaaditaan.

Nukun mieluummin hyvin kuin valvon öitäni.

No eipä ne aina kohtaa, oma lapsi on vauvasta saakka nukkunut hyvin herännyt yleensä vain tissille muutaman kerran yössä ja nykyään nukkuu kellon ympäri. Itse en kuitenkaan nuku kuin muutaman tunnin kerrallaan n. 6 tuntia yössä.
Olemme myös miehen kanssa pyrkineet aina vastaamaan vauvan kutsuun välittömästi, jottei opikaan huutamaan yöllä vaan tietää, että kaikki on hyvin ja palvelu pelaa tarvittaessa. Toki nyt vanhempana ei muuta kuin katsota, ettei hätä ole oikea ja annetaan lapsen nukkua rauhassa jos unissaan itkee (yleensä kuitenkin hätä on todellinen jos lapsi herättää ja tietty silloin saa palvelua).

Vierailija

Meillä on ollut sekä tavan vuoksi heräämistä että hengen hädässä herättelyä, ja kaikenlaista siltä väliltä. Minulla on ollut elämässäni jakso, jolloin nukuin niin vähän, etten olisi niillä unilla kovin pitkään hengissä pysynyt. Toinen n. 3 kk jakso, jolloin laitoin herätyskellon soimaan 3 tunnin välein, jotta heräsin hoitamaan lastani. Kun vauva oppi heräämän itse nälkäänsä, elämä helpottui, vaikka heräämiset eivät vielä silloin vähentyneet.

Lasten vuoksi en ole kertaakaan soittanut yöllä 112:een, vaikka läheltäpiti tilanteita on ollut. Mieheni vuoksi olen kerran tai pari joutunut tilaamaan yöllä ambulanssin. Onneksi hän on tällä hetkellä terve, eikä lapsetkaan juuri yöllä herättele. Omat vaivat joskus vähän valvottavat, mutta pääsääntöisesti nukun hyvin ja riittävästi.

Vierailija

Meillä on kolme lasta 4v, 2v ja 1v ja jotta sais itse nukkua niin meillä on aina toiminut yksi jokaiselta-menetelmä eli aina on jokaiselle lapselle sallittu yksi herätys. Eli yhden kerran äiti herää jokaista lasta katsomaan jos itku tulee. Tätä tehty jokaisella lapsella kahden kuukauden iästä lähtien, silloin jo lapsi ymmärtää että yhden kerran äiti voi nousta, mutta on äidilläkin unet ja jos tulee hätä, kotona ei tarvitse pelätä, tää on opetettu lapsille, ja voi itsekin oloaan kohentaa. Lapset nukkuu tosi hyvin ja minä kans. Kaikki oppi pois tissiltä ja vaipoista puolen vuoden iässä. Hyvin on toiminut ja kaikki nukkuu, suosittelen!

Vierailija

Minullakin kokemusta siitä, kun ei saa nukkua. Kohta esikoinen on jo 4v., kakkonen 2,5v. ja kolmas syntyy kuukauden sisään. Esikoinen on se kivi kengässä nukkumisasiassa, hän heräilee edelleen 5-20x yössä, nousee istumaan tai seisomaan ja huutaa kuin palosireeni. Hänet pitää palauttaa takaisin pitkälleen ja uneen, jos ei ehdi tarpeeksi nopeasti toimimaan, hän joko tulee sängystä jollain tyylillä alas tai huutaa ja valveutuu ihan tunneiksi. Joskus valveutuu, vaikka olisi nopeakin. Ongelmaa tutkittu kohta 2 vuotta, sitä ennen neuvolassa vain sanottiin, että normaalia ja kauhukohtauksia... :( muuten lapsi kehittynyt täysin normaalisti.

Tämä on tosiaan verottanut vuosien varrella omaa jaksamista runsaasti, stressaa jatkuvasti ja miehen kanssa ei juuri keskenään ilta-aikaa ole, saunaankin mennään vuoroperään, koska kumpikaan ei jaksa itkuhälyttimen ja hien suloista sekamelskaa.

Joskus jos esikoinen pääsee yöksi mummolaan, mulla olis oiva tilaisuus nukkua, koska kakkonen ei herätä öisin ellei ole kipeänä, mutta ei, en osaa, vaan heräilen...ja nyt kun vauva syntyy, heräilen sitten sekä vauvaan, että esikoiseen. Moni varmaan uskoo, jos sanon, että tämän jälkeen ei enää lapsia meille ja toivon vauvasta kakkosen kaltaista nukkujaa. Ja toivon, että joku ihme tapahtuisi ja esikoinen löytäisi unen rauhallisen maailman.

Vierailija

Niin ja 11 lisää: mitään muuta palvelua esikoinen ei yöllä saa, kuin palautuksen takaisin pitkälleen. Ja siis samaa heräilyä, nukutti hänet kuka vaan tai nukkuupa kotona tai mummolassa.

Ja jos löytyy vertaistukea tai kuullut vastaavasta ja siitä, miten saatiin loppumaan, niin otan tietoa vastaan. Jopa lastenneurolla lääkärille ihan ainutlaatuinen tilanne. Ja sekin vielä, että kokeiltu on kaikkea paitsi lääkkeitä (no Buranaa/Panadolia olen kokeillut, sekä astmalääkitystä saanut ja myös homeopatiaa sekä vyöhyketerapiaa kokeiltu, sillä jos.vaan joku apu löytyisi...).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin ja 11 lisää: mitään muuta palvelua esikoinen ei yöllä saa, kuin palautuksen takaisin pitkälleen. Ja siis samaa heräilyä, nukutti hänet kuka vaan tai nukkuupa kotona tai mummolassa.

Ja jos löytyy vertaistukea tai kuullut vastaavasta ja siitä, miten saatiin loppumaan, niin otan tietoa vastaan. Jopa lastenneurolla lääkärille ihan ainutlaatuinen tilanne. Ja sekin vielä, että kokeiltu on kaikkea paitsi lääkkeitä (no Buranaa/Panadolia olen kokeillut, sekä astmalääkitystä saanut ja myös homeopatiaa sekä vyöhyketerapiaa kokeiltu, sillä jos.vaan joku apu löytyisi...).

Onko tilanne teillä vielä samanlainen? Eikö syytä tuohon heräilyyn ole löytynyt??

Vierailija

Onkohan koskaan tutkittu että mitä terveysongelmia valvomisesta seuraa? Nimittäin tutkitusti se lisää esim. 2 tyypin diabeteksen ilmaatumista, korkeaa verenpainetta ja lukuisia muita terveysongelmia. Musta on todella mielenkiintoista että koskaan EI KOSKAAN tutkimuksissa viitata siihen kuinka paljon pienten lasten äitien terveys tuhoutuu juuri valvomisen vuoksi siis unenpuutteen vuoksi. Yhtään sellaista tutkimusta en ole nähnyt.
Jättää varmaa jotkut naiset lapset hankkimatta jos tätä tutkittaisi. Miksi tuhota terveytensä tälläkin tavalla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat