Kommentit (9)

Mombie

Oma aika.. mitä se on? Kaksi alle kolmivuotiasta joista nuorempi ei syö tuttia eikä tuttipulloa. Mamman on oltava koko ajan lähellä, maksimissaan 2 tunnin breikkejä. Ja koko tuo aika menee hermoillessa ja kelloa sekä puhelinta vahtiessa. Näin on mennyt 4kk. Tämä on vain vaihe, tiedetään. Mutta joskus olisi ihanaa ottaa useamman tunnin RENTO vapaa ilman stressiä paluuajasta. Toki tuon ajan voisi käyttää myös nukkumiseen ZZzzzzz zzzz....

Vierailija

Minulla on seitsemän lasta, syntyneet pareittain ja vanhimpien ikäero tasa 11 kuukautta. Tuota omaa aikaa minulla oli tasan silloin, kun aamu viideltä starttasin auton käyntiin ja menin töihin. Keskellä päivää neljästä kuuteen tuntia kotona, yrityksen ja lasten asioita. Sama rumba illalla. 

Nyt on tuo aika takana. Ei minulla ole vieläkään sitä  "omaa aikaa". Nyt olen vanhimmaisen yrityksen käytettävissä 24/7 ja lisukkeena vielä alakouluikäiset lapset. Joskus olen ihan kypsä.

Mitä minä olen sitten menettänyt? 

Paljon lasten kasvusta, paljon läsnäolosta...en koe itse menettäneeni mitään muuta kuin lasten kohdalta, kun olen ollut töissä. Leipääkin tarvittiin.

Harrastukset jäivät ja ystävät. Niitä pitäisi ehkä etsiä ja kaivaa, mutta jos sitten eläkkeellä.

Jokainen meistä on tehnyt omat ratkaisunsa parisuhteen ja lasten kohdalla. Niitä voi harvemmin peruutella ja vaihtaa. Itse olen omiin ratkaisuihin pääasiassa tyytyväinen. Ainoa asia, mikä harmittaa on avioero. Se olisi pitänyt hoitaa kymmenen vuotta aikaisemmin. En ymmärrä, miksi hukkasin aikaa toivottamaan yritykseen. Olisinpa ollut viisaampi, niin sitä omaakin aikaa olisi tullut aiemmin..

Vierailija

Olen asennevammainen, koska en ole ikinä pystynyt ymmärtämään sitä, että omista tehdyistä valinnoista ei tajuta kantaa vastuuta.

Harva saa nykyisin lapsia niin, ettei ole heitä toivonut. Tuskin Hintikkakaan on täysin tietämätön siitä, että yhdynnästä saattaa seurata raskaus ja sen lopputuloksena perhe saa uuden jäsenen. Ja ihan samalla tavalla kuin kaikissa muissakin ihmissuhteissa tuo pieni ihminen tarvitsee aikaa. Yhden raskauden jälkeen pitäisi jo oivaltaa, että toinen lapsi ei ole mikään bonusihanuus vaan lisää yhteistä olemista ja kotitöitä.

Silti Hintikka ihmettelee, että miten tässä kävi näin ihan kuin juuri hänen sukupolvellaan olisi ne maailman ensimmäiset lapset, joiden vuoksi vanhemmat joutuvat vaippasulkeisiin (Hintikan isommalla lapsella pitäisi jo olla tuo vaihe ohitettuna eikä vaipanvaihtoon kovin montaa minuuttia kulu). Tietenkin pitää muistaa ottaa kuvioon mukaan isovanhemmat, jotka naureskelevat sitä oman ajan kaipuuta - juu, totta kai aina on haluttu eroon lapsista, koska Hintikan sukupolvi niin sanoo.

Kolumnisti-juontaja-toimittaja saisi ruhtinaallisesti omaa aikaa, jos hän suostuisi myöntämään sen, että ihan kaikissa kissanristiäisissä ei ole pakko käydä eikä kaikkia töitä ole pakko ottaa vastaan. Silloin vuorokaudessa jäisi 8 tuntia työlle, 8 tuntia perheelle ja 8 tuntia nukkumiseen. Tuosta perheen 8 tunnista voi varsin hyvin lueskella vaikka 2 tuntia ilman, että kukaan kärsii. Tarvitaan vain sitä, mitä isovanhemmilla oli eli jämäkkyyttä ottaa arki haltuun. Silloin ei riidellä siitä, kuka pääsee kauppaan yksin.

8 tuntia?

Montakohan lasta itselläsi on? Ei ainuttakaan veikkaisin. Vai että 8 tuntia nukkumiseen. Eipä ole sellaista ihmettä tapahtunut moneen vuoteen. Mitä useampi lapsi, sitä todennäköisemmin perheessä jäävät unet vähiin. Mikäli perheessä tehdään vuorotöitä, yhtälö taitaa olla mahdoton.
Eihän tässä ole vastuunkannosta kysymys. Vaan siitä että silloin tällöin oma aika piristää ja mikä auttaa äitiä jaksamaan, auttaa koko perhettä.

Vierailija

8 tuntia? kirjoitti:
Montakohan lasta itselläsi on? Ei ainuttakaan veikkaisin. Vai että 8 tuntia nukkumiseen. Eipä ole sellaista ihmettä tapahtunut moneen vuoteen. Mitä useampi lapsi, sitä todennäköisemmin perheessä jäävät unet vähiin. Mikäli perheessä tehdään vuorotöitä, yhtälö taitaa olla mahdoton.
Eihän tässä ole vastuunkannosta kysymys. Vaan siitä että silloin tällöin oma aika piristää ja mikä auttaa äitiä jaksamaan, auttaa koko perhettä.

Lapsia on 3 ja nukkumiseen jää aikaa 8 tuntia. En väittänyt, että koko sen ajan voi nukkua, mutta kun kuopuksella on ikää yli 4 kk, niin yhtenäisen yöunen mitaksi saa varsin helposti 5 tuntia ja siihen sitten yhden imetyksen jälkeen vielä 2 tuntia lisää. Kaikkien lapset eivät heräile öisin ja 2 vanhemman perheessä heräily voidaan jakaa, jolloin isä ja äiti jaksavat vallan mainiosti.

Enkä ymmärrä tätä hokemaa, jonka mukaan mikä auttaa äitiä, auttaa koko perhettä. Jos äiti vetää viinaa kaiket päivät jaksaakseen, niin sinustako se on oikeasti lapselle hyväksi?

Omaa aikaa on koko elämä. On ihan itsestä kiinni, nauttiiko omista valinnoistaan (uusi mekko, siisti koti, omasta päätöksestä hankitut lapset) vai ryhtyykö valittamaan, että ei tämä olekaan kivaa, haluan jotain muuta.

Hintikka saisi paljon vapaata, jos palkkaisi lapsille hoitajan. Hän on useaan otteeseen valittanut, että isovanhemmat eivät suostu ilmaiseksi piikomaan ja se ottaa päähän. Silti hän ei ruikutukseltaan huomaa sitä, että itseään ja tapojaan voi muuttaa. Lopettaisi valituksen ja hankkisi kodinhoitajan. Monta isoa ongelmaa ratkaistu kerralla.

Vierailija

Huippua että sinun elämäsi on näiltä osin täydellinen, onnea siitä! Kaikilla ei kuitenkaan näin ole. Jos isä on yöt töissä, ei heräämisiä voi jakaa kenenkään kanssa ja jos vauva syö vain tissiä, mistäpä se isä häntä syöttäisikään? Mutta et aivan selvästi pysty samaistumaan tällaiseen tilanteeseen, kritiikkisi on sen verran rajua. Ehkä sinulla on Hintikkaa kohtaan jotain muutakin hampaankolossa? Aivan sama. Meitä on moneksi ja monta on mielipidettäkin. Mukavaa jatkoa sinulle, ja nuku hyvin 😊

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huippua että sinun elämäsi on näiltä osin täydellinen, onnea siitä! Kaikilla ei kuitenkaan näin ole. Jos isä on yöt töissä, ei heräämisiä voi jakaa kenenkään kanssa ja jos vauva syö vain tissiä, mistäpä se isä häntä syöttäisikään? Mutta et aivan selvästi pysty samaistumaan tällaiseen tilanteeseen, kritiikkisi on sen verran rajua. Ehkä sinulla on Hintikkaa kohtaan jotain muutakin hampaankolossa? Aivan sama. Meitä on moneksi ja monta on mielipidettäkin. Mukavaa jatkoa sinulle, ja nuku hyvin 😊

Niinpä, miten voisinkaan samaistua perheeseen, jossa isä on joka yö töissä eikä koskaan kotona, ei edes päivällä. Sellaisia perheitähän meillä on runsaasti eikä niissä ikinä, ei siis ikinä, isä ole öisin kotona tai muuten jakamassa vanhemmuutta. Ne ovat yh-perheitä, jotka näköjään täytyy otta jokaiseen keskusteluun mukaan, koska iso osa vauvoista syntyy yh-äideille, joilla ei ole turvaverkkoa eikä lapsella isää.

Jos vauva syö vain tissiä 2 vuotta, niin silloin äidillä on aika vahvasti peiliinkatsomisen paikka! Kyse ei ole lapsen tarpeesta vaan äidin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat